Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Run on flat-däck?
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 18:28 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Nån som provat såna, inte punkteringssäkra alltså utan Run On Flat?

Erfarenheter? Funderar på om det kan vara något för evakueringsbilen.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 22:08 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Har en vän som har sommardäck som är någon sån run on flat sort. Om jag minns rätt är det inte till för att köra "punkterade" så länge, bara till verkstaden, sen behöver hela däcket bytas tror jag (givet att man faktiskt kört på det "platt" en bit).

Samt en stor nackdel var att det låter mer, så pass mer att vinterdäcken är tystare än deras sommardäck...

Så dessa frågor kan man vilja kolla. Men till sin evakueringsbil låter det ju bra?
Min lösning är att ha fotpump, däckspray, nöddäck och traditionell reparationssats som alltid ligger i bilen.

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 22:14 
har en kompis som har sådanna på sport bmw'n, tydligen ett helvete att få av och på på fälgen dyra och njae

fanns ju inte i kul dimensioner

finns ju modellen där man har en inre buffertring på fälgen, så vid punka så kör ma med belastingen där


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 22:20 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Finns två variationer på run-flat i allmänhet. Riktiga run-flat har extra kraftig sidostomme som bär upp däcket vid punktering. Enligt vissa märks det inte att man har punktering om man inte har sensorer som mäter lufttryck i däcken. Nokian har denna konstruktion.

Continentals variant är mer självreparerande typ som klarar spik och mindre föremål. På insidan däcket ligger det en klibbig massa som skall täta mindre hål.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 22:22 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
grym skrev:
har en kompis som har sådanna på sport bmw'n, tydligen ett helvete att få av och på på fälgen dyra och njae

fanns ju inte i kul dimensioner

finns ju modellen där man har en inre buffertring på fälgen, så vid punka så kör ma med belastingen där

Är inte det mest för militärt/personskydd med buffertmaterial i fälgen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 22:44 
jopp, dom tål mycket belasting med, beror lite på vilket material man har i den inre ringen med

kliar lite att man skulle vilja ha sådanna fälgar :oops:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 23:06 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Bridgestone DriveGuard RFT 205/60 R16 96V XL DriveGuard, runflat BSW kostar 1100 kr, känns inte så svettigt. Krävs inga specialfälgar vad jag förstår och går att köra vidare i 80 km/tim. När banditer kastar fotanglar kan man fortsätta med glatt humör.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 23:24 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Jag har Bridgestone sommardäck och kom 2,5mil innan jag kom på att smällen jag hörde innan var mitt däck.. då körde jag inte lugnt och dessutom på motorväg. Kör man lugnare kanske man kommer längre? Men när sidorna säckar ihop är det stopp! :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 23:42 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag har bara haft punktering en gång i mitt liv så jag uppfattar inte punktering som något stort problem ...tills jag läste den här tråden :hm: Man kanske skall förse sig med ett par extra reservdäck, kanske fyra st. "Däck på burk" fotpump osv. Jag kan tänka mig att vid allmän Bug Out så finns det säker "intressen" som vill förhindra detta och helst ta del av det som finns inne i preppersarnas BOV:ar, framför allt om det gäller storstäder. Att det kommer att finnas vägspärrar med improviserade spikmattor och anglar för att kräva lösen/plundra oss, kan vi väl vara väldigt överens om.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: ons 28 mar 2018, 02:08 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Charlie** skrev:
Jag har bara haft punktering en gång i mitt liv så jag uppfattar inte punktering som något stort problem ...tills jag läste den här tråden :hm: Man kanske skall förse sig med ett par extra reservdäck, kanske fyra st. "Däck på burk" fotpump osv. Jag kan tänka mig att vid allmän Bug Out så finns det säker "intressen" som vill förhindra detta och helst ta del av det som finns inne i preppersarnas BOV:ar, framför allt om det gäller storstäder. Att det kommer att finnas vägspärrar med improviserade spikmattor och anglar för att kräva lösen/plundra oss, kan vi väl vara väldigt överens om.

Tänk bara på att däck åldras av att bara existera. Dock beroende på temperatur och ljus. Men givetvis, alltid bra att ha ändå.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: ons 28 mar 2018, 10:31 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag tänker mig att en uppsättning riktigt grova däck är att föredra då de håller bättre över tiden och inte blir punktering på så lätt och sen ha den vanliga utrustningen i bilen (har faktiskt provat att laga punka med det där kitet :up: )
Jag har haft en uppsättning General Grabber AT2 på min förra BOV som hade en grovt djupt mönster som slits väldigt långsamt och som passar mycket bra på sämre vägar. De funkar även ok som vinterdäck om man tar det lugnt i snön.

Jag har en tanke på att skaffa en ny uppsättning av dem (AT3) till den nuvarande och ha dem lite cold-standby.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: ons 28 mar 2018, 13:15 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Tank skrev:
Jag tänker mig att en uppsättning riktigt grova däck är att föredra då de håller bättre över tiden och inte blir punktering på så lätt och sen ha den vanliga utrustningen i bilen (har faktiskt provat att laga punka med det där kitet :up: )
Jag har haft en uppsättning General Grabber AT2 på min förra BOV som hade en grovt djupt mönster som slits väldigt långsamt och som passar mycket bra på sämre vägar. De funkar även ok som vinterdäck om man tar det lugnt i snön.

Jag har en tanke på att skaffa en ny uppsättning av dem (AT3) till den nuvarande och ha dem lite cold-standby.

//Tank

Jag har försökt köpa AT2, men de var typ omöjliga att få tag på i Sverige. Köpte du dina för länge sedan?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: ons 28 mar 2018, 13:41 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Åter till run-on-flat så kollade jag med ett par lokala däckföretag. Båda vägrar att sätta såna på min bil eftersom jag saknar däckstrycksövervakning. Motiveringen var att om man kör motorväg och får punka och inte märker det kan däcket bli överbelastat och efter ett tag plötsligt fragmenteras så man rätt vad det är sitter och åker på fälgen och därmed tappar kontrollen. Inte vet jag om det stämmer men det låter inte orimligt. Så jag tar med mig punkaspray förutom reservdäcket.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: ons 28 mar 2018, 15:33 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
pre skrev:
Tank skrev:
Jag tänker mig att en uppsättning riktigt grova däck är att föredra då de håller bättre över tiden och inte blir punktering på så lätt och sen ha den vanliga utrustningen i bilen (har faktiskt provat att laga punka med det där kitet :up: )
Jag har haft en uppsättning General Grabber AT2 på min förra BOV som hade en grovt djupt mönster som slits väldigt långsamt och som passar mycket bra på sämre vägar. De funkar även ok som vinterdäck om man tar det lugnt i snön.

Jag har en tanke på att skaffa en ny uppsättning av dem (AT3) till den nuvarande och ha dem lite cold-standby.

//Tank

Jag har försökt köpa AT2, men de var typ omöjliga att få tag på i Sverige. Köpte du dina för länge sedan?


AT2:orna var rätt gamla och är mer eller mindre ersatta av AT3.

Exempel
https://www.tirendo.se/general-grabber- ... 36923.html

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Run on flat-däck?
InläggPostat: ons 28 mar 2018, 17:46 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Som någon tidigare i tråden skrev är det inte ofta man får punka. Har väl drabbat mig 3 ggr på 30 år! Men råkade ut för ett missöde förra vintern som kunde slutat illa... Gjorde en omkörning på raksträcka det var snömodd över mittsträckena. Plötsligt small det till som ifrån ett krut vapen samtidigt som jag passerade den omkörda bilen... Det visade sig att jag lyckats köra på en tappad del av ett plogfäste ifrån lastbil/traktor? Som låg dold i snömodden vägde säkert runt 8-10 kg. Luften försvann direkt ur däcket då jag fick ett 5 kronors stort hål på sidan på däcket. O då menar jag de gamla hederliga femkronorna.

Frågan är hur ett däck som ni diskuterar klarar sådana missöden?

Var ju inte tal om o laga däcket utan vart tvungen o köpa två nya framdäck IOM fyrhjulsdrift :smack:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet