pre skrev:
Casini skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått det där med vattenproblematiken i tanken. Eftersom det numera finns 1/10 etanol i bensinen, så borde ju allt eventuellt vatten lösa sig i denna och sedan i bensinen? Kondens i tanken kan ju enbart komma av den luft som tränger in i tanken när nivån sjunker, dvs typ 50liter luft per tank. Vid 15grader och 50% relativ luftfuktighet innehåller 50l luft 0,25gram vatten. På vintern är det ännu mindre vatten. När man inte tankar bilen längre(när den är avställd) så kommer ju inte någon mer fukt in i tanken, och som mest finns det då redan 0,25gram vatten i tanken(om den är tom).
Jag har själv haft bilar med plåttankar som rostat upp, och läckt ut all soppan. Men dessa rostade upp utifrån, där dom var utsatta för vatten och slitage från väggrus och sådant.
Vatten i diesel ger algtillväxt.
och du kan få klart mer vatten än du säger i tanken, antagligen är det inte lufttätt ut som du antar.
Men även om tanken inte är lufttät finns det under avställning inte någon kraft som driver in luft i tanken, särskilt inte i de mängderna som behövs för att få mer än 0,25g. Även ett litet hål i tanken skulle enbart leda till att bensinen ångar av, på grund av dess låga ångbildningstemperatur. Tanken är inte heller kallare än omgivningen och bör då inte heller få kondensvatten i sig.
Hur skulle förekomsten av bensin, eller inte bensin i tanken påverka kondenseringen?
Jag menar inte att vara dryg, utan är genuint intresserad av detta. Jag arbetar på olika sätt med vätskor och gaser i olika applikationer och har spenderat ett antal år med att studera hur dessa beter sig tillsammans.
En modern Audi drar ca 30mA i standby, och ett modernt bilbatteri har en självurladning på runt 5% varje månad. Om batteriet är på 75Ah borde man kunna förvänta sig att 2-3månader, lite beroende på temperatur när motorn sedan ska startas. Audis egna instruktioner är att lagerbilar ska kontrolleras var 45.e dag.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-lange-haller-laddningen