Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 17:53 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 jul 2017, 23:54
Inlägg: 32
Skogsbonde skrev:
Jag är också en gammal e-bokläsare. Jag har en gammal liten e-ink-läsare (Bokeen Opus) och har haft en rad med androidtabletter.

E-ink har imponerande drifttider. Men nu använder jag mest android-tabletter. De behöver dock laddas dagligen...

Nu läser jag mest på en Chuwi HI12. Det är en 12-tum androidplatta. Har flashat om den för att ta bort Windows, så jag har ca 50GB lagringsutrymme för böcker på den. Använder mindre än hälften och har 1000-tals böcker på plattan... Fungerar perfekt för att läsa PDF typ tidskrifter och liknande. Jag har en massa manualer, nedladdade siter och datablad i PDF-format också.

Jag använder mig också av Calibre, som nämndes ovan. Det är ett FANTASTISKT program för PC (Mac, Win, Linux) för att samla, konvertera och organisera sina e-böcker. Och för att skicka till sina tabletter. Kan även användas för att ladda ner nyheter från nyhets-siter på webben. Har man en laptop kan man även använda Calibre som app för att läsa eböcker. Eller för att redigera eller skapa eböcker.

DRM-skydd gör det svårt att flytta böcker mellan enheter, ofta blir en bok man "köper" kopplad till en särskild läsare eller iaf till en särskild användare. Det första jag gör när jag köpt en bok är att ta bort DRM. Jag undviker att köpa böcker som har så starkt DRM att jag inte kan ta bort det. Googla "Apprentice Alf" för hjälpmedel för att ta bort DRM. Jag har inga DRM-skyddade böcker i Calibre... Jag konverterar alla böcker till epub, utom PDF som får fortsätta vara PDF. Svårt att konvertera PDF till epub så att det blir bra...

Det jag saknar är en bra ebok-läsare/app som kan hantera eböcker på ett NAS/filserver direkt. Alltså så att man inte behöver ladda ner eller kopiera böckerna utan läser "direkt" från NAS. Så att appen/läsaren listar böckerna på NAS och laddar ner och cachar vid behov helt transparent. Och lagrar anteckningar, positioner och markeringar på NAS automatiskt. Just nu skickar jag böcker från Calibre till en särskild mapp-struktur på mitt NAS och kör en sync-app på min tablet för att kopiera mappstrukturen så jag kan läsa på min tablet.

Eböcker i epub-format kan göras väldigt kompakta. Det är i princip zippad HTML. På ett 8GB USB-minne kan du lagra ett enormt bibliotek. Tyvärr är många epub-böcker "uppblåsta" med stora infogade filer typ teckensnitt och bilder. Men calibre kan ofta användas för att minska storleken rejält. Man kan skala ner bilder och byta teckensnitt och till och med peta på CSS och liknande. Det är inte ovanligt att man kan göra om en epub på 3-8 MB till en som är en 1/10 så stor. 3-8 MB blir kanske 3-800 kB.
"Det jag saknar är en bra ebok-läsare/app som kan hantera eböcker på ett NAS/filserver direkt. Alltså så att man inte behöver ladda ner eller kopiera böckerna utan läser "direkt" från NAS."

Om du kan överge tanken på en specifik NAS och istället använder en dator/server/gammal laptop kan du använda calibre som ebokserver. Tycker det funkar bra.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 07:51 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Se även:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post190017.html#p190017

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: sön 26 aug 2018, 22:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag har köpt en Letto och den är mycket bättre än min gamla bortsett från att frontlightet tar ner batteritiden högst avsevärt. Men jag kan fortfarande läsa en tjock bok utan laddning så det kan jag leva med.

Bortsett från gratisställen och lån från biblioteket så har jag upptäckt att Adlibris har gamla engelskspråkiga e-böcker för 6-16 kr. Jag upptäckte bl a en författare som jag uppskattade mycket i min gröna ungdom och har lånat någon gång sedan jag flyttat långt hemifrån. De har givit ut hela hennes produktion i ebokform så jag köpte en drös för 7 kr styck :-). Men några kostade 89 kr och det är ju litet större utgift. Och så har jag sett en annan författare som jag läste för länge sedan som gjorde ett starkt intryck på mig, men jag minns inte om den var direkt bra. Han har också över fem andra för 7 kr styck. Å andra sidan finns det en annan ungefär samtida författare som fortfarande är poppis och hennes böcker är betydligt dyrare.

Vet ni vad de har för prispolicy? Kan man räkna med att E-böckerna kommer att finnas kvar för det rimliga priset eller kommer de att höja priserna eller plocka bort det ur sortimentet rätt vad det är? Deras lagerkostnader för E-böcker är ju löjligt låga när de väl är upplagda, men å andra sidan vet jag inte vad annat som kan påverka dem. Bör man köpa medan man har möjlighet, eller kan man vänta ett år eller två och se om författarna är så bra som man trodde, så att man verkligen vill läsa dem?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelar med E-böcker, och länkar
InläggPostat: tis 02 okt 2018, 23:00 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Gott hopp om billigare E- och ljudböcker:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7057745

https://www.svt.se/kultur/eu-sanker-momsen-for-e-bocker

http://news.cision.com/se/storytel/r/reducerad-moms-pa-digitala-bocker---beslut-fattat-av-ecofin,c2633288

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet