Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hemlarm
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 23:54 
Jag har faktiskt lekt med tanken om att ha en riktig vallgrav runt mitt lilla hus. Vallgraven skulle också fungera som fiskdamm då... :ninja:

McCall: Hur mycket kostar ett sådant system som du beskriver?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemlarm
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 02:34 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Mysmagasinet Reader Digest har några punkter om hemlarm:
Citera:
20 Secrets a Home Security Installer Won’t Tell You

https://www.rd.com/home/improvement/home-security-secrets-to-know

Har själv inget larm men ska fixa något, har dels bekanta som haft fräcka bostadsinbrott och har tagit rätt illa vid sig, samt andra med larm som är nöjda med som jag fattat relativt billiga saker med engångskostnad på några tusen. Bra om man har grannar eller liknande som kan kolla till bostaden ifall larm ges pga risken för falsklarm om man är bortrest och det plingar till i mobilen.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemlarm
InläggPostat: ons 07 mar 2018, 12:30 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:22
Inlägg: 75
Har hållit på en del med larm och kameraövervakning för hemmabruk och kan börja med kamerabiten.
Där finns egentligen bara 1 system som jag anser funkar semiprofessionellt och det är Netgear ARLO och möjligen Samsung.
Arlo har enkelt gränssnitt i både PC och mobil, molnlagring (gratis till en viss nivå) och riktigt bra, vädertåliga 1080p Full HD kameror med nattseende. Finns flera varianter på kameror och de bästa (Arlo Q) kräver nätspänning via USB, men har trådlös kommunikation till valfritt nätverk.
De helt trådlösa kamerorna är även de vädertåliga, men har bara 720p HD inspelning och ansluts till en egen router.
Samsungs Domekameror är svåra att få tag i som privatperson i Sverige och är väl egentligen uteslutna om man inte har bra kontakter i installatörsbranschen, så vi lämnar dem.

Har även testat D-Links olika system men de faller samtliga på gränssnitten och buggar.

_________________
Man kan aldrig ha för för mycket av god litteratur, rött vin och ammunition


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemlarm
InläggPostat: ons 07 mar 2018, 19:14 
vilka buggar i dlink?

har ett par sådanna och än så har dom funkat ok


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemlarm
InläggPostat: ons 07 mar 2018, 20:41 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:22
Inlägg: 75
grym skrev:
vilka buggar i dlink?

har ett par sådanna och än så har dom funkat ok


Ja du, det minns jag inte i detalj då det var nästan 2 år sedan, har dessutom flyttat sen dess. Jag köpte några med motor av den då dyraste modellen, samt en DVR-liknande historia kopplad till en router. Mycket svårt att para kamerorna med routern minns jag dock, samt att få övriga funktioner att lira sas. Utrustningen kostade runt 8k (2 kameror med motor) och jag lade troligen ner så där en 6-7 arbetsdagar på att få det att funka.
Testade med några enklare modeller som dock inte motsvarade mina krav på vädertålighet så de fick också gå.

Uppskattar att mitt nuvarande ARLO-system kostat ca 11k och består av 5 kameror av olika typ. Duger gott till boningshuset på en bondgård med äkta prepperstuk, som är mitt nya boende.

_________________
Man kan aldrig ha för för mycket av god litteratur, rött vin och ammunition


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemlarm
InläggPostat: ons 07 mar 2018, 22:07 
ok, det som jag ser som så är det sämsta med dlink den mycket dåliga ljuskänsligheten, det behövs mera ljus för att få dom att funka

för en hd modell så krävs det direkt solljus in i rummet för att få färg..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemlarm
InläggPostat: tor 08 mar 2018, 02:41 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Har en Arlo Q plus HD1080 med fast nätverksanslutning till routern och USB strömförsörjning.
Finns vifi i den också, men jag använder inte det då den är lättare att störa ut och kan ha svårigheter att starta upp efter ev. strömavbrott.

Spelar in vid rörelser och/eller ljud i Arlos molntjänst och sparas i 7 dagar.
Email och notis direkt i Iphonen.
Kan också sätta in ett minneskort som spelar in även om nätverket är nere.
Max några minuter att installera, sen görs alla inställningar i Arlos app.
Är mycket nöjd med kameran och appen!
Pris c:a 2300:- inkl. 7-dagars molntjänsten.
Mera här: https://www.arlo.com/en-us/products/arl ... fault.aspx

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemlarm
InläggPostat: mån 02 apr 2018, 04:57 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Är det enbart baserat på molntjänst? Det låter lite osäkert utan en DVR när internet och/eller strömmen försvinner.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemlarm
InläggPostat: mån 02 apr 2018, 10:28 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Blondie skrev:
Är det enbart baserat på molntjänst? Det låter lite osäkert utan en DVR när internet och/eller strömmen försvinner.



Arlo Q Plus har inbyggd DVR med slot på kameran för ett mikro-SD-kort. Men den måste ha ström (USB 5V) också.
Kan kanske köras genom en batteribank som stå på underhållsladdning och funkar som en USB-UPS
Men jag har inte provat själv att låta kameran köra som ”stand alone” mot USB-kortet, utan att nätverket är i gång.

ArloQ,

If the Arlo Q loses internet connection and has an SD card inserted. It will follow the mode that it had set prior to losing the internet connection.

There are not different settings for recording to the SD card, it follows the same mode that the camera was set to at the time it lost internet connection.

When the SD card is full it will start overwriting the oldest files with new recordings.

The files on the SD card can be accessed by removing the SD card and inserting into a card reader via PC/Laptop.”


https://community.netgear.com/t5/Arlo-Q ... -p/1112498

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemlarm
InläggPostat: mån 02 apr 2018, 15:19 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Okej.. Jag har micro sd i min dashboard cam, men det ger ju inte många timmars inspelning i 1080HD format.

Som hemlarm och kameraövervakning så förespråkar jag trådburet och med en ordentlig DVR. Trådlöst enbart till sådant om det inte gör något om det störs ut. Samt gärna med 12V drift som drivs av en onlineUPS. På så vis får du inte en millisekund i avbrott om strömmen går/saboteras. :)

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet