Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 21:25 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 11 jan 2018, 20:12
Inlägg: 16
grym skrev:
krasst sett kan man kolla ganska lätt om något arbete/syssla o.s.v ger eller tar resurser

tänk såhär, sätt 100 bönder på gottland, kommer dom skapa något som behvs för samhället?
japp dom kommer producera mat som krävs för överlevnad

sätt 100 st fotbollspelare på gottland, dom producerar inget som behövs för samhällets överlevnad :twisted:


bönderna behöver hjälp om dom skall göra det dom gör i dagsläget
behöver maskiner
drivmedel
gödsel
veterinär
läkemedel till djuren
sjukvård för sig själva
brandkår
polis
militär
skola till deras ungar

och så vidare, så varje sak är inte helt hundra hur man kategoriserar, men att börja tänket med, kommer dom ge något som samhället verkligen behöver ha? och tänka sig en grupp av dom som gör sin sak isolerade utan att tillföra något till den gruppen ger en ganska bra bild av om dom egenteligen behövs eller inte :sneaky:

man kan skilja på vad som verkligen behövs, mat skydd och värme för vintern
till saker som är riktigt bra att ha som sjukvård, skola
till saker som behövs, polis militär
till saker som är totalt onödiga men som folk annvänder ändå
ex frisörer,musik, skådespeleri och politiker :smack: :notme: :mrgreen:

många blir sura för en sådan här grov generalisering, men fundera lite på den ändå
det finns extremt mycket barlast i dagens samhälle som vi klarar av tack vare billig energi och teknik


Kan någon form av medborgarlön vara en (tillfällig) lösning om samhället krymper när det gäller alla "onödiga" arbetsuppgifter? Det blir inget att åka till Thailand för, men många kan nu klara sig, om de ställer om. Knappast en billigt utgift för statskassan, men samtidigt försvinner de flesta anda bidrag och framför allt dessa löneutgifter. Staten kan i vart fall hoppas på mindre social störning, än att lämna allt och alla vind för våg.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 21:33 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
JiBe skrev:
grym skrev:
krasst sett kan man kolla ganska lätt om något arbete/syssla o.s.v ger eller tar resurser

tänk såhär, sätt 100 bönder på gottland, kommer dom skapa något som behvs för samhället?
japp dom kommer producera mat som krävs för överlevnad

sätt 100 st fotbollspelare på gottland, dom producerar inget som behövs för samhällets överlevnad :twisted:


bönderna behöver hjälp om dom skall göra det dom gör i dagsläget
behöver maskiner
drivmedel
gödsel
veterinär
läkemedel till djuren
sjukvård för sig själva
brandkår
polis
militär
skola till deras ungar

och så vidare, så varje sak är inte helt hundra hur man kategoriserar, men att börja tänket med, kommer dom ge något som samhället verkligen behöver ha? och tänka sig en grupp av dom som gör sin sak isolerade utan att tillföra något till den gruppen ger en ganska bra bild av om dom egenteligen behövs eller inte :sneaky:

man kan skilja på vad som verkligen behövs, mat skydd och värme för vintern
till saker som är riktigt bra att ha som sjukvård, skola
till saker som behövs, polis militär
till saker som är totalt onödiga men som folk annvänder ändå
ex frisörer,musik, skådespeleri och politiker :smack: :notme: :mrgreen:

många blir sura för en sådan här grov generalisering, men fundera lite på den ändå
det finns extremt mycket barlast i dagens samhälle som vi klarar av tack vare billig energi och teknik


Kan någon form av medborgarlön vara en (tillfällig) lösning om samhället krymper när det gäller alla "onödiga" arbetsuppgifter? Det blir inget att åka till Thailand för, men många kan nu klara sig, om de ställer om. Knappast en billigt utgift för statskassan, men samtidigt försvinner de flesta anda bidrag och framför allt dessa löneutgifter. Staten kan i vart fall hoppas på mindre social störning, än att lämna allt och alla vind för våg.


Tror få skulle vara villiga att bidra till en "medborgarlön" i ett krympande samhälle. Krympande samhälle = sämre samhällsservice = färre i arbete = färre drar omsorg om fler = ÄNNU högre pålagor (de får väl ta hit tyska och danska fogdar igen som driver in skatterna). Njae, en medborgarlön skulle nog snarare bidra till det totala sammanbrottet när fler får nog av att inte få något tillbaka. Östling har verkligen en poäng... -vad fan får jag för mina skattepengar? Det skulle fler och fler säga högt och aggressivt i scenariot med ett krympande samhälle.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 00:47 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
"Folket behöver bröd och skådespel."

Jag läste om en kvinna som försörjde familjen genom att ge pianolektioner i ockupationens Norge. De var högre borgerskap-överklass men det var det enda som var gångbart. Bönderna ville att deras döttrar skulle lära sig spela piano. (Visserligen var det nog en roman, men jag tror sådana saker hade verklighetsunderlag, verkade autentiskt.) Och jag känner en man som var skolpojke när kriget bröt ut. Han sa att som bondpojke var han lågt räknad i skolan, men när det blev krig blev han så väldigt populär och räknades så väldigt märkvärdig. Och det var i Sverige, som klarade sig lindrigt undan kriget.

grym skrev:
klipp
till saker som är totalt onödiga men som folk annvänder ändå
ex frisörer,musik, skådespeleri och politiker :smack: :notme: :mrgreen:

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 08:57 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Håller med om att livscoacher, tillsammans med kultliknande dietförespråkare, kristallhealers med flera går bort men det finns också yrken som behöver komma tillbaka. Post-SHTF kommer vi att behöva sy i päls, skinn och läder igen när dun- och fleecejackor börjar nötas sönder. Var är då alla körsnärer som godhjärtade militanta veganer har skrämt bort genom att sätta eld på deras butiker? Grov- och klensmeder kommer att behövas för att tillverka och underhålla redskap och verktyg. Garvare och läderarbetare för remmar, väskor med mera.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 10:45 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Omnivore skrev:
Håller med om att livscoacher, tillsammans med kultliknande dietförespråkare, kristallhealers med flera går bort men det finns också yrken som behöver komma tillbaka. Post-SHTF kommer vi att behöva sy i päls, skinn och läder igen när dun- och fleecejackor börjar nötas sönder. Var är då alla körsnärer som godhjärtade militanta veganer har skrämt bort genom att sätta eld på deras butiker? Grov- och klensmeder kommer att behövas för att tillverka och underhålla redskap och verktyg. Garvare och läderarbetare för remmar, väskor med mera.

Garvar bäst som garvar sist, eller hur var det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 11:09 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag hittade en site som handlade om att etablera en lokal ekonomi i NZ. De pratar om en marknads-stad med kanske 20-30 000 innevånare och landsbygd runt omkring. De pratar om L2L-verksamheter, alltså lokala producenter och lokala konsumenter. L2G med lokala producenter och globala/externa konsumenter som drar in pengar till den lokala ekonomin. G2L med globala/externa producenter och lokala konsumenter som drar in externa produkter till den lokala ekonomin.

För att det skall fungera måste man ha en viss mängd pengar som snurrar i den lokala ekonomin. Det regleras av balansen mellan L2G och G2L.

De har med listor på jobb som är lämpliga i en L2L-ekonomi:

http://7g.nz/index.php/jobs

Uppenbart är att det nog handlar om en rätt välmående L2L-ekonomi med resurser över till mer än ren överlevnad...

Men annars kan nog det här med att gå över till en mer L2L-ekonomi vara ett sätt att lokalt hantera en krympande ekonomi för att säkra sin överlevnad.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 12:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Här ett exempel när england stängde ner sina gränser för att stärka inhemsk handel https://brianaltonenmph.com/6-history-o ... 7-to-1812/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 19:25 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Länken rapporterades som skadlig, så jag tänker inte besöka den...

EssBe skrev:
Jag hittade en site som handlade om att etablera en lokal ekonomi i NZ. De pratar om en marknads-stad med kanske 20-30 000 innevånare och landsbygd runt omkring. De pratar om L2L-verksamheter, alltså lokala producenter och lokala konsumenter. L2G med lokala producenter och globala/externa konsumenter som drar in pengar till den lokala ekonomin. G2L med globala/externa producenter och lokala konsumenter som drar in externa produkter till den lokala ekonomin.

För att det skall fungera måste man ha en viss mängd pengar som snurrar i den lokala ekonomin. Det regleras av balansen mellan L2G och G2L.

De har med listor på jobb som är lämpliga i en L2L-ekonomi:

http://7g.nz/index.php/jobs

Uppenbart är att det nog handlar om en rätt välmående L2L-ekonomi med resurser över till mer än ren överlevnad...

Men annars kan nog det här med att gå över till en mer L2L-ekonomi vara ett sätt att lokalt hantera en krympande ekonomi för att säkra sin överlevnad.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: tis 27 feb 2018, 09:57 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Zombie skrev:
Länken rapporterades som skadlig, så jag tänker inte besöka den...


Vilken webläsare? Firefox 58.0.2 i Ubuntu säger inget... Eller är det ett virusskydd som klagar?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: ons 28 feb 2018, 13:37 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Windows. Tror det var Explorer men kan ha varit Firefox. Jag har den ganska hårt ställd. Kan ha varit antiviruset också, jag har aldrig sett det där tidigare.

EssBe skrev:
Zombie skrev:
Länken rapporterades som skadlig, så jag tänker inte besöka den...


Vilken webläsare? Firefox 58.0.2 i Ubuntu säger inget... Eller är det ett virusskydd som klagar?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: fre 02 mar 2018, 00:36 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
http://7g.nz/index.php/jobs
Hittar en konstig knapp längst ned på sidan som leder till en död länk:
http://www.beyondsecurity.com/vulnerabi ... tion/7g.nz

Menas väl att sidan är säker och bra då den kontrolleras av http://www.beyondsecurity.com
Eller ?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet