Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tor 21 jun 2018, 11:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
En granne ringde och uppmärksammade mig på att det stod en skåpbil i grustaget och lastade grejer . I grustaget så samlas det på bra att ha saker "järnskrot" , järnrör , axlar , I-och U-balkar mm samt att det står ett lastbilssläp där med däck och motordelar från en bilverkstad som är nedlagd .
När jag kom så stack de direkt och jag började följa efter . De kröp sakta och ville jag skulle köra om men jag satt lugn kvar och helt synligt i framrutan med papper och penna skrev av bilnummret som var svenskt .
Efter 7-8 km så stannar de och en yngre kille kommer och undrar om det är något problem , ja tycker jag då de stulit av mig . Men tycker de att det är skrot som ligger i skogen . Jo kanske men skogen ägs av nån och också grejerna som ligger där .
En ny äldre man kommer fram och börjar på att jag har inga pengar till mat inga pengar att skicka hem till familjen . Inte mitt bekymmer du stjäl av mig och det är mina pengar och min mat ni har i skåpbilen .
Då vill de betala , ok får jag 5000 kronor för det ni har i bilen ? Nej nej inte så mycket . Nehe vänd då och åk tillbaka och lasta ur bilen . Ok de ska göra det . De hoppar in i bilen och kör åt annat håll . Jag hänger på tills de vänder . Uppe på plats igen så väntar jag på att de ska lasta ur . Den yngre typen kommer fram till mig och ställer sig i vägen så jag inte ska se skåpbilen . Jag ber att denne ska flytta sig så jag ser vad de gör men han förstår då plötsligt ingen svenska utan undrar om han ska laga min bil .
Jag startar och rundar denna killen och blockerar samtidigt deras utfart så den yngre killen går tillbaka och öppnar bakdörrarna så jag ser in i skåpbilen och sedan hjälper han till att lasta ur .
En tredje kille håller sig i bakgrunden hela tiden och vill inte visa sig .
Den killen öppnar motorhuven och grejar nåt där medans den äldre kommer mot mig och vill prata lite och jag står kvar till de packat sig i bilen och åker från platsen . De stannar i höjd med mig också och öppnar sidodörren för att visa att det är tomt men nåt fick de med sig ändå för de vände bilen och baxade runt inne i den på slutet .
Men det är anmält till polisen .
Jag har sett dessa killar förr men då på plats utanför ICA med en plastmugg i handen Så jag kan beskriva dem .
De har nog åkt nån vända förr i veckan med för grannar har mött dem i samma och då mycket nedlastade bil men då har inte jag fått infon eller inte varit hemma

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tor 21 jun 2018, 11:41 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
:rambo: :up:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tor 21 jun 2018, 12:19 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Min första tanke var: tre mot en. De kunde lika gärna ha blivit så kränkta att de mördat dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tor 21 jun 2018, 12:39 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Civilkurage, det saknas hos många.

Skulle alla göra som du så skulle vi inte ha dessa problem!

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tor 21 jun 2018, 13:47 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Vanskligt. Tur att det gick bra.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tor 21 jun 2018, 14:48 
Bra jobbat! 3 mot 1 tänkt jag också, men med tiggarfolket tror jag inte man behöver frukta för sitt liv. De är oftast fega och drar eller drar en snyftis. Men risker finns ju alltid med kriminella.

Kan det var något att sätta upp en bom eller liknande till grustaget? Alltid en signal att det här tillhör någon och det blir lite besvärligare att ta för sig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tor 21 jun 2018, 14:48 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Civilkurage är ju bra men en bekant följde efter en likartad vit skåpbil. Helt plötsligt stannar bilen och en snubbe rusar ut och slår en brandyxa i framdäcket. Kan bli farligt såna situationer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tor 21 jun 2018, 15:23 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Mycket bra gjort! Känns som att den där vita skåpbilen är lite av en poppis bland tjuvarna, var några i byarna runt mig som också fick besök. Bestulna på både elverk,motorsågar och verktyg.

Överväger nästan att skaffa några vakthundar som kan hålla dem borta när man inte är hemma.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: fre 22 jun 2018, 18:15 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Bra gjort! Planera och vidtag åtgärder, för risken att de kommer tillbaka är stor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: mån 25 jun 2018, 14:04 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
well done

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tis 26 jun 2018, 01:38 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Själv skulle jag nog inte ha stake till att konfrontera tjuvarna utan jag skulle ringt snuten och hängt på, å avstånd och hoppats på det bästa.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tis 26 jun 2018, 02:01 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
:up: Bra gjort. 8)
Om alla tjuvar blev konfronterade(helst uppläxade) så skulle nog kriminaliteten tunnas ut ganska drastiskt här i landet..

Dock att gå upp mot tre ensamen är lite väl modigt och bör påtalas att det innebär väldigt stora risker, så det ska man nog undvika om man inte är extremt farlig själv. :ninja: Samt risken för att vapen finns med i bilden är stor i dagens samhälle.

Jag hade nog valt något av:
Ringt vänner för att hamna i överläge. Eller gjort som föregående talare att ringt polisen, fotat och följt efter. Om jag kände mig modig nog och det inte var en ödslig plats utan mer civiliserat, så hade jag nog bara spelat dum och låtsas som jag oxå ville ha tag i saker.. för att kunna identifiera dem, samt att kameran i bilen får allt på närbild.

Hur som, så blir jag glad när kriminella får på nöten(juridiskt, fysiskt eller psykiskt spelar ingen roll) bara de går tomhänta o förnedrade därifrån. :mrgreen: :up:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tis 26 jun 2018, 08:09 
Dumdristigt att konfrontera en mot tre. Skönt att det gick bra.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tis 26 jun 2018, 09:03 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag vill tillägga att jag tycker det var bra gjort.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag tog 3 tjuvar på bar gärning idag
InläggPostat: tis 26 jun 2018, 21:44 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Bra jobbat, och det verkar som att du hade tur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet