Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Det oförberedda landet
InläggPostat: ons 17 aug 2016, 21:28 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tis 21 jan 2014, 16:32
Inlägg: 18
Ganska kort, men tycker det är trevligt när liknande dyker upp på ledarsidan i tidningar som GP.

Ledare: Skulle ett krig eller en katastrof drabba Sverige eller vårt närområde så räcker inte de inhemska förråden någon längre tid.
Tänk dig att ditt lokala Hemköp, Ica, Coop eller Netto står tomt. I bensinmacken saknas drivmedel. Internet fungerar inte. Ditt visa-kort går inte att använda. Hur många dagar kan ett samhälle som det svenska fungera utan livsmedelsimporten, bränsle och internet?  


http://www.gp.se/ledare/det-of%C3%B6rbe ... -1.3691491


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: tor 18 aug 2016, 08:32 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Det är positivt att fler och fler pratar om det, men så länge politikerna fortsätter felprioritera så kommer samhället inte ha en chans vid plötslig händelse. Ända sedan tidernas begynnelse har samhällets överlevnad fortgått tack vare hög prioritering av skydd, i vissa tider har det behövts , i andra tider har det inte behövts. Men de samhällen som även i lugna tider varit förberedda är de som levt vidare. Men varför lära sig nåt av historien?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: tor 18 aug 2016, 11:05 
bra skrivet, kort och sammanfattande utan krusiduller

hoppas fler förstår hur illa det är


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: tor 18 aug 2016, 12:37 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Alla tycks vara överens om att maten och bränslet tar slut på några dagar. Det skrivs numera artiklar och debattinlägg kring detta lite då och då vilket naturligtvis är jättebra.

Slående är dock två saker...
Ännu har jag inte sett någon konsekvensanalys publicerad i etablerad media. Att vi slutkonsumenter ganska snart står utan våra dagliga förnödenheter efter ett par dagar är ett lättbegripligt faktum. Men vad händer sen?

Det andra är att det saknas all form av politisk vilja att göra något åt saken. Att det skulle kosta enorma summor att återuppbygga vår förmåga att klara oss utan import en längre tid är självklart, men detta är något som kan komma att handla om liv och död både på samhällelig och individuell nivå. Hur kan de som styr vara så säkra på att inget ont kommer att drabba just oss?

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: tor 18 aug 2016, 18:52 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Ingen slump att det var i just GP. De har ett bra gång ledarskribenter som inte är så PK och som inte duckar för de svåra frågorna.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: tor 18 aug 2016, 21:18 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tis 21 jan 2014, 16:32
Inlägg: 18
Jo, jag har faktiskt noterat att det skrivs en del läsvärda och bra ledare i GP. Tänker att ledare och artiklar liknande denna kanske gör att i alla fall några tänker till lite och det är positivt att det lyfts på detta sätt. Som du säger grym så är det nog bara att det är relativt kort och koncist. Men säkert många som undrar vad det är för en "kuf" som pratar om lager och förberedelser. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: fre 16 feb 2018, 11:08 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Använder den här gamla tråden för att posta ett blogginlägg från "Det Goda Samhället". Ulf Ulfvarson, professor emeritus vid KTH skriver om vår (brist på) civil beredskap.

Citera:
Försvarsberedningens delrapport 2017:66 nämner det som behöver åtgärdas för att Sverige skall ha tillräcklig civil beredskap. Det är åtskilligt vilket betyder att åtskilligt saknas: ”Det rör bl.a. planering för att klara en mer omfattande störning eller avbrott i viktiga försörjningsflöden, lagerhållning av strategiska varor som t.ex. vissa livsmedel, läkemedel eller drivmedel, behov av manuella eller analoga reservsystem för vissa centrala funktioner för det fall elektroniska kommunikations- och/eller it-nät skulle slås ut.” Alltså har inte ens planeringen för en beredskap kommit igång.


Länk: https://detgodasamhallet.com/2018/02/16 ... -och-krig/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: lör 17 feb 2018, 08:52 
Mycket snack och lite verkstad i landet lagom som vanligt.
Alla mediala utlopp gnäller om dålig beredskap och dåligt försvar, politikerna hakar på och ger löften hit och hit, men i mångt och mycket så är det ganska statiskt. Inget speciellt händer, MSB delar ut lite flygblad, försvaret får ett par urgamla patriot-missiler och avdankade blackhawkhelikoptrar, och då har vi minsann gjort en insats.
Löjligt. Om det finns en riktigt att vilja att rusta upp igen börjar det vara dags att ta tag i saken typ nu, hint hint statsministern.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: lör 17 feb 2018, 09:40 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
På det politiska planet är frågan om det är lika med valförlust att börja spendera pengar på försvaret/totalförsvaret.
Tyvärr är nog jobbet viktigare än folket för många förtroendevalda. (:)

Visst är det "inne" just nu att skrika efter ett starkare försvar, men vad händer om hypen gått över till nästa val och oppositionen börjar skrika att regeringen kastat X antal miljarder i sjön med att jaga hjärnspöken när man "kunde fått 100 000 sköterskor och 100 000 lärare för de pengarna".....

Fråga nummer två: Hur mycket mer i skatt är DU villig att betala för ett bättre totalförsvar???

Mitt svar (och många andras) är att jag inte tror att pengarna skulle användas väl så jag fixar det själv.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: lör 17 feb 2018, 23:20 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
frågan handlar inte om skatt och att rösta hit eller dit. frågan handlar om någon här är motiverad att dö för fosterlandet. fosterlandet som det ser ut idag. INTE fosterlandet som det såg ut på 80 och 90 talet. oj, nu blev det känsligt..

Ska vi hårddra det hela och väga för och nackdelar med att bo i sveriget? Högt skattetryck = ja. Nationell säkerhet = nej. välfärdsstandard = haha. skola, omsorg och äldreboende = skämt.

frågan är om det blir bättre (oooh, yes, detta gillar trollen) om ryssarna skulle invadera eller inte. Vi bara ger upp och ryska homo (omho, moho?) polisen kommer och röjer upp det som inte polisen får för sina befäl.

Neej, någon kan bli kränkt. Så länge jag får gå till mitt underbetalda jobb, betala hutlöst med skatt och äta ute för 100kr per lunch känner jag mig trygg. bara jag låser in mig i min hyresrätt innan kl 1800 får då blir det mörkt..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: sön 18 feb 2018, 02:42 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Haha,flera bra insikter där.Som du säger hade svaret blivit defenetivt annorlunda på 70 eller 80 talet,90 talet började det luckras upp och idag? jaa jag vet inte...
Det skulle vara en ren fröjd att se en fungerande polis komma och ta tag i de utmaningar som finns.Det spelar ingen roll vilken nationalitet..Men en sak är säker att Ryssarna skulle klara det galant.Det är jag helt säker på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: sön 18 feb 2018, 02:59 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Det är inte första gången jag ser det här (utom just här); att ryssen skulle komma och rensa upp. Det ger mig kalla kårar av irritation varje gång. Vi har både "utmaningar" och tvivelaktigt ledarskap på vissa ställen men inte fan vill jag att främmande makt skall komma och "befria oss". Det behöver städas men jag tycker att vi skall hålla i kvasten själva.

Har en massa andra tankar också om hur det ser ut i Europa, talesättet söndra och härska och vem som egentligen underblåser/tjänar på rådande situation men det är en politisk diskussion som inte passar här.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: sön 18 feb 2018, 18:43 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
ordonnansen skrev:
Fråga nummer två: Hur mycket mer i skatt är DU villig att betala för ett bättre totalförsvar???

Jag kan tänka mig en avsevärd skatte höjning om dessa pengar blir öronmärkta till vårat totalförsvar. :up:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: sön 18 feb 2018, 19:21 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Parabellum skrev:
ordonnansen skrev:
Fråga nummer två: Hur mycket mer i skatt är DU villig att betala för ett bättre totalförsvar???

Jag kan tänka mig en avsevärd skatte höjning om dessa pengar blir öronmärkta till vårat totalförsvar. :up:


:up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det oförberedda landet
InläggPostat: sön 18 feb 2018, 19:24 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
[quote="Omnivore"]Vi har både "utmaningar" och tvivelaktigt ledarskap på vissa ställen men inte fan vill jag att främmande makt skall komma och "befria oss". Det behöver städas men jag tycker att vi skall hålla i kvasten själva.

Det tycker jag också att vi ska göra själva,frågan är bara hur långt vi ska låta det gå?
Nog känns det åtm för mig som att det skulle vara skönt att ringa in en kompetent städfirma som proffsigt skulle ta tag i städningen.
Sedan är väl frågan också den,har vi ens någon kvast?
Och vem ska hålla i den? Och vad ska vi göra med det som händelsevis mot all förmodan skulle sopas upp?

Jag håller absolut med dig att någon främmande makt ska vi inte blanda oss med,absolut inte..
Det jag menade var bara det att det skulle vara intressant att se hur proffs jobbar..

Här ser man skillnaden på handlingskraft att gripa ett rattfyllo..

https://www.youtube.com/watch?v=nmjecf0wgJ8


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet