Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hemmet
InläggPostat: fre 06 jun 2008, 07:33 
Jag bor redan i min "tillflykt." En skogsgård i Småland.

Det gör att det här resonemanget med BOB och BOV gärna blir lite tokigt för mig. Min BOB kan vara ganska liten. Jag skall ha den för att komma hem och för att klara nödsituationer när jag inte är hemma. Vet inte ens om den då kan kallas för "BOB" (Bug Out Bag).

Fördelen med att bo i sin tillflykt är ju att man kan lättare bygga lite förråd och hålla koll på dem. Man kan också investera i lite utrustning och teknik som kan vara bra att ha om elen slutar komma. Och om det blir knepigt att handla mat i affären inne i staden. Och så vidare...

Nackdelen är att jag kanske har lite för låg beredskap för att lämna tillflykten. Vad händer om jag inte kan vara kvar, trots att jag har förberett för det och fixat förråd? En fråga som jag faktiskt ännu inte på allvar börjat fundera på...

Vart skall jag ta vägen då?


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 06 jun 2008, 12:25 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Det är därför man har en bostad och (minst) en tillflykt. Det du har hemma är alltid en Bug Out Bag, för den skull att ryssen står på trappan och du måste dra (eller skogsbranden hotar att förtära gården, eller vandringsmyrorna tuggar i sig trossbottnen eller vad som nu är katastrofscenariot ifråga). När du är hemifrån i ett normalläge däremot så bör du ha ett GBTD scenario klart för dig (Get Back To Dodge City), alltså utrustning och planering för att ta dig hem till din bostad/tillflykt.
Bor du på landet så har du dessutom plats för en bra BOV på ett annat sätt än vi stadsmöss, du kan ha en gammal avställd pickis med bortrostad hytt stå startklar men obesiktigad i ett uthus, en bil som du i bästa fall kan ha fått gratis av någon när SBP slagit ned för hårt på hög HC halt och vassa kanter på de rostfragment som återstår av framskärmarna. Du kan alltså ha en "gratis" BOV som står och väntar om du av någon anledning måste evakuera. Bäst är givetvis att precis som vi stadsråttor hålla sin vardagsbil i permanent BOV-status avseende underhåll, full tank och laddad med vissa nödvändigheter

Att du bor i din tillflykt gör kort sagt inte att du befrias från behovet av PACE tänkande i din planering, det gör bara att din planering kan se lite annorlunda ut.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 06 jun 2008, 15:03 
Kruxet är att alla alternativa tillflykter spontant känns mycket sämre än att stanna kvar. Har nog lite mental omprogrammering att göra...

En enkel möjlighet är att se till att förverkliga planerna på några jaktstugor att hyra ut till älgjägare och turister. På hjul så att jag kan flytta dem beroende på årstid och efterfrågan.

En annan möjlighet kan ju vara att försöka etablera ett samarbete med någon annan som har liknande omständigheter i någon annan landsdel. Båda parter kan då förbereda sig på att ta emot den andra när SHTF. Och kanske då tom komplettera varandras förberedelser. Vem vet, en av de där jaktstugorna kan kanske vara en attraktiv tillflykt, kombinerat med de övriga resurserna jag har på gården. En form av bytesaffär vad gäller tillflykt?

Hm... Hur formulerar man en sådan annons?

Men spontant känns det som att det skall MYCKET till för att överge ett väl förberett hem där man har beredskap för att kan hantera det mesta. Men som sagt, det är väl så vi fungerar mentalt... Lätt att sjunka in i en känsla av trygghet och inte vilja titta på jobbiga alternativ...

Och jag tror fortfarande att jag är i en sådan situation att jag skall lägga huvuddelen av mina förberedelser/resurser på att göra överlevnad i hemmet till det viktigaste alternativet. Men jag får nog börja fundera lite mer på andra möjligheter också...

Det gäller ju att korrekt kunna identifiera de omständigheter som säger att det är dags att sticka. Nu! Även om man har svårt att föreställa sig dem idag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 06 jun 2008, 15:41 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
I ditt läge skulle jag också lägga det mesta krutet på det egna hemmet, eftersom det är en suverän tillflykt. Några ägg vill du dock lägga i en annan korg, kanske en vagn längre bort på de egna ägorna, kanske en nära släktings sommarstuga eller permanentbostad i annan landsände, kanske köpa en hektar mark 20 mil bort och ställa en husvagn på.
PACE, Primary, Alternative, Contingency och Emergency. Du har en bra Primary avseende tillflykt/bostad i form av din gård, du har förmodligen en hygglig Emergency i form av Tält, du behöver fylla Alternative och Contingency, men hur? utan att det blir en stor påfrestning i normalläget? Kanske låta företaget (gården) köpa ett torp med 5 hektar övergivet sjuttiotalshygge som ligger helt off och är billigt som utökning av skogsarealen på gården, kontrollera brunnen, se över taket och måla om fasaden och ha som Alternative på tillflyktsfronten.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 01 nov 2008, 23:27 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
Jag är också permanentad på min BOL av diverse anledningar, men jag har ett par möjliga BOL:ar varav en på min egen mark.

Jag har ett par elverk, vedspis och vedpanna, BOB, BOV (Bug Out Volvo), 12 V-system för lyse i bland annat generatorskjul och pannrum, laglig mängd brännbara vätskor på tomten (hmmmm), matförråd för ett par månader för familjen osv.

Tanken är väl att få gården åt detta hållet http://www.webpal.org/webpal/b_recovery/2_farm_recovery/ftpfiles/the_have_more_plan.pdf , med andra ord åt det självförsörjande/minskat omvärldsberoende hållet, ett arbete ständigt på gång.

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet