Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: sön 08 jul 2018, 09:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nej den möjligheten har man tagit bort efter att lamm sålts för halalslakt .
För att äga ett djur måste du ha ett SE-nummer som är knutet till en produktionsplats . Så du måste vara delägare i en annans gård för att ta del av köttet .
Det finns slakterier som tex delsbo som är mer inriktat för att slakta mot återtag , dvs att bönderna tar hem köttet och säljer det hemma . Där kan slakten ske lite snabbare än på de större slakterierna . Vi skickar ofta så och säljer köttlådor .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: tis 10 jul 2018, 17:31 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
När kom den regeln? Gäller det får, getter och grisar? Det kan väl finnas folk som vill ha något smått på sommarstället över sommaren när det inte behövs så mycket byggnader och foder utan de kan gå ute... (Grisar lär det aldrig bli muslimsk eller judisk slakt på i alla fall.)

Dweomer skrev:
Nej den möjligheten har man tagit bort efter att lamm sålts för halalslakt .
För att äga ett djur måste du ha ett SE-nummer som är knutet till en produktionsplats . Så du måste vara delägare i en annans gård för att ta del av köttet .
Det finns slakterier som tex delsbo som är mer inriktat för att slakta mot återtag , dvs att bönderna tar hem köttet och säljer det hemma . Där kan slakten ske lite snabbare än på de större slakterierna . Vi skickar ofta så och säljer köttlådor .

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: tis 10 jul 2018, 18:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Många år sedan nu . Läs på jordbruksverkets sida . Det gäller alla djurslag gris som nöt eller får och get spelar ingen roll .
Grisar kan sprida trikiner om de levt som utegrisar eller zoonoser .
Även hästar kan ha trikiner .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: tor 12 jul 2018, 03:11 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
En kusin hade 2-3 får bakom villan. Fast det börjar vara länge sedan nu, kanske 30-35 år...

Dweomer skrev:
Många år sedan nu . Läs på jordbruksverkets sida . Det gäller alla djurslag gris som nöt eller får och get spelar ingen roll .
Grisar kan sprida trikiner om de levt som utegrisar eller zoonoser .
Även hästar kan ha trikiner .

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 13 jul 2018, 12:47 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
”Vad ska vi ha Dan Eliassons myndighet till?”
https://www.expressen.se/kronikorer/lot ... ghet-till/

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: lör 14 jul 2018, 14:42 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
På MSB:s hemsida läser vi att:
"När en allvarlig olycka eller kris inträffar ger vi stöd till de som ansvarar för att hantera krisen."
Dvs, MSB själva har inget ansvar att hantera någon kris. Antar att psykologhjälp till de som ansvarar att hantera kriser innebär att MSB uppfyllt sitt uppdrag....
Rena "skrivbordsgeneraler" alltså.
Annat var det med sedan länge nedlagda Civilförsvaret! :up:

Såhär i valtider minns vilka som hållit i yxan de senaste 25 åren!

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: lör 14 jul 2018, 18:57 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Trist! När det verkligen gäller så levererar inte myndigheter o andra förståsig påare som vanligt!... Är det månne ett krav för att få sitta i knäet på de allenarådande :notme:

Uruselt skulle en gammal kollega sagt om han fortfarande hade varit vid liv!

Vi får nog tyvärr tillbaka det vi betalat/röstat för....

Frågan är om de inser hur allvarligt läget är? Men väljer att blunda för det?
Eller är de så "naiva" att de inte förstår bättre?

Vet inte vilket som är värst!!!! :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: lör 14 jul 2018, 21:43 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Apropå att det brinner överallt i Sverige så bad reportern kommuner och MSB om kommentarer.
MSB svar får en att häpna det är helgstängt, när gör brandkåren det samma?
Citat:
TT har bett Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) om kommentarer, men inte fått någon.
– Vi har ingen möjlighet att ställa upp på intervjuer under helgen, säger MSB:s kommunikatör Mikael Westerlund.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: lör 14 jul 2018, 22:59 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Lite formlöst klagomål på MSB, kan jag tycka.

Skall MSB fixa så det regnar eller var är det skon klämmer?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Torka
InläggPostat: sön 15 jul 2018, 13:23 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
MSB borde antar jag arbeta med åtgärdsplaner för att lindra skadeverkan av torkan. Men kan du få det att regna så varsågod sätt igång. Kanske Eliasson kan göra ett uttalande så att lyssnarna gråter en skvätt?
MSB borde inte ägna sig åt semester och helgstängt i detta läge som djurhållningen lider av torkan.
Tätare rapporter om grundvattennivån och förväntade vatten ransoneringar.
Dom kunde tex organisera fodertillgång, beräkningar och planer inför vinterns foderförsörjning.
Sätta press på regeringen att omedelbart köpa in egna brandflyg läs vattenbombplan.
Samordna brandkårens bristande resurser på landsbasis. Ev försöka få till hjälp av militären för brandspaning och extra personal.
Edit
Men jag kanske fattar fel? även torkans skadeverkningar är inte någons direkta ansvar, detta fixar nog någon annan....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: sön 15 jul 2018, 13:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Regeringen ska ersätta bönder som drabbats av torkan https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... rens-torka

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: sön 15 jul 2018, 13:56 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
som jag ser det har msb inte gjort ett skvatt som hjälp någon

har dom ens en handlingsplan för torka?
vilka åtgärder har dom i en sådan?

nu går det fortare via facebök att få kontakt mellan dom som har lite slåttermöjligheter och dom som verkligen behöver ha foder

som sagt ovan, hur är planerna för brandsläckning
eller kylning av ålderdomshemmen?

hur snabbt kan dom få något vettigt utfört?


som det är nu så kommer väl msb med dan ellisaon, dela ut armband för att blidka regngudarna och sedan sjunga we shall make it rain....

https://www.svd.se/dan-eliasson-armbandet-nadde-sitt-syfte

det är faktiska praktiska åtgärder som måste till och det i en takt som får nytta

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: sön 15 jul 2018, 14:00 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Palle500 skrev:
MSB borde antar jag arbeta med åtgärdsplaner för att lindra skadeverkan av torkan. Men kan du få det att regna så varsågod sätt igång. Kanske Eliasson kan göra ett uttalande så att lyssnarna gråter en skvätt?
MSB borde inte ägna sig åt semester och helgstängt i detta läge som djurhållningen lider av torkan.
Tätare rapporter om grundvattennivån och förväntade vatten ransoneringar.
Dom kunde tex organisera fodertillgång, beräkningar och planer inför vinterns foderförsörjning.
Sätta press på regeringen att omedelbart köpa in egna brandflyg läs vattenbombplan.
Samordna brandkårens bristande resurser på landsbasis. Ev försöka få till hjälp av militären för brandspaning och extra personal.
Edit
Men jag kanske fattar fel? även torkans skadeverkningar är inte någons direkta ansvar, detta fixar nog någon annan....


Det är någon annan som har ansvar för allt det du räknar upp. Utom möjligen det där med att gråta en skvätt.

Allt från kommuner och länsstyrelser till räddningsorganisationer, försvaret, riksdag, regeringen och EU. Och Jordbruksverket, Naturvårdsverket, SMHI och SGU. Press och media. Lantbrukare och skogsbrukare. Allmänheten. Och förmodligen fler som jag missat... En del direkt, en del indirekt, en del i efterhand, en del i förväg.

MSB har nog i vissa fall varit inblandade tidigare i samband med övningar där en del av dessa organisationer tränats att samverka i olika former. Och kommer troligen att analysera hur arbetet fungerar/fungerade och brister och komma med förslag om hur man kan bli bättre.

Om MSB skulle behöva ta omedelbar aktiv del i arbetet att hantera effekterna av torkan så anser jag att de grovt har misskött sin uppgift. De skall i förväg ha sett till att de olika aktörerna vet vad deras ansvar är och vad det finns för resurser och hur man får loss dem och att de vet vad de kan/skall göra.

Skulle MSB börja agera som en samordnande spindel i nätet så skulle det leda till totalt kaos och handlingsförlamning.

Men jag antar att det lättar lite om man har en syndabock?

slasken skrev:
som jag ser det har msb inte gjort ett skvatt som hjälp någon

har dom ens en handlingsplan för torka?
vilka åtgärder har dom i en sådan?

nu går det fortare via facebök att få kontakt mellan dom som har lite slåttermöjligheter och dom som verkligen behöver ha foder

som sagt ovan, hur är planerna för brandsläckning
eller kylning av ålderdomshemmen?

hur snabbt kan dom få något vettigt utfört?


som det är nu så kommer väl msb med dan ellisaon, dela ut armband för att blidka regngudarna och sedan sjunga we shall make it rain....

https://www.svd.se/dan-eliasson-armbandet-nadde-sitt-syfte

det är faktiska praktiska åtgärder som måste till och det i en takt som får nytta


Nu blir det nästan löjligt...

Skall MSB samordna slåttern åt bönderna?
Skall MSB ta över kommunernas ansvar för de äldre?
Skall MSB samordna arbetet åt brandförsvaret?
Skall MSB ta över SMHI och SGU?
Skulle alla bara skita i sitt normala ansvar och uppgifter medan MSB:s tjänstemän kallas in från semestern och tar över arbetet på alla andra myndigheter och organisationer och dessutom tvingas dra på sig overaller och räddningsutrustning och praktiskt fixa allt som behöver göras? Jag tror inte att MSB är stort nog för det...

Jag tror att några grovt har missförstått vad MSB har för uppgift.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: sön 15 jul 2018, 14:25 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Klippt från MSB.se

Om MSB
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är en statlig myndighet med uppgift att utveckla samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser.
Arbetet sker tillsammans med många andra – kommuner, landsting, myndigheter och organisationer.
När en allvarlig olycka eller kris inträffar ger vi stöd till de som ansvarar för att hantera krisen.
Vi ska också se till att samhället lär sig av det som inträffat. MSB har också viktiga uppgifter inom civilt försvar.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: sön 15 jul 2018, 14:35 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Här är även lite om hur de tänkt sig att kunna bistå vid olycka eller kris. https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap ... r--kriser/

Klippt från MSB.se

Hantera olyckor och kriser
MSB bidrar till samhällets hantering av olyckor och kriser, både genom att utveckla kommuners och andra berörda aktörers egen beredskap och genom att själv delta i hanteringen.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet