Swedish Survivalist

Är du förberedd?





Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 00:04 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1715
pre skrev:
nvspreppers skrev:
Du får ta och svetsa dig en egen ram, alernativt återvinna en befintlig med ordentlig axel och markfrigång, som du sedan bygger en egen stuga/låda på. Sätt en LGF skylt baktill och en ljusramp så är den laglig för transport i goda tider och har ovädret dragit in så lär ens minsta problem vara att bli stoppad för fortkörning med släp.

Eh va? Vad skulle detta räknas som? Efterfordon?


Wrol fordon :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 01:14 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 812
Tråkmåns här!
Måste vara stum axel och inte så utformad att den kan användas för transporter av gods. Typ båtkärra, fast monterad badtunna osv är godkänt som efterfordon.
Men inte en vanlig bilsläpkärra med LGF skylt!
Vad vi än föreslår för olika varianter så kommer Herr Grym inte erkänna vad det blir för då äventyrar han sin opsäk, för en dylik manick finns det bara en av i Sverige och då måste det vara en Grym ägare!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 01:18 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 851
Palle500 skrev:
Tråkmåns här!
Måste vara stum axel och inte så utformad att den kan användas för transporter av gods. Typ båtkärra, fast monterad badtunna osv är godkänt som efterfordon.
Men inte en vanlig bilsläpkärra med LGF skylt!
Vad vi än föreslår för olika varianter så kommer Herr Grym inte erkänna vad det blir för då äventyrar han sin opsäk, för en dylik manick finns det bara en av i Sverige och då måste det vara en Grym ägare!

Tänkte väl att detta inte är godkänt, så lätt är det inte. Vad finns det för problem med brist på fjädring? Skakar utrustning sönder?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 16:20 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1715
Såg en kärra som skulle kunna vara något o bygga vidare på. Om man nu får tag i en?
Hade en av vattenfalls trumvagnar i min närhet. Dvs en sådan som de nyttjar för att lägga ut kabel med. Relativt hög frigång uppskattar den till axel(lägsta punkt) 25-30 cm. Oöm o rejäl 5 bultad. Undrar om inte axeln hade fjädring oxå? Kan det heta torsionsfjädring :hm:
Relativt kort kan ju vara smidigt i terräng....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 17:55 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 391
Urd skrev:
Såg en kärra som skulle kunna vara något o bygga vidare på. Om man nu får tag i en?
Hade en av vattenfalls trumvagnar i min närhet. Dvs en sådan som de nyttjar för att lägga ut kabel med. Relativt hög frigång uppskattar den till axel(lägsta punkt) 25-30 cm. Oöm o rejäl 5 bultad. Undrar om inte axeln hade fjädring oxå? Kan det heta torsionsfjädring :hm:
Relativt kort kan ju vara smidigt i terräng....


Trumvagnar har nackdelen att ramen är onödigt tung i förhållande till storleken.
Oöm javisst men vikt på fel ställe
Dom har ju ingen tvärbalk vid hjulen så ramen är överdimensionerad för att få lite styvhet.
Är ju gjorda för att kunna gränsla en trumma om du inte pratar om dom riktigt små.
Du kan får en minst lika oöm ram till halva vikten om den byggs som en triangel

_________________
Silvertejp. Det botar inte en idiot - Men det dämpar ljudet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 18:32 
en egenbyggd kärra som är stum ger problemet med att den börjar studsa om det blir lite fart

dock så har en "kompis" en traktorkärra som funkar i lite högre hastigheter, den här dock riktig boggie, med pendelarm med lite bakförskjuting för att klättra vettigt i skogen

dom som kallar sig boggiekärror för bil är så vitt jag sett bara dubbla axlar med torisionsfjädring, inte alls samma sak som riktig boggiekärra

jag har bara 6 olika kärror med 50 kula så jag har inte riktigt provat allt ;)

dock, vem fan reder ut vad som egenteligen gäller?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/

men ska man ha en sak bakom bilen som man kan annvända även om man räknar med att hamna i en poliskontroll och kunna hålla 80 så är möjligheterna lite mera begränsat


funderingarna går vidare, visst fan är det kul att snurra runt lite i hjärnan

hadde man varit rik så hadde man bara köpt på sig, men som det är nu får man fundera på vad man sätter pengarna på, suck


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 19:34 
Online
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8584
Är det verkligen en boggie ? Är det inte en tandem du menar ? De har pendelaxel .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 20:58 
tvungen att kolla

här säger vi boggie om två hjul på en pendelaxel som i sin tur är ledat fastsatt på kärran i mitten eller strax bakom mitten


funderar lite mera på en riktig :notme: traktorkärra som passar bov, vägdäck och lastyta nog


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 00:23 
började kolla vad som gäller traktorsläp
det var inte lätt att hitta, men

efter slösurfande

"För närvarande finns inga krav på besiktning eller registrering av de vagnar och efterredskap klass A-traktorn drar."

transportstyrelsens sida är inte gjord för att fungera om man ska leta efter något som inte passar in i deras normala system...

så en större traktorkärra är ett allternativ
förutom att annvända den till traktorerna så skulle det funka som bovkärra med

en sådan kan man även slänga upp en vettig stuga på, eller en liten kärra som är stugan

inte vad jag tänkt på från början,men man kan alltid slita på dom grå för sakens skull


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 08:16 
Online
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8584
Det kom en person på besök hit för ca ett år sedan denne var på jakt efter en lastbil och hade sett en här som passade . Det var en lite mindre bil i dagens mått mätt , en som gått som varubil åt pripps-bryggerier . Det denna personen skulle göra var att kapa bilen bakom hytten och montera ett drag och sedan bygga ett tiny-house där skåpet satt .

Det kanske är en möjlig väg även för dig ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 11:52 
som släpkärra så funkar det, hadde en avkapad hannomag lastbil där man hadde bakre delen som traktorkärra, men farsan och jag byggde en ny då det var okul på flera sätt
fjädringen gjorde att lasthöjden blev hög och konstruktionen under att den tog emot i skogen, men den funkade nog i tio år för lite arbete med vinkelslip och svets
den rostade sönder till slut, den var ju inte bra när vi satte vinkelslipen i den

dock, som jag har det nu så är det snabbt byggt på jobbet, tar inte många timmar att ordna en ram för en kärra
och då får man den som jag vill ha den
tål att funderas på, jag har däck och lager som passar så en traktorkärra till vore inte fel

men den är ju ändå inte den lilla kärran som är mellan husvagn och friggebod, så tankarna för snurra runt lite till


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: sön 11 mar 2018, 09:37 
kollade lite mera, man skulle kunna göra på flera olika sätt

antingen bygga om en husvagn ordentligt och ha den som 80kmt
eller göra ett efterfordon, om den har speciell funktion så är det ok med fjädrande axlar, ex kioskbod
det går att göra så det blir special :mrgreen: :notme: ;)

dör börjar funderingar, enkelaxel, dubbla individuellt fjädrande eller dubbla med pendelarm mellan axlarna

ser för och nackdelar med alla

enkelaxel är billigare, mera lätt att hantera i svängar

dubbla individuellt fjädrande ger troligen bättre komfort vid halvdåligt underlag, man kan köra med 3 hjul med , eller 2 för den delen
har man tyngdpunkten mellan axlarna så kommer kärran inte tippa så lätt om den inte är kopplad till fordon eller när man ska koppla i eller ur

med pendelarm så blir terräng körningen bäst


vad har ni för erfarenheter av ovanstående?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: ons 14 mar 2018, 20:41 
pre skrev:
Palle500 skrev:
Tråkmåns här!
Måste vara stum axel och inte så utformad att den kan användas för transporter av gods. Typ båtkärra, fast monterad badtunna osv är godkänt som efterfordon.
Men inte en vanlig bilsläpkärra med LGF skylt!
Vad vi än föreslår för olika varianter så kommer Herr Grym inte erkänna vad det blir för då äventyrar han sin opsäk, för en dylik manick finns det bara en av i Sverige och då måste det vara en Grym ägare!

Tänkte väl att detta inte är godkänt, så lätt är det inte. Vad finns det för problem med brist på fjädring? Skakar utrustning sönder?



brist på fjädring ger mer problem vid höga hastigheter att kärran börjar studsa, inget kul

funderingar funnes på roliga saker som kollerhjulsdrivning
aktiv höjning av markfrigång
separat bromssytem
funderingar vilka hjul som funkar

får hia mig och fundera mera


Top
  
 
 Inläggsrubrik: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: ons 14 mar 2018, 21:14 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 812
grym skrev:
pre skrev:
[quote="Palle500"]Tråkmåns här!
Måste vara stum axel och inte så utformad att den kan användas för transporter av gods. Typ båtkärra, fast monterad badtunna osv är godkänt som efterfordon.
Men inte en vanlig bilsläpkärra med LGF skylt!
Vad vi än föreslår för olika varianter så kommer Herr Grym inte erkänna vad det blir för då äventyrar han sin opsäk, för en dylik manick finns det bara en av i Sverige och då måste det vara en Grym ägare!

Tänkte väl att detta inte är godkänt, så lätt är det inte. Vad finns det för problem med brist på fjädring? Skakar utrustning sönder?



brist på fjädring ger mer problem vid höga hastigheter att kärran börjar studsa, inget kul

funderingar funnes på roliga saker som kollerhjulsdrivning
aktiv höjning av markfrigång
separat bromssytem
funderingar vilka hjul som funkar

får hia mig och fundera mera[/quote]
Kanske specialbygge får ha fjädring.
Men att ta en vanlig avställd/obesiktigad släpvagn och sätta på LGF Skylt är förbjudet. Sen gör många så och hur ofta åker dom fast?
Vanliga släpfordon
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gler/Slap/

Efterfordon inte ett släp
Notera att det är skillnad mellan släpfordon och efterfordon. Ett efterfordon kan till exempel vara en skylift, kompressor eller ett annat fordon som dras efter bilen och som inte har last. Läs mer om efterfordon.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... terfordon/

https://www.transportstyrelsen.se/globa ... 03_web.pdf

Vanliga frågor och svar
Är det tillåtet att avregistrera och ta bort registreringsskylten på min släpvagn med flak och sedan använda släpvagnen som efterfordon?
– Nej. Om släpet är avsett för transport av gods är det en släpvagn.

Får jag göra om min husvagn till efterfordon? – Ja, under förutsättning att husvagnen avregistreras, att fjädringen sätts ur funktion på ett varaktigt sätt och att vagnen förses med LGF-skylt.

Till min båtvagn som är ett efterfordon har jag ett original- tillbehörs flak, får jag köra gods på det?
– Nej. Båtvagnen får endast användas för dess speci ka användningsområde.

Får jag åka på motorväg eller motortrafikled med mitt efterfordon?
– Nej, endast traktor med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerat för och får framföras med en hastighet av 40 kilometer i timmen, dock ej moped klass I, får förekomma.

Jag har ett litet obromsat släp, kan det vara ett efterfordon eftersom det är obromsat?
– Nej. Om släpet är avsett för transport av gods är det en släpvagn. Undantag från detta gäller endast för vissa båtvagnar, husvagnar och tankvagnar som saknar fjädring och därför klassificeras som efterfordon.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: någonstans mellan husvagn och friggebod
InläggPostat: ons 14 mar 2018, 21:31 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 572
Kanske bygga om en buss?

Här är ett klipp med ombyggd skolbuss. Hela kanalen är fylld med olika småhus och udda lösningar. En del mobila.


_________________
Semper ubi sub ubi


Top
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet