Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: mån 29 jan 2018, 18:48 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Bild

http://www.isdt.co/c4.html

Finns att förköpa på BangGood, kanske fler ställen?

Oklart när den "släpps", men jag har en på väg till mig. Jag gjorde ett förköp och de skickade direkt, så den är kanske redan släppt...

ISDT är ett kinesiskt "Shenzhen" företag som tidigare har gjort ett antal avancerade balanserande laddare för lipo-paket för radiostyrning, drönare och liknande.

Nu har de alltså gjort en smart laddare med en rad intressanta egenskaper. Pekskärm med möjlighet att visa ladd- och urladdningskurvor. Klarar många batterityper, men när det gäller NiMH bara AA och AAA. Dessutom LiIon. Kan dessutom ladda via en USB-utgång. Många olika program för olika funktioner, kapacitetsanalys, urladdning, cykling, laddning, aktivering och lagring. Dessutom skall det gå att uppgradera mjukvaran i laddaren om det kommer nya funktioner eller korrigeringar.

Man kan ladda 2 stora ELLER 4 mindre batterier samtidigt. Känner automatiskt av olika typer av batterier. Klarar: AAA,AA,10440,10500,12500,12650, 13500,13650,14500,14650,16650, 17650,18650,20650,22650,26650. NiMH, NiCd, NiZn, Eneloop, Li-Ion, LiHv, LiFePO4.

Drivs med 12-24 volt. Kan ladda med upp till 3A, ställbart i många steg. Urladdning upp till 1,5A.

Högljudd fläkt vid urladdning, men annars tydligen inte så allvarligt? 5 temperatursensorer.

Det här med att den visar spänningskurvor tycker jag är väldigt intressant. Denna laddare tycks klara lika mycket eller mer än exempelvis BT3100 eller MAHA9000, och göra det i ett snyggare paket med mer information. Prisvärd om det stämmer...

Återkommer med mer info när jag testat den.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: mån 29 jan 2018, 23:38 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Finns i lager på Aliexpress för typ samma pris 480kr utan power supply.
Klart trevlig modell.
Men jag skulle helst vilja ha en modul som "endast" klarar urladdning och då loggning av spänning och ström. Som man sen importerar i tex en PC miljö för div kurvberäkningar. Vore perfekt om den även klarade 12V batterier typ på 60-140Ah.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: tis 30 jan 2018, 13:27 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det finns avancerade loggande multimeters som klarar detta. De kostar dock mer än denna laddare och du kan behöva två... Dessutom behöver du en reglerbar eller (hellre) styrd last.

Sök på "logging multimeter" på Amazon, eBay eller AliExpress.

Eller för lite mer GDS (=DIY): "arduino power logger" eller "raspberry power logger".

Det är väl i princip detta som är gjort i den aktuella laddaren. En pekskärm, en microprocessor, last, fläkt, spänningssensorer, temperatursensorer, några shuntar, ett par kondensatorer och några MOSFET eller liknande för att styra en PWM-reglerad laddström. Och mjukvara.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: tis 30 jan 2018, 14:15 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Palle500 skrev:
Finns i lager på Aliexpress för typ samma pris 480kr utan power supply.
Klart trevlig modell.
Men jag skulle helst vilja ha en modul som "endast" klarar urladdning och då loggning av spänning och ström. Som man sen importerar i tex en PC miljö för div kurvberäkningar. Vore perfekt om den även klarade 12V batterier typ på 60-140Ah.

https://www.aliexpress.com/item/EBC-A05 ... 18228.html denna klarar 12V-batterier, och godtycklig kapacitet, alla data skickas till PC. Jag har en, funkar.

Större varianter för högre ström finns också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: tis 30 jan 2018, 20:37 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Tackar för det tipset @Pre. Blir ju köpsugen innan Postnord tar avgifter.
Var hittade du PC programvaran på engelska, verkar vara mest kinesiska hemsidor man hittar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: ons 31 jan 2018, 15:29 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Palle500 skrev:
Tackar för det tipset @Pre. Blir ju köpsugen innan Postnord tar avgifter.
Var hittade du PC programvaran på engelska, verkar vara mest kinesiska hemsidor man hittar?

Var kommer jag inte ihåg på sekunden, men jag har den senaste och nästa betaversion på engelska iaf.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: fre 09 feb 2018, 23:03 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Har fått hem min ISDT C4 nu.

Har testat att analysera 4 st gamla LADDA AA. Tog knappt 5 timmar. Laddade med 1,5 A och laddade ut med 1 A.

Verkar tyvärr inte rapportera den urladdade kapaciteten från fullt till tomt utan istället den laddade kapaciteten från tomt till fullt. Alltså den rapporterar fel / för hög kapacitet på grund av att det är en del förluster vid laddning. Troligen 10-15% för mycket. Förmodligen kan man köra en Discharge och få rätt kapacitet. Inte riktigt vad jag väntat mig. Testar en discharge nu...

Ganska högljudd fläkt.

Men ser himla tjusig ut och lyser och piper trevligt också... :hm:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: fre 09 feb 2018, 23:09 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Tackar EssBe
Jag hade precis ändrat mig från att köpa någon elektronisklast med loggning i datorn och satt med fingret på köpknappen på en ISDT C4.
Nu lugnar jag mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: fre 09 feb 2018, 23:35 
detsamma för min del


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: sön 11 feb 2018, 18:09 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Jag har tre varianter, opus, mAh-räknare med resistor och en datorstyrd konstlast. Fördelen med opus över de andra är att den har lättare handhavande och tar flera parallella celler. Fördelen med den datorstyrda är att godtycklig batterikemi kan användas, och du får en grav. Jag har fått knäppa grafer ibland med batterier som är på väg att dö.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: sön 11 feb 2018, 18:42 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
pre skrev:
Jag har tre varianter, opus, mAh-räknare med resistor och en datorstyrd konstlast. Fördelen med opus över de andra är att den har lättare handhavande och tar flera parallella celler. Fördelen med den datorstyrda är att godtycklig batterikemi kan användas, och du får en grav. Jag har fått knäppa grafer ibland med batterier som är på väg att dö.


Jag är inte gammal nog för att vilja ha en grav ännu..... :-g

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: mån 12 feb 2018, 00:51 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Druid skrev:
pre skrev:
Jag har tre varianter, opus, mAh-räknare med resistor och en datorstyrd konstlast. Fördelen med opus över de andra är att den har lättare handhavande och tar flera parallella celler. Fördelen med den datorstyrda är att godtycklig batterikemi kan användas, och du får en grav. Jag har fått knäppa grafer ibland med batterier som är på väg att dö.


Jag är inte gammal nog för att vilja ha en grav ännu..... :-g

f,v, samma sak.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: ons 14 feb 2018, 16:35 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
och nu en genomgång från vettig källa

https://www.youtube.com/watch?v=E6-e5dU ... ulianIlett


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny smart (smartast?) batteriladdare: ISDT C4
InläggPostat: sön 18 feb 2018, 14:50 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Sammanfattning:

En snygg fullt fungerande laddare med en del spännande nya funktioner. Display med spänningskurvor, uppgraderingsbar mjukvara, USB-laddare.

Men en del problem. Klarar inte långa 18650 (som alltså snarare är 18700). Analysfunktionen visar 10-20% fel kapacitet, för exaktare kapacitet krävs laddning följt av urladdning. Högljudd fläkt.

Behöver du en laddare så funkar denna bra, särskilt om du mest laddar AA. Men med tanke på bristerna är det tveksamt om den är prisvärd. Kan vara snygg på ett hallbord där du även kan ha ficklampa med USB-laddning på laddning eller mobilen. Glöm att ha den i sovrummet med tanke på fläkten.

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet