Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: fre 05 jan 2018, 15:07 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
somvanligt skrev:
Det står i beskrivningen ”Solcellsladdning ger 120-200 mA och är bra vid nödsituationer”. Om man vill ha utrusning som hjälper i nödsituationer så är det absolut idé. Jag får inte plats med någon dieselgenerator i min BOB. Jag ska absolut testa dock. Tack för påminnelsen. :up: Återkommer med resultat när det väl är gjort.


120mA vid vilken spänning?
Idiotiskt nog så räknar ju alla leverantörer på mAh och då vi ett singelbatteris spänning.
Det vill säga en 10.000mAh batteribank kan lagra 10 x 3,6V = 36Wh
Hade verkligen varit bra om man kunde räkna i W och Wh istället. Blir så många missförstånd med mAh
Läste en tråd på FB gruppen där dom jämförde rakt av mAh i 1,2V enelope, mobilbatteriet på 3,6V och bilbatteri på 12V :smack:

Ok så du kan ladda 120-200mA. Vid 3,6V batterispänning ger det då 0,43-0,72W. Låter rimligt om man ser storleken
Säg du laddar 8 soltimmar per dygn och den ger genomsnittligt 0,6W så tar det 7,5 dygn att ladda banken.

Missförstå mig inte. Solceller är bra att ladda med vid nödsituation men arean är väl liten för att verkligen ge något.
Skall det vara lönt behövs minst 5W från solcell så man har chans att ladda den på en dag.
Solcellen på denna powerbank är nästan enbart för syns skull.

Jag har själv haft med mig solcell ut på vandring som jag spänt fast på ryggsäcken för att ladda ett par 18650 batterier.
Räkna aldrig med att solcellen ger vad specen säger. Det är under ideala förhållanden. Räkna med max hälften av vad den är specad för

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: fre 05 jan 2018, 15:24 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Håller med, batteribankar med integrerade solceller är lite av ”sol och vår” mentaliteten.
Köp en bra batterbank och en ordentlig fristående solcell. Då har du det som behövs.
Väntar med spänning (inte Volt) på att den svenska bränslecells laddaren version 2 skall komma ut på marknaden. En liten pad och vatten så är batteribanken laddad på 1 timme. Kommer inte på vad dom heter just nu....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: fre 05 jan 2018, 15:42 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Kom på att jag ju har en relativt stor solcell ombord på båten med batterireg. Skall testa mot den någon dag och bygga ihop en sådan laddkabel, samt koppla in mätare.
Skall onekligen bli intressant att se vad det hela går för i realiteten som sagt. :)

Idag finns det ju dessutom mjuka solceller som går att rulla ihop någorlunda.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: fre 05 jan 2018, 16:12 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Druid skrev:
Solcellen på denna powerbank är nästan enbart för syns skull.

Som sagt, jag ska testa och sen meddela. Betänk att många powerbanks av denna typ håller samma typ av kapacitet utan någon möjlighet till solcellsladdning alls. Så att slå ner på liten bonuskapacitet jämfört med ingen alls ser konstigt ut i mina ögon.

Många saker kan då anses som "för syns skull" i en nödsituation:

Lite mat
Lite vatten
Lite solcellsladdningskapacitet

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: fre 05 jan 2018, 17:52 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det verkar hända mycket på powerbanksidan och de små har sjunkit i pris. Å andra sidan blir telefonerna mer krävande. Det är klart att solceller är framtiden men det är kanske inte riktigt moget ännu. Om ett tag blir det nog bättre och billigare. Frågan är hur länge man vill vänta.

Hur länge håller en traditionell powerbank? Jag har köpt några mindre för att ha vid behov men använder dem inte mycket. Köpte nya telefoner i stället när batterierna började bli för dåliga. (Det var inte det enda som behövde förnyas/förbättras.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: fre 05 jan 2018, 19:23 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Nu köper inte jag denna typen av produkter då jag har andra solceller för laddning.
Men hade jag fått välja en batteri bank som gåva, så hade det blivit en med celler fast monterat. (Om jag inte haft andra laddkällor)
Att köpa en utan och inte ha laddkällor utöver nätet, är förenklat inte bra prepping enligt mig.
Men vi tänker olika och det skall ju vara bra enligt de flesta. :hm:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: fre 05 jan 2018, 19:38 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Solceller eller ej så är Powerbank ganska vettigt köpa från Kina.
Köper dom så att skal med kretskort och USB köps separat. 18650 batterier av erkänt märke separat.
Kostnaden blir hälften av att köpa färdig här hemma.
Skalen finns i ett otal designvarianter för några dollar och märkesbatterier för 25-30kr/st

Såg föresten Biltemas bank på Ali.

Finns ju annars också dom plattare LiPo powerbanks men dom alla länkat verkar vara med 18650 batterier

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: lör 06 jan 2018, 14:41 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 05 jan 2018, 19:51
Inlägg: 25
En spontan fråga från en okunnig, har inte telefoner av idag inbyggd strömbegränsing på 5V (USB) ingången?

_________________
Survive or die!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: lör 06 jan 2018, 15:03 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
rödluvan skrev:
En spontan fråga från en okunnig, har inte telefoner av idag inbyggd strömbegränsing på 5V (USB) ingången?


Jo varje litiumjonbatteri måste ha en BMS, eller laddningsregulator som många kallar det.
Så mobilen tar bara emot en viss begränsad strömstyrka. Det mobilen förbrukar plus det som går in i batteriet.

Och välkommen till forumet förresten.. :-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: lör 06 jan 2018, 15:58 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Rafe skrev:
rödluvan skrev:
En spontan fråga från en okunnig, har inte telefoner av idag inbyggd strömbegränsing på 5V (USB) ingången?


Jo varje litiumjonbatteri måste ha en BMS, eller laddningsregulator som många kallar det.
Så mobilen tar bara emot en viss begränsad strömstyrka. Det mobilen förbrukar plus det som går in i batteriet.

Och välkommen till forumet förresten.. :-)

En BMS är inte samma sak som laddkrets. En BMS behövs när man har flera celler i serie, vilket du inte har i en mobiltelefon. Skyddskrets mot överström, överspänning, underspänning har de däremot som regel.

Spelar väl egentligen inte så stor roll, men en BMS brukar avse en krets som ser till att hantera skillnaden i laddning mellan olika länkar i kedjan när du har celler i serie.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: lör 06 jan 2018, 23:55 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 05 jan 2018, 19:51
Inlägg: 25
Aha, jag funderade över detdär ni skrev om laddare och telefonbatteriet tidigare i denna tråd, om man behövde någonting mer emellan telefonen och powerbanken för 5 till 5V, i så fall. vad? :)

_________________
Survive or die!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: sön 07 jan 2018, 00:57 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
rödluvan skrev:
Aha, jag funderade över detdär ni skrev om laddare och telefonbatteriet tidigare i denna tråd, om man behövde någonting mer emellan telefonen och powerbanken för 5 till 5V, i så fall. vad? :)

jaha nej inte så. Mobiltelefoners batterier är av typen li-ion och ska laddas med CC-CV, där CV-fasen ska ha 4.2 eller 4.3 eller 4.35 V. För detta behövs en krets.

Och andre delen var nog att man inte har laddare som "naturligt" ger 5V, varken bil eller solpaneler eller misc.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: sön 07 jan 2018, 14:14 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 05 jan 2018, 19:51
Inlägg: 25
Aha, tackar för svar.
Plugin laddare 12 till 5V är ju inte särskilt dyra eller utrymmeskrävande idag. :)

Då är det bara att tuta och köra då med andra ord, om jag tolkar er grabbar korrekt. :)

_________________
Survive or die!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Powebanks...
InläggPostat: sön 07 jan 2018, 22:39 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Powerbanks för mobiler (i princip alla konsumentvarianter) behöver 5Volt och min 1Ampere för att laddas typ en vanlig mobilladdare som sitter i vägguttaget eller en billaddare som sitter i ciggarettuttaget (12V till 5V).
För att ladda mobilen har alla powerbank ett USB uttag av typ A exakt samma modell som sitter i din mobilladdare som har lös sladd till mobilen.
Sen att batteriet i en powerpack oftas har 3,7Volt behöver man inte bry sig om den laddas med 5Volt via micro USB kontakt samma som tex Samsung mobiler använder.
Powerpack har intern elektronik som fixar rätt laddning (spänning ström) av sitt interna batteri.
Bry dig inte om vad det heter tex BMS Batteri Management System) etc...
Du kan ju även ”läsa manualen till tex Biltemas powerpack. Där står allt förklarat.
http://www.biltema.se/biltemadocuments/ ... 48_man.pdf

Edit
Lite B-tema data. Eloge att dom anger spänningen för angiven energi. 9000 mAh vid 3,7 volt. Är typ 3 st mycket bra 18650 batterier.

9000 mAh/3,7 V
In: DC 5 V/2 A (1 x Micro-USB-port).
Ut: DC 5 V/2,1 A (1 x USB-port).
Batteri: Lithium (Panasonic)
Micro USB-kabel ingår
Karbinhake ingår
Mått: 64 x 28 x 101 mm
Temperaturområde: 0 – +40˚C


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Powebanks...
InläggPostat: tis 09 jan 2018, 20:23 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Phonehouse hade en korg med 3350 mAh powerbanks för 49 kr stående så jag köpte ett par. Liten, smidig, för nödladdning. Fyra lysdioder på som indikerer laddning, kan användas som svag ficklampa korta stunder.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet