Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: tis 02 jan 2018, 01:49 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Schubert skrev:
Jag räknar med att reaktionstiden från normalläge till kris kommer att vara noll.

Precis som med tågåkarna som fastnar när elförsörjning är utslagen...
https://www.jnytt.se/article/tag-till-s ... rseningar/ (var skyddsobjekt till råga på allt)
De som hade väska med bra grejer (mat, vatten, filt) klarade sig lite bättre än andra... Inte direkt rätt läge att springa att handla när man försöker lösa transport ;-)


Fyll alla dunkar nu och rotera genom dem, bilen drar ju soppa även om det inte är kris i samhället. Drivmedel kostar ju dessutom mer efter nyår :sneaky:
Samma med käket, Köpa på er extra och rotera igenom det. Inga konstiga saker egentligen, du äter mat även när det är lugnt, så varför skall du inte ha ett stort skafferi?
Jag förutsätter att alla större kedjor och butiker slår igen dörrarna så fort strömmen går. Fungerar inte kassaapparaten accepterar de inte kontanter...
Beroende på krisens karaktär så kanske man får lite tid på sig att göra inköp, men då får du även slåss med alla andra som är ute i samma ärende.
Instämmer till 100%!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: tis 02 jan 2018, 08:36 
Och även om det nu skulle finnas tid från normalläge till kris kan man ju själv ligga sjuk, vara bortrest och liknande, så ett lager skulle jag absolut börja ordna idag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: tis 02 jan 2018, 22:26 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag kan säga att när jag klev in i detta för några år sedan och förstod att det skulle ta lite tid att köpa allt det jag ansåg mig behöva utifrån mina scenarior, men jag gick mer eller mindre direkt och köpte vattendunkar på Biltema och pasta och ris mm som håller länge för 1000kr. Done.
Grunden var lagd för iallafall ett par tre veckor. :notme:

Alla råd ovan är rätt och riktiga, och ni har nog fått bra råd att fundera runt. :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: tis 04 feb 2020, 16:32 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 dec 2017, 14:14
Inlägg: 30
Ort: Stockholm
återkommer till denna tråd som jag skapade för drygt två år sedan och vill dela att jag med många goda råd härifrån känner mig rätt klar med det jag behöver ha för olika kriser, iaf några månader.

mat, vatten (rening och lagring), bränsle, sanitet, hundmat, sjukvård, värme, lite kontanter och så mediciner för min hjärtsjuke make - medicinen var det allra svåraste men nu har vi för nästan ett år.

Nu jobbar jag på med kolleger på jobbet för att få alla ha ett minimum hemma iaf. Det bästa rådet som ingen bråkar om (varför ska detta vara så stigmatiserat?!?!?!) och som jag fick i denna tråd är att bara köpa lite mer av det man brukar göra av med ändå. Då är ni redan på väg. De idioter som säger att de kommer hem till mig om något händer så säger jag att en del av att vara förberedd är att sprida kunskap så alla kan göra lite själva och inte behöva förlita sig på andra och eftersom jag nu informerat dem så är det deras egna ansvar. Sen följer jag upp med dem lite en och en, då och då med ett leende. "Hur går det med din krishantering då?" och vet ni, ALLA har börjat i olika grader. Och ännu mer nu med viruset.

Tack alla!

_________________
Ju äldre jag blir - desto mer inser jag hur lite jag vet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: tis 04 feb 2020, 23:35 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Några bekanta har börjat prata med mig om prepping och beredskap, lite på känn. Och jag försöker vara positiv och nyfiket bekräftande, men inte för överdrivet. Jag har också sagt till dem att det enklaste nog är bara att ha en extra oöppnad av allt i skåpen, när man köper nytt. Istället för att handla när det håller på att ta slut eller har tagit slut. Och sedan fylla på bakifrån, precis som sägs tidigare i tråden. Havregryn, matolja, smör, ägg, ost, mjöl, pasta, ris, kaffe, saft, juice, kryddor och så vidare. En är ingen, två är en. Många/stora skåp i köket underlättar. Då är det ingen konst att ha någon vecka med reservmat hemma.

En sak som är svårt att göra så med är bröd. Om man inte fryser in. Mjölk finns med bra hållbarhet numera. Osten (den goda) är redan 12 eller 18 månader gammal när man köper den.

Jag har inte pratat med dem så mycket om vatten ännu. Dunkar och filter. Får se om det kommer upp. Men de tänker iaf köpa en gårdspump till sommarstugan.

Om man kan lära sig tycka om och laga goda maträtter med torra bönor/ärtor/linser som bas gör man det enklare att preppa. Det blir löjligt mycket billigare (och godare) än köttkonserver för att ha protein på lager.

Lägg till att på hösten åka till gårdsbutik och köpa vinterns lager med potatis, lök och morötter, i säck. Om man kan förvara det bra. Och inte har egenodlat i jordkällaren redan.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: ons 05 feb 2020, 10:25 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 dec 2017, 14:14
Inlägg: 30
Ort: Stockholm
Vad gäller bröd så har jag ett lager hårt bröd men har även köpt torrjäst och kan väl till nöds baka något udda bröd i stormköket om man inte har el.

Har också mölkpulver hemma. Har sneglat på äggpulver men känner mig lite osäker på hållbarhet och hur stor användning jag egentligen skulle ha av det. Har också bara hittat enorma burkar som inte känns aktuella för ett hushåll på två plus hund.

Protein har jag en del animaliska produkter på burk men har annars landat på torkade sojabitar eller sojafärs som man kan göra grytor mm på som lagringsbar proteinkälla. Bodde med en vegetarian för länge sedan och då åt vi bara sånt och jag märkte faktiskt ingen skillnad i smak eller konsistens mot kött.

Vattenrening har jag två 200-liters soptunnor med kran i botten från Jula https://www.jula.se/catalog/tradgard/be ... na-795994/ och vattenreningstabletter som man använder i fritidsbåtar för att rena vatten i vattentanken.

_________________
Ju äldre jag blir - desto mer inser jag hur lite jag vet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: tor 06 feb 2020, 02:05 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Overlevare2017 skrev:
[...Har sneglat på äggpulver men känner mig lite osäker på hållbarhet och hur stor användning jag egentligen skulle ha av det. Har också bara hittat enorma burkar som inte känns aktuella för ett hushåll på två plus hund...]


Va inte orolig för hållbarheten. Det är låång hållbarhet på äggpulver. Kolla på sidor för kosttillskott och friluftsmat. Där säljer de mindre förpackningar runt kilot. Med äggpulver, lite mjölkpulver, lite vatten och rester från gårdagen, gör du jättegoda omeletter. Billigt, nyttigt och enkelt.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: tor 06 feb 2020, 23:11 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Ang protein, överväg köpa proteinpulver och mylarpacka. Torde hålla duktigt många år. Fördelarna är enorma: högkvalitativt protein, ingen tillagning, kan med enkelhet doseras exakt och användas i pannkakssmet.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: fre 07 feb 2020, 11:06 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag är lite tveksam till mat som man köper bara för att preppa och inte använder och omsätter hela tiden.

Lagra det du äter. Ät det du lagrar.

Man kan råka ut för trista överraskningar när man tar fram nödprovianten. Och man har kanske dålig erfarenhet av att laga till det, inga riktigt goda recept. Och det är ju inget fel om man tycker nödprovianten är god i längden.

Torra bönor/ärtor/linser blir dessutom billig mat.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: sön 09 feb 2020, 16:24 
Offline
Nykomling

Blev medlem: lör 08 feb 2020, 23:23
Inlägg: 4
Preppat har jag väl gjort sen mitten på 80-talet när jag blev "heltidslantis", det är ingen hit när man bestämt sig för pannkaka till middag och mjölkbilen just åkt med mjölken. Jag konstaterade att Kalvolact, alltså torrmjölk till kalvar gick utmärkt att både använda till bakning och matlagning och det var väl där nånstans preppingen började och dessutom är ju oftast storförpackningarna bra mycket billigare än konsumentförpackningarna av bla. socker, mjöl, ris, pasta mm. som kan lagras i evighet.

Det är inte bara zombieapokalypsen man kan behöva preppa för utan en vanlig hederlig mansförkylning kan slå ut den starkaste så att ha lite att ta av i skåpen är inte alls dumt, dessutom behöver man inte shoppa så ofta, vilket betyder + i kassan pga. minskad drivmedelskostnad till bilen.

Apropå transporter så är det inte heller dumt att ha en moppe och en cykel startklara i förrådet utifall,,,,,och naturligtvis drivmedel som roteras ständigt. Prepping behöver inte betyda en jobbig och spartansk livsstil utan är bara ett annorlunda sätt att leva och agera, Handen på hjärtat behöver man inte så mycket prylar som mobiler, powerbanks, "överlevnadsknivar" mm. och jag brukar kalla dom snuttefiltar för i skarpt läge funkar det enklaste bäst som inte kostat en förmögenhet och finns på bla. Biltema.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: tis 11 feb 2020, 13:57 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jul 2018, 09:28
Inlägg: 49
Om jag skulle ogöra de misstag jag gjort är det väl främst.

* Preppar för ren domedag då många scenarion helt enkelt innefattar scenarion för några månader till max ett par år.

* Inte köpa det man äter hör ihop ganska mycket med punkt 1.

* Inte förstå åtgången av vatten i matförberedning samt allt runtomkring. Här skiner verkligen mat man kan äta direkt och snabbt eftersom tid kan vara en faktor också.

* Åtgången av fett är hög och svår att lagra. Kommer bli brist på sånt långt innan ris och allt sånt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: fre 14 feb 2020, 22:45 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Teknikern skrev:
Preppat har jag väl gjort sen mitten på 80-talet när jag blev "heltidslantis", det är ingen hit när man bestämt sig för pannkaka till middag och mjölkbilen just åkt med mjölken. Jag konstaterade att Kalvolact, alltså torrmjölk till kalvar gick utmärkt att både använda till bakning och matlagning och det var väl där nånstans preppingen började och dessutom är ju oftast storförpackningarna bra mycket billigare än konsumentförpackningarna av bla. socker, mjöl, ris, pasta mm. som kan lagras i evighet.

Det är inte bara zombieapokalypsen man kan behöva preppa för utan en vanlig hederlig mansförkylning kan slå ut den starkaste så att ha lite att ta av i skåpen är inte alls dumt, dessutom behöver man inte shoppa så ofta, vilket betyder + i kassan pga. minskad drivmedelskostnad till bilen.

Apropå transporter så är det inte heller dumt att ha en moppe och en cykel startklara i förrådet utifall,,,,,och naturligtvis drivmedel som roteras ständigt. Prepping behöver inte betyda en jobbig och spartansk livsstil utan är bara ett annorlunda sätt att leva och agera, Handen på hjärtat behöver man inte så mycket prylar som mobiler, powerbanks, "överlevnadsknivar" mm. och jag brukar kalla dom snuttefiltar för i skarpt läge funkar det enklaste bäst som inte kostat en förmögenhet och finns på bla. Biltema.


Skulle vilja tipsa lägga till cykel med cykelvagn .Får med sig en otrolig volym och vikt kan med fördel vardagshandlas med om man inte har för långt till affären bra för miljö, plånbok och hjärtat


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: mån 17 feb 2020, 22:03 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Diskussion om cykel och cykelkärra har brutits ut till en egen tråd på denna tavla.

/EssBe

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: ons 04 mar 2020, 01:06 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
EssBe skrev:
Jag är lite tveksam till mat som man köper bara för att preppa och inte använder och omsätter hela tiden.

Lagra det du äter. Ät det du lagrar.

Man kan råka ut för trista överraskningar när man tar fram nödprovianten. Och man har kanske dålig erfarenhet av att laga till det, inga riktigt goda recept. Och det är ju inget fel om man tycker nödprovianten är god i längden.

Torra bönor/ärtor/linser blir dessutom billig mat.


Det siterte er jo litt selvmotsigende (med tanke på at du tar forbehold om erfaring med matlagring og pris på matvarer), men jeg tenker at mye med god lagringsevne er det greit å ha en del av. Selv om jeg ikke spiser nok av det om dagen til å ha en god omsetning. Saker som salt, sukker, bønner/erter/linser, hvit ris, popcornmais, tørrpasta, edikk med mer lagrer jeg kanskje allerede mer av enn jeg kommer til å spise opp med naturlig rotasjon.

Det er også andre relativt billige varer jeg presser holdbarheten på og eventuelt roterer som dyrefor, fx diverse korn og annet. Jeg tenker mer i retning at det er som en forsikring. Om ikke jeg har behov for å bruke det innen tiden, så er det bra å ha om det skulle trengs.

Som sagt så tror jeg ikke vi er helt uenige her, ville bare spesifisere.

For å anglifisere utryket: Lagra det du äter. Ät det du lagrar. (store what you eat, eat what you store), så tenker jeg ofte litt: store what you can afford :lol: . Som sagt; det blir litt som en forsikring, jeg håper jeg ikke får brukt for det :?
(er jo ikke så dårlig på kjøkkenet da, så klarer å gjøre det meste spiselig 8|> )


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: ons 04 mar 2020, 02:26 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag tror att du missförstod mig. Jag menar att jag (nästan) bara lagrar mat som jag äter ofta och som jag vet hur jag ska laga till för att det skall bli gott. Jag undviker dyra konserver och konstig nödproviant som jag bara har på lager utan att omsätta.

Exempelvis lagrar och äter jag en hel del bönor, ärtor och spannmål i olika former. Lätt att lagra och gott och nyttigt att äta. Och billigt.

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet