Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mediciner och häsloartiklar att ha hemma?
InläggPostat: mån 28 jul 2008, 20:01 
Vilka sorts mediciner och liknande produkter kan det vara bra att ha lagrat?

Avlusningsmedel, dock så kan man ju alltid raka av håret då löss inte trivs utan hår. Fast då behöver man nog en rakapparat. Men avlusningsmedel för flatlöss kanske vore något. Flatlöss kan smitta genom att sitta i samma soffa och de kan sitta i ögonbryn, skägg, rövhår, armhålor och säkert även i brösthåret.

Luskam.

Försvarets hudsalva. Skyddar mot uttorkning och förfrysning, innehåller talg vilket skyddar och isolerar bättre än vegetabiliska fetter.

Zinkpasta - skyddar mot UV-strålning och torkar ut blöta eksem och småsår.

Paracetamol (Alvedon) - febernedsättande och smärtlindrande.

Ibuprofen (Ipren) - Febernedsättande, smärtlinrande och antiinflammatoriskt.

Diarretabletter.

Vaselin.

Vårtmedel.

Något slemlösande som bromohexin.

Nässpray. Annars fungerar väl koksaltlösning bra också?

Förstoppningstabletter.

Solskyddsfaktor.

Avmaskningsmedel mot springmask, spolmask och bandmask.

Liniment.

Kylbalsam.


Vad mer kan man behöva?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Bra att ha
InläggPostat: ons 30 jul 2008, 12:40 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Några grejor som vore bra men kan vara svåra att få
på recept


Pencilin /Antibiotika

Smärtstillande

Tamiflue

Annars sårrengöring

Alkogel 85% Rengöring
Descivon (stavning)
koksaltlösning Steril


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra att ha
InläggPostat: mån 04 aug 2008, 15:45 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 29 jun 2008, 02:58
Inlägg: 66
Morgan_cat skrev:
Några grejor som vore bra men kan vara svåra att få
på recept


Pencilin /Antibiotika

Smärtstillande

Tamiflue

Annars sårrengöring

Alkogel 85% Rengöring
Descivon (stavning)
koksaltlösning Steril


Tamiflu ger jag inte mycket för. Och sannolikt inte verksamt vid om fågelinfluensa skulle mutera och smitta människa till människa. Influensamediciner och profylax är en färskvara där man måste ha senaste versionen, eller? Läkare och kompetenta människor försökte få media att lugna ner sig, men massmedia skapade ett stort drev Roche, läkemedelstillverkaren skrattade hela vägen till banken.

Sedan så har resistens mot Tamiflu upptäkts hos A-stammar (vad det nu är?) av influensavisruset.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyh ... influensa/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 sep 2008, 08:16 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 05 sep 2008, 19:11
Inlägg: 22
Ort: Falun
Förbandsmateriel.

Plåster (även fingerplåster), blodstoppare, kompresser, gasbinda, elastisk binda så man kan göra stödförband. Det mesta (eller allt) finns att köpa i sterila förpackningar på apoteket. Suturtejp för att hålla ihop kanterna på större sår. Sårtejp (Micropore) och Leukoplast som yttre barriär.

Jag skar mig rätt rejält i lillfingret ute i skogen en gång (inte på kniven; på en konservburk). Det blev en 1x1 cm lös flik. Jag satte på Micropore medans det blödde (blodflödet renar såret) och över det ett plåster för att suga upp blod och ev. var (det blev aldrig något var). Över det Leukoplast, breda sorten, så att det blev tätt. Nästa dag var det Arvikafestivalen med supande, lera och damm. Jag ville inte bry mig om såret på dagen. Innan jag somnade tog jag av Leukoplasten och plåstret så att såret fick andas under natten. (Det var rent i sovsäcken.) Sårtejpen fick sitta kvar för jag ville inte riva upp såret. Huden kan andas genom den. På morgnarna satte jag på nytt plåster och Leukoplast. Samma sårtejp fick sitta kvar tills den lossnade av sig själv. Den blev brun av gammalt blod men såret läkte hur fint som helst. (Det blev dock ett ärr.) Leukoplast är smuts- och vattenavvisande, fäster hur bra som helst och tål bad. Det var inga problem att ha ett så tätt förband hela dagen eftersom jag luftade under natten. Det blev ett sårförband som jag verkligen kan rekommendera för mindre sår under tuffa förhållanden. Leukoplast är även utmärkt för att förebygga skavsår så den är självskriven på mina vandringar.

En sax med trubbiga spetsar (kan man säga så) är bra att ha i apoteket för att klippa upp kläder vid större skador och gamla förband. Dessutom pincett (skarp), fästingplockare och desinfektionsservetter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 02 nov 2008, 00:54 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Något som är guld att ha är kortison. Är allergiker så jag har ett litet förråd av Betapred o en arenalinpenna. Skulle någon få en anafylaktisk chock är det oumbärligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 02 nov 2008, 01:08 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 12 maj 2008, 21:38
Inlägg: 148
Ort: H
En kunskap som kan vara av nytta, just i en sån här situation, är naturläkemedel, vad man använder och HUR det används.

Skogen som apotek är klart underskattad av många idag, en kunskap som kan bli GULD värd den dagen det vanliga apoteket inte finns längre...

Det finns en hel del litteratur i ämnet, men tänk på att gamla böcker kan ha gamla uppgifter om vad som är bra för kroppen. Minns att det inte är så länge sedan man ordinerade kvicksilversalva mot löss...

Ett snabbt och enkelt tips för att stoppa/lindra diarre: Ta 20 HELA vitpepparkorn, svälj dom hela. Klart. :D
Ge halva den mängden till barn.

Får du inte diarre, kan du alltid använda pepparn till matlagningen istället... och hoppas att din matlagning inte ger dig diarre då förstås.

_________________
Den bästa överlevnadsutrustningen har Du mellan öronen... men lite hjälpmedel från en BOB är inte illa det heller. :-D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 02 nov 2008, 09:15 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Luffsen skrev:
Skogen som apotek är klart underskattad av många idag

Ett snabbt och enkelt tips för att stoppa/lindra diarre: Ta 20 HELA vitpepparkorn, svälj dom hela. Klart. :D
Ge halva den mängden till barn.

Hade du tänkt att dra dit pepparn växer vid TSHTF? :P


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 02 nov 2008, 12:51 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 12 maj 2008, 21:38
Inlägg: 148
Ort: H
Despierto skrev:
Luffsen skrev:
Skogen som apotek är klart underskattad av många idag

Ett snabbt och enkelt tips för att stoppa/lindra diarre: Ta 20 HELA vitpepparkorn, svälj dom hela. Klart. :D
Ge halva den mängden till barn.

Hade du tänkt att dra dit pepparn växer vid TSHTF? :P


:D Tänkte inte på det... men det är nog ingen dum ide, för där lär man inte ha så mycket konkurrens om de tillgångar som finns... :D

(Och botemedel mot diarre finns då i obegränsad mängd)

_________________
Den bästa överlevnadsutrustningen har Du mellan öronen... men lite hjälpmedel från en BOB är inte illa det heller. :-D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 02 nov 2008, 13:37 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Värt att tänka på när det gäller medicin från naturen är att mycket av växterna bara finns på sommaren vilket gör att när skiten träffar fläkten är det säkert en halv meter snö på allt plus att det är -15 och haglar småspik. Så det kan vara en idé att samla på sig lite medicinalväxter i förväg.

Är det någon som har testat att använda medicin från naturen? Till exempel te mot värk gjort på pil eller vide.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 02 nov 2008, 13:52 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
qazwsxedcrf skrev:
Värt att tänka på när det gäller medicin från naturen är att mycket av växterna bara finns på sommaren vilket gör att när skiten träffar fläkten är det säkert en halv meter snö på allt plus att det är -15 och haglar småspik. Så det kan vara en idé att samla på sig lite medicinalväxter i förväg.

Är det någon som har testat att använda medicin från naturen? Till exempel te mot värk gjort på pil eller vide.


Värt att tänka på är att när skiten träffar fläkten så har man sitt ganska imponerande medicinskåp hemma, på BOL och i sin BOB, Medicinalväxter behöver man förhoppningsvis inte använda på ett par år.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 02 nov 2008, 16:14 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
qazwsxedcrf skrev:
Är det någon som har testat att använda medicin från naturen? Till exempel te mot värk gjort på pil eller vide.


Jag gjorde ett test, för säkert 25år sedan, med ett avkok på svartvinbärsblad för att påskynda läkning av sår och, dra på trissor, det fungerar som bara den. Tipset kom från min farmor.

/////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 02 nov 2008, 21:53 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: tor 24 jul 2008, 07:23
Inlägg: 117
Ort: Kiruna
Älggräs/älgört funkar utmärkt som febernedsättande, har använt det många gånger som barn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 12 nov 2008, 16:45 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
Pevaryl mot svampinfektioner oavsett plats och typ.
Xylocain salva för tillfällig lokalbedövning vid tex sårvård.
Kompresser och elastisk binda kan man inte ha för mycket av hemma.
Snögg spenförband, finns på veterinärsavdelningen, "skumplast" som bara häftar mot sig själv och inte fastnar i sår, mycket prisvärt.
Mepitel, slår salvkompresser med hästlängder, dyrt och bra.
Suturset för "hemsömnad" om man vet hur och när det ska användas.

Hur vet man vilken som är muntermometern och vilken som är rumptermometern?
Det märker man på smaken :lol:

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 02 dec 2008, 19:18 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 18 nov 2008, 01:42
Inlägg: 141
Jag brukar använda röd Tigerbalsam när jag är täppt i näsan (andas in försiktigt :wink:!), förutom om jag får muskelvärk.

Och när jag var på fjällvandring med några kompisar för ett antal år sedan och en kväll skulle ta bort Leukoplast från fötterna så satt själva limmet kvar. Då var det en av de kompisarna som tipsade mig om att sololja http://www.tiroler-nussoel.at/ baserad på någon sorts nötter är bra att ta bort det limmet med. Först blev jag misstänksam men det visade sig fungera alldeles utmärkt bra. Sprit/kemiskt ren bensin fungerar ju också till sådant, men det är ju bättre att tända stormkök/lägereld med spriten eller med bensinen...

Just sådan österrikisk sololja finns kanske inte att handla i Sverige, men liknande sololja fungerar säkert också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 01:26 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
Jag rekomenderar att bunkra lite (mycket) Tea tree oil!
Så grymt bra mot och för allt nästan! Tex....

¤ Löss
¤ Sårvård
¤ Bränskador
¤ Svamp
¤ Hudvård
¤ Skoskav
¤ Tandvård/tandköttet
¤ Förkylning
¤ Myggbett/getingstick osv
¤ Skyddar mot insektsbett
¤ Desinfektion av kläder, tygblöjor osv

Ja, listan kan göras hur lång som helst!
Flaskan är liten och får plats i vilken ficka som helst!
Tea Tree oil är jätte drygt och du behöver oftast bara använda
ngr droppar!
Själv skulle jag inte klara min vardag som mamma utan Tea Tree...:)

Något annat jag ofta använder är Arnika salva!
Perfekt när ungarna ramlar, när man har ont i nacken, träningsvärk ,
vrickningar, små sår...

Alla borde också ha minst ett par Aloe Vera växter hemma!
Jättebra vid bränskador, uttorkad hud, insektsbett osv! /Veia


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet