Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: sön 31 dec 2017, 01:32 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 16 nov 2016, 16:33
Inlägg: 42
I höstas fick vi inbrott.
Man känner sig kränkt och förbannad, att se sin älskling gråta gjorde fruktansvärt ont.

Här fullkomligt slaktade dom ett flertal glasrutor för att komma in, vill dom in kommer dom in. :wall:

OM om finns; Hade jag varit hemma hade jag skjutit dom i bena, frågan är om man själv hade hamnat i fängelse eller blivit av med min licens och vapen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: sön 31 dec 2017, 02:59 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: lör 09 sep 2017, 14:39
Inlägg: 10
Bedömningsfråga som alltid. Hur många är dom, hur stora är dom i förhållande till dig (5 st a 100-pannor vardera eller två busiga 13-åringar)... Sen ytterligare bedömningar som, var dom beväpnade med något och i så fall vad? Hade du tid att skrika för att varna/skjuta varningsskott osv... Till slut hade det ändå blivit rättens bedömning av hur dina möjligheter såg ut för ströläsa situationen med mindre våld samt i vilken sinnesstämning d var. Skulle i vilket fall som helst råda alla att vara väldigt försiktiga med att använda vapen. Att hota med dom och visa på dådkraft är nog tillräckligt för nästan vilken inbrottstjuv som helst!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: sön 31 dec 2017, 10:40 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Jag tror att man ska akta sig för att vifta med vapen om man inte tänkt sig att använda det!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: sön 31 dec 2017, 11:20 
Efter att själv upptäckt och indirekt drabbats av inbrott har jag känt av alla de känslor det väcker inne i en. Jag skulle jag nog inte känna mig för säker som inbrottstjuv att riskera ett möte med fel brottsoffer. Om jag såg konstiga saker förut kunde jag kolla upp det bara medans jag efter inbrottet tryckt en liten yxa eller liknande i fickan om jag sett något skumt.
Kan tänkas en eventuell inbrottstjuv skulle få äta upp vad andra gjort före denne om inte vreden ebbat ut lite, men kan vara ganska långsint om någon gått över en viss gräns.

Och med tanke på vilka tjuvarna valde som offer tror jag att ett fängelsestraff inte skulle kännas mycket mer obekvämt än själva inbrottet, och sitta ett par år för nödvärn eller så inbillar jag mig känns mer motiverat efter att ha drabbats själv eller närstående.

Så på ett sätt är mina åtgärder kring inbrottsskydd lika mycket ett skydd för de as som springer runt i mörkret.

Inte så att jag går omkring förberedd, men förbereder mig då jag ser något...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: tis 02 jan 2018, 01:40 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vad händer om man avfyrar ett ordentligt vapen inomhus? Far inte glasrutorna illa? Risk för rikoschetter? (Tror ju inte actionfilmerna är så mycket att rätta sig efter...)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: tis 02 jan 2018, 02:12 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Zombie skrev:
Vad händer om man avfyrar ett ordentligt vapen inomhus? Far inte glasrutorna illa? Risk för rikoschetter? (Tror ju inte actionfilmerna är så mycket att rätta sig efter...)

Helt klart inget att göra spontant utan träning iaf.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: tis 02 jan 2018, 18:02 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Zombie skrev:
Vad händer om man avfyrar ett ordentligt vapen inomhus? Far inte glasrutorna illa? Risk för rikoschetter? (Tror ju inte actionfilmerna är så mycket att rätta sig efter...)


Rutorna klarar sig. Även gamla 2x3mm dubbelglas. Har själv provat med 308W....
Problemet är att kulan kan fara ut genom väggen och går igenom ett par tre grannhus också (har inte provat det)
Skjuter du i ett betonghus (med någorlunda rät vinkel) kan det slå ut skärvor och splitter som far omkring i rummet och kan panga en ruta, men inga rikorschetter av själva kulan, som slås sönder eller fastnar vid anslaget.
Om du skjuter rakt mot en tjock stålplåt (över 10-12mm så att kulaninte går igenom), kan det spruta tillbaka elaka splitter rakt mot skytten, om man står för nära.
Ska du skjuta inne, så rekommenderar jag en hagelbössa i stället!

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: tis 02 jan 2018, 18:17 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Som sagt vill skurkarna in så gör de det. Men hellre fördröja intrånget något än att inte göra något! Det var ju poppis för många år sedan o skruva ur glaskasseterna ur ytterdörrarna sagt o gjort jag tog en skruvdragare o borrade sönder skruvskallarna. Likaså satt in bleck o stift i bakkanten av dörrarna.

Kanske ett stort hundben som ligger framför dörren/dörrarna skrämmer någon :mrgreen: !


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: tis 02 jan 2018, 20:08 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Hundben var bra tips så länge inte grannens hund tar det.
Minns tex Assa evo 2000 som har bra låscylinder och kolv. Men det läckte ut att man bara öppnade låset med ett bladmått. Provade själv och det var enkelt. Tänk på att låssmeder och ev andra mindre nogräknade kan alla dessa knep. Bara att kolla på YT.
Men som sagt är dörren för svår så blir det balkongdörr alt ett fönster så är dom inne.
Förr skulle man låsa så att det inte gick att öppna dörren från insidan sk borta låsning. Tanken var att tjuvarna inte skulle kunna bära ut tv och möbler. Detta är ju överspelat idag då det är smycken, mobiler och surfplattor samt pengar och ev kontokort som gäller.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: tis 02 jan 2018, 20:42 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Palle500 skrev:
Hundben var bra tips så länge inte grannens hund tar det.
Minns tex Assa evo 2000 som har bra låscylinder och kolv. Men det läckte ut att man bara öppnade låset med ett bladmått. Provade själv och det var enkelt. Tänk på att låssmeder och ev andra mindre nogräknade kan alla dessa knep. Bara att kolla på YT.
Men som sagt är dörren för svår så blir det balkongdörr alt ett fönster så är dom inne.
Förr skulle man låsa så att det inte gick att öppna dörren från insidan sk borta låsning. Tanken var att tjuvarna inte skulle kunna bära ut tv och möbler. Detta är ju överspelat idag då det är smycken, mobiler och surfplattor samt pengar och ev kontokort som gäller.


Precis apropå assa 2000 fick bli extra bleck som Assa fick stå för! Däremot fick man montera själv!

Tror fortfarande på bortalåsning. Även om det är som du skriver smått som stjäls.
Känns som försäkringsbolag låsfirmor larmfirmor kommer gnugga sina händer många år framåt!

Själv är bästa dräng! Dvs man får nog införskaffa värdeskåp ilsken hund o ilsken sambo!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: ons 03 jan 2018, 22:56 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Tjuvarna bryr sig inte om den massivt pampiga ytterdörren med de senaste låsen i. De går in varifrån det inte syns (dvs insynsskyddad tomt är obra). Vanligaste ingången är via fönster på markplan, klena ballkongdörrar på baksidan av huset osv. Tjuvarna är fräcka och ofta proffs på vad de gör (även om Kenta-knarkare o Co också står för en del inbrott framförallt i städerna). Rullar upp på uppfarten med en skåpbil och knallar in helt synligt, inte sällan iklädda knegarkläder. Grannarna blir sällan misstänksamma.. och skulle någon fråga är det enkelt att förklara med "vi skall lämna offert på jobb" eller dylikt. Om ägaren dyker upp uppger de bara samma historia och spelar sedan förvånade över att de är på fel adress... Hundar är de däremot ofta oroliga över, och få inbrottstjuvar går in i ett hus med "Varning för hunden"-skyltar..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: ons 10 jan 2018, 19:47 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Mr_Nurse skrev:
Tjuvarna bryr sig inte om den massivt pampiga ytterdörren med de senaste låsen i. De går in varifrån det inte syns (dvs insynsskyddad tomt är obra). Vanligaste ingången är via fönster på markplan, klena ballkongdörrar på baksidan av huset osv. Tjuvarna är fräcka och ofta proffs på vad de gör (även om Kenta-knarkare o Co också står för en del inbrott framförallt i städerna). Rullar upp på uppfarten med en skåpbil och knallar in helt synligt, inte sällan iklädda knegarkläder. Grannarna blir sällan misstänksamma.. och skulle någon fråga är det enkelt att förklara med "vi skall lämna offert på jobb" eller dylikt. Om ägaren dyker upp uppger de bara samma historia och spelar sedan förvånade över att de är på fel adress... Hundar är de däremot ofta oroliga över, och få inbrottstjuvar går in i ett hus med "Varning för hunden"-skyltar..
Senaste tiden har jag stött på inbrott där husägaren/företagaren verkar tro att ett larm skyddar mot allt. De drabbade har lämnat datorer mm liggande framme inom räckhåll från fönster motsv. Ett larm är bra men måste ju kompletteras med fysiska hinder tex stabila fönster mm. Tyska/polska PVC fönster är det sämsta skit jag sett avseende inbrottsskydd.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bra normala lås för bostad?
InläggPostat: ons 10 jan 2018, 19:52 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Dom gånger vi har gripit folk på plats så har det varit folk "där hissen inte gått hela vägen upp". Proffsen har jag aldrig lyckats träffa på. Dom är för snabba.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet