Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: mån 11 dec 2017, 23:50 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Zombie skrev:
Minsann. En renodlad knappt två månader gammal svensk prepperbok i Bokus nyhetsbrev till Pluspris. Med andra ord, de har sänkt priset och använder den som lockvara.

Prepping : att hoppas på det bästa, men förbereda sig på det värsta
av Anna-Maria Stawreberg
https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=prepping+Anna-Maria


Jag tyckte den var bra skriven. Bra blandning på folket i intervjuerna och lättläst.
Borde kunna övertyga åtminstone några att förberedelse är en bra sak och inget konstigt.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: ons 20 dec 2017, 06:41 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Boken är slutsåld. Så visst finns det ett intresse bland gemene man att vara förberedd.
Även staten funderar på att börja preppa igen (var ju över 20 år sedan sist):
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/sve ... -1.4950721


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: ons 20 dec 2017, 09:15 
Herr Gråman skrev:
Man är INTE förberedd om man skyltar med att man har förberett sig.
Då faller hela vitsen med att förbereda sig eftersom i ett förberedande ingår att dölja ett ev. övertag.
Istället har man öppnat en möjlighet för att andra illasinnade kan förbereda sig på att ta över ens förberedelser.


Jag tror att idén om att raida andra preppers är något av det sämsta man kan göra i en shtf.

Du kommer att antingen hitta några biltemadunkar vatten och ett 50-pack värmeljus, eller fel sida av en gevärspipa. Inget av alternativen är värt det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: ons 20 dec 2017, 11:00 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
ordonnansen skrev:
Som grupp är det bra att man skyltar med att man har resurser att klara sig själv och även försvara sig.
Tänk medeltida borg som alla vet kan härda ut en belägring och stoppa alla stormanfall. Den struntar fienden helt enkelt i eftersom det blir för resurskrävande att erövra..

Inte genom att skylta med resurser. Fienden avstår för att man har ett kompetent försvar. Raida preppers är annars det som är mest värt eftersom de är de som har resurser. Att bygga stor beredskap utan att ha en rimlig försvarsförmåga är vanskligt och att lämna ens situation åt ödet. Och preppers natur är precis tvärtemot att lämna åt ödet. Ju mer utdragen kris man preppar för ju större krav på försvarsförmåga. Många drar åt sig öronen när sånt här kommer på tal och ser det som något för paranoida doomsday preppers, men verkligheten under utdragen kris ger sannolikt inga ryggdunkningar för detta distanstagande från de som vill säkra försvar av person och förråd. I Rinkeby plundrades det omedelbart när strömmen gick och hatbrott breder ut sig. Kommer det bli snällare tag när verklig panik och hunger utbryter?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: ons 24 jan 2018, 20:01 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
I naturkompaniets nya nummer av 365:
Bild

Artikeln kommer i nästa nummer, som ges ut den 26 April.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: ons 24 jan 2018, 20:36 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Man ska tänka på vad man skriver på facebook. Man tar naturligtvis en viss risk. Men man sprider kunskap, man hjälper varandra, och man sprider folkligheten och medvetenheten kring preppandet.
Om jag kan få min granne att preppa via att han ser nåt på facebook har jag en jättefördel av det vid en kris, då vi kan samarbeta istället för att han drar ner mig och vill ha av mina resurser (jag skulle inte kunna säga nej).

Idag är flödet så stort att folk inte kan läsa allt som skrivs. Än mindre sitta o kolla vilka grupper den o den är med i och inte. Även om mycket syns idag och är öppet så är man rätt anonym
eftersom flödet av information är så stort att allt drunknar.

Preppers kanske är mest intressanta att råna då de har mycket i lager, men de har kämpat för vad de har, och den som rånar en prepper gör det med livet som insats.

Alla riktiga preppers kommer när SHTF att förgifta delar av sina livsmedel i sitt lager. En som rånar dig brutalt kommer i tumultet inte tänka på att det kan vara förgiftat,
och om du vet vem det är som tar din mat kan du gå dit när de ligger och kräks (?) och ta tillbaka återstoden av dina grejer, och kanske andra bra saker som hämnd..

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: ons 24 jan 2018, 22:04 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Smaland skrev:
Alla riktiga preppers kommer när SHTF att förgifta delar av sina livsmedel i sitt lager. En som rånar dig brutalt kommer i tumultet inte tänka på att det kan vara förgiftat,
och om du vet vem det är som tar din mat kan du gå dit när de ligger och kräks (?) och ta tillbaka återstoden av dina grejer, och kanske andra bra saker som hämnd..


Det här måste jag ifrågasätta.
Är det verkligen värt att förgifta en del av maten och sen "gömma" den bland vanliga maten???
Vad händer om du kommer bort/dör/blir medvetslös och resten av gruppen/familjen behöver den? Ska de våga äta eller kan den vara förgiftad? Visst kan man ha en lista på det förgiftade men i ett SHTF-scenario utan medicin och sjukvård så skulle jag INTE chansa att stå med svår förgiftning för att brorsan är övernervös och har lagt gift här och där.

Sen KAN det vara så att du dör av oklar anledning och barnfamiljen i nästa LGH/hus har svältande barn och vet att du har mat... Vill du råka döda dem för att de tar av nån som redan är död????

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: ons 24 jan 2018, 22:28 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Smaland skrev:
Alla riktiga preppers kommer när SHTF att förgifta delar av sina livsmedel i sitt lager.


Hmmm! :hm:
Kan det vara så att det är just det där som skiljer oss vanliga preppers från de riktiga. :hm:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: tor 25 jan 2018, 06:51 
Smaland skrev:
Alla riktiga preppers kommer när SHTF att förgifta delar av sina livsmedel i sitt lager.


Jaaa, det känns som en bra och genomtänkt tanke vid (långvarig) SHTF, att sitta med en massa förgiftat käk........ :smack:

Nä, jag tror mer på att köra "grayman". (och ev försvarsmöjligheter)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: lör 28 apr 2018, 16:06 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Artikel i vi i villa: www.viivilla.se/husliv/prepping/?utm_ca ... _vecka17_lördag_B&utm_medium=email&utm_source=Sverige-All_Users

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: lör 28 apr 2018, 23:43 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Parabellum skrev:
Artikel i vi i villa: http://www.viivilla.se/husliv/prepping/ ... _vecka17_lördag_B&utm_medium=email&utm_source=Sverige-All_Users

Hon har skrivit en bra bok men jag undrar var hon fått ”Vatten håller i sex månader under förutsättning att det förvaras mörkt och relativt svalt” ifrån?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: sön 29 apr 2018, 09:45 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
gissar att boken är som en vanlig författares verk, någon skrivbordsprodukt som samlats in via andra källor

få, mycket få personer har den faktiska, praktiska kunskapen, och egna erfarenheten om ett sådant här ämne

vi på forumet är sällan mycket bättre, vi diskuterar mycket, men få har provat saker på allvar och med kunskaper innom området

finns olika sorters kunskap
ex
en person glömmer en liter vatten i en dåligt rengjord colaflaska i ett år och den smakar skit och ger magsjuka, han säger att vatten inte kan lagras någon längre stund

några av oss provar att lagra väl rengjorda dunkar i varierande tid och med några undantag så funkar
det
vi säger att rent vatten kan lagras i dunkar upp till något år utan bekymmer

rysk militär tar fram ett program för att lagra vatten, provar olika grader av rent vatten i tiotalet olika lagringsmöjligheter
dom testar vattnet på "frivilliga" militärer, studerar effekten rent statistiskt, gör labbprov på vattnen och kommer fram till en acceptabel nivå

jag hadde helst fått tag i den ryska slutrapporten för min egen del


en författare utan bakgrunskunskap läser lite på nätet och klipper och klistar, skriver om och har en bok som är mainstream..

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: sön 29 apr 2018, 11:47 
Jag delar slaskens uppfattning - hon har sammanställt information från andra källor. Hon är en författare som skrivit om prepping, inte en prepper som författat en bok. Detsamma gäller de flesta på området, med undantag möjligen för Cornucopia som dock skriver mycket lite om just praktisk prepping, men som vi alla vet; amatörer pratar taktik, proffs snackar logistik. Jag upplever det som att Cornu skriver macro-prepping, de flesta andra utgår från en micro-nivå. Han utgår mestadels från ett utifrån-och-in-perspektiv medan prepping oftast handlar om ett inifrån-och-ut-perspektiv. Men jag tror han hade kunnat skriva en mycket bra och allomfattande bok om han hade velat.

Tyvärr har dock andra, som Stawreberg, lyckats rida på hypen. Andra, som Herman Geijer, har också haft bra timing - han började ju med att starta en ABF-kurs tack vare sitt engagemang i folkbildningsrörelsen mer än ett engagemang för prepping och tvingades förkorva sig i och med sin kurs i Zombieöverlevnad(?) och dess popularitet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: sön 29 apr 2018, 23:18 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Men en bra bok blev det som sagt.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tecken på att prepping börjar vara mainstream
InläggPostat: mån 30 apr 2018, 01:20 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tror du inte de som skriver på civilförsvarets sidor och liknande har tillgång till militära rapporter och andra vetenskapliga analyser? Å andra sidan lever vi i ett överhygieniserat samhälle. Det finns många som slänger allt allra senast på bästföre-datumet, och tycker det är fullkomligt oacceptabelt att duscha med tvål och allt mindre än två gånger om dagen. (Å andra sidan har jag läst att man aldrig ska tvätta jeans. Vet inte om det betyder att man ska köpa nya jeans dagligen eller om det anses acceptabelt att använda jeans dagligen i ett år eller två utan att tvätta dem.)

slasken skrev:
gissar att boken är som en vanlig författares verk, någon skrivbordsprodukt som samlats in via andra källor

klipp

en författare utan bakgrunskunskap läser lite på nätet och klipper och klistar, skriver om och har en bok som är mainstream..

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet