Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: NöIdkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tor 31 maj 2018, 02:30 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Är du ordentligt gift ska pengarna upp på bordet vid skilsmässa. Jag skulle tro att det är svårt att gömma undan om du inte har kontanter i en nedgrävd kakburk, och är det stora summor kan du få svårt att förklara var de kommer ifrån när du tar fram dem.

År 2 skrev:
I och med en skilsmässa ångrar jag att jag inte hade en buffert på i vart fall 50.000 i kakburken. Med facit i hand hade jag undvikit en del inköp och lagt undan i stället. Det kan kanske ses som oärligt i ett förhållande att gömma undan en sådan summa, men jag skulle se det som en summa för "oförutsedda djävligheter", vilket hela prepperiet ju kretsar kring.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: NöIdkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tor 31 maj 2018, 05:54 
Zombie skrev:
Är du ordentligt gift ska pengarna upp på bordet vid skilsmässa. Jag skulle tro att det är svårt att gömma undan om du inte har kontanter i en nedgrävd kakburk, och är det stora summor kan du få svårt att förklara var de kommer ifrån när du tar fram dem.

År 2 skrev:
I och med en skilsmässa ångrar jag att jag inte hade en buffert på i vart fall 50.000 i kakburken. Med facit i hand hade jag undvikit en del inköp och lagt undan i stället. Det kan kanske ses som oärligt i ett förhållande att gömma undan en sådan summa, men jag skulle se det som en summa för "oförutsedda djävligheter", vilket hela prepperiet ju kretsar kring.


Javisst. Hus, besparingar osv. Men nu talar jag just om kakburken. Och jag talar om övergången från gift till skilt par. Där kan man i värsta fall hamna på gatan. I vart fall innan allt har ordnat upp sig. Ungefär som att plötsligt bli arbetslös. För min del har jag sluppit gatan, men ett tag i våras såg det jävligt besvärligt ut eftersom jag måste byta jobb och flytta. Nytt jobb har löst detta, men ett tag var det enda alternativet BOL i tjottaheiti att husera i den nära framtiden. Och så kul hade det inte varit att sitta där utan pengar.

Om kakburken inte skulle behövas är det väl ingen större big deal att ta fram den när man ska dela på osthyvlar och barn.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tor 31 maj 2018, 06:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det beror väl på vilken uppgörelse man har som gifta ? Man behöver inte ha gemensam ekonomi . Ett bra upplägg är ju att man kollar noga på vilka utgifter man har som par varje månad för det gemensamma , hyra , lån , mat osv.
Därefter tittar man på hur mycket var och en tjänar . Bestämmer en viss procent av inkomsten som gör att bådas procent sedan täcker de utgifterna man har och ev bygger en buffert för ev reparationer utbyte av trasiga hushållsprylar . Det som sedan blir över på lönen får båda behålla som enskilt att göra vad denne vill med som att spara till oförutsedda framtida händelser eller köpa vad farao som helst utan att den andre kan säga ett jota om det .
Det som köpts till hemmet ur den gemensamma potten är det som ska delas upp vid skilsmässan , medans det som var privat från början kommer vara det även senare .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tor 31 maj 2018, 07:50 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Dweomer skrev:
Det beror väl på vilken uppgörelse man har som gifta ? Man behöver inte ha gemensam ekonomi . Ett bra upplägg är ju att man kollar noga på vilka utgifter man har som par varje månad för det gemensamma , hyra , lån , mat osv.
Därefter tittar man på hur mycket var och en tjänar . Bestämmer en viss procent av inkomsten som gör att bådas procent sedan täcker de utgifterna man har och ev bygger en buffert för ev reparationer utbyte av trasiga hushållsprylar . Det som sedan blir över på lönen får båda behålla som enskilt att göra vad denne vill med som att spara till oförutsedda framtida händelser eller köpa vad farao som helst utan att den andre kan säga ett jota om det .
Det som köpts till hemmet ur den gemensamma potten är det som ska delas upp vid skilsmässan , medans det som var privat från början kommer vara det även senare .


Bra! Så har vi alltid gjort :D :up:
Minst strul som jag förstår det, speciellt om man har olika intressen.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tor 31 maj 2018, 10:42 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Eller så får var och en behålla lika mycket för privat bruk och resten går in i det gemensamma. Löneutjämning i hemmet....

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tor 31 maj 2018, 15:31 
Dweomer skrev:
Det beror väl på vilken uppgörelse man har som gifta ? Man behöver inte ha gemensam ekonomi . Ett bra upplägg är ju att man kollar noga på vilka utgifter man har som par varje månad för det gemensamma , hyra , lån , mat osv.
Därefter tittar man på hur mycket var och en tjänar . Bestämmer en viss procent av inkomsten som gör att bådas procent sedan täcker de utgifterna man har och ev bygger en buffert för ev reparationer utbyte av trasiga hushållsprylar . Det som sedan blir över på lönen får båda behålla som enskilt att göra vad denne vill med som att spara till oförutsedda framtida händelser eller köpa vad farao som helst utan att den andre kan säga ett jota om det .
Det som köpts till hemmet ur den gemensamma potten är det som ska delas upp vid skilsmässan , medans det som var privat från början kommer vara det även senare .


Men den procenten är då olika för A och B om inkomstskillnaden är stor, eller?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tor 31 maj 2018, 16:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Om man räknar procenten blir det jämnast . Då betalar man lika stor del från sin lön i procent , tjänar du 100 kronor och din partner 30 kronor och ni betalar 30 % till gemensamma så betalar ni lika stor del av lönen efter förmåga .
Går man på devisen att betala en fast summa av lönen kommer den som tjänar minst att förlora mer pengar varje månad och den som tjänar mest i lön vinna mest . Så mest rättvist är att sätta procent av lönen för då förlorar båda lika stor del av kakan och ingen behöver känna sig blåst

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tor 31 maj 2018, 20:44 
Även om det då blir ett rättvist bidragande till hushållskassan och eventuellt annat gemensamt blir det ändå väl stora skillnader efter några år om A tjänar bra mycket mer och om var och en och var gör vad hen vill med det som blir över. A kan efter tio år ha 100.000-200.000 undanlagt medan B kanske inte har något, utan att för den skull ha konsumerat speciellt mycket.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: tor 31 maj 2018, 21:32 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
År 2 skrev:
Även om det då blir ett rättvist bidragande till hushållskassan och eventuellt annat gemensamt blir det ändå väl stora skillnader efter några år om A tjänar bra mycket mer och om var och en och var gör vad hen vill med det som blir över. A kan efter tio år ha 100.000-200.000 undanlagt medan B kanske inte har något, utan att för den skull ha konsumerat speciellt mycket.


Gått igenom något liknande men vi missade o gifta oss.... Dvs endast sambos var jobbigt när det sket sig.... Men tog nya tag o kom upp ur källaren. På plussidan är att vi fortfarande är vänner! Skönt är väl det IOM vi har två gemensamma barn : :up: Men vart några jobbiga år ekonomiskt där jag nödgades ta anställning. Men för att gjuta lite livsandar så är det inte helt fel att vara Solo. Frihet o känslan av att inte alltid behöva ta hänsyn :mrgreen:
Göra vad man vill eller köpa det man tycker är viktigt........


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: lör 02 jun 2018, 00:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Man kan inte utgå från att man är vänner vid skilsmässa. I så fall är det ju mindre behov av skilsmässa överhuvudtaget. Det kan förstås vara viktigt att hålla sams för barnen skull, men det är ingen garanti.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: NöIdkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: lör 02 jun 2018, 00:46 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Hm... Där missade du en chans att öva inför SHTF...

År 2 skrev:
Nytt jobb har löst detta, men ett tag var det enda alternativet BOL i tjottaheiti att husera i den nära framtiden. Och så kul hade det inte varit att sitta där utan pengar.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: NöIdkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: lör 02 jun 2018, 06:00 
Zombie skrev:
Hm... Där missade du en chans att öva inför SHTF...

År 2 skrev:
Nytt jobb har löst detta, men ett tag var det enda alternativet BOL i tjottaheiti att husera i den nära framtiden. Och så kul hade det inte varit att sitta där utan pengar.


Ja, och det sörjer jag inte över just nu. Däremot har det mesta av mitt pick och pack nu hamnat där- t.ex. allt för odling och allt annat prepprelaterat- så BOL känns i vart fall bättre rustat om jag nu skulle hamna där mellan två jobb i framtiden.

Och anledningen och motivationen att nu spara undan en slant för "oförutsedda jävigheter" är större än tidigare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: lör 02 jun 2018, 06:13 
Urd skrev:
År 2 skrev:
Även om det då blir ett rättvist bidragande till hushållskassan och eventuellt annat gemensamt blir det ändå väl stora skillnader efter några år om A tjänar bra mycket mer och om var och en och var gör vad hen vill med det som blir över. A kan efter tio år ha 100.000-200.000 undanlagt medan B kanske inte har något, utan att för den skull ha konsumerat speciellt mycket.


Gått igenom något liknande men vi missade o gifta oss.... Dvs endast sambos var jobbigt när det sket sig.... Men tog nya tag o kom upp ur källaren. På plussidan är att vi fortfarande är vänner! Skönt är väl det IOM vi har två gemensamma barn : :up: Men vart några jobbiga år ekonomiskt där jag nödgades ta anställning. Men för att gjuta lite livsandar så är det inte helt fel att vara Solo. Frihet o känslan av att inte alltid behöva ta hänsyn :mrgreen:
Göra vad man vill eller köpa det man tycker är viktigt........


Att ni är vänner är ju bra när ni har barn. Vi kan fortfarande kommunicera men vi kommer med all sannolik tvingas igenom en orkan- huset- vårdnaden och annat- så detta är bara början på en stormig odyssé- troligtvis. Kanske just därför det är lite stiltje just nu.

Sorg, ilska, frustration- ja- allt finns där, och det måste ut och får ta sin tid. Och givetvis måste vi ta itu med de mest akuta frågorna- problemen, men som du skriver kan jag också känna frihetens vindar...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: lör 02 jun 2018, 07:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
År 2 skrev:
Även om det då blir ett rättvist bidragande till hushållskassan och eventuellt annat gemensamt blir det ändå väl stora skillnader efter några år om A tjänar bra mycket mer och om var och en och var gör vad hen vill med det som blir över. A kan efter tio år ha 100.000-200.000 undanlagt medan B kanske inte har något, utan att för den skull ha konsumerat speciellt mycket.


Det blir större orättvisor om man betalar en fast summa till det gemensamma. Den som tjänar minst kanske inte får så mycket över i sin lott att den kan spara och lägga undan för framtiden vid tex skilsmässa eller dödsfall från den andre . Tänk också på att buffert kan behövas om den starkare i försörjningen råkar ut för olycka/våld/svår sjukdom med svåra handikapp eller skador som kräver långvarig rehab, långvarig sjukhusvistelse .
Då kanske det skulle ha varit bra om även den svagast haft mer i plånboken .

A tjänar 100 kronor i månaden och B 30 , gemensam pott är 20 kronor var . A får behålla 80 kronor medans B får 10 , var är rättvisan i det .

Med procenten 20 % så blir det A 20 kronor och B 6 kronor för den gemensamma potten Men nu får B behålla 24 kronor . man betalar lika stor del av kakan och får behålla lika stor del .


Det behöver ju inte vara skilsmässa som sänker en familj som sagt utan även inkomsten kan reduceras snabbt och även i sig orsaka kraftigt ökade omkostnader . Man kanske kan få igen lite med tid men i början kan det svida ordentligt .
Efter en svår olycka fick jag 10 kronor om dagen från försäkringskassan i sjukbidrag bara för att de skulle vara snälla mot mig , jag skulle inte haft ett öre efter deras sätt att räkna .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkassan, hur mycket är lagom?
InläggPostat: lör 02 jun 2018, 14:57 
Dweomer skrev:
År 2 skrev:
Även om det då blir ett rättvist bidragande till hushållskassan och eventuellt annat gemensamt blir det ändå väl stora skillnader efter några år om A tjänar bra mycket mer och om var och en och var gör vad hen vill med det som blir över. A kan efter tio år ha 100.000-200.000 undanlagt medan B kanske inte har något, utan att för den skull ha konsumerat speciellt mycket.


Det blir större orättvisor om man betalar en fast summa till det gemensamma. Den som tjänar minst kanske inte får så mycket över i sin lott att den kan spara och lägga undan för framtiden vid tex skilsmässa eller dödsfall från den andre . Tänk också på att buffert kan behövas om den starkare i försörjningen råkar ut för olycka/våld/svår sjukdom med svåra handikapp eller skador som kräver långvarig rehab, långvarig sjukhusvistelse .
Då kanske det skulle ha varit bra om även den svagast haft mer i plånboken .

A tjänar 100 kronor i månaden och B 30 , gemensam pott är 20 kronor var . A får behålla 80 kronor medans B får 10 , var är rättvisan i det .

Med procenten 20 % så blir det A 20 kronor och B 6 kronor för den gemensamma potten Men nu får B behålla 24 kronor . man betalar lika stor del av kakan och får behålla lika stor del .


Det behöver ju inte vara skilsmässa som sänker en familj som sagt utan även inkomsten kan reduceras snabbt och även i sig orsaka kraftigt ökade omkostnader . Man kanske kan få igen lite med tid men i början kan det svida ordentligt .
Efter en svår olycka fick jag 10 kronor om dagen från försäkringskassan i sjukbidrag bara för att de skulle vara snälla mot mig , jag skulle inte haft ett öre efter deras sätt att räkna .


En annan variant är väl gemensam ekonomi helt enkelt. Det är ju många gånger flera faktorer som spelar in att A tjänar mer än B och det kan också variera under tid. B kan ju t.ex. förlora i inkomst om paret/ familjen flyttar för att A har fått ett bättre betalt jobb. Bara för att ta ett exempel. B kan ju också ha stöttat A under karriärens gång. A kan också drar fördel av B, om B gått ner i tid för att sköta hemmet och annat mer än A.

Det är svårt att uppnå en ekonomisk milimeterrättvisa, och frågan är om det egentligen är nödvändigt- i nöd och lust.

Om det finns utrymme att fulspara lite skulle jag i vart fall göra det- dvs att lägga undan en liten summa för dessa "oförutsedda jävigheter".


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet