Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 06 jan 2014, 00:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har nyss flyttat in mitt konservförråd till köket, eftersom frun ansåg det mera lättroterat då (Det börjar falla på plats även för henne) och nu har jag även fått henne att inse att beredskapslagren av ljus och annat är bra prylar att ha. :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: lör 11 jan 2014, 22:58 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 aug 2013, 17:17
Inlägg: 167
Ort: Utomhus
Hustrun har inget emot att förbereda för "normala" behov som strömavbrott och finner stort nöje i att se till att det finns bär, svamp, tyger att sy kläder av till förbannelse.
Hon är utan att hon skulle erkänna det prepper inom vissa områden, OCH hon delar många av mina farhågor för framtiden men hon har liten förståelse för mina förberdelser som går utanför gränsen av det "normala".

Hon menar att varför skulle jag vilja kämpa på tex vid en pandemi, kärnvapenkrig och dyl när alla som betyder nått för mig dött? då tar jag heldre livet av mig.
Hon måste givetvis få han sin syn på saker och ting och hon äger ju deffenetivt rätten att avgöra när hon vill ge upp.
Jag låter inte detta påverka mig i dagsläget och förbereder alltid med material/utrustning osv till henne med, oavsett vad hon gör för val vid ett eventuellt riktigt dåligt scenario.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: fre 05 sep 2014, 01:06 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
Efter att fått gliringar från familjemedlemmar om att jag börjar låta lite som en domedagsprofet och förmodligen läser och tänker för mycket, blev jag lite irriterad

Svarade att jag faktiskt bara ville medvetandegöra dem gällande världsläget och vad det ev kan leda till

Resulterade i att jag lyckades få äkta hälften att se "There is no tomorrow" på tuben vilket ledde till diskussioner kring boende, jobb, möjlighet behålla sin ev täppa mm

Ha! Seger! :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 14 maj 2018, 11:28 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
För prepperskeptiska behövs långsam tillvänjning över tid i mindre doser kantat med positiva upplevelser. Små saker hjälper: ”tur att vi hade detta hemma” eller lite skämtsamt ”vi har resurser älskling” säger man när man tar fram nån salva eller annat som behövs och de blir glada över att blivit hjälpta. Och när man har placerat vatten i bilen så en dag på varma sommaren så märker de själva att det var jättebra att ha. Man säger inte ”bra att jag hade placerat den i bilen va?” (in your face) utan istället ”jag ska fylla på den här bara” efteråt. Man visar att man bryr sig. Preppsen behöver uppmärksammas men försiktigt och inte varje gång.

Kan man få dom att känna sig tillfrågade ibland och därför lite delaktiga och inflytelserika så är det mycket bra. Det bör var relativt odramatiska saker som ”jag är lite bekymrad över att vi inte har något hemlarm (inbrott är klassat som ’normalt’ säkerhetsbekymmer) vad tycker du om det?” Och sen försöker man styra diskussionen lite mot dit man vill ha den. Om det går att helt förtäcka preopping genom att hänvisa till trevlig hobby (odling t ex) eller täckande av annat behov (ytterbelysning med rörelsesensor för att det ”är smidigt när man kommer hem”) så bör man göra det. Högprofilerade prepps som skyddsmasker smusslar man med. Om man blir ”påkommen” så säger man bara man tycker det kan vara bra att ha och att de inte har någon negativ inverkan av att ligga nerpackade där. Konstatera detta. Ingen vettig människa drar igång något bråk över detta eftersom denne ändå inte kommer kunna finna dugliga motargument annat än om det faktiskt råder akut platsbrist. Låt partnern sucka lite om denne vill, pussa på denne och säg att nu gör vi nåt roligt.

När det gäller saker som man vill att ens partner/barn ska lära sig, exempelvis hantera ett gevär, så säger man ”kom så åker vi till skjutbanan, jag skulle vilja visa mitt intresse för dig lite, det skulle kännas roligt att få göra tillsammans med dig en gång och så äter vi lunch efteråt där eller där”.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 14 maj 2018, 12:06 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Mycket kloka ord av "Somvanligt". Särskilt det där med att undvika in your face.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 23:37 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Skyddmasker är bra att ha om man ska slipa golv (eller eventuellt förnissa eller så). Fast de högprofilerade kanske är dyrare än den sortens masker...

somvanligt skrev:
klipp
Högprofilerade prepps som skyddsmasker smusslar man med. Om man blir ”påkommen” så säger man bara man tycker det kan vara bra att ha och att de inte har någon negativ inverkan av att ligga nerpackade där.
klipp

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 13:13 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Zombie skrev:
Skyddmasker är bra att ha om man ska slipa golv (eller eventuellt förnissa eller så).

Ja och skyddsmasken är bra att ha vid hantering av stenull för att täta fönster vid användning av mobil vedkamin i hemmet :P

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 22:59 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
alla hushåll får ju en pappersutgåva av om kriget kommer

den kan man ha som fösta punkt för att få folk i rätt rikting

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: ons 23 maj 2018, 01:12 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
"Jag är en god medborgare, jag har alltid betalat skatt och gjort rätt för mig!!!"
"Har du allt ordnat enligt den där nya broschyren då?"
"Öööhh. Vad då? Vad då??? Ojdå. Har de skickat ut till alla hushäll får man väl göra som det står. Få se... ... ... Ja, tillräckligt med knäckebröd och varma kläder har jag nog i alla fall. Var finns det vattendunkar och värmekällor?"


slasken skrev:
alla hushåll får ju en pappersutgåva av om kriget kommer

den kan man ha som fösta punkt för att få folk i rätt rikting

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: ons 26 sep 2018, 20:07 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
Lyfter en gammal tråd istället för att starta en ny i samma ämne.

Frugan har förvisso köpt mitt koncept att jag vill preppa för det oväntade men likväl ändå sett den vardagliga bekvämligheten som totalt självklar. Dock hamnade vi mitt i en totaltrenovering av huset vi precis köpt pga en fuktskada och med en liten portion naivitet och en stor portion framtidstro så slängde vi de 60 år gamla elementen när utetemperaturen var runt 30+.

Helt "plötsligt" blev det kallt och frugan fick panik och frös.

-Och?

Preppern plockade fram gasvärmaren med en P11 tub som stod i garaget plus två eldrivna golvfläktar, duntäckena var mumma men frugan som är extra frusen klagade på värmen i Carinthian...

Elen var gammal och behövde bytas ut.

Preppern tog fram 12 volts TVn, (vi har både traditionell antenn och ITV) gasköksplattorna, gravljusen och fotogenlyktorna.

Vattnet behövdes stängas av under två dygn.

Preppern gick ut i garaget och hämtade in vattendunkarna.

Även i vardagen kan det vara bra med prepping! :D

(Även om nu en totalrenovering av ett nyköpt hus inte hör till vanligheterna men för oss kom det oväntat då förra ägarn undanhöll vattenskadan.)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: tor 27 sep 2018, 16:21 
Polarbear skrev:
Lyfter en gammal tråd istället för att starta en ny i samma ämne.

Frugan har förvisso köpt mitt koncept att jag vill preppa för det oväntade men likväl ändå sett den vardagliga bekvämligheten som totalt självklar. Dock hamnade vi mitt i en totaltrenovering av huset vi precis köpt pga en fuktskada och med en liten portion naivitet och en stor portion framtidstro så slängde vi de 60 år gamla elementen när utetemperaturen var runt 30+.

Helt "plötsligt" blev det kallt och frugan fick panik och frös.

-Och?

Preppern plockade fram gasvärmaren med en P11 tub som stod i garaget plus två eldrivna golvfläktar, duntäckena var mumma men frugan som är extra frusen klagade på värmen i Carinthian...

Elen var gammal och behövde bytas ut.

Preppern tog fram 12 volts TVn, (vi har både traditionell antenn och ITV) gasköksplattorna, gravljusen och fotogenlyktorna.

Vattnet behövdes stängas av under två dygn.

Preppern gick ut i garaget och hämtade in vattendunkarna.

Även i vardagen kan det vara bra med prepping! :D

(Även om nu en totalrenovering av ett nyköpt hus inte hör till vanligheterna men för oss kom det oväntat då förra ägarn undanhöll vattenskadan.)


Grattis. Att det bjuds på mindre eller större anledningar att använda sig av prepperiet är A och O. Annars är det för abstrakt, idiotiskt och onödigt när allt nu funkar.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet