Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 18:38 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Demorph skrev:
Glöm inte bort att allemansrätten inte ger rätt att bära vapen i skog och mark, oavsett om man avser att jaga eller inte. För att göra detta måste man ha tillstånd från markägaren.


En liten justering i ovan nämnda:
Den som är jakträttsinnehavare eller löser dagskort för jakt på t.ex. statlig mark kan gå med vapen under jakt. Alternativt den som är efrersöksjägare och har ett ärendenummer från polisen får gå över all mark under ett eftersök med vapen.

Tillstånd från markägaren gäller inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: fre 29 dec 2017, 13:05 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Man får gå över/passera på annans mark med vapen om man är på väg till mark som man har rätt att jaga på. Men man får inte "gå omkring" på annans mark, där man inte har rätt att jaga, med vapen.

I samband med att jag var ganska nybliven markägare stötte jag på en bil vid en skogsväg i min skog. Jag gick in och stötte på en herre därinne. Han hade bössa och hund. Han hälsade och undrade vem jag var och jag talade om vem jag var och att jag ägde marken han befann sig på. Sedan undrade jag vem han var och vad han höll på med. Han blev högröd i ansiktet och mumlade om att han kände NN (en av de tidigare ägarna) och alltid hade fått jaga där. Och sedan gick han till bilen och körde därifrån. Jag har inte sett honom sedan dess.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: fre 29 dec 2017, 14:12 
Det stämmer att det är jakträttsinnehavaren och inte markägaren som ger tillstånd för att passera mark med vapen, det var jag som slarvade. Jag tolkar lagen(och dom flesta gör nog den tolkningen) att man måste ha ett uttryckligt tillstånd för att gå i terrängen över någon annans jaktmark med vapen.

Jaktlag (1987:259) säger att 35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

Allmänna vägar går alltså bra, men inte i terrängen, och lagen tar inte hänsyn till "men jag måste gå 8km istället om jag inte kan gena 200m här", eller "om vapnen är isärplockade och slutstycket uttaget". Det ska tilläggas att jakträtt för småvilt på statlig mark oftast är ganska billigt, runt 200kr per dag.

Det händer att folk blir dömda lite då och då när dom "bara skulle gena" https://www.jaktojagare.se/kategorier/notiser/gick-med-vapen-pa-annans-jaktmark/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: fre 29 dec 2017, 16:28 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
- Allemansrätten ger ingen som helst rätt att vistas på annans tomt. Det kan eventuellt vara brottet olaga intrång. Dock; även om någon bryter mot allemansrätten kan det vara svårt att avhysa dem, och man har ingen rätt att fysiskt tvinga bort den som t ex har sitt tält uppe mer än en natt. Fastighetsägaren måste gå via Kronofogdemyndigheten, som begär handräckning av Polisen. Lycka till. Det kommer att ta tid.

- Hemfridsbrott är när man tränger sig in olovligen i någons bostad, eller som olovligen kvarstannar där efter tillsägelse. Som bostad räknas också ett tält som är uppsatt enligt allemansrätten. Det kan faktiskt vara så att det även omfattar tält som satts upp i strid med allemansrätten. Det beror på omständigheterna. Juridik är en bedömningssport.

- Man har rätt till nödvärn, d v s att använda "ej uppenbart oförsvarligt våld" för att hindra någon att komma in i ens bostad, eller avhysa den man bjudit in och som olovligen kvarstannar i ens bostad efter tillsägelse att lämna. Värt att tänka på är att detta starka skydd gäller även den som har sitt tält uppe och har överskridit allemansrätten.

- Du kan sätta bommar över dina privata vägar om du inte har skyldighet att hålla dem öppna p g a t ex avtal om stöd från Trafikverket, servitut eller liknande. Även om du har bom kan du bara förbjuda motorfordonstrafik - inte cyklister eller fotgängare.

- Du kan ta ut en kontrollavgift vid olovlig parkering enligt Lagen (1984:318) om kontrollavift vid olovlig parkering. Märk väl att du då måste ha skyltat med förbudstavla (zontavla) kompletterad med tilläggstavla med uppgifter om vem som sköter p-övervakningen och telefonnummer till densamma. Avgiften åläggs fordonsägaren. (Det finns även ett alternativt sätt, att använda "avtalstavlor", men då måste du kunna bevisa vem som körde bilen. Ingen som vill ha resultat använder mig veterligen den metoden längre).

- Även på din tomt kan det finnas stigar och vägar som går där av gammal hävd. Oftast finns de då inritade på Lantmäteriets kartor. Det kan i värsta fall vara straffbart även för dig som tomtägare att spärra av sådana vägar, och du har inte rätt att hindra människor att använda dem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: lör 30 dec 2017, 00:03 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nåja. Om man smyger dit med en bergsprängare alternativt två grytlock några gånger per natt lär de nog flytta.

Teashirt skrev:
- Allemansrätten ger ingen som helst rätt att vistas på annans tomt. Det kan eventuellt vara brottet olaga intrång. Dock; även om någon bryter mot allemansrätten kan det vara svårt att avhysa dem, och man har ingen rätt att fysiskt tvinga bort den som t ex har sitt tält uppe mer än en natt. Fastighetsägaren måste gå via Kronofogdemyndigheten, som begär handräckning av Polisen. Lycka till. Det kommer att ta tid.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: lör 30 dec 2017, 00:46 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Gammal artikel men ändå...arg svampplockare vs ilsken markägare.
Citera:
Det hettade till rejält i svampskogen i förrgår kväll.
Bert Karlsson är polisanmäld för hemfridsbrott. Mannen som stängde in hans bil i fyra timmar är misstänkt för egenmäktigt förfarande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article11220525.ab

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: sön 31 dec 2017, 16:43 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Brännässlor som perimeterförsvar? :lol:

Du får ju odla vad tusan du vill på din tomt, och nässelsoppa på våren är ju rätt gott :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: sön 31 dec 2017, 17:37 
Det finns en del rosor som är väldigt otäcka, vresrosor till exempel. Dessa är dessutom extremt härdiga och kan växa mer eller mindre överallt, och bildar snabbt stora snår. Lite beroende på vad kommunen säger så kan man också bygga staket(som till skillnad från plank har 50% genomsyn) bygglovsfritt, oavsett höjd. Men det beror på i vilken kommun man bor.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: mån 01 jan 2018, 14:26 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Demorph skrev:
Det finns en del rosor som är väldigt otäcka, vresrosor till exempel. Dessa är dessutom extremt härdiga och kan växa mer eller mindre överallt, och bildar snabbt stora snår. Lite beroende på vad kommunen säger så kan man också bygga staket(som till skillnad från plank har 50% genomsyn) bygglovsfritt, oavsett höjd. Men det beror på i vilken kommun man bor.


Vresrosor ger goda nypon som kan torkas, pulvriseras och användas till nyponsoppa. Gott och nyttigt. Plantera även rosenkvitten, en lågväxande snårig taggbuske som ger vackra gula frukter på hösten. Fantastisk till gelé och marmelad. Bra present till grannar man vill hålla sig väl med.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet