Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: ons 20 jun 2018, 12:04 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Iduns kokbok går att ladda ner http://runeberg.org/idunskok/

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: ons 20 jun 2018, 20:21 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Slasken skrev termotransfer, termoprint som på kvitton är en helt annan teknik som är värdelös i arkivsammanhang. Bygger på att pappret är behandlat så att det svartnar när det utsätts för värme.
Thermotransfer är att man via värme överför texten från en tex svart foil till pappret.
Zombie skrev:
Termo bleknar fort. Även på de kvitton man får i affärer. Bläckstråleskrivare är ett otyg.

slasken skrev:
termotransfer och sublimeringsskrivare är nog dom som kan hålla längst, men dom försvann när bläckstråleskrivarna blev bättre på fotoutskrifter, för en tjugo år sedan [emoji15]

laser håller troligen längst i förvaring, som sagt ovan så bra modeller höll länge, min hp 4p började krångla lite efte 20 år, drivhjulen började torka (gummihjulen som plockade paprena)

jag hadde nog valt en kontorslaser

eller en bläckstråleskrivare där skrivarhuvudet är med i bläckbehållaren som byts, då kan man ha några liggandes

laserns utskrifter är betydligt tåligare, så där har man en fördel


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: tor 21 jun 2018, 18:38 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
196 nedladdningsbara prepperdokument för de som är bekväma med Engelska. http://www.themodernsurvivalist.com/archives/2471

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: fre 22 jun 2018, 08:10 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
hur många plattor kan man komma åt batteriet på vettigt sätt?

om inte så ska man kunna plocka bort den och löda fast kablar så man kan ha 18650 på utsidan
så lödkolv, och batterihållare bör finnas med

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: fre 22 jun 2018, 12:06 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag tänker lite: skaffa en platta som det finns reservdelar till att köpa, köp dessa och prova att plocka isär och byta en del och se att det funkar.
Har gjort så med en Sony Z tablett. Böt ut en trilskande usb laddkontakt.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: lör 23 jun 2018, 01:09 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
slasken skrev:
hur många plattor kan man komma åt batteriet på vettigt sätt?

om inte så ska man kunna plocka bort den och löda fast kablar så man kan ha 18650 på utsidan
så lödkolv, och batterihållare bör finnas med


De flesta surfplattor och eboksläsare laddas via USB. Kan de fortsätta att drivas (inte laddas) med ansluten extern USB-powerbank, även efter att det interna batteriet givit upp?

Blir det stora energiförluster av att driva via USB-kontakten? (om laddkretsarna samtidigt fortfarande försöker ladda det uttjänta interna batteriet)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: lör 23 jun 2018, 07:48 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
njet

kan gå ett litet tag, sedan börjar batterierna svullna och kan trycka sönder saker, kan gå i kortslutning eller börja läcka saker, i osannolika fall börja brinna (mest sannolikt med skadat batteri som är laddat)

så ska man ens försöka ha dom en längre stund måste man komma åt batteriet

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: lör 23 jun 2018, 11:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vad tror ni om ett sånt här system ? https://www.conrad.se/Raspberry-Pi%AE-N ... pi=1527414

Lätt att lagra delar och ha det mesta av sitt lagrade material på SD kort .

Komplettera med solceller och dynamo för enkel laddning ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: lör 23 jun 2018, 19:50 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
slasken skrev:
kan gå ett litet tag, sedan börjar batterierna svullna och kan trycka sönder saker, kan gå i kortslutning eller börja läcka saker, i osannolika fall börja brinna (mest sannolikt med skadat batteri som är laddat)

Vilket resultat kan man förvänta sig om man öppnar och bara knipsar av anslutningarna till det interna batteriet, innan man försöker driva plattan med extern powerbank via original USB-kontakten?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: lör 23 jun 2018, 21:23 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
en del kommer säker fungera, en del kan man behöva ha någon konding som stabbar spänningen lite
beror helt på hur det är byggt, nå¨gra elektroniska mojänger jag har som fått batteriet bortopererat har behövt ha lite extra kondingar för att fungera bra

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: lör 23 jun 2018, 22:51 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
En liten strömsnål SBC (Single Board Computer) med USB3 och/eller SATA samt HDMI video skulle funka utmärkt som TEOTWAWKI-PC. 5 volt är normalt så DC/DC omvandlare från 12 volt behövs.

Raspberry Pi 3 är en möjlighet, men den har bara USB 2, så det blir segt att köra från hårddisk. Men det går... Det finns dock många bättre SBC.

Exempelvis Rock64 har USB3: https://www.pine64.org/?page_id=7147

Det finns gott om strömsnåla billiga fina monitorer med HDMI in. 18-25 Watt, 1920x1080 och 20"-22" tum är normalt. Helst vill man nog ha drift från separat "brick" så man kan driva från egen DC/DC omvandlare. Här är en möjlighet: http://amzn.eu/8OmFv1U

Sök efter "HDMI monitor a+" på Amazon.co.uk för fler förslag.

Finns även USB-skärmar, men jag har inte kollat så noga...

Lägg till solceller, 12/24V batteribank, DC/DC omvandlare, mus, tangentbord, USB till SATA konverter och ett gäng hårddiskar...

Förmodligen går det fint att konfigurera att starta från USB2 eller SD-kort och sedan köra helt i minnet utan att skriva till SD-kort eller USB. Och man kan ansluta sparade/insamlade/upphittade hårddiskar via USB3 och titta vad det är på dem. Ingen risk för virus. Bilder, musik, filmer, PDF, e-böcker, talböcker, nedladdade web-siter.

En SBC som inte arbetar hårt drar kanske 5-10W? Totalt, med skärm och en HDD, kanske 35-40W? Fullt rimligt att driva från 100-200W solceller och batteribank.

Om man satsar på Rock64Pro och köper till ett lämpligt PCIe-SATA-kort till så har man grunden till ett rejält NAS kombinerat med en häftig HTPC/mediacenter. Komplettera med strömförsörjning och ett gäng bra multi-TB hårddiskar. Delarna kan vid behov användas som kraftfull TEOTWAWKI-PC.

Hm... Jag behöver nog uppdatera mitt NAS... :hm:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 10:44 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
För att möjliggöra att ta med och läsa digital information utan el eller internet så har jag en Adlibris Letto 2 läsplatta. Den verkar gjord för preppers. Den har fått bäst i test på flertal ställen, är liten, regntålig, stöttålig, har stort minne motsvarande 8000 e-böcker skriver Adlibris själva (över 6gb såg jag), är extremt strömsnål med en månads batteritid (laddas med USB, ta med powebank för mycket lång varaktighet), är enkel, läser många format, blänkfri (läser bra i solljus), har ordböcker på svenska, engelska, norska, finska.

Bara att ösa in dokument och e-böcker. Jag tycker det är överjävligt bra. Det enda minuset är att man inte kan ha offline Wikipedia och att skärmytan som medger regntålighet och blänkfrihet blir obehaglig att swipa på.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 12:07 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
går det att komma åt batteriet?
kan man läsa minneskort i den?

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 14:06 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
slasken skrev:
går det att komma åt batteriet?
kan man läsa minneskort i den?

Nej och nej.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadsplatta med information och resurser. Tips?
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 16:32 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
I versionen innan kan man ha minneskort :up:

Den är dessutom lite billigare :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet