Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur länge har ni klarat er utan samhället tjänster?
InläggPostat: ons 17 jan 2018, 14:29 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Jag funderar lite kring det här med 72 timmar. Jag tänker att de allra flesta människor säkerligen har gjort det redan utan
problem, åtminstone de som är friluftsintresserade eller bor i stuga/offgrid.

Jag tänker på alla gånger man fjällvandrat veckovis och liknade då är man ju ute längre utan att ta del av andra resurser från samhället än de man redan har. Dvs om man inte stugvandrar eller köper mat emellan.

Jag tänker på när man haft semester vid sin stuga/hus och inte varit därifrån under i princip hela månaden. En veckas sjukskrivning utan kontakt med någon annan alls?

Nu förstår jag att de flesta inte bor så eller har uteliv som främsta intresse men jag tänker ändå att 72 timmar är extremt lite. Jag menar skulle jag gå ut i skogen med enbart tändstickor och bra kläder så skulle man ju kunna vänta ut det?

Ett annat exempel där samhällsfunktioner fungerar som de ska. Jag hade en vän som varje månad försökte sätta eget rekord varje månad i att vara utanför lägenheten minst antal timmar. Jag får för mig att att han endast var ute och handlade en gång på 30dagar.

Det här är alltså funderingar iom tiden innan man ens funderat över prepping. Så vad är era erfarenheter gällande detta? Hade de allra flesta klarat 72 timmar utan alltför grava problem? Nu räknar jag inte med svårt sjuka eller andra beroenden.

Hur ser det ut för er? Hur länge har ni klarat er på era prepp utan att handla nytt? Samhällsfunktioner som el och resturanger?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge har ni klarat er utan samhället tjänster?
InläggPostat: ons 17 jan 2018, 14:59 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Några dagar har jag varit inomhus men det är ju med fungerande el och vatten. Minst en vecka utan att kliva utanför dörren skulle jag klara vid kris. Det är vattnet som begränsar först.

Utan kris behöver man aldrig lämna hemmet när det finns matkassar att beställa :)

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge har ni klarat er utan samhället tjänster?
InläggPostat: ons 17 jan 2018, 15:41 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
somvanligt skrev:
Några dagar har jag varit inomhus men det är ju med fungerande el och vatten. Minst en vecka utan att kliva utanför dörren skulle jag klara vid kris. Det är vattnet som begränsar först.

Utan kris behöver man aldrig lämna hemmet när det finns matkassar att beställa :)


En vecka är ju riktigt bra ändå vid kris. Tänker att om det inte blir en rejäl shtf-situation där inte samhället återgår till det normala så bör de flesta samhällstjänsterna vara igång inom en vecka. Åtminstone i de större städerna.

Haha sant med matkasse, det hade jag inte tänkt på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge har ni klarat er utan samhället tjänster?
InläggPostat: ons 17 jan 2018, 16:04 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Nu svarar jag mig själv.. Sitter just nu i lite av den situationen. Jag har ledigt från jobbet i elva dagar och har tänkt ta tillfället i akt att se hur det går att klara mig på det jag har hemma.

Flickvännen är bortrest så det blir jag själv, internet och djuren under den här tiden. Det är ett snöoväder ute och snön ligger ovanför knäna så besök väntar jag mig knappast, Har snöat mer eller mindre sen helgen.

Jag är glad att jag har sex fulladdade powerbanks hemma.
Jag har i övrigt ingen el förutom några generatorer men de har knappt blivit använda sen jag köpte dem så betvivlar att det kommer bli nu heller. Jag har inte förberett mig särskilt för just detta tillfälle då ledigheten kom ganska abrupt, senaste handlingen var innan jul.

Saken är den att jag vet att det kommer gå galant har gjort det flera ggr tidigare men ändå av någon anledning
nojjar jag. Jag har alla möjligheter att gå till min syster ellet bror ett par km bort för mat och el. Intressant att ju mer man tänker på "prepping" desto mindre förberedd känner man sig :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge har ni klarat er utan samhället tjänster?
InläggPostat: ons 17 jan 2018, 17:44 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Daltorpet skrev:
Intressant att ju mer man tänker på "prepping" desto mindre förberedd känner man sig :lol:


Just det! Jag känner också så, att ju mer jag grejar dess mer inser jag att det är kvar att greja med.

Jag skulle klara mig en månad men var det riktigt kallt ute skulle jag få problem. Har liten värmekälla men för lite bränsle och den klarar inte att värma hela huset om det skulle vara -30C elller så.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge har ni klarat er utan samhället tjänster?
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 03:46 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
En vecka inne är inget problem i alla fall, om vatten, avlopp, el och värme fungerar. Värme är ju normalt inget problem på sommaren heller. Bortsett från jobbig vandring till och från postlådan 5 dagar i veckan och en tur till affären en gång i veckan har jag nog gjort det mest varje vecka i flera månader när jag var sjuk. Iofs åt jag dåligt då också, och behövde inte så mycket. (Jag var rätt ofta till sjukhus/vårdcentral också, men hade jag fått välja fritt hade jag hellre stannat hemma.)

Ah - jag hade ju förberett mig med att fylla frysen med lämplig mat förstås. Fast den är full för det mesta...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge har ni klarat er utan samhället tjänster?
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 08:52 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Beroende på hälsan. Det jag inte klarar i längden är sjukvården, annars inga begränsande faktorer. Jag har solpaneler, vindsnurra, elverk och batterier för att hålla igång kyl o frys +vatten. Mat har jag för mer än ett år, det som troligen tar slut först är råvaror för tillvaratagande av föda (salt, socker, ättika mm.) ved har jag för 2 år och bränsle, kedjor mm. till motorsågen för 4-5 år.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge har ni klarat er utan samhället tjänster?
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 15:23 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Ser man bort fra variabler vi ikke har kontroll over (sykdom, skader, antagonister o.l.), så antar jeg at vi vil klare oss en stund. Mat, vann, hygiene og helse artikler har vi nok av til å slippe å gå ut av huset på en mnd. i alle fall. Mat og helse/hygiene vil vi nok klare oss med lenger uten noe tilførsel og det svakeste leddet er mat, selv om vi har for minimum et halvt år.

Brennsel og dyrefor derimot det dårligere stilt med. Samtidig er det noe som jeg regner med vi kan klare uten samfunnets tjenester. (fuglene kommer nok til å by på problemer, men kaninene skal vi nok klare om det er mulig å bevege seg relativt trygt utenomhus).

Hvor lenge er altså avhengig av hvordan vi kan bruke naturen rundt oss, men uten bruk av den så blir det minimum en mnd.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet