Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: fre 12 jan 2018, 00:25 
mattermosgourmet

Inga problem att lagra vatten utomhus på vintern är svalt och bra. Ha dom i ett mörkt utrymme bara. Sen har du helt rätt i att om elen, värmen och även vatten tillförseln går så vill man ju ha vatten i flytande form i dunkarna. Räcker om du har en 20 l dunk inomhus. Resten tar du in djupfrysta direkt när det skiter sig, så är dom snart tinade.
Men tänk på att dom fungerar som extra stora kylklampar. Det åtgår värme från rummen att tina isen i dunkarna.
Edit
Köp några biltema murbruksbaljor 99kr för en 80 liters och ha dunkarna ståendes i. Fryser dom sönder så tar baljan smältvattnet.

Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: fre 12 jan 2018, 10:32 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Ja det där med murbruksbaljor kan kanske tvingas bli aktuellt. Suck.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: fre 12 jan 2018, 20:29 
mattermosgourmet

Då har du även badbaljor till hela familjen om shtf inträffar annars kan dom agera serveringsskål till midsommarbålen.

InläggPostat: fre 12 jan 2018, 20:57 
behöver man större så tar man en 1kubiks ibc och delar på mitten, då klarar man 500 liter slask i varje halva ;)

InläggPostat: fre 12 jan 2018, 21:26 
Bor numera i en bunker

grym skrev:
behöver man större så tar man en 1kubiks ibc och delar på mitten, då klarar man 500 liter slask i varje halva ;)

Totalt omöjligt iaf för mig att få in något så stort på min vind.

InläggPostat: lör 13 jan 2018, 02:18 
mattermosgourmet

Ja se upp med alla Grymma förslag som ges :-)
Tänk på att vatten väger 1kg/liter så 2x500kg på vinden kan ju orsaka lite oväntade besök genom taket.

InläggPostat: sön 14 jan 2018, 13:16 
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

somvanligt skrev:
... Jag får nog ställa en dunk ute för att frysa den avsiktligt för att se vad som händer, men jag tror nog också att de håller. ...

Har du hunnit testa ännu? Jag måste lagra mitt vatten i uteförråd där vattnet garanterat kommer frysa. Tänker att om man inte fyller upp dem helt så finns utrymme för att expandera. Såg att 90% rekommenderades i tidigare inlägg.

InläggPostat: sön 14 jan 2018, 17:03 
Bor numera i en bunker

Jag är övertygad om att de fixar frysning en, två, tre gånger. Men 20? 50?

InläggPostat: sön 14 jan 2018, 18:32 
Användarvisningsbild

Overlevare2017 skrev:
somvanligt skrev:
... Jag får nog ställa en dunk ute för att frysa den avsiktligt för att se vad som händer, men jag tror nog också att de håller. ...

Har du hunnit testa ännu? Jag måste lagra mitt vatten i uteförråd där vattnet garanterat kommer frysa. Tänker att om man inte fyller upp dem helt så finns utrymme för att expandera. Såg att 90% rekommenderades i tidigare inlägg.

Ja den står där ute men än så länge har den ryckt på axlarna fullständigt åt de svaga minusgrader som varit.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: mån 22 jan 2018, 10:21 
Användarvisningsbild

Nu har 10l dunken stått ute i minusgrader 4-5 dygn i sträck och är nästan helt genomfrusen. När jag vänder och vrider den och drar mitt finger längsmed sidan så finns forfarande lite, lite vätska som inte frusit. Dunken var helt full när jag började och nu har botten buktat ut något, i övrigt ingen förändring och ingen sprängning. Det känns ändå som att frusna dunkar blir sköra så det känns inte egalt att låta dunkar frysa.
Hur har vattnet frusit utan att expandera 20% undrar jag då. Samma med 0,5l Pet-flaskorna i bilen: helt fulla var de och nu genomfrusna (bilen står utomhus) utan påverkan på form. Dock verkar de av starkare plast och är mindre än Biltemas stora vattendunkar.

(Edit)
Svar:
"Vatten utvidgas ganska rejält, när det fryser till is. Det förklaras med att iskristaller tar mer plats än vatten. Under frysprocessen utvecklas våldsamma krafter, som till exempel kan spränga vattenrör. Om behållaren emellertid är omöjlig att spränga, så stiger i stället trycket i vattnet. Det stigande trycket medför att vattnets fryspunkt sjunker. Vattnet kommer fortfarande att vara flytande, men under ett högt tryck. Det är precis det som sker, när det bildas ett lager vatten under inlandsisen eller en tung glaciär, även om temperaturen är långt under fryspunkten. Den tunga isen på ytan bildar ett hölje, som inte lämnar nog med plats för det underliggande vattnet att utvidgas. Fortsätter man tankeexperimentet och kyler ner den kraftiga behållaren mer och mer, kommer vattnet så småningom att förvandlas till is. Om trycket kan stiga till 100 atmosfärer, bildas det en speciell sorts is. Kristallstrukturen är en annan, och isen blir mycket mer kompakt och glasaktig än vanlig is. Är vattnet helt rent, kan temperaturen falla till minus 30 grader, utan att vattnet fryser till is. Det förklaras med att frysprocessen normalt börjar runt små orenheter i vattnet, som iskristallerna sprider sig från."
http://illvet.se/naturen/fryser-vatten- ... tvidga-sig

InläggPostat: mån 22 jan 2018, 15:53 
Bor numera i en bunker

somvanligt skrev:
Nu har 10l dunken stått ute i minusgrader 4-5 dygn i sträck och är nästan helt genomfrusen. När jag vänder och vrider den och drar mitt finger längsmed sidan så finns forfarande lite, lite vätska som inte frusit. Dunken var helt full när jag började och nu har botten buktat ut något, i övrigt ingen förändring och ingen sprängning. Det känns ändå som att frusna dunkar blir sköra så det känns inte egalt att låta dunkar frysa.
Hur har vattnet frusit utan att expandera 20% undrar jag då. Samma med 0,5l Pet-flaskorna i bilen: helt fulla var de och nu genomfrusna (bilen står utomhus) utan påverkan på form. Dock verkar de av starkare plast och är mindre än Biltemas stora vattendunkar.

(Edit)
Svar:
"Vatten utvidgas ganska rejält, när det fryser till is. Det förklaras med att iskristaller tar mer plats än vatten. Under frysprocessen utvecklas våldsamma krafter, som till exempel kan spränga vattenrör. Om behållaren emellertid är omöjlig att spränga, så stiger i stället trycket i vattnet. Det stigande trycket medför att vattnets fryspunkt sjunker. Vattnet kommer fortfarande att vara flytande, men under ett högt tryck. Det är precis det som sker, när det bildas ett lager vatten under inlandsisen eller en tung glaciär, även om temperaturen är långt under fryspunkten. Den tunga isen på ytan bildar ett hölje, som inte lämnar nog med plats för det underliggande vattnet att utvidgas. Fortsätter man tankeexperimentet och kyler ner den kraftiga behållaren mer och mer, kommer vattnet så småningom att förvandlas till is. Om trycket kan stiga till 100 atmosfärer, bildas det en speciell sorts is. Kristallstrukturen är en annan, och isen blir mycket mer kompakt och glasaktig än vanlig is. Är vattnet helt rent, kan temperaturen falla till minus 30 grader, utan att vattnet fryser till is. Det förklaras med att frysprocessen normalt börjar runt små orenheter i vattnet, som iskristallerna sprider sig från."
http://illvet.se/naturen/fryser-vatten- ... tvidga-sig

Dina behållare har utvidgats. Hur har du gjort din tredimensionella volymmätning? Jag gissar att du bara visuellt inspekterat lite kort. Du lär behöva stoppa ner i vätska för att mäta volymen på undanträngd vätska för att se detta.

InläggPostat: mån 22 jan 2018, 18:52 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

somvanligt skrev:

Expansion blir det men inte 20%. Ca 9% expansion sker vid frysning
Därav rekommendation att fylla till 90% av volym

Densitet rent vatten ca 1000kg/m3. Densitet is av rent vatten 917kg/m3 vilket ger en volymökning strax över 9%

https://sv.wikipedia.org/wiki/Is

InläggPostat: mån 22 jan 2018, 21:36 
Användarvisningsbild

Druid skrev:
somvanligt skrev:

Expansion blir det men inte 20%. Ca 9% expansion sker vid frysning
Därav rekommendation att fylla till 90% av volym

Densitet rent vatten ca 1000kg/m3. Densitet is av rent vatten 917kg/m3 vilket ger en volymökning strax över 9%

https://sv.wikipedia.org/wiki/Is

Det överensstämmer bättre med vad jag ser framför mig. Nu vilar dunken inomhus för att varva ner från testet :)

InläggPostat: ons 28 feb 2018, 16:45 
Inte utan mina marshmallows!

Att de expanderar ca 9% låter ju rimligt och bra,hur verkar hållbarheten på dunken då?
Nu var det här ju ett ganska kort test,men undrar hur dunkarna reagerar på att vara frysna längre perioder?Och dessutom kanske tinas upp lite då och då.Är det någon som testat?

InläggPostat: ons 28 feb 2018, 19:05 
beror även på dunkt, dom med vatten i handtaget är inte bra inte heller om man har vatten vid korken

om det fryser där så utvidgas det och kan börja läcka, fryser det så att det expanderar och sedan tinar och fryser igen så kan det efter några cyker fyst tinat gå sönder av ren materialutmattning

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa