Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 19:26 
År 2 skrev:
Ni som sjunger vapnens lov i alla lägen: Är ni också vältrimmade och i tipp topp fysisk form? Eller kompenserar era vapen bukfläsk och dålig kondis?
*Sluta trolla till konflikt, -har du inte nåt annat att bidra med än att reta upp folk så kan du spara på luften* //Ongrid moderator


Det är inte högt till tak här i krypgrunden. Var det verkligen vettigt att ge mig en trollstämpel och att bannlysa mig en vecka?

Jag är inte emot vapen. Det är inte det det handlar om, men jag är lite trött på att diskussioner tenderar att leda till argument i stil med "har man inte vapen så är man körd" och sedan är det mer eller mindre slutsnackat. Det blir ganska idéfattigt på ett redan rätt så dränerat forum. Det verkar ibland som om att det bara räcker med att ha vapen hemma så är det för alltid lugnt på torpet. Bara att sitta och vänta in undergången och alla desperata jon som kommer strömma ut i bygderna.

Jag ser en risk med att vissa invaggas i en falsk trygghet, inte minst de som just fått upp ögonen för det breda ämnet prepping, och kanske t.ex. skiter i andra självklara saker som t.ex. den egna fysiken.

Diskussionen gör sig bäst i annan tråd eller ny tråd, men jag lägger mig ner ett tag här i krypgrunden och väntar, ifall det nu kommer en ny bannlysning eller trollanklagelse p.g.a. detta inlägg.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 19:55 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Intressant reflektion som äger sin riktighet :D Ett mynt har ju två sidor......


EssBe skrev:
Låter som att man inte kommer att behöva göra expeditioner in till staden för att samla resurser vid WROL. Bara att plocka stadsborna när de kommer vandrande med sina fulla tunga BOBs ut till vischan. :twisted: :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 19:58 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
År 2 skrev:
"har man inte vapen så är man körd" och sedan är det mer eller mindre slutsnackat

Forumet både kan og bør kritiseres for flere forhold, men at våpenfiksering er et av de kan jeg vanskelig forstå. Sist jeg forsøkte å skrive om våpen på forumet, så var det i en tråd på rett sted og lovlig tema, det dreide seg om jakt og jaktvåpen. Tråden forsvant fort og jeg forstod at det var fordi forumet ikke ønsket våpenfokus i det hele tatt.

Det jeg tror ble uttrykt her i tråden (og som også har vært et tema på det norske søskenforaet), er at det er ikke sikkert at landsbygden er et sted hvor alle fra byen er ønsket om det oppstår et wrol scenario. I alle fall ikke om de kommer for å forsyne seg av det som dyrkes.

Jeg er den siste til å argumentere mot at plyndring / loathing både kan forklares og kan komme til å bli nødvendig, men som sagt så tror deg det er antipati mot det heller enn våpenfiksering som her er tema.

At du ble bannet kan vel kanskje si noe om innholdet og tonen i innlegget ditt, mer enn at det fikseres på våpen og at du er urettferdig behandlet?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 21:13 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Som någon skrev. Bönder är ute och arbetar. 5-6 stycken har inte tid att ligga och vänta för den händelse det dyker upp någon.

Men det är oklokt att bränna ner en gård och dräpa bönderna för att stjäla litet mat. Det är skillnad på krig och stöld. Man vill ju ha så mycket mat som möjligt, inte förstöra den och resurserna och kunskapen det krävs för att producera den.

Jh2312 skrev:
Försvaret av gården kan vara både lätt och svårt, beroende på många faktorer som förvarning, tid på dygnet och utrustning. Är angriparna dåligt organiserade och springer in på en gård mitt på ljusan dagen där 5-6 bönder väntar eftersom dessa försökt samma sak på närliggande gårdar, så slutar det givetvis illa.

Men ifall läget iövrigt är lugnt kanske bondgården bara har en vakt utstationerad nattetid, när han är på andra sidan gården kan en stadsbo smyga fram med en molotov-cocktail och tända eld på bostadsbyggnaden. Stadsborna skulle kunna beskjuta bönderna från ett mycket långt avstånd, för att förhindra släckningsarbetet, skotten behöver inte vara många eller välriktade, bönderna kommer att söka skydd och försöka besvara elden. I detta kaoset skulle ett par stadsbor kunna smyga in och stjäla mat, och kanske komma därifrån med det också. Med lite tur så skulle hela operationen vara över så snabbt att grannbönderna inte hade tid att komma till undsättning.

Man behöver inte inta gården på regelrätt sätt, den är sårbar på många sätt ändå. Bonden måste röra sig ute på sin gård hela dagen för att arbeta, medans banditerna från staden håller sig gömda och gör guerilla-attacker när det passar dom. Bönderna i Zimbabe har länge haft stora problem med att dom har blivit överfallna på sina gårdar och mördade, trots att bönderna haft en hel del resurser och vetat om att anfallen troligen skulle komma.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tor 22 feb 2018, 21:24 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
År 2, även jag anser att en god grundfysik gör skillnad :up:
I alla lägen! Sen att man med hjälp av viss utrustning i vissa fall kan få övertaget på andra som borde ha bättre fysiska fördelar är ju bara en del av hur människan fungerar i sin uppfinningsrikedom :notme:
En kombo av ovan samt planering och tur borde man komma långt med.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 19:53 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 17 sep 2017, 13:42
Inlägg: 5
EssBe skrev:
Låter som att man inte kommer att behöva göra expeditioner in till staden för att samla resurser vid WROL. Bara att plocka stadsborna när de kommer vandrande med sina fulla tunga BOBs ut till vischan. :twisted: :lol:


Funkar nog bra tills en eller flera av stadsborna är beväpnade. Även om andelen vapen är högre per person på landet så skulle jag gissa (En snabb googling gav inget) att antalet vapen i gruppen stadsbor Vs. lantbor inte nödvändigtvis behöver skilja sig särskilt mycket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 20:10 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
ProPain skrev:
EssBe skrev:
Låter som att man inte kommer att behöva göra expeditioner in till staden för att samla resurser vid WROL. Bara att plocka stadsborna när de kommer vandrande med sina fulla tunga BOBs ut till vischan. :twisted: :lol:


Funkar nog bra tills en eller flera av stadsborna är beväpnade. Även om andelen vapen är högre per person på landet så skulle jag gissa (En snabb googling gav inget) att antalet vapen i gruppen stadsbor Vs. lantbor inte nödvändigtvis behöver skilja sig särskilt mycket.


Som försvarare av egen terräng, så vattnas det nog i munnen när dessa kommer på oväntat besök! (Något överdrivet :) )

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 22:25 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Om du byggt en BOB utan någonstans att ta vägen så utgår jag från att syftet är att fly undan nära förestående katastrof just där du bor, för annars lär ju bug-in vara bättre för dig. Så det blir väl att tillryggalägga så mycket distans du kan och sen får du nog knacka dörr i ditt nya område. Se snäll ut.

Roligt ändå att ”vem skjuter vem först och bäst” diskussion tillåtits. De här desperata anfallarna, har de hungrande och törstande burit på vapen och ammunition från stan för att sen dra igång koordinerade anfall av bondgårdar?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 19:47 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 17 sep 2017, 13:42
Inlägg: 5
Parabellum skrev:
Som försvarare av egen terräng, så vattnas det nog i munnen när dessa kommer på oväntat besök! (Något överdrivet :) )


Jag tror inte riktigt på det. De redan på landet kommer förmodligen ha för fullt upp med att hålla liv i sina djur och ordna försörjning och de på flykt kommer att vara upptagna med sitt så jag tror eventuella skottlossningar kommer att vara nerver och rädsla.

En folkmassa som lyckats samla ihop sig i en idyllisk sommarstugeby och där upptäckt att det varken finns butiker eller mat gissar jag skulle bli feral betydligt snabbare än de andra två grupperna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 23:01 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det kommer nog att gå fint för stadsbor att med vapenhot och/eller mord plundra och råna en gård på landet. En gång. Kanske två. Kanske rent av tre gånger. Men sedan blir det nog nervöst för ALLA stabor/okända att färdas på småvägar ute på landet. Kan vara bra att försöka ha koll på läget...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 13:43 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Det verkar ha blivit en väldig fixering bönder vs "stadsbor". Är det verkligen det enda motsatsförhållande ni ser i en shtf-situation? Det finns betydligt många fler grupper som sitter på resurser som kommer att vara åtråvärda när det skiter sig.

För övrigt har jag mycket svårt att se hur "stadsbor" organiserar sig i friströvkårer som attackerar landsbygden med någon som helst form av effektivitet.

Ska de börja träna och samordna sig samtidigt som de flyr och försöker överleva. Återigen, är man inte förbered när det smäller, då är man till 99% sannolikhet körd. Det är ju det den här sidan handlar om.

Se på konflikter i närtid, flyktingar och flyktingströmmar har inte organiserat sig och satt upp några plundrande arméer. Det handlar för den som försvarar sig mer om att vara beredd att ta sig an smågrupper av oorganiserade plundrare och tjuvar (beredda att ta till våld).

På längre sikt kan självklart större grupper uppstå som sysselsätter sig med plundring, beskydd etc.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 01:14 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Lokala affären/servicebutiken är nog första målet.

Stormarknader en bit bort är nog andra. (Nära med bil, men känns långt när vägarna är blockerade och ofarbara. Antar att fårket far till stormarknaden innan bensinen i tanken hunnit ta slut.)

Sen beror det nog på var man bor, och årstiden.
Vanliga grannar, näraliggande bönder, villaträdgårdar med matnyttigt innehåll. Centrallager, Granngården, kanske skolor och restauranger. Andra förnödenheter som i apotek, vårdcentraler, sjukhus, andra artiklar som i Jula/Rusta/Biltema/Överskottsbolaget.
Gissar att många börjar bugga ut vid det laget. Maten börjar vara slut, rent vatten går inte att få tag i, grillkolet är slut, det går inte att värma upp bostaden.

Sedan kommer (åtminstone en del av) egyptiens gräshoppor ut över landsbygden...

Scarecrow skrev:
Det verkar ha blivit en väldig fixering bönder vs "stadsbor". Är det verkligen det enda motsatsförhållande ni ser i en shtf-situation? Det finns betydligt många fler grupper som sitter på resurser som kommer att vara åtråvärda när det skiter sig.

klipp

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: ons 28 feb 2018, 15:06 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
Jh2312 skrev:
Jag har satt ihop en BOB som gör att jag klarar mig någon vecka utan att behöva fylla på lagren, men frågan är vart ska jag ta vägen med min BOB? Jag äger inte någon mark och har inte någon sommarstuga.


I första hand skulle jag förorda familjemedlemmar och släktingar som känner dig, i andra hand vänner och bekanta.
Hotell eller hyrd stuga funkar men kostar pengar. Tält går alltid. Finns campingplatser där du kan smälla upp ett tält/husvagn mot betalning.
Ödehus/sommarstugor/grottor....

Har du ingen BOL så är det dags att ordna något, även om det så bara är en cache mitt i skogen med förnödenheter för några veckor.
Husvagn är ett alternativ till tält om du kan ordna en plats för den.

En plan är bättre än ingenting.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: tor 01 mar 2018, 21:05 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Schubert skrev:
Husvagn är ett alternativ till tält om du kan ordna en plats för den.

Men tror du verkligen att markägaren kommer ut till dig, kanske med länsman, och stryker sin mustasch och tillrättavisar myndigt att "HÄR kan du naturligtvis inte stå med din husvagn, det måste du förstå" under en shtf? :rambo:

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: fre 02 mar 2018, 09:56 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
somvanligt skrev:
Men tror du verkligen att markägaren kommer ut till dig, kanske med länsman, och stryker sin mustasch och tillrättavisar myndigt att "HÄR kan du naturligtvis inte stå med din husvagn, det måste du förstå" under en shtf? :rambo:


Varför skulle de göra det om man väljer sin plats med omsorg?
Jag tvivlar starkt på att man skulle överhuvudtaget se någon från ägarna så som Sveaskog, SCA, Holmens eller Naturvårdsverket i en sådan situation.
Lika dant om man parkerar en husvagn i något gammalt nedlagt grustag, det finns kanske en ägare (som inte varit där på 20 år) men de lär inte dyka upp.
Jag tror att "ägare" har viktigare saker för sig under SHTF än att patrullera avlägsen mark. Dessutom i sällskap med länsman, knappast troligt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet