Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 241 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 23 maj 2018, 17:13 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Camo skrev:
Det finns inget reellt klimathot,det är bara ett politiskt påhitt.


Förklara då varför syrenerna numera blommar i maj och inte i juni lagom till skolavslutningarna som de gjorde när jag var barn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 23 maj 2018, 18:36 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Tant Prepp skrev:
Camo skrev:
Det finns inget reellt klimathot,det är bara ett politiskt påhitt.


Förklara då varför syrenerna numera blommar i maj och inte i juni lagom till skolavslutningarna som de gjorde när jag var barn.


Förra året blommade syrenerna här precis vid midsommar. Naturen går i cykler.... Att vi har en varm maj i år är helt enkelt normalt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 23 maj 2018, 19:07 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 11 jan 2014, 17:28
Inlägg: 63
Ort: Finland
Camo skrev:
Det finns inget reellt klimathot,det är bara ett politiskt påhitt.
Tror jag också, klimat har alltid gått i cykler.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 23 maj 2018, 19:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Tant Prepp skrev:
Camo skrev:
Det finns inget reellt klimathot,det är bara ett politiskt påhitt.


Förklara då varför syrenerna numera blommar i maj och inte i juni lagom till skolavslutningarna som de gjorde när jag var barn.


Det är skillnad på klimatet och det lokala vädret. Vi har nu ett mycket starkt högtryck över skandinavien , och så här starkt har det inte varit sedan någongång tidigt 1800-tal, samt att en jettström som normalt ligger över skandinavien flyttat sig lite norrut . Jettströmmarna kan ändra bana då och då det hör till det normala .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 23 maj 2018, 20:07 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Dweomer skrev:
Tant Prepp skrev:
Förklara då varför syrenerna numera blommar i maj och inte i juni lagom till skolavslutningarna som de gjorde när jag var barn.


Det är skillnad på klimatet och det lokala vädret. Vi har nu ett mycket starkt högtryck över skandinavien , och så här starkt har det inte varit sedan någongång tidigt 1800-tal, samt att en jettström som normalt ligger över skandinavien flyttat sig lite norrut . Jettströmmarna kan ändra bana då och då det hör till det normala .




De senaste deccenniet har syrenerna blommat i maj med undantag för förra året när det fanns några som blommade några dagar in i juni.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 23 maj 2018, 20:26 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Förra året blommade syrenerna runt midsommar och på 1700 talet odlade man tobak i Stockholm. På 1940 talet var det jättekalla vintrar och på bronsåldern var det medelhavsklimat i Skandinavien. Det rör sig i cykler. Undrar när syrenerna blommade på 1700-talet, eller på bronsåldern eller på stenåldern eller innan senaste istiden? vad ska man jämföra med? 50 år räcker inte när man ska se på helheten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 24 maj 2018, 19:00 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Tror inte på snacket om vanliga cykler!
Förändringen sker för snabbt, varje vecka/månade de senaste åren slås nya rekord som inte uppmätts på mycket länge, ibland på över hundra år sedan sist.
Det finns ingen stor naturhändelse som kan förklara denna snabba svängning. Om en riktigt stor vulkan spytt ut aska m.m som förmörkat solen, en jordbävning så 1/3 av atlanten försvunnit in i jordens inre osv.
Om något sådant inträffat så skulle jag tänka om, men som det är nu så tror jag starkt på klimatforskarna.
Tänk efter lite själva istället för att upprepa vad andra säger.
Sen gissar jag att @Cammo skrev den raden för att vara ironisk och lägga på lite ved i debatten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: tor 24 maj 2018, 19:29 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Palle500 skrev:
Tror inte på snacket om vanliga cykler!
Förändringen sker för snabbt, varje vecka/månade de senaste åren slås nya rekord som inte uppmätts på mycket länge, ibland på över hundra år sedan sist.
Det finns ingen stor naturhändelse som kan förklara denna snabba svängning. Om en riktigt stor vulkan spytt ut aska m.m som förmörkat solen, en jordbävning så 1/3 av atlanten försvunnit in i jordens inre osv.
Om något sådant inträffat så skulle jag tänka om, men som det är nu så tror jag starkt på klimatforskarna.
Tänk efter lite själva istället för att upprepa vad andra säger.
Sen gissar jag att @Cammo skrev den raden för att vara ironisk och lägga på lite ved i debatten.


Spot on! :up:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: lör 26 maj 2018, 22:52 
takiman skrev:
Förra året blommade syrenerna runt midsommar och på 1700 talet odlade man tobak i Stockholm. På 1940 talet var det jättekalla vintrar och på bronsåldern var det medelhavsklimat i Skandinavien. Det rör sig i cykler. Undrar när syrenerna blommade på 1700-talet, eller på bronsåldern eller på stenåldern eller innan senaste istiden? vad ska man jämföra med? 50 år räcker inte när man ska se på helheten.


Skönt att höra! Vilken jävla idiot jag varit som hängt på ett preppforum helt i onödan. Hoppas du får Nobelpriset.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 30 maj 2018, 17:22 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Visst har klimatet alltid varierat och det har varit cykler med varmare/kallare klimat.

Men vad har det med den nuvarande klimatförändringen att göra?

Om man tittar på "naturliga" faktorer som förändrar klimatet så "borde" det de senaste decennierna blivit något svalare. Detta eftersom solen minskat sin utstrålning något lite. Men istället ser vi att det snabbt blir varmare. Denna observerade uppvärmning beror alltså ENBART på vår påverkan på klimatet. Naturliga faktorer har i någon mån begränsat uppvärmningen. Inte bidragit till den...

Tittar man på naturliga faktorer de senaste 100 åren eller så så borde klimatet varit stabilt. Inte blivit varmare...

Detta är väl dokumenterat i senaste IPCC-rapporten. Och på många andra håll.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 20 jun 2018, 01:25 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Här är en intressant artikel som kan förklara lite om hur klimatet kan påverkas utav att jordens axel har förflyttat sig mer och snabbare efter 2000.
https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=6332

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 20 jun 2018, 08:17 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Majvärmen händer tre gånger på en miljon år

Juni är här och klimatforskarna börjar få lite perspektiv på hur varm majmånaden egentligen var – och resultaten är exceptionella. I Stockholm låg medeltemperaturen på 16,1 grader, något som statistiskt sett bara händer tre gånger på en miljon år.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majvarmen-hander-tre-ganger-pa-en-miljon-ar

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 20 jun 2018, 10:37 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Blondie skrev:
Här är en intressant artikel som kan förklara lite om hur klimatet kan påverkas utav att jordens axel har förflyttat sig mer och snabbare efter 2000.
https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=6332


När jag läser artikeln tycker jag att den säger precis motsatsen: Att klimatförändringen med ändrade ismassor på Grönland och Antarktis samt ändrad tillgång på vatten på land i Euroasien/Indien (torka/blött) tillsammans gör att jordaxeln wobblar.

Alltså att det de beskriver är hur klimatförändringen påverkar wobblingen. Inte att wobblingen påverkar klimatet.

Sedan tror ju klimatforskare att långsiktigt cykler med wobbel och variationer i jorden omloppsbana runt solen leder till de så kallade Milanković-cyklerna som tros ha utlöst de tidigare glacialer och interglacialer jorden varit med om den senaste istiden. Men det verkar inte vara just det som artikeln handlar om.

Om rekordvarma maj:

Blir klimatet varmare så händer extrema väderhändelser oftare. Det blir mer och mer vanligt med extrema väderhändelser som (med ett svalre klimat) inte inträffar mer än några få gånger per miljon år...

Det handlar om att en normalfördelningskurva förskjuts åt höger mot ett varmare klimat.

Bild

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 20 jun 2018, 18:02 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
jag menade inte att det var orsaken ;) Men intressant hur det ena föder det andra som ger mer-energi till det totala.
Frågeställningen ökar ju iomed detta... kan ökade vulkanutbrott o jordbävningar ha en följd av wobblingen, kan lutningens förändring påverka hur många ljus-minuter vi har/år... kan detta bidra till att jetströmen förändrats så att det blir snö där det inte ska vara snö o värmeböljor där det inte ska vara.. osv osv...

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: ons 20 jun 2018, 18:36 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det är många faktorer som är med och påverkar klimatet.

Men det råder INGEN osäkerhet bland klimatforskarna om vad det är som ligger bakom den nuvarande snabba globala uppvärmningen. Det är våra utsläpp av växthusgaser i atmosfären, samt i mindre omfattning förändringar i markanvändning. Utan dessa utsläpp skulle vi de senaste decennierna fått en liten aning svalare klimat.

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 241 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 17  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet