Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 08:21 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Vad folk hakar upp sig på elitbegreppet? Se det som idrott, när du satsar hårt på något, kanske försöker försörja det på det. Typ en elitsatsning, då är du väl elit.
Är du kunnig, många lyssnar på dig och du är en av de mer framstående i din nish så funkar ju elitbegreppet bra.
Jag ser elit som ett annat ord för veteran/erfaren/satsande typ.

Har själv både tränat och skjutit på elitnivå, och är väl numera elitmotionär :D
Är Nischen bara liten nog är det inte jättesvårt att bli elit ;)

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 09:07 
Jojjenda skrev:
Vad folk hakar upp sig på elitbegreppet? Se det som idrott, när du satsar hårt på något, kanske försöker försörja det på det. Typ en elitsatsning, då är du väl elit.
Är du kunnig, många lyssnar på dig och du är en av de mer framstående i din nish så funkar ju elitbegreppet bra.
Jag ser elit som ett annat ord för veteran/erfaren/satsande typ.

Har själv både tränat och skjutit på elitnivå, och är väl numera elitmotionär :D
Är Nischen bara liten nog är det inte jättesvårt att bli elit ;)


Det som flesta "hakar upp sig" (antar jag) är att vi här är förmodligen största samlingen av aktiva och relativt seriösa Preppers/survivalister med relativt bra kännedom om vad som händer, vilka som är med ( jag känner A, som känner B som vet vem C är utan att C vet vem som A är) och vilka som satsar hårt.

Plötsligt dyker det upp en parallell värld som vi inte vet något om, som vi ska acceptera att har satsat hårt och är (trumljud här) experter. Det står att läsa om mentorer (som har varit med om varje träff under tre år) som tar nybörjarna under sina vingar och tillsammans ska alla bli bättre rustade för att klara kriser och katastrofer.

Inte bryr jag mig om att någon har varit och blivit mentor efter tre år, träffats och grillat och vill fortsätta bli bättre ( :up: ). Men den otäcka känslan som dyker upp är att något stämmer inte här. I bästa fall handlar det om några självutnämnda experter (Eliten) som försöker kommersialisera på folks oro och fårhagor genom att i väldigt snar framtid erbjuda kurser där Mentorer'na får dela på kakan. Och i värsta fall är det något betydligt sämre och värre.

Jag känner inte dig Jojjenda men det skulle ändå ta mig max 24 timmar att genom gemensamma bekanta få information om du är en seriös och kunnig prepper/självhushållare. Detsamma gäller även i omvänd riktning och jag kan erbjuda 5-6 referenspersoner på forumet som kan säga saker om mig utan att avslöja min riktiga identitet.

Eliten verkar inte vara så orolig för den egna OpSäk'en och ändå har ingen av oss kommit fram och sagt något som " det är OK, jag känner till några som har varit med och det är seriösa personer". Det är det som är det konstiga här, tycker jag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 09:29 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
öTzi skrev:
Jojjenda skrev:
Vad folk hakar upp sig på elitbegreppet? Se det som idrott, när du satsar hårt på något, kanske försöker försörja det på det. Typ en elitsatsning, då är du väl elit.
Är du kunnig, många lyssnar på dig och du är en av de mer framstående i din nish så funkar ju elitbegreppet bra.
Jag ser elit som ett annat ord för veteran/erfaren/satsande typ.

Har själv både tränat och skjutit på elitnivå, och är väl numera elitmotionär :D
Är Nischen bara liten nog är det inte jättesvårt att bli elit ;)


Det som flesta "hakar upp sig" (antar jag) är att vi här är förmodligen största samlingen av aktiva och relativt seriösa Preppers/survivalister med relativt bra kännedom om vad som händer, vilka som är med ( jag känner A, som känner B som vet vem C är utan att C vet vem som A är) och vilka som satsar hårt.

Plötsligt dyker det upp en parallell värld som vi inte vet något om, som vi ska acceptera att har satsat hårt och är (trumljud här) experter. Det står att läsa om mentorer (som har varit med om varje träff under tre år) som tar nybörjarna under sina vingar och tillsammans ska alla bli bättre rustade för att klara kriser och katastrofer.

Inte bryr jag mig om att någon har varit och blivit mentor efter tre år, träffats och grillat och vill fortsätta bli bättre ( :up: ). Men den otäcka känslan som dyker upp är att något stämmer inte här. I bästa fall handlar det om några självutnämnda experter (Eliten) som försöker kommersialisera på folks oro och fårhagor genom att i väldigt snar framtid erbjuda kurser där Mentorer'na får dela på kakan. Och i värsta fall är det något betydligt sämre och värre.

Jag känner inte dig Jojjenda men det skulle ändå ta mig max 24 timmar att genom gemensamma bekanta få information om du är en seriös och kunnig prepper/självhushållare. Detsamma gäller även i omvänd riktning och jag kan erbjuda 5-6 referenspersoner på forumet som kan säga saker om mig utan att avslöja min riktiga identitet.

Eliten verkar inte vara så orolig för den egna OpSäk'en och ändå har ingen av oss kommit fram och sagt något som " det är OK, jag känner till några som har varit med och det är seriösa personer". Det är det som är det konstiga här, tycker jag.


Jo, men i deras sammanslutning är de ju Elit/veteraner. I jämförelse med de som kommer som nya. Är det just ordet Elit som stör? Skulle Veteranpreppare eller Erfaren Preppare ligga bättre än Elit?
Om jag satsar på att bli bland de bästa på något då elitsatsar jag ju.
Då många ÄR måna om Opsek så blir det ju små bubblor/klickar känns det som. Många i Svenska överlevarsällskapet kan nog klassas som både preppers och Elit men kanske är lite i sin egen klick så att säga.
Vad gäller att de är öppna med Opsäk, tror jag mer handlar om var för scenario man preppar för. Swedish survivalist tycker jag har glidit rätt mycket mot dommegagsprepping och TEOTWAWKI, medans för många andra kanske det mer handlar om att rusta sig för mer begränsade scenarion där samhällets grundstrukturer fortfarande fungerar och utbredd plundring inte är ett problem. Jag hör nog till den senare gruppen i mångt och mycket, även om jag har vissa planer även för en domens dag :D

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 09:51 
Förmodligen det som "stör mig" lite är att jag antar att klassificeringen har någon syfte bakom sig och från att vi har kunnat leva och utveckla oss relativt ostörda här i våran ensamhet kommer allt det här att bli kommersialiserad, i ett form eller annat. Nu låter jag som en vänsteraktivist som propagerar mot vinster i allt och annat, men är egentligen inbiten kapitalist som tror på fria marknader (utan Kina :mrgreen: ).

Då blir riskerna större att mindre seriösa avatarer syns och hörs i media och någon form av löjlighetens skimmer dras över oss samtliga. Då kryper vi ännu djupare i våra "foxhole's" med det negativa påföljden att jag vill varken erkänna eller hjälpa till att sprida kunskapen man2man eller hen2hen.

Nej, vi har ingen absolut rätt över varumärket eller rörelsen. Men samtliga former av PR kommer att påverka och ettiketera oss också, därmed min oro och förundran över det här som vi läser om.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 10:08 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
I ett Jantesamhälle kan ord som "Elit" uppfattas som störande men för egen del gick det in genom ena ögat och ut genom det andra eller hur man nu skall uttrycka det. Det finns värre saker att haka upp sig på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 13:41 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
Ordet och företeelsen Elit är inget fel på, självrubricering som detsamma är det däremot.

Tror de flesta kan hålla med om att det inom olika områden finns en klar elit, som presterar högre än andra är kapabla till, men när man kallar sig själv elit utan att ha mer än PR att visa för det så blir det lite irriterande för alla andra.

Ni minns sportkillen i grundskoleklassen som alltid skulle diva-spela för han gick minsann i fotboll på fritiden, samma sak.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 14:28 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
öTzi, vad spelar det för roll om folk vill kapitalisera på en trend när man själv bara har ett intresse i att vara förberedd? Inte alls, är svaret. Däremot spelar det roll om man sysslar med prepping för att vara unik. Då är det irriterande på samma vis som när punken kommersialiserades. De sanna punkarna var ju the real thing och sen kom det trendiga drevet som crampade punkarnas stil genom massor av sell-outs och posörer som de verkliga punkarna avskydde (med kulmen när Offspring gick till Columbia). Det tror inte jag om dig och då kommer vi till vad det sannolikt handlar om: att fåfänga alltid varit fåfängt och sånt stör alltid lite.

Jojjenda skrev:
Vad folk hakar upp sig på elitbegreppet? Se det som idrott, när du satsar hårt på något, kanske försöker försörja det på det. Typ en elitsatsning, då är du väl elit.
Är du kunnig, många lyssnar på dig och du är en av de mer framstående i din nish så funkar ju elitbegreppet bra.
Jag ser elit som ett annat ord för veteran/erfaren/satsande typ.

Har själv både tränat och skjutit på elitnivå, och är väl numera elitmotionär :D
Är Nischen bara liten nog är det inte jättesvårt att bli elit ;)

Elit är man när man bevisat sig som en av de bästa inom något som går att tävla i.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Senast redigerad av somvanligt mån 21 maj 2018, 16:55, redigerad totalt 7 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 14:46 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
somvanligt skrev:
Jojjenda skrev:
Vad folk hakar upp sig på elitbegreppet? Se det som idrott, när du satsar hårt på något, kanske försöker försörja det på det. Typ en elitsatsning, då är du väl elit.
Är du kunnig, många lyssnar på dig och du är en av de mer framstående i din nish så funkar ju elitbegreppet bra.
Jag ser elit som ett annat ord för veteran/erfaren/satsande typ.

Har själv både tränat och skjutit på elitnivå, och är väl numera elitmotionär :D
Är Nischen bara liten nog är det inte jättesvårt att bli elit ;)

Elit är man när man bevisat sig som en av de bästa inom något som går att tävla i.


Nja, ta begreppet elitsoldat t.ex.

Det är ju inte den med flest confirmed kills som räknas dit. ;)

En elitpreppare för mig är någon som satsar hårt och seriöst.
Det finns ett flertal vid det här forumet som jag skulle se som eliter inom prepping, helt utan tävlingar.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 15:07 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Elit handlar om mätbar prestation över nästan alla andras. Det finns många som satsar hårt och seriöst i Div 3 hockey utan att vara elit. ”Kulturelit” är också ett begrepp, men det är inte korrekt uppkallat bara för att vissa använder ordet. Man måste få leka lite med språket men när man går för långt utan att tänka efter uppstår förvirring och kommunikationsproblem. Därför är bör man påminna sig om ords verkliga betydelser.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 16:36 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Så sant... ordet Elit är förstört..
Att vara elit idrottare i världsklass eller tillhöra Eliten på östermalm är lixom liiite skillnad.. Idag är ordet så löst att man själv kan tilldela sig titeln utan att förtjäna den.
Veteran prepper eller prepper expert tycker jag låter mer respektingivande en Elit prepper.
Från att jag var 13 tills jag var 22 så tränade jag själv för att nå elitnivån tills min kropp gav upp.. Så ska jag kalla mig för FD. Elit då?
Nee tack, jag skulle aldrig vilja ha den titeln då ordet blivit så besuddat.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 18:13 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Blondie skrev:
Så sant... ordet Elit är förstört..
Att vara elit idrottare i världsklass eller tillhöra Eliten på östermalm är lixom liiite skillnad.. Idag är ordet så löst att man själv kan tilldela sig titeln utan att förtjäna den.
Veteran prepper eller prepper expert tycker jag låter mer respektingivande en Elit prepper.
Från att jag var 13 tills jag var 22 så tränade jag själv för att nå elitnivån tills min kropp gav upp.. Så ska jag kalla mig för FD. Elit då?
Nee tack, jag skulle aldrig vilja ha den titeln då ordet blivit så besuddat.


Bah tittar man på din avatarbild ser du inte ut vara en dag över 22 så det måste varit nyligen

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 18:30 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Druid skrev:
Bah tittar man på din avatarbild ser du inte ut vara en dag över 22 så det måste varit nyligen

Jag tackar för komplimangen :mrgreen: Jag född i andra halvan av 70talet, även om jag kommer vara evigt 25+. ;) :lol:
Ett råd till er med barn som tränar hårt... Vad ni än gör, låt dem aldrig träna på elitnivå innan de har vuxit färdigt. :nono:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 18:42 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Blondie skrev:
Druid skrev:
Bah tittar man på din avatarbild ser du inte ut vara en dag över 22 så det måste varit nyligen

Jag tackar för komplimangen :mrgreen: Jag född i andra halvan av 70talet, även om jag kommer vara evigt 25+. ;) :lol:
Ett råd till er med barn som tränar hårt... Vad ni än gör, låt dem aldrig träna på elitnivå innan de har vuxit färdigt. :nono:


Word!

//Tank - inte ett år äldre än 28 i huvudet, men kroppen säger annat...

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 19:00 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
funderade en del på vad som jag inte gillade att man benämner elit ihop med prepp

för min del så skulle en elitprepper vara / ha
navyseal
tiotalet mille som rörelsekapital
tre abombssäkra bunkrar på olika kontinenter
eget överljudsflygplan
någon större farm per kontinent
en vapengarderob som får peter thorsell att få hjärnblödning och dö
egen paramilitär trupp

som jag ser det kommer ingen kunna bli elitprepper
en ensam person kan bara ta med sig en bråkdel av kunskap och erfarenhet som dagens samhälles goda liv hänger på
det skulle behövas ett hundratal personer som var och en är bättre än någon på detta forumet för att ha ett samhälle som är egenmäcktigt

och
jag gissar att dom som är längst komna på prepp i sverige inte håller till här
dom är långt gångna och kommer inte riskera opsec för ett forum

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 19:20 
Men Slasken, du och jag? :lol: :lol: :para: :para:


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet