Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: ons 11 jul 2018, 11:45 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 22 apr 2018, 22:47
Inlägg: 20
Dag 3. igår fick jag i mig nästan fyra portioner av 50-50 (075 dl) ris och röda linser, kokta med en skvätt rapsolja och en halv buljontärning. Coops tog slut och jag fann att knorrs var lite godare. Riktigt behagligt att äta, men jag känner inget behov av att äta mer än att stilla värsta hungern. När jag handlar, tar sonen till MacDonalds eller lagar mat så kan jag börja känna mig hungrig, som om kroppen skriker "Kött, för i helvete! Ät!" samma sak med snabba kolhydrater. Efter ett par skedar överlevnadsstuvning signalerar kroppen att den är mätt igen.

Jag tror detta är en övergång. Kroppen och reptilhjärnan hoppas att jag börjat på någon knäpp diet som snart är över och tillbaks till vanligt intag. Det skulle nog bli bättre efter att par veckor.

Jag har orkat vara aktiv och inte sovit mer än vanligt. Jag var lite pruttig igår, så det kan säkert bli en kul övergångsperiod om man dessutom är i ett överbefolkat tält.

Det tog en dag innan magen kom igång, men jag har inte haft något problem med förstoppning eller lös mage.

Det verkar lovande, eftersom om detta vore i skarp läge skulle man vara motiverad av att hålla ut tills kravallerna upphör/ tillräckligt många har dött etc och man skulle dessutom äta allt annat man kom över, och det skulle bli en bra bas i hund/katt/rått/kråk/larv/whatever stuvning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: ons 11 jul 2018, 11:47 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 22 apr 2018, 22:47
Inlägg: 20
Omnivore skrev:
Zombie skrev:
Spagetti uppfyller väl också kriterierna även om den får packas med litet mer omsorg.

Ibland säljs whisky, t.ex. Famous Grouse, i runda plåtrör som är som gjorda för spaghetti. Ser snyggt ut att ha en på köksbänken också. De övriga kan ju bo i källaren så att inte folk undrar. :)


Men älskling, jag jobbar ju bara på att fixa vårt matlager... *hic*


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: ons 11 jul 2018, 16:31 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
reboot skrev:
Spagetti går att lagra jättelänge, men innehåller, jämfört med ris, lägre nivå (c:a 60% vs ris) av den essentiella aminosyran lysin och fodrar därmed högre procenttal av linser/ärtor för att balansera proteinet, så att kroppen kan tillgodogöra sig 100% av det.
I vanliga recept så kompletteras spagetti/makaroner med kött/mjölk/ost/ägg- protein och ger då 100% proteinupptag. Välj ett fabrikat av det hårda durumvetet, så höller det länge

Om man äter 1 gram kött till riset/pastan så tvivlar jag på att det ger 100% upptag. Det torde därför när man bryter ner frågan handla om hur mycket av respektive aminosyra man får i sig totalt. Du skriver att dosen av olika aminosyror är betydelsefull vid kombinerande av var för sig icke kompletta proteinkällor men att dos inte är behöver beaktas vid kombinerande av en komplett proteinkälla oavsett mängd. Det kan inte riktigt stämma. Du skrev inte så exakt men det blir följden av resonemanget. Jag vill påpeka att jag på intet sätt söker navelskåda eller vara besvärlig, men jag blev fundersam över hur allt bör räknas ihop på ett riktigt sätt. Jag vet också att det inte är nödvändigt att varje måltid resulterar i komplett uppsättning aminosyror för att kroppen ska täcka sitt behov över tid. Ska söka lite om detta.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: ons 11 jul 2018, 18:21 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
somvanligt skrev:
reboot skrev:
Spagetti går att lagra jättelänge, men innehåller, jämfört med ris, lägre nivå (c:a 60% vs ris) av den essentiella aminosyran lysin och fodrar därmed högre procenttal av linser/ärtor för att balansera proteinet, så att kroppen kan tillgodogöra sig 100% av det.
I vanliga recept så kompletteras spagetti/makaroner med kött/mjölk/ost/ägg- protein och ger då 100% proteinupptag. Välj ett fabrikat av det hårda durumvetet, så höller det länge

Om man äter 1 gram kött till riset/pastan så tvivlar jag på att det ger 100% upptag. Det torde därför när man bryter ner frågan handla om hur mycket av respektive aminosyra man får i sig totalt. Du skriver att dosen av olika aminosyror är betydelsefull vid kombinerande av var för sig icke kompletta proteinkällor men att dos inte är behöver beaktas vid kombinerande av en komplett proteinkälla oavsett mängd. Det kan inte riktigt stämma. Du skrev inte så exakt men det blir följden av resonemanget. Jag vill påpeka att jag på intet sätt söker navelskåda eller vara besvärlig, men jag blev fundersam över hur allt bör räknas ihop på ett riktigt sätt. Jag vet också att det inte är nödvändigt att varje måltid resulterar i komplett uppsättning aminosyror för att kroppen ska täcka sitt behov över tid. Ska söka lite om detta.


Det stämmer att 1gram kött inte räcker till. Jag har nog varit otydlig på något sätt för att du uppfattat det så.
För att balansera 100g okokt spagetti/makaroner fodras 33g duvkött med skinn för att nå 100%
Ett mål med 100g polerat okokt ris fodrar bara 7g duvkött med skinn för att balansera aminosyrorna upp till 100%
Därav anser jag att ris är att föredra vid långlagring av basföda.
(Givetvis ska spagettin/riset kokas innan man äter det.....)

Jag använder programmet i länken här: http://ww2.proteinkvalitet.se/#
för att göra beräkningarna.
Förhållandet av de 9 essentiella aminosyrorna framgår där och det är lätt att plocka in olika livsmedel och få fram kombinationer.
Det här programmet är skrivet av en framstående dietist som också presenterar sig på siten.
Att observera är att det här inte är en kommersiell sida som försöker kränga på dig grejor.

Det är bara att prova själv för dig att ”mata” in olika livsmedel och vikt i gram. Det börjar på 100g, men det är bara att gå in och ändra vikten, slå retur och en ny beräkning är klar.

Givetvis behöver inte varje måltid balanseras avseende proteinet, utan kan ske över tid på summan av vad som konsumeras per dag.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: ons 11 jul 2018, 20:08 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Glöm inte torkade gula ärtor. Står sig väl mot ris för dom essentiella aminosyrorna.
Ok prutteffekten kan vara något större

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: tor 12 jul 2018, 11:24 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 22 apr 2018, 22:47
Inlägg: 20
Druid skrev:
Glöm inte torkade gula ärtor. Står sig väl mot ris för dom essentiella aminosyrorna.
Ok prutteffekten kan vara något större


Och de går inte att koka direkt med riset.

Hursom, dag 4 och jag avslutar eperimentet pga oförutsedda omständigheter.

Däremot tror jag att jag fick reda på allt jag ville veta. Gott, men ensidigt, inga magproblem, 50-50 med ris och linser med lite rapsolja och 1/2 buljongtärning. Skulle fungera bra i en överlevnadssituation. går att dryga ut med vad man får tag på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: tor 12 jul 2018, 17:19 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Det där med linser var en bra idé.
Jag har provat med torkade ärtor och bönor och det blir väldigt omständigt med lång blötläggning och långa koktider.
Vidare sparar man ju på både vatten och bränsle med kort koktid och att inget vatten förspills.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: tor 12 jul 2018, 19:09 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Mat-termos gör att man kan långkoka effektivt med lite bränsle. Koka upp och koka genomvarmt någon minut och häll över. Eventuellt förvärma termosen med en skvätt hett vatten först, som man slår av innan man häller över resten. Bra inte bara för långkok av bönor, även bra för segt kött. Koktiden kan behöva förlängas lite eftersom det blir något svalare i termosen efter en stund.

Mat-termosen är den moderna varianten av koklådan. En isolerad låda där man kan ställa en gryta med kokande innehåll. Isolerades med halm ytterst/över/under och en handduk/filt runt grytan.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: fre 13 jul 2018, 09:05 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
Klaas skrev:
långa koktider

Fler borde investera i tryckkokare :-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 21:30 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Hittade en artikel om en ensamseglare från Västervik som tydligen ska överleva ett år på musli, bröd och sardiner i båten.
Verkar ju väldigt smidigt om det funkar.
Men hur håller bröd i ett år? Och det måste väl till vitaminer oxå?
Och jag fick det till 1500 kalorier med dom mängderna som anges.
Musli 170 gram 750 kal.
Bröd 2 styck à 100 gram 500 kal.
Sardiner 200 kalorier.
Summa 1450 kalorier. :hm:
Citera:
Redan nu har Sven Yrvind packat båten full med mat som ska räcka ett helt år. Kosten kommer att bestå av 170 gram müsli, två skivor grovt rågbröd och en burk sardiner om dagen.

– Det är omkring 2 000 kalorier per dag och när jag har tittat vad en gubbe på 79 år behöver för energiintag, så finns det lite marginal, säger han.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... ya-zeeland

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 21:37 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Klaas skrev:
Hittade en artikel om en ensamseglare från Västervik som tydligen ska överleva ett år på musli, bröd och sardiner i båten.
Verkar ju väldigt smidigt om det funkar.
Men hur håller bröd i ett år? Och det måste väl till vitaminer oxå?
Och jag fick det till 1500 kalorier med dom mängderna som anges.
Musli 170 gram 750 kal.
Bröd 2 styck à 100 gram 500 kal.
Sardiner 200 kalorier.
Summa 1450 kalorier. :hm:
Citera:
Redan nu har Sven Yrvind packat båten full med mat som ska räcka ett helt år. Kosten kommer att bestå av 170 gram müsli, två skivor grovt rågbröd och en burk sardiner om dagen.

– Det är omkring 2 000 kalorier per dag och när jag har tittat vad en gubbe på 79 år behöver för energiintag, så finns det lite marginal, säger han.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... ya-zeeland

Yrvind fick problem med styrningen och att båten var för fullpackad så att han inte kunde komma upp genom främre luckan utan fick gå genom den aktre luckan och balansera på däcket, vilket var lite vanskligt då båten var rank, då den bara är 1,04 m bred. Han seglade till Madeira och avbröt resan.
Yrvind har aldrig med sig någon spis eller annan möjlighet att värma maten. Bränslet skulle ta för mycket vikt och volym samt innebära brandfara och risk för brännskador då båten är liten och guppar mycket.
http://www.yrvind.com/
Bild
mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 22:16 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Annars hade han väl kunnat fiska, men rå fisk är nog inte så lyckat. Fast havslevande fisk har väl mindre parasiter?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 22:35 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Nästa gång jag provar att bara äta nödmat ska det bli sardiner, mysli, och grovt bröd (samt multivitaminpiller) så länge man orkar.
Det låter väldigt extremt men det kanske funkar. Brukar annars bara klara några dagar med samma mat i rad. Suget efter variation och fräschet blir extremt starkt till slut.
Man får nästan syner av grönsaker och frukt, som om kroppen revolterar mot dumheterna. :D

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 22:40 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Zombie skrev:
Annars hade han väl kunnat fiska, men rå fisk är nog inte så lyckat. Fast havslevande fisk har väl mindre parasiter?

"Skeppsbrutna José Salvador Albarengo, 37, överlevde 13 månader på fisk och sköldpaddsblod."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VW4q6/raddad-efter-13-manader-pa-havet

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test: En vecka på överlevndsmat.
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 23:07 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Något som skulle oroa mig om man var längre perioder på en sådan liten båt eller yta är risken för blodpropp.
Tycker det skulle vara svårt att röra sig tillräckligt för att få den normala cirkulationen.
Jag har någon förinstallerad hälsoapp i telefonen och den anger 10000 steg om dagen som riktmärke.
Men det kanske går lösa med magnecyl eller liknande.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet