Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: mån 19 jul 2010, 14:22 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 18 jul 2010, 20:42
Inlägg: 18
Bumpar upp tråden lite för att kolla om någon har erfarenhet av det amerikanska sovsäcksystemet (som länkas till ovan) eller har erfarenhet av att beställa från de butiker det länkas till? Även om det svenska 2000-systemet är najs och funkis så har jag svårt att motivera ett köp till den prislappen kontra det man får med i det amerikanska.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: mån 19 jul 2010, 16:48 
Offline
Är det OK att klappa björnen?

Blev medlem: lör 31 jan 2009, 07:16
Inlägg: 204
Ort: Nord
Stå emot -30 och du är inte vettskrämd av tyngd.

Då finns det ju ett verkligt seriöst alternativ som dessutom sänker temperaturgränsen till -40, -50 om du ligger under bar himmel.
RENSKINNSSOVSÄCK!
Ta reda på någon samekvinna som syr i renskinn och måttbeställ en. Garanterat att du sover gott och vaknar behagligt varm även om diina kamrater med sovsäckar av moderna monstermaterial måsste tinas upp med blåslampa.
Renskinn är oöverträffat!

//gadniha


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: mån 19 jul 2010, 17:51 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 18 jul 2010, 20:42
Inlägg: 18
Jovisst är renskinn riktigt najs, men det är inte packvänligt för fem öre tyvärr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: sön 05 sep 2010, 14:15 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
Jag har nu inhandlat 2 st av dom amerikanska säckarna och jag kan varmt rekomendera dom. jag köpte dom från LÄNKEN som Svenofuch la ut, för att säckarna var väldigt billiga där.
Jag hade läst en hel del om säckarna innan jag slog till och dom håller vad dom lovar. Det enda minus jag kan komma på är gore tex bivin, jag är lite rädd att jag ska ha sönder den mot något vasst. Tyget är som på all gore tex: tunt och skört. Men ligger man på ett liggunderlag så är det nog ingen fara.
jag vet att säcken bara håller för -30 och att det kan bli ner till ca -45 om vinter nätterna här. men om man har en spade och gräver ner sig så blir det inte kallare än ca -17.
Så jag tycker verkligen inte att det är motiverat att köpa den svenska säcken för 2-3 gånger mer med motiveringen att man kan sova under bar himmel.
och i dom ställen i sverige som inte får så mycket snö att man kan gräva ner sig, hos er tror jag inte att det blir kallare än -30.
Kvalliten är super vad gäller tyget, kompritionspåsen är bra, ordentliga dragkedjor och inte alls så tung som man tror.
Klart värt priset.

varning för tullen dock, det kostade mig 1300 kr att ta in säckarna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: sön 05 sep 2010, 21:19 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 02 jun 2010, 03:51
Inlägg: 214
Fett isbjörnen, jag beställde en sån sovsäck också. För att slippa tullen brukar jag be säljaren att skriva "gift".


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: sön 05 sep 2010, 21:23 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
det gjorde jag med men det blev en avgift endå... :cry: :evil:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: mån 06 sep 2010, 00:13 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Yes, en gåva får inte vara på mer än ~400kr. Så då riskerar man moms och tull. Det är något man alltid skall räkna med. Att inte deklarera korrekt är ju ett försök till skattebrott, man kommer undan med det enbart för att det är avsändaren som gör "fel"

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: mån 06 sep 2010, 18:52 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 02 jun 2010, 03:51
Inlägg: 214
polarbear_ skrev:
det gjorde jag med men det blev en avgift endå... :cry: :evil:


Be dem ta bort företagets logga + gift.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: tis 04 jan 2011, 15:34 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: lör 01 jan 2011, 23:51
Inlägg: 19
Jag har både MSS Gen2 och Sovsäcksystem 2000 ..
Angående MSS kan jag säga tungt och otypmligt men visst varma. Se till att ni köper/får Generation2, syns lätttast på att Gore-tex överdraget är i ACU cammo istället för Woodland. Orginal grejorna är tillverkade av Tennier industries.
Sett många kopior av andra tillverkare som är helt kassa(Finns en uppsjö av dom i tyskland tex).
2000 systemet är väldigt bra och bättre kvalitet.
Finns ett Kanadensiskt system med 2 säckar som också är helt ok,används bla av JTF2 och Tyska KSK,Fernspäh
http://cgi.ebay.de/KSK-Spezial-Krafte-Schlafsack-System-Arctic-neuw-0312-/230535571223?pt=DE_Sport_Camping_Outdoor_Schlafs%C3%A4cke&hash=item35acfda717 89.99Eur+17Eur frakt med DHL.

_________________
Yae though i walk in the shadow of the valley of death i will fear no evil for am the hardest bast..d in the valley.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: mån 02 apr 2012, 17:47 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Har nu även en Carinthia Eagle, http://www.military-sleeping-bags.com/eagle.html Bara för att jag och sambon ska ha varsin, den känns bra och klarar faktiskt samma temperaturer som min Snugpak sleeper lite fastän den tar bara hälften av utrymmet! :) Nu fattas bara två bivy bags ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: mån 02 apr 2012, 20:34 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 dec 2009, 14:25
Inlägg: 726
Ort: Järnbäraland
Jag använder det svenska sovsäcksystemet och är väldigt nöjd. Något jag generellt skulle rekommendera är att använda sidenlakan inuti, det ger ett par grader extra och medför att man inte behöver tvätta sovsäcken lika ofta(vilket sliter på isoleringen). Jag använder fjällrävens sidenlakan och dessa har fungerat bra i 10år nu.

_________________
Z☣mbierna kommer inte att döda sig själva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: mån 02 apr 2012, 21:20 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
sheldor skrev:
Jag använder det svenska sovsäcksystemet och är väldigt nöjd. Något jag generellt skulle rekommendera är att använda sidenlakan inuti, det ger ett par grader extra och medför att man inte behöver tvätta sovsäcken lika ofta(vilket sliter på isoleringen). Jag använder fjällrävens sidenlakan och dessa har fungerat bra i 10år nu.


Innerlakan är bra :) Men själv föredrar jag sovkläder i stället, ett tunt underställ.
Carinthias Eagle är förresten samma säck som SS2k sommarsäck, dock med annan dragkedja och lite annan färg, har jämfört dom i detalj själv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 04 apr 2012, 00:27 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
smuggas skrev:
sheldor skrev:
Jag använder det svenska sovsäcksystemet och är väldigt nöjd. Något jag generellt skulle rekommendera är att använda sidenlakan inuti, det ger ett par grader extra och medför att man inte behöver tvätta sovsäcken lika ofta(vilket sliter på isoleringen). Jag använder fjällrävens sidenlakan och dessa har fungerat bra i 10år nu.


Innerlakan är bra :) Men själv föredrar jag sovkläder i stället, ett tunt underställ.
Carinthias Eagle är förresten samma säck som SS2k sommarsäck, dock med annan dragkedja och lite annan färg, har jämfört dom i detalj själv.


Underställ och andra klädesplagg gör inte samma sak som en liner/sovlakan. Det absorberar fukt på ett annat sätt pga det är löst runt kroppen medans underställ är gjorda för att släppa igenom denna fukten.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 04 apr 2012, 01:12 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
Även jag använder 2000-säcken. Köpte enbart sommarsäcken + kompressionspåsen på ett överskottslager för 400 kr.
Jag brukar ha underställ på mig för jag tycker att det blir bekvämare så.

Har tidigare använt både dyra och billiga sovsäckar (har varit scout i 18 år) men detta är den bästa jag sovit i.
Gott om plats, bekvämt "tyg" och jag har aldrig frusit i den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: ons 04 apr 2012, 19:13 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Har nu provat min sovsäck 2000 lätt ett par nätter i husvagn med några få plusgrader.
Rymlig är bara förnamnet men för en tjockis som mig så är det rätt skönt plus att den fungerar bra som yttersäck när man vill stoppa in nåt varmare i den.
Vet inte hur den håller ner till 0 gradigt men drar man åt rejält, har sovsäckslakan och mössa på så bör den klara det iaf. Rejäl dragkedja med =)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet