Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Medicinsk EDC
InläggPostat: lör 03 feb 2018, 23:58 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
Gloomyvice skrev:
Mycket åsikter och antaganden om nätapotek mm ovan som inte hör hit. Preppa på! (y)

Kanske diklofenak, gasbinda och kirurgtejp?
Druvsocker + vatten kan få dig på fötter om du håller på att svimma.

Edit: kanske koffeintabletter?

Jo har tänkt att lägga till dikofenak eller naproxen. Kanske byta ciprofloxacin mot azitromycin, loratadin mot desloratadin. Sömntabletter använder jag bara mot jetlag så det behövs egentligen bara i anslutning till resor.
Palle500 skrev:
@Grisen jag försvarade ditt inlägg och dess innehåll mot det ifrågandesättande som LottaK skrev. Menade att hur kan vi veta var du jobbar och jobbar med? Jämfört med den stora allmänheten som glatt åker till sitt jobb utan att ha någon beredskap om något händer. Har själv fullt med mediciner i bilens handskfack och div mindre i arbetsväskan.

OK, ursäkta då men det lät som om du var ironisk. Problemet med att bara läsa text...
Zombie skrev:
Har du behandlat allt det där i Sverige?
Bör man inte uppsöka läkare vid borrelia? Vad jag förstår kan det vara riktigt lömskt och ge konsekvenser i åratal...

De två förstnämnda har jag behandlat själv på landsbygden i Sydamerika. Eller själv och själv, en gång fick min tjej fick åka hem från en fest och sen köpa medicin på apoteket för jag var själv inte i stånd att gå ut och köpa något.

Jag menade att förebygga borrelia vilket man kan göra med antibiotika. Fast självklart är det inget pöbeln i Sverige ska ägna sig åt enligt läkemedelsverket (man skyller på risken för biverkningar...). Tar man rätt antibiotika inom 72 timmar så kan man stoppa borrelia innan den utvecklas (och helst så snabbt som möjligt).
LottaK skrev:
Är det inte en del risker involverade i att köpa tabletter på nätappotek, och att sedan självmedicinera med dessa? Jag menar inte något illa, men risken är ju ganska stor att tabletterna man köpt innehåller något helt annat än det man tror. Man har ju inte själv den kompetens som en läkare har, och riskerar att feldiagnostisera sig själv med negativa konsekvenser som följd...

Nätapotek? Är det något problem att jag köpt en del via apotea.se?

Allt jag har är köpt via statligt godkända apotek, det mesta över disk.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medicinsk EDC
InläggPostat: sön 04 feb 2018, 00:31 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
@Grisen jag har läst lite andra inlägg av dig och du verkar ha ordentliga kunskaper i medicin. Låter lovande för oss lekmän som vill lära oss mera om hur och när man använder vissa mediciner.
Skall bli lärorikt att följa dina inlägg.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medicinsk EDC
InläggPostat: sön 04 feb 2018, 11:03 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
@grisen
Mitt förslag, behåll Cipron (pest, kolera, anthrax, njurinfammation mm) och komlettera i stället med Amoxi + Clavulansyra (djur & människobett, borrelia, lunginfl. mm) om du inte är allergisk mot penicilliner.
https://emedicine.medscape.com/article/ ... medication

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medicinsk EDC
InläggPostat: mån 05 feb 2018, 00:03 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
reboot skrev:
@grisen
Mitt förslag, behåll Cipron (pest, kolera, anthrax, njurinfammation mm) och komlettera i stället med Amoxi + Clavulansyra (djur & människobett, borrelia, lunginfl. mm) om du inte är allergisk mot penicilliner.
https://emedicine.medscape.com/article/ ... medication

//reboot

Kanske skaffar det sen, har Cipro + Metronidazol som verkar vara lika bra enligt artikeln? Sen är inte pest eller mjältbrand något jag förväntar mig att behandla. dock funkar även Lymecyklin mot det.

Fick nytta för grejerna senast idag på en middag där det absolut inte var läge för att springa ut i snön och leta något apotek. "Va? Har du med dig det? Vad bra!"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medicinsk EDC
InläggPostat: mån 05 feb 2018, 12:34 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Sjyst lista och bra jobbat med förberedelsen.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medicinsk EDC
InläggPostat: mån 05 feb 2018, 15:11 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
Tack!

Angående mjältbrand/anthrax så behöver man tydligen behandla med antibiotika i 60 dagar för att vara relativt säker. Alltså behövs det 120 tabletter Ciprofloxacin eller Doxycyklin per person som ska behandlas mot mjältbrand... något att tänka på för preppers.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet