Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 241 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 01:13 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Zombie skrev:
Problemet är väl att det har gått så långt och att hastigheten av själva förändringen har börjat gå så fort. Även om marsmänniskor tog varje droppe/korn fossilt bränsle från jordens yta över en natt skulle väl isarna fortsätta smälta och därmed minska reflekterande yta och öka värmeutstrålningen och frigöra metangaser som hittills varit bundna (ok de teoretiska marsianerna missade de frusna metanlagren) och värmen fortsätta stiga om än i långsammare takt. (Nej, jag har ingen källa på det, men har fått det intrycket.)


Ja, jag nämnde delar av detta tidigare. Och hade med lite källor.

Nuvarande halt CO2 (ca 400 ppm) motsvarar ca 25 meter höjning av havsytan, om man jämför med hur det var sist vi hade motsvarande halt CO2 i atmosfären, för ca 3 miljoner år sedan.

Vi kan alltså REDAN räkna med 25 meter högre havsyta och förmodligen (stora?) delar av jordklotet obeboeligt för människan på grund av värmen...

Som tur är smälter isen sakta och det dröjer (förhoppningsvis) flera sekel innan vi är där.

Vid 1000 ppm är vi 55 miljoner år tillbaka i tiden och det finns ingen is vid polerna alls. 75 meter högre havsyta.

Enda(?) fixen är att på något sätt få bort CO2 ur atmosfären. Att fylla igen gropen vi hamnat i.

BECCS till räddningen? https://en.wikipedia.org/wiki/Bio-energ ... nd_storage

Metanhydrater på havsbotten och torv i permafrost hotar bubbla upp som korken i en champagneflaska. När späder de på växthusgaserna? Imorgon? Om 50 år? Aldrig? Gör de det redan?

Jag är också osäker på om vi klarar detta eller inte. Om ens mänskligheten kommer att överleva detta stålbad. Eller havsbad...

Men ger vi upp så är det GARANTERAT kört!

Skottet är avlossat och är på väg mot dig. Sakta, sakta. Bullet-time i kubik! Försöker du ducka? Eller står du kvar på samma plats och väntar på fler skott?


_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 06:33 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Undervärdera inte Kina. Kunde de genomföra ettbarnspolitiken så kan de göra i stort sett vad de vill även om befolkningen spjärnar emot så gott den kan.

Ekonomins stora uppsving har kostat väldigt mycket i miljöförstöring och det är bäddat för fortsatt miljöförstöring. Men om Kina har en politisk vilja kan de göra mycket som skulle vara politiskt självmord i en demokrati. Jag tror nog att de är medvetna om problemen och när de beslutar sig för att åtgärda saken är de betydligt mindre tungrodda än USA. Men det kommer verkligen inte att bli lätt, inte för Kina och inte för något annat land heller.

GMan skrev:
klipp

Samtidigt tillåts Kinas CO2-utsläpp peaka först 2025 - 2030, därefter skall det gradvis avta. Världens största utsläppare av CO2. De har ingen hejd på varken dumpning av avfall, användning av bekämpningmedel, eller annat. Ingen vill prata om det, ingen bryr sig, Kina är alltid OK eftersom vi köper allt av dem ändå.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 07:23 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Så där på rak arm skulle jag säga att problemen är:

- Energi
Vi har det bra i västvärlden och det grundar sig på och drivs av billig energi (läs olja). Billiga transporter och energi möjliggör lyxvillor med inomhuspooler, daglig pendling till arbetet på 20 mil för många människor, flygsemestrar till andra sidan jorden för gemene man, import av färsk frukt och billig elektronik från andra sidan jorden året runt, samt på en mer grundläggande nivå billig och effektiv matproduktion samt effektiv och relativt billig industri. (Det mesta av det där kräver också hög teknisk kunskapsnivå, men det ser jag inte som ett problem även om det givetvis kostar att skaffa sig.) En del av det där är viktigt och nödvändigt, annat klarar vi oss bra utan även om vi förstås skulle gny om vi förlorar det.

- Sötvatten
I Sverige är god tillgång på rent vatten ganska självklart, men på många ställen i världen är det ont om vatten och det som finns behöver räcka till både dricksvatten, hygien/tvätt/avlopp, jordbruk och eventuell industri. Tvätt/avlopp, industri och modernare jordbruk förorenar mycket vatten. I mer primitiva länder förbrukar de MYCKET mindre, men har de å andra sidan industri är det antagligen ingen rening på avloppen.

Jag förmodar att det kommer att utvecklas effektiv teknik för att utvinna sötvatten ur saltvatten. Sverige kommer knappast att vara ledande på det området.

- Själva förändringen av vädret/klimatet
Torka, värmeböljor, fimbulvintrar, orkaner, monsunregn, översvämningar, flyttade havsströmmar och annat kan verkligen ställa till det. Djur- och växtliv, jordbruk etc är anpassat för en viss sorts klimat och om det förändras så att det t ex inte regnar alls på 3-4 år så kommer vissa arter att slås ut och därmed fresta hårt på hela ekologiska system. Med tanke på att i stort sett alla ekologiska system har fått många smällar redan så finns det en gräns där det definitivt pajar. Och då menar jag definitivt.

- Folkmängden
Det finns väldigt många människor på jorden och alla behöver mat och vatten. Väldigt många bor mycket sammanträngda i enorma städer och det genererar sjukdomar och kräver transporter av mat och vatten.

Det är mest bördigt på det låga landet runt kusterna och därför mycket jordbruk och mest folkrikt. De flesta städer ligger också vid hamnar och stora floder, naturliga transportleder. Om havet stiger 25 meter kommer många människor att behöva utrymma väldiga städer. Havet kommer inte att stiga så snabbt att de drunknar utan de hinner ge sig iväg. Matproduktionen kommer att minska rejält eftersom den mest bördiga jorden hamnar under saltvatten.

Slutsats folkmänden kommer att minska, på ett eller annat sätt. Och det kommer knappast att ske snyggt. Rika västerlänningar förbrukar väldigt mycket mer resurser av alla slag än fattiga bönder i Afrika eller Asien. Å andra sidan har vi bättre råd att köpa de resurser som finns när de stiger i pris.


Och det finns givetvis mycket annat också. Tur att man inte är så ung längre...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 17:24 
Zombie skrev:
Undervärdera inte Kina. Kunde de genomföra ettbarnspolitiken så kan de göra i stort sett vad de vill även om befolkningen spjärnar emot så gott den kan.


Ähum... Ettbarnspolitiken fungerade ju riktigt bra:

https://en.wikipedia.org/wiki/One-child ... ce1950.svg

Dessutom: Ettbarnspolitiken tog slut 2016, nu är det fritt fram att skaffa två. Alltså kommer deras befolkning aldrig att sina. Om de trots ettbarnspolitik kunde öka sin befolkning med 50% sedan 1979 vill jag inte veta hur det kommer att se ut i framtiden när det har lättats på.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 22:02 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Trådens spørsmål kan jeg ikke besvare, til det kan jeg for lite, men regner med at dette er rett tråd å stille noen spørsmål? Jeg er ikke klimaskeptiker, men er ofte skeptisk. Empiri derimot har jeg stor respekt for. Suksess og fakta er noe det er svært vanskelig å argumentere mot :lol:

Tidligere i tråden ble det ymtet frempå om noe som "min og din sannhet", det gjelder kanskje når det kommer til kvalitative verdier, men selv tror jeg mer på de kvantitative sannhetene. For å parafrasere Ben Shapiro; " Det finnes ikke noe min og din sannhet, det finnes fakta og din og min mening."

Det jeg har hørt/lest, som jeg er nysgjerrig på sannhetsinnholdet i er:
1) De 17 største fraktskipene som er i drift forurenser mer enn all biltrafikk i hele verden.
2) De 10 største underjordiske brannene som finnes hele tiden, forurenser mer enn all biltrafikk i hele verden.

Svaret på spørsmålet endrer ikke på hvorvidt jeg tror at klimahotet er menneskeskapt eller ei, men det gir meg flere tanker på hvordan vi kan møte det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 22:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
GMan skrev:
Zombie skrev:
Undervärdera inte Kina. Kunde de genomföra ettbarnspolitiken så kan de göra i stort sett vad de vill även om befolkningen spjärnar emot så gott den kan.


Ähum... Ettbarnspolitiken fungerade ju riktigt bra:

https://en.wikipedia.org/wiki/One-child ... ce1950.svg

Dessutom: Ettbarnspolitiken tog slut 2016, nu är det fritt fram att skaffa två. Alltså kommer deras befolkning aldrig att sina. Om de trots ettbarnspolitik kunde öka sin befolkning med 50% sedan 1979 vill jag inte veta hur det kommer att se ut i framtiden när det har lättats på.


Ettbarnspolitiken var en flopp redan från början . (Det ska finnas bättre länkar på forumet om det)
One thing the Chinese couldn’t ignore though was that population numbers were still swelling. More than twenty years after its introduction, the Chinese admitted that the one child policy was a failure.
https://www.theguardian.com/world/from- ... -1979-2016

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 22:57 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Crusoe skrev:
Trådens spørsmål kan jeg ikke besvare, til det kan jeg for lite, men regner med at dette er rett tråd å stille noen spørsmål? Jeg er ikke klimaskeptiker, men er ofte skeptisk. Empiri derimot har jeg stor respekt for. Suksess og fakta er noe det er svært vanskelig å argumentere mot :lol:

Tidligere i tråden ble det ymtet frempå om noe som "min og din sannhet", det gjelder kanskje når det kommer til kvalitative verdier, men selv tror jeg mer på de kvantitative sannhetene. For å parafrasere Ben Shapiro; " Det finnes ikke noe min og din sannhet, det finnes fakta og din og min mening."

Det jeg har hørt/lest, som jeg er nysgjerrig på sannhetsinnholdet i er:
1) De 17 største fraktskipene som er i drift forurenser mer enn all biltrafikk i hele verden.
2) De 10 største underjordiske brannene som finnes hele tiden, forurenser mer enn all biltrafikk i hele verden.

Svaret på spørsmålet endrer ikke på hvorvidt jeg tror at klimahotet er menneskeskapt eller ei, men det gir meg flere tanker på hvordan vi kan møte det.


Jag googlade runt en stund och skummade sidor. Det var enkelt. Detta var vad jag kom fram till:

Det där med att de 17 största fartygen förorenar mer än alla bilar verkar både stämma och vara fel.

När det gäller utsläpp av svaveloxider och kväveoxider kan det stämma!
När det gäller utsläpp av koldioxid och klimatpåverkan stämmer det inte alls!

En bidragande orsak till att det blivit så här är att dieselbilar blivit väldigt mycket renare på senare tid, medan båtarna inte har blivit renare men större. Om man jämför gamla orenade dieselbilar med de största 17 lika gamla fartygen så skulle förmodligen bilarna vara värre än fartygen även när det gäller utsläpp av SOx och NOx. Gissning från min sida.

Båtar totalt verkar anses svara för ca 3,5% av CO2-utsläppen globalt. Transporter totalt runt 30%. Vägtrafik kanske 20%? Går nog att hitta mer exakta uppgifter.

Tydligen är en dansk firma, Maersk, en av de allra värsta syndarna...

En hel del av uppgifterna jag hittade var från 2009, The Guardian uppmärksammade detta då, så saker kan ha ändrats sedan dess.

Sedan har utsläpp av SOx en kylande effekt genom att det ger "dis" högt upp i atmosfären som reflekterar ut en del solljus. Det orsakar också surt regn och hälsoproblem...

Det var svårare att hitta info om underjordiska bränder. Den information jag hittade rörande CO2 utsläpp var som mest ca 3% av totala globala utsläppen av CO2. En komplikation är att en del underjordiska bränder är naturliga och en del i kolgruvor och omfattningen kan vara dåligt känd. Sedan spyr säkert dessa bränder säkert ut en enorm massa andra föroreningar.

Så underjordiska bränder tycks inte alls släppa ut mer CO2 än alla bilar gör.
Jag försökte inte jämföra andra utsläpp.

Detta kan vara ett fall av "avledning". När man pratar om klimatpåverkan börjar klimatförnekare och bilkramare prata om andra typer av föroreningar för att förvirra och avleda uppmärksamheten från klimathotet.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 03:10 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
EssBe skrev:
En bidragande orsak till att det blivit så här är att dieselbilar blivit väldigt mycket renare på senare tid, medan båtarna inte har blivit renare men större. Om man jämför gamla orenade dieselbilar med de största 17 lika gamla fartygen så skulle förmodligen bilarna vara värre än fartygen även när det gäller utsläpp av SOx och NOx. Gissning från min sida.

Spelar ingen roll hur dålig dieselmotor du har, du får inte svaveloxider iaf, eftersom bränslet har svavlet borttaget, till skillnad från den bunkerolja de där stora fartygen kör på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 09:36 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Ja, det stämmer naturligtvis. Jag tänkte närmast på kväveoxiderna och skrev fel.

Detta är ytterligare ett tecken på att det handlar om avledning. Det blir lite svårt att jämföra utsläpp från bilar med utsläpp från båtar utom när det handlar om CO2.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 10:18 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Det blir lite fel om man kallar Maersk för den värsta klimatsyndaren då dom är absolut störst!
Dom jobbar betydligt hårdare på miljöfrågan än vissa andra rederier...
https://www.maersk.com/business/sustain ... reduce-co2


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 13:35 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Takker for innsatsen Essbe! Morsomt at du fant noen tall på det, selv om jeg forstår at det er vanskelig å sammenligne og finne klare fakta angående fraktskipene. Underjordiske branner derimot virker jo rimelig entydig. (har du noe link til oversikt over fordelingen av CO2 utslipp?) Regner med at det også er flere andre forurensende elementer med bilen, blant annet er svevestøv et problem mange steder om vinteren. Aner derimot ikke om det er av et slik omfang og at det når høyt nok til å påvirke oppvarmingen av jorda.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 14:33 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Den första källan om man undrar något om klimathotet är IPCC. Och då kanske enklast sammanfattningen för beslutsfattare.

Den är några år gammalt och beskylls ibland för att fela lite för mycket åt den icke-alarmistiska sidan. Många forskare menar att det är en lite urvattnad politisk korrekt minsta gemensamma nämnare. Men det är en bra sammanfattning trots det.

http://www.ipcc.ch/report/ar5/syr/

Den finns på ärans och hjältarnas språk här: http://www.naturvardsverket.se/Document ... 6592-8.pdf

Kanske också finns på Norska någonstans?

Sedan är det väldigt enkelt att googla om man vill ha mer uppdaterad info.

Exempelvis växthusgaser fördelade per sektor:

Googla "greenhouse gas emissions by sector" eller "carbon dioxide emissions per sector" eller "global percentage c02 emissions transports" eller något liknande för massor med statistik. (Normal källkritik, datumcheck och dubbelkoll rekommenderas...)

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 19:40 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Här kan ni lyssna på lite "nyheter" om underjordiska bränder (kol gruvor i brand). P1 igen! :)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6651716

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 09:55 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
EssBe skrev:
Nuvarande halt CO2 (ca 400 ppm) motsvarar ca 25 meter höjning av havsytan, om man jämför med hur det var sist vi hade motsvarande halt CO2 i atmosfären, för ca 3 miljoner år sedan.
Vid 1000 ppm är vi 55 miljoner år tillbaka i tiden och det finns ingen is vid polerna alls. 75 meter högre havsyta.

Jag har inte tid att lägga mej i debatten fullt ut för jag har annat att göra.
Ett litet sakfel kan jag ta mej tid för.
Man kan statistiskt se att havsnivå, temperatur och ppm CO2 följer varandra åt.
Statistiskt sett så kan man också se att glassförsäljning och drunkingsolyckor också följer varandra. Det betyder inte att man drunknar om man äter glass.
Enligt samma logik som används för att antyda att ppm CO2 och havsnivå har en direkt korrelation kunde jag också påstå att högt CO2 orsakar istid, för efter varje CO2-topp har en istid följt. Bondförnuftet säger att det inte är så, men å andra sidan går det heller inte att utesluta.
Bilden här visar historiken http://www.johnenglander.net/chart-of-4 ... sea-level/ (även om bloggaren är ute och cyklar).
IPCC's prognos, må den sen vara rätt eller fel, förutsäger inte 25 meters höjning av havsnivån.
Citera:
T ex
visar modeller som körts fram till 2300 att havsnivåhöjningen under RCP2,6
stannar under en meter medan man i scenariot RCP8,5 kan räkna med
1–3 meters höjning.
Källa: http://www.naturvardsverket.se/Document ... 6592-8.pdf

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 12:44 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Jaakko skrev:
Statistiskt sett så kan man också se att glassförsäljning och drunkingsolyckor också följer varandra. Det betyder inte att man drunknar om man äter glass.


Ökad glassförsäljning = fint väder = fler besökande till vatten nära platser = fler badande = fler drunkningsolyckor.

Man kan se ett samband. :up:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Senast redigerad av Parabellum tor 22 feb 2018, 15:53, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 241 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet