Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: mån 16 jul 2018, 10:20 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Detta är ett exempel på akut prep som jordbruksministern borde subventionera omedelbar och inte "bara" lova bidrag senare för ökade kostnader, som då kräver blankett T2018 som inte mindre lantbruk/enskilda djurägare kanske uppfyller kraven för.
Staten arrangerar transporter och kontroll av fodret. Sen får alla köpa till vanligt marknadspris typ 300-500kr per bal. Kontantbetalning, kort, Swish inga fakturor för då dyker lurendrejarna upp! Även hårda straff på direkten på fuskarna som köper och säljer vidare för dyra priser!

Dweomer skrev:
Såg en annons igår om ensilagebalar/rundbalar till salu . Balarna kom från tyskland och killen sålde bara lastbil med släp , ca 50 balar max .
Med frakten inräknad så kostade balarna från 1500 till 1900 kronor styck beroende på vart i landet man bodde .
Normalt pris per bal brukar ligga på 300-400 kronor per bal .

För oss skulle det betyda 14000 kronor i veckan .


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: mån 16 jul 2018, 10:45 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Idag var det svenska "bönder" som lagt ut annonser om att de tagit hö på sina marker , ängshö för 1500 kr balen . Såna som normalt inte säljer från sina marker men nu ser en möjlighet att tjäna snabba pengar på sina grannar .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: mån 16 jul 2018, 11:35 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Nej, inga bidrag till bönderna som lider skada av torkan. :nono:

Däremot kanske gynnsamma kris-lån? Ingen ränta eller avgifter under 3-4 år? Staten betalar hela lånekostnaden de första åren med statliga medel.

Annars, vad skulle bidrag sända för signal till bönder som tecknat skördeförsäkring eller som satsat på mindre känsliga grödor eller som investerat för att kunna bevattna? Statliga bidrag till de som inte bryr sig eller chansar vilt skulle vara ett hån för de som försöker göra rätt.

Samma sak med skogsägare som lider skada av skogsbränder. Det är en affärsmässig risk och det finns försäkringar där också. Inte fullvärde, men ändå. Hur skulle det vara om den som inte brytt sig om att försäkra sin skog får samma ersättning av staten som den som betalat försäkring flera år? Skulle någon försäkra sin skog efter det?

Självklart skall priset på foder och spannmål få stiga kraftigt. Det gör det intressant att ta tillvara på mer foder, kanske slå marker som annars inte skulle slås. Det bekostar även transporter. Och det tvingar fram slakt av djur vilket minskar behovet av foder. Bra!

Visst kommer det att förekomma ocker-priser, dokumentera och tipsa skattemyndigheten... :evil:

Sedan kanske det kan bli aktuellt att ge bidrag/stimulans till olika metoder för att minska utsattheten för torka.

Sedan kommer priset på svensk mat troligen att stiga kraftigt. Vill du visa din solidaritet med bönderna så köper du svensk mat. Och vägra äta på restaurang som inte serverar måltider bestående av 100% svensk mat. Och ställ samma krav på mat i skolor och offentliga verksamheter.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Torka
InläggPostat: mån 16 jul 2018, 13:18 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Är inte jag som vill ge bidrag utan det är jordbruksministern.
Mitt förslag är bistånd i en akut torka för att slippa utmärglade djur och konkursade bönder.
Hur skall man ställa om jordbruk som lever av betande djur, kött mjölk produktion?
Spannmål eller börja föda upp älgar som kan beta av skogen vid torka?
Vi alla vill ha en levande landsbygd, även jag köper i möjligaste mån svensk mat (alltid svenskt kött). Men hur skall jag kunna köpa svenskt kött när djuren dött ut av torkan?
Marknadsekonomin fungerar dåligt på vår svenska matproduktion. Regler och hårda kontroller samt bistånd vid kriser. Jag ser gärna att mina skattepengar går till akuta kriser, som torka, eldsvådor, översvämningar och försvar.
Då vi inte har någon beredskap värd namnet längre i Sverige.
Ja då måste ansvariga agera akut och med hjälp av skattepengar lösa krisen. Det var väl tanken med nedläggningen? Att vi lever lyckliga och löser problemen när dom dyker upp? Budget m.m får lösa sig senare.
Skulle det varit lika passivt om det gällde ett meteoritnedslag som utplånat Almedalen?
Edit
Hittade lösningen korna klipper gräset åt politiker och andra som kör bevattning av gräsmattan
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: mån 16 jul 2018, 21:18 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Lägger nyheten här även om den kanske borde ligga under en egen rubrik.

Jag har trott att det sett bättre ut med skördarna i övriga Europa än här kring Östersjön, men tydligen är det inte så.

Citera:
Det kan bli den minsta skörden på sex år och enligt Bloomberg är det de franska lantbrukarna som kommer lida störst förlust till följd av värmen. Deras veteskörd beräknas minska med 3,1 miljoner ton. I Tyskland beräknas den minska med 3 miljoner ton, i Danmark 2 miljoner och i Sverige 1 miljoner ton.


https://www.di.se/nyheter/skorden-i-hel ... att-vanta/

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: mån 16 jul 2018, 21:53 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Aftersearch skrev:
Lägger nyheten här även om den kanske borde ligga under en egen rubrik.

Jag har trott att det sett bättre ut med skördarna i övriga Europa än här kring Östersjön, men tydligen är det inte så.

Citera:
Det kan bli den minsta skörden på sex år och enligt Bloomberg är det de franska lantbrukarna som kommer lida störst förlust till följd av värmen. Deras veteskörd beräknas minska med 3,1 miljoner ton. I Tyskland beräknas den minska med 3 miljoner ton, i Danmark 2 miljoner och i Sverige 1 miljoner ton.


https://www.di.se/nyheter/skorden-i-hel ... att-vanta/


Som jag läser det så kommer svenska lantbrukare lida mest. Då våran års produktion av vete, om jag inte missminner mig är lägst av de nämnda.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: mån 16 jul 2018, 22:08 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Parabellum skrev:

Som jag läser det så kommer svenska lantbrukare lida mest. Då våran års produktion av vete, om jag inte missminner mig är lägst av de nämnda.


Ja helt rätt svenska bönder förlorar 20% av skörden. Hade det hänt i resten av Europa med så hade det blivit jobbigt.

Lite äldre siffror men ungefär:

Sverige 5 miljoner ton
Tyskland 28 miljoner ton
Frankrike 39 miljoner ton

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: tis 17 jul 2018, 18:29 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jul 2018, 09:28
Inlägg: 49
EssBe skrev:

Självklart skall priset på foder och spannmål få stiga kraftigt. Det gör det intressant att ta tillvara på mer foder, kanske slå marker som annars inte skulle slås. Det bekostar även transporter. Och det tvingar fram slakt av djur vilket minskar behovet av foder. Bra!

Visst kommer det att förekomma ocker-priser, dokumentera och tipsa skattemyndigheten... :evil:

Sedan kanske det kan bli aktuellt att ge bidrag/stimulans till olika metoder för att minska utsattheten för torka.

Sedan kommer priset på svensk mat troligen att stiga kraftigt. Vill du visa din solidaritet med bönderna så köper du svensk mat. Och vägra äta på restaurang som inte serverar måltider bestående av 100% svensk mat. Och ställ samma krav på mat i skolor och offentliga verksamheter.


Håller med dig om detta. Denna kris kommer blåsa över och om någon vecka. Priserna kommer gå upp kraftigt men efterfrågan kommer vara stark. Förra året förstördes stora delar av löjromsproduktionen i Norrland och priserna gick upp kraftigt men marknaden betalade det ändå.

Ocker är självklart fel men det är semester nu och torka överallt så priserna kommer vara höga kortsiktigt. Sverige står stilla denna årstiden.

Vi befinner oss inte i krig eller blockad för handel så någon politisk nationell fråga är inte detta i nuläget.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: tis 17 jul 2018, 19:03 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Lieutenant Dean skrev:
Vi befinner oss inte i krig eller blockad för handel så någon politisk nationell fråga är inte detta i nuläget.


Nja.. tycker nog inte det är en balanserad syn på det som händer i vårat rike!
Jordbruksverket, LRF och regeringen uppmanar – skörda allt som går! http://www.jordbruksverket.se/4.4e9a8c7 ... ar-2575757
https://www.krisinformation.se/handelse ... orkan-2018

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har- ... -i-sverige
https://omni.se/raddningstjanstens-larm ... t/a/8wkr92

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: tis 17 jul 2018, 19:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Lieutenant Dean skrev:
Denna kris kommer blåsa över och om någon vecka. Priserna kommer gå upp kraftigt men efterfrågan kommer vara stark.


Men nu är det så att detta inte är en köpstark grupp som drabbas utan bönder . Flertalet nu som inte kunnat skörda sina åkrar . Ett normalt år har de haft mark så de klarat sig men nu kanske inte ens fått in halv skörd mot normala . De har inte råd att lägga flera tusen var vecka för att ge sina djur mat och de kan inte vänta sex månader på att få slaktat för innan dess har djuren dött av svält . Det här är ett nationellt problem .

Att försöka sko sig nu är fel .

Vi har ensilage kvar från ifjol som vi ger nu men om det inte kommer regn till andra skörden blir det slakt och då kommer det att bli en djurlös gård . Flera bönder i närheten säger samma sak och måste de nödslakta så kommer de att lägga av och markerna få växa igen , slut med öppna landskap .
Här har det inte kommit en droppe regns sedan slutet på maj .

Det här handlar inte om köpstarka hipsters från 08 området som kan lägga stora summor på löjrom och champagne utan om redan hårt prövade bönder . Vi kommer att få se många nedlagda gårdar och konkurser efter den här sommaren , det kommer inte att visa sig direkt då administrationen kommer ta något år

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: tis 17 jul 2018, 23:56 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Bra skrivet Dweomer.
Det brinner överallt i Sverige och nu slåss alla om att ta stilpoäng för dom har ju förordat brandflyg. Morgan vill att EU placerar en brandflygsbas i norden. Innan detta är klart så har det brunnit färdigt, så då är inte frågan lika het.
Men vilken fin marknadsplan att låta djuren och deras lilla bete brinna upp. Löser båda problemen och kan även säljas som äkta rökt kött och träden blir prima grillkol till hipster partyt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: ons 18 jul 2018, 07:51 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
msb har skickat ut centralt lagrade containrar med brandsläckningsutrusting,
det hadde dom i varjefall

om skogs och djurhushållningen
folk idag är så inriktade på just nu, dom fattar inte konsekvenserna av det här

skogsbruk är något som sker över 50-100 år för normala skogar i sverige
brinner det ner tat det en livstid innan det är skördetid där igen
det är inget tryck på knappen på mobilen för att ordna det

djurhållningen är något som tar många år innan det kommer upp i samma siffror som det var innan
samma sak där du kan inte trolla fram mera djur

och man försöker trycka in skog och djur i samma produktionskedjetänk som industrin, det går inte
det är mycket mycket länge genomloppstider, det finns så mycket kringliggande faktorer att man måste dimensionera för det man tror är det minsta man måste ha, inte medel eller max

man kan inte heller lite på att man kan köpa fr¨ån andra länder, kan vara lika illa där, eller bara rent politiska saker, krig eller värre

att inte ha matlager för något år liggandes , vilket vi vet att vi kan ha på ett relativt enkelt sätt, är så pass idiotiskt att jag gråter vid tanken på det

på samma sätt så skall man ha beredskap för djur och skog, om det är skogsägarna och djur ägarna som skall stå för det så skall vi ha en fundering på hur det skall betalas

vilka som skall dö om vi inte får tag i mat, dom som köpt utländskt mat som inte bidrar till beredskapen?
helt ok, bara vi har politiker som säger det rakt ut och som står för det

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: ons 18 jul 2018, 08:13 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Westerholm på Ledarsidorna har skrivit om böndernas situation två dagar i rad nu:

Citera:
Livsmedelskrisen är dock långt värre än vad media har lyckats rapportera. Skördeprognosen som kommuniceras av Lantmännen behandlar total volym, inte vad som skörden är tänkt att användas för. Problemen för lantbrukarna är flera.

https://ledarsidorna.se/2018/07/situati ... arit-kant/
Citera:
Situationen för framför allt mjölkbönder är katastrofal. Inte sällan har de investerat i nya anläggningar vilket gör att de inte kan, ekonomiskt, slakta ut hela eller delar av besättningen eftersom de då inte får kassaflöde till räntor och amorteringar. Om de slaktar ut delar av besättningen tar det dessutom, beroende på andel, allt mellan två och sju år att återkomma i full produktion.

https://ledarsidorna.se/plus/torkan-ask ... s-kollaps/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: tor 19 jul 2018, 14:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nu är bränderna större än den brand som var 2014 i västmanland .
Om man räknar ihop dalarna , härjedalen och jämtland med gästrikland och norrbotten så är det en brand på över 20.000 hektar . 2014 var det 24.000 hektar .
De fyra första länen har sina brandområden så nära att bränderna hotar varandra och man tvingas till evakueringar pga grannarnas bränder .
I dalarna så brinner det på ett militärt övningsfält och där har en granat exploderat pga värmen från branden .

Jag vaknade kl 4 i morse av att det stack i halsen och mina ögon har varit irriterade hela dagen av röken som ligger tät .

Det hotas även med vattenbrist pga låga grundvattennivåer i området .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: tor 19 jul 2018, 22:12 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Dweomer skrev:
Nu är bränderna större än den brand som var 2014 i västmanland .
Om man räknar ihop dalarna , härjedalen och jämtland med gästrikland och norrbotten så är det en brand på över 20.000 hektar . 2014 var det 24.000 hektar .
De fyra första länen har sina brandområden så nära att bränderna hotar varandra och man tvingas till evakueringar pga grannarnas bränder .
I dalarna så brinner det på ett militärt övningsfält och där har en granat exploderat pga värmen från branden .

Jag vaknade kl 4 i morse av att det stack i halsen och mina ögon har varit irriterade hela dagen av röken som ligger tät .

Det hotas även med vattenbrist pga låga grundvattennivåer i området .


Du har mitt fulla deltagande,detta är allvarligt och definitivt en politisk nationell fråga.
De som inte förstår allvaret av detta är okunniga och lever i en fantasivärld.Tyvärr förstår inte de flesta privatpersoner alls hur lantbruk fungerar :smack:
MSB:s insatser så hår långt imponerar INTE...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet