Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilka mediciner har ni för psykiska sjukdommar?
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 22:38 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
År 2 skrev:
Ja, det får vara sprit. Det går ju att framställa ur det mesta och är tacksamt att lagra fram till sämre tider.

Annars skulle jag föredra en smärtstillande drog i lagret. Valium? Kanske någon psykmedicin vid ett frispel. Fast det blir ju ingen långvarig lösning. Vad s :notme: kulle det vara?


Inte det svaret Du vill höra! 9mm.... :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka mediciner har ni för psykiska sjukdommar?
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 22:41 
Urd skrev:
År 2 skrev:
Ja, det får vara sprit. Det går ju att framställa ur det mesta och är tacksamt att lagra fram till sämre tider.

Annars skulle jag föredra en smärtstillande drog i lagret. Valium? Kanske någon psykmedicin vid ett frispel. Fast det blir ju ingen långvarig lösning. Vad s :notme: kulle det vara?


Inte det svaret Du vill höra! 9mm.... :notme:


:D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka mediciner har ni för psykiska sjukdommar?
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 23:01 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
THC avsåg oförädlat. Får de flesta att lugna ned sig.

Som nämnt ovan finns ju mer drastiska metoder mot dem som är farliga.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka mediciner har ni för psykiska sjukdommar?
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 23:14 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om man inte redan är på den sortens mediciner ska man inte experimentera med dem. Bortsett från alla bieffekter gissar jag att själva effekterna är illa nog. Man behöver nog den reaktionsförmåga, tankeskärpa och vakenhet man har, och tendenser till oro och misstänksamhet kan tom vara en fördel.

Om man redan går på sådant har man ett allvarligt problem. Vid större SHTF kommer de att ta slut fort och bli dyra och svåra att få tag på. Och abstinens är knappast roligt...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka mediciner har ni för psykiska sjukdommar?
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 09:39 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
Jh2312 skrev:
Är det inte fler än jag som förbereder sig för hur psyket klarar av en omställning till SHTF läge? Det kan vara en utlösande faktor för många alvarligare psykiska sjukdomar, som tex bipolär eller PTSD. Jag satsar på följande.

Sertralin 50mg hjälper mot depression och tvångsbeteenden, även PTSD.
Zyprexa 7,5mg fungerar bra mot manierna under bipolaritet och även psykoser som kan inträffa när man har PTSD.
Lithionit 42mg, humör stabiliserande om detta börjar svajja.
Haldol 1mg, bra allround medicin mot diverse psykiska besvär, kan ha jobbiga biverkningar. Hjälper bra vid Schitzofreni bla
Venlafaxin 150mg, bra allround medicin mot depression.

Hur tänker ni? En del av medicinerna har lite jobbiga biverkningar så doseringen kan vara svår att ställa in. En del av medicinerna hjälper mot sjukdommar där man inte har sjukdomsinsikt, och måste ha hjälp av någon närstående med att ta medicinerna. Ingen av dessa är narkotikaklassad tror jag, så det är relativt enkelt att få tag i dom. I skarpt läge kan en del av dom säkert vara skillnaden mellan att överleva och inte överleva.

Har jag missat några mediciner som är bra att ha?

Relativt enkelt med rekvisition till egen praktik menar du? Stjäla någonstans? Annars vet jag inte hur enkelt det är, möjligtvis köpa utomlands och föra in själv. Köpa på internet skulle jag inte rekommendera i alla fall. Det behövs ju större mängder om det ska vara någon poäng också. Det tar ju flera veckor bara för att se om en viss medicin har positiv effekt eller inte.

Men jag skulle nog inte samla på mig en massa olika psykofarmaka om det inte var just den sorten en närstående behövde även om jag antagligen har viss möjlighet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka mediciner har ni för psykiska sjukdommar?
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 10:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Rent generellt finns ju en del psykiska besvär som kan bli till stora problem om det är i ett SHTF-läge. Jag kan tänka mig att sömnmedicin nog vore en bra grej för att kunna klara vardagen med gott resultat. Propavan eller motsvarande funkar på dom flesta. Sen har vi ju ångest och annat som kan försämra prestationer, och då tror jag att nåt lätt ångestdämpande som Sobril kunde vara bra för att inte nojja så mycket i ett läge där kallsinne är att föredra.
Stämningsmässigt kanske man vill höja sig lite, och då är ju nån antidepressiv medicin kanske att föredra, typ SSRI-preparat, och om man vill ha lite mer ork så vore ju Ritalin finfint att köra.
Det är väl dom rent prestationshöjande medicinerna jag kan tänka mig.

Om vi sedan går in på mediciner för psykossjukdomar och liknande så tror jag att det är onödigt. Om en anhörig får schizofreni så kan medicinbehovet variera så otroligt, och dessutom dosmässigt svårt, så det är inte lönt att hålla ett gigantiskt medicinförråd i händelse av att nåt sånt ska inträffa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka mediciner har ni för psykiska sjukdommar?
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 10:24 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 09 feb 2018, 18:28
Inlägg: 19
Självmordsstatistiken är ganska tydlig, på 1800-talet var det extremt vanligt jämfört med idag, även sedan 1980-talet har det minskat snabbt. Detta är troligen för att användandet av antidepressiva har ökat, idag tar 1/10 svensk SSRI medicin. Jag tror att denna bör finnas i varje preppers förråd, för att hjälpa till mot depression. Kanske i kombination med något lugnande.

Många självmedicinerar med Alkohol och THC, men det är svårt att fungera bra när man är alkoholpåverkad. THC har en del obehagliga biverkningar, såkallade "hasch psykoser" Om man ska självmedicinera med THC kan nog Risperidal eller Zyprexa vara bra att använda i kombination. Problemet med psykofarmaka är att det ofta är svårt att hitta just den medicinen som hjälper bäst, därför måste man ha tillgång till många olika mediciner för att försöka prova sig fram. Det är svårt att ha alla hemma, men ett par olika i varje kategori borde vara relativt enkelt.

En depression som inte medicineras blir snabbt värre, och kan sluta i depressionspsykos med vanföreställningar och hörselhalucinationer. Har man tillgång till SSRI, SNRI och TCA mediciner kan man ofta bryta depressionen och må bra istället. Det är lätt att vifta bort depression som sjukdom, men det kan faktiskt vara en dödligt sjukdom om den inte behandlas ordentligt med mediciner.

Doseringen kan vara svår, biverkningarna från de antidepressiva är ju bland annat att man inte kan fokusera synen längre, neuroleptika gör så att man går upp 10-20kg i vikt och får svårt att röra sig och att tänka. Med FASS som hjälp tror jag ändå att man kan lyckas skapligt själv, både i doseringen och i diagnostiseringen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka mediciner har ni för psykiska sjukdommar?
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 11:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det behöver inte vara så krångligt att medicinera depression. Delvis tror jag att kravet på aktivitet i händelse av SHTF kommer att sänka incidensen av depression, men sen är det ju bara att köra på nåt av alla SSRI-preparat som finns. Den generella effekten är god.
Att medicinera med Risperidon eller liknande mot ångest ser jag som en rätt dålig grej... sänker mest tankehastighet och dådkraften blir därefter.
Har du ångest så skulle jag nog hellre rekommendera en stadig whisky innan sängdags, det är dessutom lättare att bunkra ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka mediciner har ni för psykiska sjukdommar?
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 13:03 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
pre skrev:
Peppar skrev:
En anledning till att vi har så mkt psykiska problem är att vi har ett samhälle som ställer höga krav. I en tid där även den som bara duger till att räfsa hö och hugga ved har ett värde och en plats i gemenskapen kommer antalet missanpassade att minska. De svåra fallen kommer inte att bli kvar.

Sprit o THC får räcka. Enkla att framställa och välkänd funktion. Ganska respektive mycket svårt att dosera till farligt felaktiga nivåer.

Givetvis inte okej att diskutera HUR, men går det simpelt att framställa THC själv? Eller du kanske menar i oförädlad form?


Odlar sig mer eller mindre själv sommartid ute men gillar man inte att röka det går det att lösa i sprit eller fett och kan med fördel ätas. Intressant att notera är även att CBD som är ett lagligt aktivt ämne i Cannabis vinner popularitet som "naturläkemedel" och har visat på lovande egenskaper. Gillar man inte att bli hög kan detta vara ett bra alternativ för sömnsvårigheter, illamående, dålig aptit etc. CBD-olja används även för att lindra epileptiska kramper och andra allvarligare åkommor men är effekterna är givetvis omdiskuterade. "Seeing is believing". Vill med detta inte uppmuntra till olagliga aktiviteter!

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet