Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bostadsbubblan
InläggPostat: sön 29 apr 2018, 17:10 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Bostadsbubblan som brister nu förtjänar en egen tråd :)
Vad händer?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: sön 29 apr 2018, 21:42 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Jaakko skrev:
Bostadsbubblan som brister nu förtjänar en egen tråd :)
Vad händer?

Den sinnessjuka värdeökningen på bostadsmarknaden har dämpats. På 25 år har bostäder ökat värde x10. Helt galet. Mina föräldrar köptesommarstuga -93 för 350k. Idag får dom troligen 4m. Ett halvårsen kunde de nog fått 4,5m.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: sön 29 apr 2018, 22:21 
Vad som händer?
Du får låna 5 årsinkomster, brutto, av banken. Om du maxbelånar kåken till 85% och max årsinkomster blir et 3% i amortering. Därtill kräver banken att du ska klara 7% ränta. Det är 10% årligen som ska betalas i skattade lappdollar. Det är helt uppenbart att folk inte kan plocka lånelöften till höger och vänster längre, och det märks på marknaden. Ska du köpa en snittvilla i Stockholms Län får du pynta 5.4Mkr i skrivande stund. Maxlånar du är du skyldig banken 4 590 000:-, och du har lagt 810 000:- ur egen ficka, vilket normalt sett kräver att du redan är i bostadssvängen. Du ska alltså betala 137 700:- (11 475:- per månad) enbart i amorteringar. Därtill ska du ha förmåga att betala 321 300:- i ränta för en totalkostnad på 459 000:- per år eller 38 250:- per månad... Skattade pengar.
Och för att överhuvudtaget få låna dessa 85% ska du ha en årsinkomst före skatt på 918 000 vilket sannolikt innebär att man både är två och att man har relativt god inkomst.

Kretsloppet för en som äger sin(a) bostäder i storstadsregionen och som när fastighetsmarknaden ser ut ungefär såhär:
1. Man köper sin första bostad med sparad eller av förälder donerad kontantinsats.
2. Man säljer den första lägenheten för att bli sambo.
3. Man säljer sin bostadsrätt tillsammans med sambon och man skaffar villa för att rymma alla ungar och kunna ha kollegor och vänner på besök.
4. Barnen flyttar ut, man säljer villan och flyttar till bostadsrätt, för vinsten köper man sig också en liten sommarstuga så barnen kan ta med sina familjer på sommaren.

Det är lätt att förstå att inlåsningseffekterna blir allvarliga när nästan ingen har råd att köpa sin första lägenhet: Det finns inget plankton längst ner i näringskedjan som kan skapa ekosystemet. För att marknaden ska stimuleras måste nya fastighetsägare komma in "underifrån".

https://www.hitta.se/kartan!~59.36080,1 ... 0:18.12584
Kolla på kartan, Lidingö - en osedvanligt välmående villaidyll. Medelinkomst på 66 000:-, två i familjen: 132 000:- före skatt. Snittbelåning: 10 MILJONER!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: mån 30 apr 2018, 01:28 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Förr i tiden amorterade man. Ett bra tag har det varit rätt okänt och enligt min gammalmodiga åsikt så är det självklart att man ska betala tillbaka amorterade pengar, även om det givetvis tar lång tid om man lånar till något så dyrt som ett hus. Så iofs är det bra och naturligt att priserna sjunker, men det är många som kommer att stå där med skägget i brevlådan och råka illa ut. Vet inte vad dämpningen får för samhällsekonomiska effekter, men det är nog bättre än om bubblan hade brustit helt av sig själv.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: mån 30 apr 2018, 01:33 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
1. Det är visst inte så ovanligt att föräldrar tar lån på sin ganska färdigbetalda villa för barnens räkning också. (Eller går i borgen.)

Vet inte riktigt hur de hanterar det ekonomiskt. Om de ser det som gåva/förskott på arv, eller om de räknar med att få tillbaka pengarna.

Harmklinga skrev:
klipp
1. Man köper sin första bostad med sparad eller av förälder donerad kontantinsats.
klipp

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: mån 30 apr 2018, 07:37 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Zombie skrev:
Förr i tiden amorterade man. Ett bra tag har det varit rätt okänt och enligt min gammalmodiga åsikt så är det självklart att man ska betala tillbaka amorterade pengar, även om det givetvis tar lång tid om man lånar till något så dyrt som ett hus. Så iofs är det bra och naturligt att priserna sjunker, men det är många som kommer att stå där med skägget i brevlådan och råka illa ut. Vet inte vad dämpningen får för samhällsekonomiska effekter, men det är nog bättre än om bubblan hade brustit helt av sig själv.


Håller med. Vet inte om det är en generationsfråga men jag har aldrig förstått mig på folk som hävdat att "man ska ha ett lån". Jag betalade sju siffror i vinstskatt när jag sålde min skuldfria BR för tre år sedan men kunde köpa ett hus och är fortfarande skuldfri.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: mån 30 apr 2018, 09:58 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
Det är redan viss återhämtning av priserna, vet en som försökt sälja och haft flera visningar utan att någon varit intresserad. Nu står den som såld innan visning för ett pris som är 50 000 kr högre än utgångspriset.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: tis 01 maj 2018, 07:23 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
grisen skrev:
Det är redan viss återhämtning av priserna, vet en som försökt sälja och haft flera visningar utan att någon varit intresserad. Nu står den som såld innan visning för ett pris som är 50 000 kr högre än utgångspriset.
Vi får väl hoppas det återhämtas nu.
Men en liten prishöjning just nu är inte nödvändigtvis en återhämtning (se återgång till "normalt" bifogat i bilden).

Det kan nog mycket väl vara så att kraschen knappt hunnit börja... Men jag har å andra sidan tyckt priserna varit orimliga sedan 2010 ungefär.
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: tis 01 maj 2018, 07:29 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Kan vara läge att regelbundet föra in statistik från kronofogdens fastighetsauktioner:
114 träffar 1 Maj 2018


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: tis 01 maj 2018, 10:02 
Omnivore skrev:
Zombie skrev:
Förr i tiden amorterade man. Ett bra tag har det varit rätt okänt och enligt min gammalmodiga åsikt så är det självklart att man ska betala tillbaka amorterade pengar, även om det givetvis tar lång tid om man lånar till något så dyrt som ett hus. Så iofs är det bra och naturligt att priserna sjunker, men det är många som kommer att stå där med skägget i brevlådan och råka illa ut. Vet inte vad dämpningen får för samhällsekonomiska effekter, men det är nog bättre än om bubblan hade brustit helt av sig själv.


Håller med. Vet inte om det är en generationsfråga men jag har aldrig förstått mig på folk som hävdat att "man ska ha ett lån". Jag betalade sju siffror i vinstskatt när jag sålde min skuldfria BR för tre år sedan men kunde köpa ett hus och är fortfarande skuldfri.


För de flesta är det, och har det varit, svårt att i vart fall börja bostadskarriären utan några lån.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: tis 01 maj 2018, 14:41 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Jag var helt övertygad om att aktiemarknaden var på väg in i fas fyra efter fall och återgång så hoppade av allt
Väntade på större fall men ser inte ut komma i närtid så hoppade in igen efter fallet

Bostadsmarknaden har följt en liknande kurva och jag är inte övertygad vi ser något drastiskt i närtid.
Att prishöjningarna avstannar och vi ser en minskning på kort sikt är bara sunt.
Köpte första huset strax före räntekrisen...
Drabbas väl inte om bubblan spricker men hoppas och tror på en någorlunda stabil prisbild närmaste åren med en max nedgång på 10%

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: ons 02 maj 2018, 07:50 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Tror inte det kommer hända så mycket.
Visst man ser ju att det går väldigt trögt att få sålt visa bostäder, det visas ibland inga bud, man ser skambud, det sämsta jag sett redovisat var 35% under begärt, man ser bostäder som är ute till försäljning som sedan försvinner och sedan dyker upp igen, man ser bostäder där man fotar om dom så att dom ska se mer attraktiva ut.
Experter och förståsigpåare varnar, media varnar.
Men liksom det är ändå bara avvaktande och försiktigt, ingen bubbla som brister utan mer en sund korrigering från avarterna man sett dom senaste åren.
Räntan kommer säkert att stiga en del, några procent kanske. Och varje procent gör kanske -10% på bostadspriserna allt annat lika.
Men liksom, en bostad köper man väl för att bo i? Pengar tjänar man via arbete.
Eller har folk glömt bort det dom senaste åren?

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: ons 02 maj 2018, 10:54 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 15 feb 2016, 01:50
Inlägg: 51
Ja, Klaas, det har dom.
Otroligt många pratar om att det är en investering att köpa en bostad vilket det faktiskt inte är om man inte ev hyr ut den.
En bostad är en kostnad om man bor där och därmed inte en investering som ger en avkastning. Sen kan det vara en bra affär om man nån gång kan tänka sig att flytta till något mindre/billigare/sämre.

Jag tror det kommer att gå åt skogen den här gången också. 30-40% nedgång tror jag.
Men sen börjar allt om igen. Tyvärr inte för alla som har otur att samtidigt förlora jobbet, blir långtidssjuka och skiljer sig och blir tvingade att sälja.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 22:48 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Gloomyvice skrev:
Kan vara läge att regelbundet föra in statistik från kronofogdens fastighetsauktioner:
114 träffar 1 Maj 2018
22 Maj:
145 träffar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: tor 24 maj 2018, 22:25 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Gloomyvice skrev:
Gloomyvice skrev:
Kan vara läge att regelbundet föra in statistik från kronofogdens fastighetsauktioner:
114 träffar 1 Maj 2018
22 Maj:
145 träffar

120 träffar 24 maj 2018. Så det verkar variera lite för mycket för att vara en måttstock på bostadsbubblan?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet