Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: mån 25 jul 2016, 16:42 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Så langt har det jeg har testet av kjøtthermetikk vært vellykket! Det samme kan ikke sies om mitt siste forsøk.

For å redde unna en del av savoikålen fra snilene, så prøvde jeg noe nytt. Jeg lagde kålstuing og siden vi har en del ost i huset for tiden, så tenkte jeg at jeg skulle lage en luxusvariant; kålstuing i ostesaus. Det var et misstag :oops: . Jeg kommer ikke engang til å prøvesmake resultatet, som ser ut som store gummiballer med kål. I tillegg var flere av glassene ikke lufttette, så det hele får bli hønsemat eller kompost.

Kanin derimot, som grilles lett i stekovnen etter de er tatt opp av glasset, kan absolutt anbefales.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 01:40 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Någon som hittat mason jar i mångpack till vettigt pris i Sverige? Weck går ju att få tag på, men jag gillar ändå metallock bättre. Känns som att man märker läckage/ej lyckad konservering bättre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 09:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Skruvlocket eller ringen ska tas bort efter kokningen och avsvalningen på samma sätt som du tar av klämmorna på weckburken .
Skruvförbandet är bara till för att locket under ska ligga säkert tills att vacum har bildats .
Om du sedan låter ringen vara kvar så ger det inte ökad säkerhet utan tvärt om så ser du inte om locket släpper och vacumet försvinner innan det är för sent och burken är förstörd . Man ska kolla vacumet dagarna efter konserveringen och om locket släpper äter man upp innehållet eller kokar om burken .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 11:55 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Dweomer skrev:
Skruvlocket eller ringen ska tas bort efter kokningen och avsvalningen på samma sätt som du tar av klämmorna på weckburken .
Skruvförbandet är bara till för att locket under ska ligga säkert tills att vacum har bildats .
Om du sedan låter ringen vara kvar så ger det inte ökad säkerhet utan tvärt om så ser du inte om locket släpper och vacumet försvinner innan det är för sent och burken är förstörd . Man ska kolla vacumet dagarna efter konserveringen och om locket släpper äter man upp innehållet eller kokar om burken .

Jo men vanliga skruvlock har ju klickfunktion. Har inte mason jar locken en synlig deformation på samma sätt så att man ser att de är täta och håller undertryck?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 09:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
pre skrev:
Någon som hittat mason jar i mångpack till vettigt pris i Sverige? Weck går ju att få tag på, men jag gillar ändå metallock bättre. Känns som att man märker läckage/ej lyckad konservering bättre.


Kilner gör såna burkar https://www.kitchentime.se/sv/k/varumarken/k-l/kilner

Här finns upp till 12 pack av Ball Mason Jars http://www.americanawholesale.se/ball-w ... mason-jars
Företaget finns i sverige trots att de har priser i euro

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: fre 03 jan 2020, 14:32 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tor 02 jan 2020, 00:14
Inlägg: 7
Hej! Är ny på forumet, men har kollat runt lite innan jag reggade mig. Är mycket nyfiken på det här med hemkonservering. Har kollat en del på youtube i ämnet, och det verkar ju genomförbart. Men det blir ju till att importera allting då. Men jag skulle vilja fråga er som redan har grejerna om det har blivit av som ni tänkte er, eller kör man igång konserveringen två gånger och sen blir grejerna ståendes oanvända?
Jag tycker att det verkar hur bra som helst, om jag gör slag i saken tänker jag mig att skaffa kanske fem dussin burkar och försöka fylla dessa med lite varierande innehåll. En stor fördel tänker jag mig att man gärna cirkulerar förråden om det är hemlagat. Vanliga konserver är ingenting som jag använder till vardags, undantaget makrill i tomatsås då.

Min situation är att jag bor ensam i lägenhet i storstad, och har tillgång till sommarstuga utan större odlingsmöjligheter. Så ambitionen är inte att vara självförsörjande, men att kunna bygga upp ett lager så att jag klarar mig några månader.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: lör 04 jan 2020, 12:42 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Börja med frukt, bär och sylt. Då kan du använda hög sockerhalt och kanske lite Atamon.

Samma sak om du vill konservera i sur ättikslag, exempelvis egen gurka eller liknande. Eller syrade grönsaker/kål och liknande.

Konservering med socker och syra/ättika är enkelt och säkert och du kan använda helt vanliga glasburkar med vanliga lock, grytor och spisen i ett helt vanligt kök. Du behöver inte importera något alls. Och du får fina efterrätter och god sylt till gröten. Eller goda tillbehör till maten. Eventuellt skickar du efter nya lock från någon firma som säljer tillbehör till biodling. De säljer också billiga glasburkar som passar till enkel konservering utan tryckkokare.

Det blir knepigt först när man vill konservera utan syra, ättika, socker eller med lite socker. Kanske kött. Det är då det blir viktigt att verkligen sterilisera med höga temperaturer för att undvika problem.

Ett annat alternativ är att torka. För många grönsaker och bönor/ärtor är det nog till och med bättre än konservering.

För ett matlager för någon månad är nog ett lager salt, torkade linser, bönor, ärtor, nötter, ris, pasta, spannmål och matolja väldigt mycket enklare, billigare och bättre än konserver. Men konserver kan vara mycket bra som komplement. Och smaksättare.

Frysta bär och frukt är väldigt mycket bättre än konserverad. Stort sett alla vitaminer förstörs vid konservering, särskilt C-vitamin. Men konserver ger energi och smakar gott. Eventuellt kan man röra ner lite askorbinsyra, E300. Antingen direkt efter kokning eller när man serverar. Det är ren C-vitamin. Syran hjälper också till att konservera.

Torkade bär och frukt innehåller oftast en del vitaminer. Mer än konserverade...

Har man tillgång till ett svalt utrymme, exempelvis en isolerad låda på balkongen eller i kall källare, kan man åka till en bonde med gårdsbutik och köpa potatis och andra rotfrukter i bulk. Och förvara hela hösten, vintern och våren. Samma sak med vinteräpplen.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: lör 25 jan 2020, 09:29 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Oj, jag går inte in här på forumet längre men råkade svänga förbi.

Det är väl inte jätteofta jag använder tryckkokaren. Eftersom jag har en fru som inte riktigt vill äta konserver så blir det mest när hon är bortrest och inte lagar mat. Om jag drar ut i skogen över dagen så händer det att jag tar med och värmer något, men inte så mycket mer än så.
Jag plockar väl fram den ur förrådet någon gång per år och kokar en batch typ. Eftersom vi bytt till induktionsugn sen sist jag var här så måste jag göra kokningen på vedspisen, men det går bra (och jag ser det lite som en preppövning).
Senast förra veckan åt jag en köttfärssås jag gjort 2018 och jag lever än, hör och häpna ;)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet