Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 22:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
pre skrev:
Insåg efter annan tråd att diverse kontanter är bra att ha. Så har 10 kkr vardera i eur, gbp, chf. Borde ha det i sek också, men har inte det ännu.

Dweomer skrev:
Just nu har jag drygt 40.000 kr men tycker det är lite och kommer öka på lagret .

I sedlar någonstans, eller konto på banken typ?


Klaas skrev:
Skulle annars vilja införskaffa ett kilo silvermynt och några guldmynt vilka torde ha stabilt värde oavsett scenario.
Silver för småköpen och guldet för dom stora.

Jag har några hundra st gamla enkronor, tror du det duger, eller ska det vara högre renhet?


Jag har en stacke sedlar i en brandsäker väska . Några silver mapel och svenska silvermynt .
Förutom det en glassbytta med diverse småslantar från de mest skiftande länder

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 22:17 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Potatis skrev:
Inser att mina sparpengar var blygsamma i jämförelse med vissa andra. 12kkr i cachen och ca 5kkr i syltburken. Metaller intresserar mig inte (iof 60kg bly finns på lager) det som kommer in efter idag blir nog omsatt i konserver.



60kg bly räcker långt :up:
Pengar är omöjligt att diskutera i kronor och ören. Kan man ha en månadslön totalt i lättillgängligt kapital skall man vara nöjd.
Otroligt många lever från lön till lön utan något sparat. Det oavsett nivån på det som kommer in
Metaller kan vara bökigt. Silver mer en riskspridning. Funkar dom mynten till något efter raset? Ingen som vet.
Jag skulle inte lägga alla ägg i samma skål

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 22:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Silvermynt går väl alltid att gjuta kulor av för att döda vampyrer . Funkar silver på zombies också , någon som vet ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 22:45 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Dweomer skrev:
Silvermynt går väl alltid att gjuta kulor av för att döda vampyrer . Funkar silver på zombies också , någon som vet ?



Experience will tell... Den som vet säkert får gärna epitetet elit av mig :up:

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 22:48 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
svårt att gjuta i silver, behövs bra kultänger i järn, inte lee's i aluminium

men, man kan klippa ner det i frakment och ha till hagelpatroner :rambo: :lol:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 22:58 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
slasken skrev:
byt ut dom svenska solverhaltiga mynten till något folk förstår att det är värde i

när skiten kommer så är det bara promille av befolkningen som vet vilka mynt som är silver i av dom svenska, bättre med något folk vet är silver

Vad kan du visa är silver för någon som är kritisk? Behövs ju kemisk analys. Och vem vet, kanske bara ytan eller ytterkanten är silver, så måste titta på flera delar.

Druid skrev:
slasken skrev:
byt ut dom svenska solverhaltiga mynten till något folk förstår att det är värde i

när skiten kommer så är det bara promille av befolkningen som vet vilka mynt som är silver i av dom svenska, bättre med något folk vet är silver


Problemet med dom svenska silvermynten är att dom finns med två olika silverhalter och som slasken säger inte allmänt känt eller accepterat av svensken som värdemetall.
(80% silver till -42 och sen 40% till -68. Mesta av -68 är nickelmynt)
Man kan heller inte rakt jämföra silvervärde på ej rent silver med rent investeringssilver.
Sålde av några kilo svenska mynt för några år sen och bytte till österrikiska 1oz mynt.
Tyckte dock det blev för omständligt med silver och bytte till några guldmynt istället.
Lättare flytta större värde. Jo jag vet jag inte praktiskt kan köpa bröd för guld men beror ju på hur man preppar.

Sparmässigt föredrar jag ändå klart rena metaller oavsett guld eller silver.


Även 60% finns, iaf på 25- och 50-öringar.

Men jaha, vad ska jag ha för silver annars, som inte kostar jättemycket mer än man får för det, och typ typ kanske är gångbart att betala med, dvs antagligen inte tackor på flera kg.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: ons 23 maj 2018, 01:28 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nej, det är varulvar som inte tål silver. Klassiska vampyrer har inget emot silver, såvida de inte är i form av kors. (Eventuellt andra religiösa symboler i fall vampyren inte var kristen medan hen var i livet.)

Klassiska zombier är redan döda så de är rejält svåra att "döda". I en del fall funkar det att paja huvudet men egentligen är nog disintegrering bäst. När den blir tillräckligt illa skadad, funkar det inte att röra sig. Ligger armar och ben och huvud vitt skilda från kroppen finns det inte längre senor och muskler som håller ihop kroppen och kan få den att förflytta sig. Voodoozombier kan nog hanteras med diverse trolltyg, men då ska man vara expert.

Dweomer skrev:
Silvermynt går väl alltid att gjuta kulor av för att döda vampyrer . Funkar silver på zombies också , någon som vet ?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: ons 30 maj 2018, 00:17 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Ekonomerna har ett riktmärke för hur stor bufferten behöver vara. (Då tar de inte med allmän SHTF utan det är mer personlig SHTF. Ganska intressant...)

Ekonomen: Så stor buffert behöver du

Men hur stor behöver en buffert vara, och hur kommer du i gång? Här ger Madelén Falkenhäll, senioranalytiker på Swedbank, sina bästa tips.

De flesta av oss vet att vi behöver spara pengar och nio av tio svenskar har ett sparande. Men samtidigt säger en av sex att de inte klarar en oförutsedd utgift på 5000 kronor, enligt en undersökning från Swedbank och Sifo.

Ett bra riktmärke för bufferten är två månadslöner efter skatt.

https://www.expressen.se/brandstudio/swedbank/ekonomen-sa-stor-buffert-behover-du/

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: NöIdkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: ons 30 maj 2018, 00:56 
I och med en skilsmässa ångrar jag att jag inte hade en buffert på i vart fall 50.000 i kakburken. Med facit i hand hade jag undvikit en del inköp och lagt undan i stället. Det kan kanske ses som oärligt i ett förhållande att gömma undan en sådan summa, men jag skulle se det som en summa för "oförutsedda djävligheter", vilket hela prepperiet ju kretsar kring.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: NöIdkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: ons 30 maj 2018, 15:01 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
År 2 skrev:
I och med en skilsmässa ångrar jag att jag inte hade en buffert på i vart fall 50.000 i kakburken. Med facit i hand hade jag undvikit en del inköp och lagt undan i stället. Det kan kanske ses som oärligt i ett förhållande att gömma undan en sådan summa, men jag skulle se det som en summa för "oförutsedda djävligheter", vilket hela prepperiet ju kretsar kring.

Tycker inte alls att det är oärligt. Du har det ju inte föra att supa bort eller dumheter, utan för att hantera kriser. Gemensamma så länge ni är tillsammans dessutom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: ons 30 maj 2018, 15:30 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Det är klart att man får spara vid sidan om även om man har gemensam ekonomi.. Oärligt blir det först när man myglar med det så det går ut över hushållets ekonomi.
Kommunikation och ärlighet är ju grundstenen i alla förhållanden om man vill att det ska vara. :)

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: ons 30 maj 2018, 16:20 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Blondie skrev:
...
Kommunikation och ärlighet är ju grundstenen i alla förhållanden om man vill att det ska vara. :)


Ah! tror jag har läst den boken jag med ;)

Jag har inte så mycket cash hemma, men håller med om att man nog borde ha ca 2 -3 gånger sina normala månadsutgifter i beredskap. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: ons 30 maj 2018, 21:00 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Blondie skrev:
Det är klart att man får spara vid sidan om även om man har gemensam ekonomi.. Oärligt blir det först när man myglar med det så det går ut över hushållets ekonomi.
Kommunikation och ärlighet är ju grundstenen i alla förhållanden om man vill att det ska vara. :)


:up: Får mkt kritik för mina intressen..... :D pga detta kan det hända att man glömmer berätta........ :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: ons 30 maj 2018, 21:42 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Vad är nödkassan till för?

TEOTWAWKI? I så fall räcker det nog att ha hemma så man klarar sig ett par veckor, efter det lär pengarnas värde bara vara värdet av materialet de är gjorda av. Massa reserver på banken spelar heller ingen roll i det fallet.

SHTF där samhället förväntas återgå till det normala igen? Vid samhällsomspännande SHTF med el- eller dataavbrott kan det väl vara bra att ha cash hemma så man klarar några veckor. Därefter finns kanske inte så mycket att handla. Är det någon annan form av SHTF så är väl pengar på banken bra, ju mer dess bättre. Tre månaders nödvändiga utgifter så man varken får lämna hemmet, hamnar hos kronofogden eller svälter räcker för att täcka upp i de flesta fall.

Så om man ska vara beredd på allt och vi pratar pengar skulle jag säga att cash för 3 veckors nödvändiga vardagsutgifter hemma och banksparande för 3 månaders totala utgifter är en trevlig miniminivå. Självklart är det bättre med 3 månaders cash och ett eller flera års nödvändiga utgifter på banken men massa cash hemma har sina nackdelar och ligga likvid i banken med flera hundra tusen är kanske inte det bästa i andra lägen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tor 31 maj 2018, 02:26 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
En fråga är väl vad som händer med priserna vid SHTF. Om man tänker sig en partiell SHTF där de samhälleliga funktionerna fortsätter fungera men det blir brist på vissa varor. Olja är väl klassikern, men om man tänker sig några viktiga länder i ekonomisk kris eller krig så att det blir brist men inte så totalomfattande. T ex hemelektronik, importerad frukt, bilreservdelar, billiga kläder, eller kanske blandade kemikalier som inte är oljebaserade.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet