Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: mån 11 jun 2018, 10:17 
Parabellum skrev:
Tråkig som fan att köra diesel utan turbo, men billigare.


Nej. En turbomotor drar mindre bränsle än en sugmotor på grund av en effektivare förbränning.

Att din Golf var snål beror snarare på storlek på motor och bil.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: mån 11 jun 2018, 15:01 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Arctic Fox skrev:
Parabellum skrev:
Tråkig som fan att köra diesel utan turbo, men billigare.


Nej. En turbomotor drar mindre bränsle än en sugmotor på grund av en effektivare förbränning.

Att din Golf var snål beror snarare på storlek på motor och bil.


:up:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: mån 11 jun 2018, 17:34 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Arctic Fox skrev:
Parabellum skrev:
Tråkig som fan att köra diesel utan turbo, men billigare.


Nej. En turbomotor drar mindre bränsle än en sugmotor på grund av en effektivare förbränning.

Att din Golf var snål beror snarare på storlek på motor och bil.


En nyfiken fråga.
Vad är det turbon gör som får förbränningen i cylindern att bli mer effektiv?

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: mån 11 jun 2018, 18:29 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Turbon trycker in mer luft = mer syre. Och högre kompression.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: mån 11 jun 2018, 18:48 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
en turbo kan ha olika funktioner

men den viktigaste är att utnyttja energin i avgaserna, som annvänds till att få bättre flöde i motorn
då kan man ha en annan förhållande på grundkompressionen på motorn

skilland på en bensinmotor dä man inte kan gå upp i tryck utan att det spikar då bränslet är i cylindern under kompressionen

på en disesel kan man nå högre verkningsgrad genom att få upp det indexerade medeltrycket
då bränsklet antänds av kompressioen vid insprutninga och dieslens egenskaper får man inte spikningar på samma sätt

att även ha laddluftkylare mellan turbo och motor ökar möjligheten till större massflöde genom motorn

för dom som vill kolla vad som händer med riktigt tryck i motorn rekomenderas en tracktorpull tävling, fattar inte hur motorerna håller :lol:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: mån 11 jun 2018, 23:28 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
till både Arctic Fox o EssBe
Mer luft/syre och du behöver öka med mer bensin för att behålla det optimala bränsleblandningen
Jag kan inte mycket om diesel, men logiken borde vara samma sak där.. högre övertryck(luft/syre) kräver mer bränsle för att bibehålla en optimal förbränning. så mer luft mer bränsle måste in.
Ja högre komp leder till högre explosion. plana toppen om det är en sugmotor så uppnår du samma komp-förhållande.
En turbomotor har ju mycket lägre komp än en sugmotor.
Den enda fördelen jag ser i så fall är när turbon inte laddar så har du lägre komp som ger ett lägre internt motstånd i motorn, så vid plan väg utan motvind och nerförsbacke så rullar den lättare.

B230FB sugmotor 131hk har samma bränsleförbrukning på landsvägskörning som en B230FK lättrycks turbo 136hk. Hur förklarar du den?


_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 12 jun 2018, 00:31 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Blondie skrev:
till både Arctic Fox o EssBe
Mer luft/syre och du behöver öka med mer bensin för att behålla det optimala bränsleblandningen
Jag kan inte mycket om diesel, men logiken borde vara samma sak där.. högre övertryck(luft/syre) kräver mer bränsle för att bibehålla en optimal förbränning. så mer luft mer bränsle måste in.
Ja högre komp leder till högre explosion. plana toppen om det är en sugmotor så uppnår du samma komp-förhållande.
En turbomotor har ju mycket lägre komp än en sugmotor.
Den enda fördelen jag ser i så fall är när turbon inte laddar så har du lägre komp som ger ett lägre internt motstånd i motorn, så vid plan väg utan motvind och nerförsbacke så rullar den lättare.

B230FB sugmotor 131hk har samma bränsleförbrukning på landsvägskörning som en B230FK lättrycks turbo 136hk. Hur förklarar du den?


Det korta svaret är att en mindre motor är mer effektiv än en större motor med samma effekt. Redigt med förenklingar givetvis. Med en turbo kan du göra motorn mindre med bibehållen effekt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 12 jun 2018, 01:43 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
pre skrev:
Blondie skrev:
till både Arctic Fox o EssBe
Mer luft/syre och du behöver öka med mer bensin för att behålla det optimala bränsleblandningen
Jag kan inte mycket om diesel, men logiken borde vara samma sak där.. högre övertryck(luft/syre) kräver mer bränsle för att bibehålla en optimal förbränning. så mer luft mer bränsle måste in.
Ja högre komp leder till högre explosion. plana toppen om det är en sugmotor så uppnår du samma komp-förhållande.
En turbomotor har ju mycket lägre komp än en sugmotor.
Den enda fördelen jag ser i så fall är när turbon inte laddar så har du lägre komp som ger ett lägre internt motstånd i motorn, så vid plan väg utan motvind och nerförsbacke så rullar den lättare.

B230FB sugmotor 131hk har samma bränsleförbrukning på landsvägskörning som en B230FK lättrycks turbo 136hk. Hur förklarar du den?


Det korta svaret är att en mindre motor är mer effektiv än en större motor med samma effekt. Redigt med förenklingar givetvis. Med en turbo kan du göra motorn mindre med bibehållen effekt.


Så med andra ord så är det okej att jämföra äpplen o päron.
ja då är ju en annan sak.. en ny modern 2018 sugmotor 1,4 med 16ventils teknik och variabelt komp mot en turboladdad 8ventilare på 2,5liter från 90talet. ja då vinner sugmotorn :mrgreen:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 12 jun 2018, 02:04 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Blondie skrev:
Så med andra ord så är det okej att jämföra äpplen o päron.
ja då är ju en annan sak.. en ny modern 2018 sugmotor 1,4 med 16ventils teknik och variabelt komp mot en turboladdad 8ventilare på 2,5liter från 90talet. ja då vinner sugmotorn :mrgreen:

Jag tror att jämngamla motorer med samma effekt är vad som avsågs iaf.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 12 jun 2018, 02:10 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
pre skrev:
Jag tror att jämngamla motorer med samma effekt är vad som avsågs iaf.

Det var det jag menade oxå när jag skrev: B230FB sugmotor 131hk har samma bränsleförbrukning på landsvägskörning som en B230FK lättrycks turbo 136hk. Hur förklarar du den? Motorerna är identiska förutom att sugmotorn har högre komp ca.11 medans turbomotorn har runt 8,5 Båda motorerna drar lika mycket bränsle på landsväg.

Edit, så med andra ord är inte en turbomotor mer bränslesnål.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 12 jun 2018, 08:08 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
En bil med turbomotor går göra bränslesnålare än en med sugmotor för att en turbomotor går att göra mindre och lättare med samma effekt. Att skjuva omkring vikt är som bekant jobbigt, i alla sammanhang.

Likaså då en turbomotor går att göra mindre med samma effekt, dvs med mindre cylindervolym eller med färre cylindrar så minskar lagerförlusterna i motorn och den går snålare.

Exemplet med b230 är det samma storlek och cylindervolym så det borde inte skilja något förbrukningsmässigt pga det.

Turbomotorn väger troligtvis lite mer pga turbon och borde dra lite mer pga det.

Det skiljer troligtvis mycket mer än bara turbon i motorerna. Till exempel mappningen av motorstyrningen, spridare, cylinderhuvud, kolvar, kolvringar, kamaxel. Och varje komponent har ju sin påverkan på effekt/moment/bränsleförbrukning beroende på vad man har prioriterat.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 12 jun 2018, 09:07 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Om jag får välja tar jag alltid en turbomotor med främsta syftet att ha en vettig kraftreserv. Om man vill köra snålt så handlar det mycket om körteknik och att inte vara för tung på gasen :lol:
Min nuvarande klump (3 liters diesel, commonrail, turbo, oshippad) drar vid "normal" körning runt 8 l/mil men om jag kör med ägg under foten drar den 7 l/mil. Om jag har bråttom så drar den lätt 12 l/mil. Lite synd att små dieslar är så dyra idag.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 12 jun 2018, 09:20 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
kul tråd med härliga kalkyler
kan enbart bidra med att åker buss till nästan samma pris som bil

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 12 jun 2018, 16:19 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Klaas skrev:
En bil med turbomotor går göra bränslesnålare än en med sugmotor för att en turbomotor går att göra mindre och lättare med samma effekt. Att skjuva omkring vikt är som bekant jobbigt, i alla sammanhang.

Likaså då en turbomotor går att göra mindre med samma effekt, dvs med mindre cylindervolym eller med färre cylindrar så minskar lagerförlusterna i motorn och den går snålare.

Exemplet med b230 är det samma storlek och cylindervolym så det borde inte skilja något förbrukningsmässigt pga det.

Turbomotorn väger troligtvis lite mer pga turbon och borde dra lite mer pga det.

Det skiljer troligtvis mycket mer än bara turbon i motorerna. Till exempel mappningen av motorstyrningen, spridare, cylinderhuvud, kolvar, kolvringar, kamaxel. Och varje komponent har ju sin påverkan på effekt/moment/bränsleförbrukning beroende på vad man har prioriterat.


Ja men då är vi där o jämför äpplen o päron igen.
Det jag reagerade på vad Arctic fox sa var att en turbo gör förbränningen mer effektiv och Essbe sa att turbon ger motorn mer syre och där med högre komp.

Min far fick en volvo B21(bensin) att gå på 0,45l/mil Så med modifikation så gäller inga grundregler längre.
Nu var ju min frågeställning hur en förbränning i en cylinder kan vara effektivare med en turbo än mot en identisk motor utan turbo.. och hur det kan ge lägre förbrukning om motorn (förutom turbon) är identisk)

Svaret är.. Nee turbon i sig gör inte bilen mer bränslesnål eller förbränningen mer effektiv i cylindern, punkt slut.
Det är den övriga motor setupen som är totalt avgörande. Utformning på förbränningsutrymmet, placering av tändstiftet, ventiler, kamtider, insprut, utformning av insug och avgaskanaler, kompressionsvärden, motståndet i insug och avgasystem, insugets utformning, grenrörets utformning. Där är de avgörande faktorerna. och sedan det viktigaste av allt... Fordonets aerodynamik.
Så jaa en modern motor är mer bränslesnål än en gammal om man jämför totalt orörda originalmotorer.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: ons 13 jun 2018, 13:22 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 10 okt 2014, 19:06
Inlägg: 21
En turbomotor drar alltid mer bränsle än en sugmotor eftersom man använder högerfoten mer om extra kraft finnes :)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet