Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 111 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 22:17 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Jag nämnde lite kort i nånannan tråd, men detta är inget du lyckas med över en natt - om hon inte har ett grundintresse för säkerhet. Du måste jobba in detta under lång tid.
När du läser nyheter om skit som hänt i vårt närområde som faktiskt skulle kunna hänt här eller indirekt påverkar vår säkerhet negativt.
För min egen del så har så klart min bakgrund (OPSEC) underlättat då vi träffades tidigt i livet och passligt nog under mitt första "uppdragsmässiga deltagande för säkerhet". Inte så hon brydde sig speciellt mycket om säkerhet då, men allt eftersom det smugits in med åren så har så klart en liten tanke väckts och blivit till en medvetenhet.
Vi var på resande fot tillsammans när Björnen intog grannlandet söderöver, varför jag naturligt lyfte ut TVn på balkongen när vi satt och solade för att live följa CNN. En del andra incidenter under samma resa där jag fick nytta av mitt säkerhetsmässiga kunnande och agerade i uppkomna situationer är sånt som hon fortfarande berättar om idag för folk när det är diskussioner om folk som agerar vs folk som tittar på.
Situationen i världen har ju sen dess blivit än värre, allt från IS till Björnen som härjar runt. Under tiden har jag så klart sett till att uppdatera henne på det viktiga ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv eftersom det lätt försvinner i mediabruset och tidningarna i övrigt.
Under åren som har gått så har jag samlat på mig diverse nyttigheter som är bra att ha i händelse av dålig stämning och hon har inte en gång klagat eller ifrågasatt utan mer varit intresserad över vad det varit - inte så mycket över funktion utan haft förtroende för att jag vet vad jag håller på med.
När Wilderäng släppte Stjärnklart så förklarade jag att den var bra att läsa för att ännu mer få en tydlig bild av hur nedmonterat landet är och hur beroende vi är av el och internet. Hon sträckläste den - inte helt otippat - och efter det så vart det vilda utfrågningar om diverse saker vi behövde till hemmet, varpå jag så klart kunde glädja med att det mesta (om inte allt) redan fanns eller är löst). Här uppstod även intresset för att lära sig hur sakerna funkar t.ex. skyddsmask.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 22:28 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
RAW skrev:
...När Wilderäng släppte Stjärnklart så förklarade jag att den var bra att läsa för att ännu mer få en tydlig bild av hur nedmonterat landet är och hur beroende vi är av el och internet. Hon sträckläste den - inte helt otippat - och efter det så vart det vilda utfrågningar om diverse saker vi behövde till hemmet, varpå jag så klart kunde glädja med att det mesta (om inte allt) redan fanns eller är löst). Här uppstod även intresset för att lära sig hur sakerna funkar t.ex. skyddsmask.


Hehe, trevligt! :up: :D

När jag gjorde samma med Herr Wilderängs böcker så blev det mera ett: jaha?
Var glad att du har en som hänger med. :)

Jag kämpar vidare ;) : - att ge upp är inte ett möjligt val....

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 07:30 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Tank skrev:
, trevligt! :up: :D

När jag gjorde samma med Herr Wilderängs böcker så blev det mera ett: jaha?
Var glad att du har en som hänger med. :)

Jag kämpar vidare ;) : - att ge upp är inte ett möjligt val....

//Tank


Förnekelsenfasen :-)

Gör ett försök till när nästa bok kommer (nästa år), den ska ju tydligen handla ännu mer om just avsaknaden av hjälp.
Självklart ska du inte behöva ge upp, men fortsätt smyg in nyheter om läget och vad det kan innebära :-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 09:31 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Tack för bra tips i den här tråden. Har liknande problem fast i den här familjen är det frun (jag) som försöker preppa och maken som föraktfullt fräser när saken kommer på tal. Har försökt med Wilderängs bok men maken avskyr honom av någon anledning och då funkar det inte ens om Cornucopia skriver att 2+2=4. Vi har ett litet hus och jag försöker förvandla en del av gräsmattan till köksträdgård och ta vara på de äpplen som det ensamma trädet ger. I den lilla matkällaren kan jag ställa åtminstone tre burkar av varje sort utan att det blir spydiga kommentarer. Vattendunkar mm tänker jag skaffa och gömma på vinden när han åker på tjänsteresa. Forum läser jag när han sover. Man får göra så gott man kan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 12:28 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Jag har ett tyst medgivande från min sambo. Någon gång för länge sedan när jag tyckte att hon behövde lära sig det ena eller det andra sa hon att "ja ja men jag förutsätter att du sköter den där biten för oss båda.." Det kan väl bli lite konflikter kring prioritering av lagringsutrymme men annars låter hon mig hållas.

Intressant nog berördes ämnet igen häromdagen på första gången på några år, hon frågade: "var är vattnet? jag vet ju att du har vatten någonstans men var är det, jag kollade i källaren igår när jag skulle hämta sylt.."

Jag blev glad/paff och det visade sig att hon sett "reklamen" om att klara sig 72h. Hon hade då kollat igenom skåpen och konstaterat att vi uppfyllde rekommendationerna med god marginal...

:up: för den kampanjen, sambons respons känns mycket bra med tanke på att familjen växer och jag är borta hemifrån långa perioder i taget. Är själv lite för oorganiserad för att ställa upp listor och instruktioner för var saker finns och hur de används, men börjar ändå fundera på om något sådant ändå vore en bra ide i händelse av kommunikationsbortfall.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 14:37 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Att han inte vill lagra är en sak, men att du ska behöva läsa forumet nattetid verkar konstigt. Det har han väl inte att göra med. Eller hindrar du honom att titta på sport, nyheter, börsnoteringar eller vad han nu är intresserad av?

Omnivore skrev:
Tack för bra tips i den här tråden. Har liknande problem fast i den här familjen är det frun (jag) som försöker preppa och maken som föraktfullt fräser när saken kommer på tal. Har försökt med Wilderängs bok men maken avskyr honom av någon anledning och då funkar det inte ens om Cornucopia skriver att 2+2=4. Vi har ett litet hus och jag försöker förvandla en del av gräsmattan till köksträdgård och ta vara på de äpplen som det ensamma trädet ger. I den lilla matkällaren kan jag ställa åtminstone tre burkar av varje sort utan att det blir spydiga kommentarer. Vattendunkar mm tänker jag skaffa och gömma på vinden när han åker på tjänsteresa. Forum läser jag när han sover. Man får göra så gott man kan.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 17:17 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Zombie skrev:
Att han inte vill lagra är en sak, men att du ska behöva läsa forumet nattetid verkar konstigt. Det har han väl inte att göra med. Eller hindrar du honom att titta på sport, nyheter, börsnoteringar eller vad han nu är intresserad av?


Han skulle inte hindra mig från att läsa/delta i forumet men jag vill kunna höra vad jag tänker ifred.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 18:11 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Omnivore skrev:
Vattendunkar mm tänker jag skaffa och gömma på vinden när han åker på tjänsteresa.


Förutom vattendunkar på vinden så kan du använda hinkar med lock till förvaring (garn, lego, vinterförvaring av mössor och vantar, osv...) när det är möjlig. Behöver du en papperskorg under skrivbordet så ställ dit en hink istället för något perforerat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: fre 02 dec 2016, 13:36 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 23:19
Inlägg: 32
Ort: I skogen.
Omnivore skrev:
Tack för bra tips i den här tråden. Har liknande problem fast i den här familjen är det frun (jag) som försöker preppa och maken som föraktfullt fräser när saken kommer på tal. Har försökt med Wilderängs bok men maken avskyr honom av någon anledning och då funkar det inte ens om Cornucopia skriver att 2+2=4. Vi har ett litet hus och jag försöker förvandla en del av gräsmattan till köksträdgård och ta vara på de äpplen som det ensamma trädet ger. I den lilla matkällaren kan jag ställa åtminstone tre burkar av varje sort utan att det blir spydiga kommentarer. Vattendunkar mm tänker jag skaffa och gömma på vinden när han åker på tjänsteresa. Forum läser jag när han sover. Man får göra så gott man kan.


Så har vi det med här.
Jag gjorde om i köksskåpen lite häromdagen för att ha ett större matförråd inomhus när vintern slår till här i år (av personlig bekvämlighet då det är en bit att gå över gården till jordkällaren). Han tycker att det är galet att ha så mycket mat medan jag tycker att "vi saknar pasta och joskoncentrat och krossade tomater och.. " nu när det blev så överskådligt inomhus. Det är ju bra att 72timmarskampanjen är så stor som den är just nu annars hade han nog sparkat bakut! :lol: Han vet att maten "är till för en krissituation" men han kopplar det nog bara till just 72 timmar än så länge medan jag själv vill ha lite (ehum) längre än så.
"Min" bil är lastad med bra grejer, men när jag frågade honom om han behövde det eller det till sin bil med när jag ändå skulle handla (för jag var osäker på om det redan fanns) så skrattade han åt mig.. :smack:
Och när jag försökte servera fruktkonserver till efterrätten igår (datumet väl passerat) så sa han att "eh.. vi har.. *räknar* en, två, tre.. sju likadana burkar i skåpet så vi behöver inte ta den som gått ut, vi kan ta en här i stället". Jag som tänkte att det var bra att kolla hur mandarinerna smakade och hur barnen skulle reagera på det. Men han började prata om utfällningar i fruktjuicen från konserven. Och lite rätt har han väl, men ändå.. :roll: :notme:

Även jag läser om saker när han inte ser/märker. Inte för att jag smyger med det, men att jag orkar inte hålla på att tjafsa om saker. Jag sköter mitt så får han göra vad han tycker är relevant och viktigt för honom. Inget mer med det. Men han har fattat galoppen med vattendunkar, äntligen! :roll:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: fre 02 dec 2016, 18:19 
Det gör trots allt ont att inte ha med frun helt och hållet. Vi skulle lätt kunna skaffa en hygglig BOL, eller i vart fall lite mark, utan lån, men det är totalt uteslutet för henne. Vi skulle kunna köpa rejält med... jävla mycket... ,för pengar finns, med det är uteslutet. Ganska frustrerande att gå omkring och dutta i smyg... Undrar om det är hållbart i längden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: fre 02 dec 2016, 19:47 
James Bonde skrev:
Ganska frustrerande att gå omkring och dutta i smyg... Undrar om det är hållbart i längden.


Där sätter du, JB, fingret på en svår punkt, bland alla andra svåra punkter. Jag har tur som inte är aktivt motarbetad utan t.o.m. får lite hjälp i vissa delar men i delar är jag själv och jag har förstått av andra att det kan leda till starka spänningar - och värre - i ett förhållande om man ser förberedelser väldigt olika.

Det kanske inte är så konstigt eftersom det, åtminstone i en del fall, handlar om en livsinställning.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: tis 23 jan 2018, 11:43 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Igenkänningsfaktorn är hög. Jag undrar stilla varför det är så vanligt förekommande att så manga av (dagens) kvinnor absolut inte vill säkra upp och hittar alla möjliga konstiga skäl till att inte göra det? Är det någon som vet? Är det någon kvinna här som kan förklara hur dessa kvinnor tänker? Varför blir de upprörda och protesterar mot något som objektivt är tveklöst ansvarsfullt?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: tis 23 jan 2018, 12:07 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
De tycker inte om att bli påminda om osäkerheten i samhället som leder till oro och ångest.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: tis 23 jan 2018, 12:48 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
RAW skrev:
Tank skrev:
, trevligt! :up: :D

När jag gjorde samma med Herr Wilderängs böcker så blev det mera ett: jaha?
Var glad att du har en som hänger med. :)

Jag kämpar vidare ;) : - att ge upp är inte ett möjligt val....

//Tank


Förnekelsenfasen :-)

Gör ett försök till när nästa bok kommer (nästa år), den ska ju tydligen handla ännu mer om just avsaknaden av hjälp.
Självklart ska du inte behöva ge upp, men fortsätt smyg in nyheter om läget och vad det kan innebära :-)


Jag har även provat med lite andra böcker, typ 36 timmar, med lite samma resultat: jaha?
Vad skall man säga? :P Nåja, jag har i alla fall inga jättehinder från att fortsätta med det jag håller på med, bara det inte syns för mycket :notme:
Fick henne att testa lite utrustning här om dagen utan knot. Kommentaren var typ: Ett par dagar kan det ju funka, men inte längre. :lol: Ja ja, det blir vad det blir.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: tis 23 jan 2018, 20:59 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Kan fungera att göra henne/han lite subtilt orolig. Köp brandsläckare i julklapp eller slå av strömmen en söndagsmorgon och se vad som händer.
Började odla i liten skala för några årsen och nu är hon helsåld på att odla egna grönsaker då smaken är mycket bättre.
Köp alltid den största paketen med mjöl/socker/potatismos med motiveringen att det blev billigare så.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 111 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet