Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Venezuela: Utförlig lättläst artikel om nuläget
InläggPostat: tis 13 feb 2018, 10:37 
mattermosgourmet

Yesiree
Du glömde att citera mitt stycke där jag även skriver att jag vill vara rimligt beväpnad men att lagarna i Sverige inte gör det så enkelt att köpa vapen. Men om du hade citerat detta så hade du ju inte kunnat skriva att jag är naiv som tror att icke beväpning löser allt. Men man skriver ju så att det passar ens syfte. Är du korthårig?
Edit
Sen står det tydligt i artikeln att det är förbjudet för lastbilschaufförerna att ha vapen (kanske gäller alla) och då är det lite dumt att beväpna sig om diktaturen får tag i dig. För vi snackar väl inte att en pistol kan stoppa en hord med hungriga människor? Till det krävs nog mera/större vapen och om du då åker fast i en poliskontroll kan du räkna med att hamna i ett politiskt fängelse.

Inläggsrubrik: Re: Venezuela: Utförlig lättläst artikel om nuläget
InläggPostat: tis 13 feb 2018, 10:52 
Är varmvattnet slut?

Det finns nog inte någon som är villig att använda eller själv bli utsatt för dödligt våld för att försvara en lastbilslast tillhörandes sin arbetsgivare, det finns försäkringsbolag som betalar för sådant.

Det borde inte vara så många laglydiga människor i Venezuela som är beväpnade, men det finns kanske vapen där ändå. I venezuela har man enligt en del källor totalförbjudit privat vapenägande för några år sedan.

InläggPostat: tis 13 feb 2018, 11:16 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!

Men nu pratar vi inte om att vara lastbilschaffis annat än som en temperaturmätare på läget i landet. Vi använder ju dessa artiklar som utgångspunkt för vad som händer i en ekonomisk kollaps. Sen kan vi diskutera vad det innebär för oss preppers och hur man ska möta riskerna. Då blir exempelvis försäkringsfrågan helt ovidkommande. För jag tror ingen i SHTF tänker "äh vad gör det att plundrare tog min konservburksfyllda husvagn, den är ju försäkrad".

Så vänligen sluta klyva hår och diskutera semantik, se det ur ERT perpsektiv om ni befann er i ett liknamde samhälle.

InläggPostat: tis 13 feb 2018, 12:10 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Väldigt trevligt att ni är villiga att diskutera följderna av en ekonomisk kollaps och hur livet ter sig i kommande "failed states".
Inte lika trevligt att ni har en ton där ni påtalar för andra vad dom ska göra och hur dom ska tänka.
Justera tonen, eller så kommer huvuden att rulla... ;)

InläggPostat: ons 14 feb 2018, 11:00 
Borgmästare i Jericho

Om huvuden rullar, är det ett tecken på WROL? :?

InläggPostat: ons 14 feb 2018, 11:31 
Är det röda det som pekar mot norr?

Palle500 skrev:
Yesiree
Du glömde att citera mitt stycke där jag även skriver att jag vill vara rimligt beväpnad men att lagarna i Sverige inte gör det så enkelt att köpa vapen. Men om du hade citerat detta så hade du ju inte kunnat skriva att jag är naiv som tror att icke beväpning löser allt. Men man skriver ju så att det passar ens syfte. Är du korthårig?
Edit
Sen står det tydligt i artikeln att det är förbjudet för lastbilschaufförerna att ha vapen (kanske gäller alla) och då är det lite dumt att beväpna sig om diktaturen får tag i dig. För vi snackar väl inte att en pistol kan stoppa en hord med hungriga människor? Till det krävs nog mera/större vapen och om du då åker fast i en poliskontroll kan du räkna med att hamna i ett politiskt fängelse.

Lugn och fin nu... Har du inte fått ditt kaffe? ;-)
Har inte sagt att du är naiv. Sa:
"Men att inte ha vapen generellt tror jag är naivt i ett sådant läge."
Handlar om alla människor som enligt min mening bara tror det bästa om andra och hur trevliga och hjälpsamma alla kommer att vara, vilket jag tror är ett fatalt misstag.
Du nämnde ju för sjuttsingen problemet med tillgång till vapen, vilket antyder att du inte är mot vapen som ett nödvändigt "självförsvarsverktyg".
Jag vet också att chaffisarna inte får ha vapen enligt lag.
Men det finns ju många situationer i världen där man inte "får" ha saker men som verkligheten struntar blankt i, exvis extra mat vid ransonering om det skulle behövas, kunna försvara sig med vapen beroende på kontext, svart marknad osv osv... Bara att läsa historieböckerna så finns det en massa exempel på "olagligheter" som människor känt sig tvingade att strunta i.
Och som jag också sa, att "försvara" sig mot en bunte människor som är hungriga och "bara" vill ta maten är helt orimligt.
Skulle de få för sig att attackera en så att man tror att det finns risk för liv så finns det ju dock inte så mycket val, oavsett hur många de är.
Då är det bara att ge järnet och be en bön.
Att det finns en risk att hamna i finkan är kanske ett pris som vissa vill betala om det kan hjälpa i situationer som hotar ditt eller din familjs liv.
Problemet är att det livet blir OTROLIGT jobbigt.
Inte bara finns det en massa människor som du känner dig hotad av, dessutom får du inte försvara dig från dem för att då kan du hamna i fängelse.
Var och får själv bedöma.

Men snälla.... tagga ner lite. Har inte varit otrevlig det minsta mot dig och försöker bara resonera kring den svåra situation som stackarna i Venezuela befinner sig i.

InläggPostat: ons 14 feb 2018, 11:41 
Är det röda det som pekar mot norr?

Jh2312 skrev:
Det finns nog inte någon som är villig att använda eller själv bli utsatt för dödligt våld för att försvara en lastbilslast tillhörandes sin arbetsgivare, det finns försäkringsbolag som betalar för sådant.

Det borde inte vara så många laglydiga människor i Venezuela som är beväpnade, men det finns kanske vapen där ändå. I venezuela har man enligt en del källor totalförbjudit privat vapenägande för några år sedan.

Det gick ju sådär bra...
http://nordic.businessinsider.com/r-venezuela-crushes-2000-guns-in-public-plans-registry-of-bullets-2016-8

Sedan är ju frågan om det hjälper att minska kriminaliteten genom att förbjuda skjutvapen:
"Venezuela has the world's second-highest murder rate and Caracas, the capital, is considered the most violent city in the world. "

De kriminella struntar ju blankt i att saker är förbjudna eller inte.
Med den höga kriminaliteten i Venezuela blir situationen otroligt svår för resten av människorna som är "ordentliga" och bara vill göra rätt för sig.
Har läst vitnessberättelser om gäng som driver omkring och stjäl mat och saker. Exvis bönder som blir bestulna och som försvårar deras arbete att fixa mat till sig själv och befolkningen:
https://www.wsj.com/articles/crime-wave-lashes-venezuelas-already-battered-farms-1456871545

Att exempelvis säga i det specifika fallet med bonden att han och hans kollegor inte ska få beväpna sig och försvara sig är enligt min mening ett tecken på hänsynslöshet från myndigheternas sida. Noterade ni handeldvapnet som ena killen hade? Ser ut som en svartkrutspistol. Jättebra... ett skott kan du få iväg. Men se till att laddningen inte trillar ut under tiden du bär den på dig. Hade varit bättre med modernare pistol.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4