Crusoe skrev:
Trådens spørsmål kan jeg ikke besvare, til det kan jeg for lite, men regner med at dette er rett tråd å stille noen spørsmål? Jeg er ikke klimaskeptiker, men er ofte skeptisk. Empiri derimot har jeg stor respekt for. Suksess og fakta er noe det er svært vanskelig å argumentere mot
Tidligere i tråden ble det ymtet frempå om noe som "min og din sannhet", det gjelder kanskje når det kommer til kvalitative verdier, men selv tror jeg mer på de kvantitative sannhetene. For å parafrasere Ben Shapiro; " Det finnes ikke noe min og din sannhet, det finnes fakta og din og min mening."
Det jeg har hørt/lest, som jeg er nysgjerrig på sannhetsinnholdet i er:
1) De 17 største fraktskipene som er i drift forurenser mer enn all biltrafikk i hele verden.
2) De 10 største underjordiske brannene som finnes hele tiden, forurenser mer enn all biltrafikk i hele verden.
Svaret på spørsmålet endrer ikke på hvorvidt jeg tror at klimahotet er menneskeskapt eller ei, men det gir meg flere tanker på hvordan vi kan møte det.
Jag googlade runt en stund och skummade sidor. Det var enkelt. Detta var vad jag kom fram till:
Det där med att de 17 största fartygen förorenar mer än alla bilar verkar både stämma och vara fel.
När det gäller utsläpp av svaveloxider och kväveoxider kan det stämma!
När det gäller utsläpp av koldioxid och klimatpåverkan stämmer det inte alls!
En bidragande orsak till att det blivit så här är att dieselbilar blivit väldigt mycket renare på senare tid, medan båtarna inte har blivit renare men större. Om man jämför gamla orenade dieselbilar med de största 17 lika gamla fartygen så skulle förmodligen bilarna vara värre än fartygen även när det gäller utsläpp av SOx och NOx. Gissning från min sida.
Båtar totalt verkar anses svara för ca 3,5% av CO2-utsläppen globalt. Transporter totalt runt 30%. Vägtrafik kanske 20%? Går nog att hitta mer exakta uppgifter.
Tydligen är en dansk firma, Maersk, en av de allra värsta syndarna...
En hel del av uppgifterna jag hittade var från 2009, The Guardian uppmärksammade detta då, så saker kan ha ändrats sedan dess.
Sedan har utsläpp av SOx en kylande effekt genom att det ger "dis" högt upp i atmosfären som reflekterar ut en del solljus. Det orsakar också surt regn och hälsoproblem...
Det var svårare att hitta info om underjordiska bränder. Den information jag hittade rörande CO2 utsläpp var som mest ca 3% av totala globala utsläppen av CO2. En komplikation är att en del underjordiska bränder är naturliga och en del i kolgruvor och omfattningen kan vara dåligt känd. Sedan spyr säkert dessa bränder säkert ut en enorm massa andra föroreningar.
Så underjordiska bränder tycks inte alls släppa ut mer CO2 än alla bilar gör.
Jag försökte inte jämföra andra utsläpp.
Detta kan vara ett fall av "avledning". När man pratar om klimatpåverkan börjar klimatförnekare och bilkramare prata om andra typer av föroreningar för att förvirra och avleda uppmärksamheten från klimathotet.