Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 01:18 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Zombie skrev:
Under WWII serverade de visst grävling, kråkor och annat som definitivt räknas som oätligt, på fina restauranger i Sverige, med något fantasifullt namn. Folk kanske misstänkte men undvek att fråga.


Kråka är en delikatess och går att beställa på restauranger även idag men kråkor är säsongsvara och beställningsvara, så man bör beställa bord och maträtt i god tid. Vad gäller grävling så är det helt ok att grilla. Det brukar publiceras en del recept i jakttidningarna. Man bör däremot vara noggrann med tillagningstemperaturen då grävlingskött ofta har trikiner.

Zombie skrev:
Såg nyss att de visst tar vara på trafikdödade älgar till folkmat i Alaska numera. Det är klart, är det färskt nog så är det nog helt ok om det inte har blivit för tilltygat i olyckan. Men jag trodde att det var bråttom att tömma ur blodet.


Trafikdödade älgar käkar man i Sverige också. Kör du på en älg är du tvungen att anmäla detta till polisen som i sin tur kontaktar markägaren som har rätten till köttet. Är älgen död vid påträffandet har oftast stora mängder blod runnit ut och är den vid liv, så avlivas den av eftersöksjägaren. Blodsprängd vävnad skärs bort men resten får hänga några dygn innan styckning. Är det sommar och varmt så blir det lite kort om tid innan det börjar surna. Men något dygn i sommarvärmen gör köttet bara mört och gott! :lol:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 14:43 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 09 feb 2018, 18:28
Inlägg: 19
En gård som ligger ute på en åker, och marken runt denna är jättesvår att försvara. Även om gårdens innehavare är uppe på nätterna och vaktar så skulle en flock med hungriga människor i skydd av mörkret säkert kunna plocka upp en betydande del av grödorna utan att bönderna skulle upptäcka dom eller kunna stoppa det. På samma sätt så skulle några hungriga människor med lätthet kunna tända eld på ladan för att i lugn och ro kunna plocka åt sig av djur och grödor. En gård och dess mark är helt enkelt omöjlig att försvara i längden, mot ett flertal individer som vill ha mat.

Jag tror att det krävs ett relativt stabilt samhälle för att jordbruksdrift ska vara möjlig, det blir väldigt svårt när andra människor svälter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 15:45 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Min far slaktade raskt en trafikdödad ren en gång, inom en kvart eller halvtimme eller så. Köttet var förverkat och tillföll markägaren. Så vitt jag vet fick hundarna det, och mina föräldrar var födda på 1910-talet så de var knappast onödigt kräsna. (Det var före Tjernobyl.)

Personligen har jag inga större hämningar när det gäller rent kött, men jag skulle tro att de flesta svenskar skulle slå ifrån sig om du erbjöd dem kråka eller grävling. Är det mer exotiska dyra innerestauranger?

Intressant nog verkade några invandrare (asiater) litet chockade när jag talade om att vi (inte alla) äter hästkött i Sverige. Ännu mer intressant var att en svensk vid mogen ålder blev förvånad och kanske litet chockad han också när jag talade om att hamburgerkött (rökt skivat alltså) är hästkött. Läste en gång en insändare där en hästflicka hade fått reda på det och var alldeles ifrån sig, fast det är ju bara att vänta

Charlie** skrev:
Zombie skrev:
Under WWII serverade de visst grävling, kråkor och annat som definitivt räknas som oätligt, på fina restauranger i Sverige, med något fantasifullt namn. Folk kanske misstänkte men undvek att fråga.


Kråka är en delikatess och går att beställa på restauranger även idag men kråkor är säsongsvara och beställningsvara, så man bör beställa bord och maträtt i god tid. Vad gäller grävling så är det helt ok att grilla. Det brukar publiceras en del recept i jakttidningarna. Man bör däremot vara noggrann med tillagningstemperaturen då grävlingskött ofta har trikiner.

Zombie skrev:
Såg nyss att de visst tar vara på trafikdödade älgar till folkmat i Alaska numera. Det är klart, är det färskt nog så är det nog helt ok om det inte har blivit för tilltygat i olyckan. Men jag trodde att det var bråttom att tömma ur blodet.


Trafikdödade älgar käkar man i Sverige också. Kör du på en älg är du tvungen att anmäla detta till polisen som i sin tur kontaktar markägaren som har rätten till köttet. Är älgen död vid påträffandet har oftast stora mängder blod runnit ut och är den vid liv, så avlivas den av eftersöksjägaren. Blodsprängd vävnad skärs bort men resten får hänga några dygn innan styckning. Är det sommar och varmt så blir det lite kort om tid innan det börjar surna. Men något dygn i sommarvärmen gör köttet bara mört och gott! :lol:

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 15:58 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Historiskt sett så var det väl oftast någon form av boskapsskötsel före jordbruket. Boskap, åtminstone om de är någotsånär stora, är lättare att få med sig än innehållet på en oskördad åker eller potatisland. Det är förstås (åtminstone ibland) lätt att förstöra en skörd men då är det mer krigföring. Om man har bränt ner en oskördad åker är skörden borta och inte till glädje för någon.

I början bodde man i byar och åkrarna var inte så stora. Fast de måste nog ständigt försvaras mot djur som ville in och ta sig ett skrovmål. Normalt sett har det varit fult att stjäla, vare sig det är Gud som ser dig eller grannarna som kommer att frysa ut dig eller lagen som kommer att hänga dig. I början kommer många att svälta och folk kommer knappast att respektera äganderätten, men jag gissar att respekten kommer att återuppstå när den första eller andra riktiga svältvintern är över. I en eller annan form.

Jh2312 skrev:
En gård som ligger ute på en åker, och marken runt denna är jättesvår att försvara. Även om gårdens innehavare är uppe på nätterna och vaktar så skulle en flock med hungriga människor i skydd av mörkret säkert kunna plocka upp en betydande del av grödorna utan att bönderna skulle upptäcka dom eller kunna stoppa det. På samma sätt så skulle några hungriga människor med lätthet kunna tända eld på ladan för att i lugn och ro kunna plocka åt sig av djur och grödor. En gård och dess mark är helt enkelt omöjlig att försvara i längden, mot ett flertal individer som vill ha mat.

Jag tror att det krävs ett relativt stabilt samhälle för att jordbruksdrift ska vara möjlig, det blir väldigt svårt när andra människor svälter.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 16:37 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 09 feb 2018, 18:28
Inlägg: 19
Kråka har jag inte hört talas om att man har ätit, men Råka anses vara en delikatess på en del platser. Förmodligen har det att göra med att råkan äter växter och att kråkan äter as/kött? Råka är dessutom tacksamt att jaga eftersom dom bor i stora kolonier till skillnad från kråkan som lever i par.

Dagens upplägg där bonden bor på en gård ett par km från nästa gård, omgiven av sin mark, gör att det blir svårförsvarat. Att vara den som försvarar är oftast en nackdel, den enda möjligheten här är nog att anlita vakter, som arbetar för mat och tak, om åkrarna har avkastning så att det räcker utan användandet av traktorer, bekämpningsmedel och konstgödsel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 18:20 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Jh2312 skrev:
Kråka har jag inte hört talas om att man har ätit, men Råka anses vara en delikatess på en del platser. Förmodligen har det att göra med att råkan äter växter och att kråkan äter as/kött? Råka är dessutom tacksamt att jaga eftersom dom bor i stora kolonier till skillnad från kråkan som lever i par.

Dagens upplägg där bonden bor på en gård ett par km från nästa gård, omgiven av sin mark, gör att det blir svårförsvarat. Att vara den som försvarar är oftast en nackdel, den enda möjligheten här är nog att anlita vakter, som arbetar för mat och tak, om åkrarna har avkastning så att det räcker utan användandet av traktorer, bekämpningsmedel och konstgödsel.


Att försvara är en fördel. Om man vidtar rätt försvarsförberedelser. Man brukar tala om styrkeförhållanden 4.1 eller till och med 7:1 om man skall anfalla och lyckas.

Men som sagt, det kräver förberedelser och vilja.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 19:05 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Efter en googling på recept, vårkråka, så dök restaurang Tennstopet upp i menyn. Där vårkråka verkar vara ett återkommande koncept varje år. Detta måste ju provas eller hur?
Skickar med en länk till deras matkalender. ...smaklig måltid!

http://www.tennstopet.se/index.php/matkalender

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 08:12 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag har tidigare läst att råka är relativt sällsynt och hotad men det verkar inte så enligt Wikipedia. Ganska intressant artikel:
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5ka

Jh2312 skrev:
Kråka har jag inte hört talas om att man har ätit, men Råka anses vara en delikatess på en del platser. Förmodligen har det att göra med att råkan äter växter och att kråkan äter as/kött? Råka är dessutom tacksamt att jaga eftersom dom bor i stora kolonier till skillnad från kråkan som lever i par.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 08:27 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Rotade i mina ärvda kokböcker och hittade följande i Dr Hagdahls Kok-konsten, Anno 1896, utgiven i faksimil av Gastronomiska Akademin 1979.

Citera:
Kråkungar för året anses i juli månad för jemngoda med kyckling och rapphöns. Eljest äro äldre kråkor äfven ätbara i mars månad, då de skjutas på snön.


Edit: stavfel


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 21:06 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jh2312 skrev:
i skydd av mörkret

Selvsagt er det snakk om hvor mye som må forsvares, men i nevnte tilfelle så kan man jo lett forestille seg en mengde mottiltak mot det å surre rundt i mørket...og det uten å benytte noe form for aktivt vakthold :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 23:46 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Jag tycker det låter riktigt obehagligt att inta en försvarad gård över ett öppet fält utan någon sorts indirekt eld eller liknande. Speciellt om man ska spara något av gården för att bruka den efteråt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 16:52 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 09 feb 2018, 18:28
Inlägg: 19
Försvaret av gården kan vara både lätt och svårt, beroende på många faktorer som förvarning, tid på dygnet och utrustning. Är angriparna dåligt organiserade och springer in på en gård mitt på ljusan dagen där 5-6 bönder väntar eftersom dessa försökt samma sak på närliggande gårdar, så slutar det givetvis illa.

Men ifall läget iövrigt är lugnt kanske bondgården bara har en vakt utstationerad nattetid, när han är på andra sidan gården kan en stadsbo smyga fram med en molotov-cocktail och tända eld på bostadsbyggnaden. Stadsborna skulle kunna beskjuta bönderna från ett mycket långt avstånd, för att förhindra släckningsarbetet, skotten behöver inte vara många eller välriktade, bönderna kommer att söka skydd och försöka besvara elden. I detta kaoset skulle ett par stadsbor kunna smyga in och stjäla mat, och kanske komma därifrån med det också. Med lite tur så skulle hela operationen vara över så snabbt att grannbönderna inte hade tid att komma till undsättning.

Man behöver inte inta gården på regelrätt sätt, den är sårbar på många sätt ändå. Bonden måste röra sig ute på sin gård hela dagen för att arbeta, medans banditerna från staden håller sig gömda och gör guerilla-attacker när det passar dom. Bönderna i Zimbabe har länge haft stora problem med att dom har blivit överfallna på sina gårdar och mördade, trots att bönderna haft en hel del resurser och vetat om att anfallen troligen skulle komma.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 08:57 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Det första jag kom att tänka på re försvaret av gården är hundar. Minne från mitt första korta gifte i början av 70-talet: Maken var från Tunisien, landet där villorna var omgärdade med höga murar toppade med vasst glassplitter. Vi besökte avlägsna släktingar som hade en gård på landet. Kom dit på natten och omgärdades snabbt av en flock skabbiga, smutsiga och ilsket skällande hundar. Jag blev strängt tillsagd att sitta stilla i bilen, inte öppna något fönster och absolut inte gå ut. Där satt vi tills husbonden kom och kallade bort hundarna. Jag var bara 20 år och visste ingenting om någonting men nu fattar jag hur farliga de där hundarna var. Ok, man kan skjuta dem på håll men då måste man hinna skjuta alla innan några av dem kommer fram. Samtidigt har hela gården blivit väckt och på benen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 10:36 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Omnivore skrev:
Det första jag kom att tänka på re försvaret av gården är hundar. Minne från mitt första korta gifte i början av 70-talet: Maken var från Tunisien, landet där villorna var omgärdade med höga murar toppade med vasst glassplitter. Vi besökte avlägsna släktingar som hade en gård på landet. Kom dit på natten och omgärdades snabbt av en flock skabbiga, smutsiga och ilsket skällande hundar. Jag blev strängt tillsagd att sitta stilla i bilen, inte öppna något fönster och absolut inte gå ut. Där satt vi tills husbonden kom och kallade bort hundarna. Jag var bara 20 år och visste ingenting om någonting men nu fattar jag hur farliga de där hundarna var. Ok, man kan skjuta dem på håll men då måste man hinna skjuta alla innan några av dem kommer fram. Samtidigt har hela gården blivit väckt och på benen.


:up: :D Bra hundar är mycket värt!

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 16:56 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Låter som att man inte kommer att behöva göra expeditioner in till staden för att samla resurser vid WROL. Bara att plocka stadsborna när de kommer vandrande med sina fulla tunga BOBs ut till vischan. :twisted: :lol:

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet