OK, den billiga laddaren jag hänvisade till var det billigaste, fortfarande med hyfsad kvalitet, som jag hittade.
För några hundringar till får du en 8-stegsladdare som laddar/underhållsladdar själv och automatiskt sköter om att batteriet ligger på 100%:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-608150/Så den laddaren och batteriet kan stå i källaren i åratal och vara redo att användas direkt vid strömavbrottet. Strömförbrukningen för laddaren är också obetydlig när batteriet väl är laddat.
Mera här på Ctek’s hemsida:
https://www.ctek.com/se/products/vehicle/mxs-5-0Om du tänker använda apparater med nätkontakt (typ datorladdare, kaffekvarn, mm) kan du för större uthållighet välja ett större ”deep cycle” batteri än det 20Ah jag visade.
Husbils/husvagnsforum är en bra källa att utvärdera kvaliteten på ”djupurladdningsbatterier” eller ”deep cycle” om engelskspråkiga siter.
Avsikten att jag skrev ”max 150W” för växelriktaren till 230V var att alla omvandlare har en ”tomgångsförbrukning” som ger dålig verkningsgrad om man ansluter en liten förbrukare till en stor växelriktare.
En billig 150Wattare har ungefär 85% verkningsgrad, vilket gör att den drar c:a 10A från 12V batteriet om du tar ut 100W på 230V sidan. Efter en dryg timme med den lasten är det lilla 20Ah batteriet slut......och måste laddas på något sätt.
Jo du måste hålla stenkoll på förbrukningen på varje apparat du tänkt använda. Vattenvärmare, hårtorkar, kaffebryggare, dammsugare, värmefläktar och liknande går fetbort!!
Så funderar du på en t.ex. 300/600W växelriktare så bör du välja ett större ”deep cycle”-batteri på 60-80Ah
Funkar utmärkt upp till över 100Ah batteri till samma MXS-5-laddare från CTEK.
Den största skillnaden mellan ”startbatteri” och ”deep cycle” är främst utformningen av blyplattorna.
På startbatterien är plattorna tunna och perforerade för maximal yta och start/laddström, medans deep cycle-batterierna har typ släta ytor på de tjockare blyplattorna som ger lägre uttags & laddström men mycket längre tålighet och hållbarhet.