Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 00:03 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
EssBe skrev:
nkvm skrev:
Om man tar vara på gaserna och
utvinner bränsle till småmaskiner och dylikt samt att återföra överskottet av träkol till odlingarna så har man skapat en egen småskalig beccs-anläggning som tillochmed borde göra essbe nöjd? :) :)


Japp! [emoji38]

Troligen blir förlusterna i en liten anläggning höga, även om man nog kan demonstrera principerna bra.

I en stor BECCS-anläggning, kanske ett ombyggt fjärrvärmeverk, värmer man biomassa, ved, grot och liknande i ett slutet utrymme och tar tillvara på gaserna som bildas. Kvar blir rent träkol att deponera. Biokol. Gaserna och/eller en del av träkolet används för att driva det hela. Och en del av gaserna kan kondenseras ut råvara till flytande biobränsle. Dessutom får man spillvärme som används för att driva elturbiner för att ge elkraft och fjärrvärme för avsalu till närmaste stad.

Rent träkol fungerar som ett jordförbättringsmedel. Biokol. Det växer bättre med biokol inblandat i marken. Dränering, vattenmagasinering, buffrar näringsöverskott, ger utrymme åt mikroorganismer. Biokol är väldigt stabilt och bryts ner väldigt sakta. Halveringstakt på många tusen år.

Googla "biokol" och "terra preta"

Jag använder biokol i mina odlingar.

Det finns kommuner och trädgårdsodlingsföreningar som gör kolmilor bara för att få fram biokol. Det är en form av BECCS, men man tar inte vara på spillvärmen för elproduktion...

Kolar du detta biokol själv? Eller köper du? Jag funderar på att meka ihop någon kolugn i växthus där gaserna förbränns i en panna (ungefär som en förugn). Bara på tankestadiet än så länge...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 00:32 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag har en hyfsat modern effektiv vedpanna med fläktstyrd underförbränning, Jag kan strypa all luft när veden förkolats helt, men innan den förgasats.

Normalt behöver jag 2-3 inlägg ved för att ladda ackumulatortanken. Jag lägger in lite extra sista gången, finkluvet, och det är det som blir min biokol.

Dagen efter kan jag skopa ut ett par spannar ljummen träkol ur pannan. Och lägga i odlingarna.

Färskt biokol kan laka ut näringsämnen så man brukar rekommenderas att ladda innan man sprider det. Laddning kan ske genom blötläggning någon vecka i utspädd urin eller kompost-thé. Jag lägger mitt biokol på komposten istället. Och vänder ner ibland. Och kissar på komposten när jag är ute...

Sedan, nästa vår, när jag använder komposten i odlingarna, sprider jag det kompost-laddade biokolet samtidigt.

Egentligen borde jag nog också finkrossa biokolet, men det verkar som att större bitar dels fryser sönder över tid och dels går sönder när man trampar på dem eller hackar/luckrar/fräser i jorden.

Jag är noga med att det är ordentligt kolat så att inget halvt förbränt trä eller tjära är med. Tjära är ju kraftigt giftigt, det är därför man kan använda det för att skydda trä. Svamp och bakterier dödas innan de kan bryta ner träet. Det vill man INTE skall ske i odlingsjorden!

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 03:18 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Parabellum skrev:
Jag fyllde kärlet med björk ved och förslöt det, där var ett kopparrör dit skruvat som ledde ut till en burk för att ta emot tjäran.
Sedan eldades det runt kärlet och då förgasades all vätska som leddes ner i röret.
Det blev ca 3dl tjära som har provats till olika åkommor och till att tillexempel laga häng rännor. :up:
Nu är nog allt slut, så man kanske får prova igen någon gång.
Det bästa hade varit att göra detta i ett större förbrännings utrymme och tagit tillvara på värmen.

Hur öppna och stänga den så att du får i trät?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 10:28 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
pre skrev:
Hur öppna och stänga den så att du får i trät?


Kärlet var öppningsbart via ett stort bultförband.
Detta har nog alla expansionskärl för att få i och ur gummi blåsan.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 19:47 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Parabellum skrev:
pre skrev:
Hur öppna och stänga den så att du får i trät?


Kärlet var öppningsbart via ett stort bultförband.
Detta har nog alla expansionskärl för att få i och ur gummi blåsan.

Really? Så ser inte min ut till värmepumpen iaf. Men då är jag iaf med på hur det gjordes.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: ons 21 feb 2018, 23:42 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
pre skrev:
Really? Så ser inte min ut till värmepumpen iaf. Men då är jag iaf med på hur det gjordes.


Helt rätt! Fel av mig. :)
Menade hydrofortank, kortslutning i huvudet.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 20:29 
träkol för gengasdrift är inte att förakta, lättare hantering än att göra gengas av ved


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 20:52 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag väntar på att det skall dyka upp en vedpanna för privatbruk som fungerar som ett fjärrkraftverk. Så att man får ut el och kan använda "spillvärmen" för att värma ackumulatorn/huset. Kunde vara liten gasturbin som drivs av förgasad ved och som driver en generator. Eller en gengasmotor. Eller finns det redan?

Träkol kan pulvriseras. Det gör det smidigt att använda som bränsle, även om det är skrymmande. Kan exempelvis skruvas och blåsas för bra förbränning.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 20:55 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 02 jan 2017, 15:15
Inlägg: 72
Ort: NV Skåne, vill ni veta närmare så bekanta er.
EssBe skrev:
Jag väntar på att det skall dyka upp en vedpanna för privatbruk som fungerar som ett fjärrkraftverk. Så att man får ut el och kan använda "spillvärmen" för att värma ackumulatorn/huset. Kunde vara liten gasturbin som drivs av förgasad ved och som driver en generator. Eller en gengasmotor. Eller finns det redan?

Träkol kan pulvriseras. Det gör det smidigt att använda som bränsle, även om det är skrymmande. Kan exempelvis skruvas och blåsas för bra förbränning.



Spana in https://www.inresol.se/ och deras genious generator. Står högt på min önskelista men är lite dyr att köpa in.

_________________
Söker likasinnade och förberedda i NV skåne för umgänge & gruppbildning.

COMS PLAN 3-3-3 (Dual Watch)
VHF: 155.500 (Jakt3 & Marin L1)
UHF: 444.800 (SRBR 3)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 21:05 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Parabellum skrev:
Jag fyllde kärlet med björk ved och förslöt det, där var ett kopparrör dit skruvat som ledde ut till en burk för att ta emot tjäran.
Sedan eldades det runt kärlet och då förgasades all vätska som leddes ner i röret.
Det blev ca 3dl tjära som har provats till olika åkommor och till att tillexempel laga häng rännor. :up:
Nu är nog allt slut, så man kanske får prova igen någon gång.
Det bästa hade varit att göra detta i ett större förbrännings utrymme och tagit tillvara på värmen.


Intressant! Var det en hydrofor? Vilken volym? Vart det en restprodukt som kunde vara av intresse förutom tjäran? Vetgirig... :D
Om det var en hydrofor så är de oftast galvade. Vilket innebär att viss försiktighet skall iakttagas i början vad det gäller galvfrossa :-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 21:06 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
EssBe skrev:
Jag väntar på att det skall dyka upp en vedpanna för privatbruk som fungerar som ett fjärrkraftverk. Så att man får ut el och kan använda "spillvärmen" för att värma ackumulatorn/huset. Kunde vara liten gasturbin som drivs av förgasad ved och som driver en generator. Eller en gengasmotor. Eller finns det redan?

Träkol kan pulvriseras. Det gör det smidigt att använda som bränsle, även om det är skrymmande. Kan exempelvis skruvas och blåsas för bra förbränning.

Gasturbin är ultradyrt, och väldigt dyra reservdelar samt svårt att jobba med själv. Mycket mer stabilt med en hederlig kolvmotor. Går ju att få praktiskt taget gratis också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 21:10 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 02 jan 2017, 15:15
Inlägg: 72
Ort: NV Skåne, vill ni veta närmare så bekanta er.
Urd skrev:
Parabellum skrev:
Jag fyllde kärlet med björk ved och förslöt det, där var ett kopparrör dit skruvat som ledde ut till en burk för att ta emot tjäran.
Sedan eldades det runt kärlet och då förgasades all vätska som leddes ner i röret.
Det blev ca 3dl tjära som har provats till olika åkommor och till att tillexempel laga häng rännor. :up:
Nu är nog allt slut, så man kanske får prova igen någon gång.
Det bästa hade varit att göra detta i ett större förbrännings utrymme och tagit tillvara på värmen.


Intressant! Var det en hydrofor? Vilken volym? Vart det en restprodukt som kunde vara av intresse förutom tjäran? Vetgirig... :D
Om det var en hydrofor så är de oftast galvade. Vilket innebär att viss försiktighet skall iakttagas i början vad det gäller galvfrossa :-g


Här har ni en stunds avkopplande video på ämnet med olika destillationer och samtidig gengasdrift av en generator.
https://www.youtube.com/watch?v=5dbvJ3oXYoc

_________________
Söker likasinnade och förberedda i NV skåne för umgänge & gruppbildning.

COMS PLAN 3-3-3 (Dual Watch)
VHF: 155.500 (Jakt3 & Marin L1)
UHF: 444.800 (SRBR 3)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 21:40 
finns gasturbiner som man gör med turbo agg, men som vanligt är drifttiden i förhållande till varvtalet i stort sett lika med antalet snurrade varv, så en lågvarvig sak blir stor tung och långlivad
en högvarvig lätt liten och kortlivad

ångmaskiner är intressant i sammanhanget, dålig verkningsgrad men enklare rakt av, jag skulle gärna ha en liten panna för ångmaskinsdrift, finns fördelar med ånga med, går att annvända för decificering av jord (ex växthus) tvätt av maskindelar och även diska :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 22:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Finns även vedeldade-stirlingmotorer som kan dra lite utrustning . Blir lite samma problematik som med ångpannan men kanska lite bättre kraft ut ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolmilor
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 22:34 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Urd skrev:
Intressant! Var det en hydrofor? Vilken volym? Vart det en restprodukt som kunde vara av intresse förutom tjäran? Vetgirig... :D
Om det var en hydrofor så är de oftast galvade. Vilket innebär att viss försiktighet skall iakttagas i början vad det gäller galvfrossa :-g


Det var en lackerad hydrofortank med en volym på ca 40-50 liter. Kol var den enda restprodukten förutom tjäran.
Jag provade att antända gaserna som kom ut från kopparröret utan framgång, troligtvis förmycket vatten ånga.
Gällande galvfrossa så skall man vara försiktig när man ser galvet "brinna upp".
Detta blir tydligt när man ser fenomenet som ser ut som tjock vit trådig rök och det är då arseniken bildas som orsakar frossan.
Har en kamin i verkstaden gjord av en gammal galvad hydrofortank som jag brände av utomhus genom hets eldning.
I den eldas det vanligtvis ved, men kan även köras med spillolja som förbränns rökfritt. :up: :)

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet