Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: sön 05 aug 2018, 21:27 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
lugnt på forumet så en skitsnacktråd om det eviga ämnet om saker , kvantitet, kvalitet och pris

i en annan dimension finns säker en annan jag som har alla prylar man vill ha, i den mängd som räcker och blir över

i denna världen så är det inte så..

hur ser ni på detta?

för min del så snurrar det lite

jag behöver bara ha några knivar, helst någon som är tillräckligt bra för att den ska hålla min livstid ut
en kniv håller länge även om den annvänds flitigt

men till andra saker, saker som behövs i mängd
basvaror

det är skillnand på om man vill klara sig dom stipulerade 72 timmarna...
eller kanske flera år eller bästa planeringen livet ut tills du som hundraåring firar salut med gyttorps röda i ...

ska man klara sig 72 timmar kan man köpa det man behöver för en ganska rimlig peng
ska man klara sig några månader är det inte så farligt ändå
billigt basmat, och ganska normal utrusting
men
ska man ex klara sig 2 år, något som jag ser ungefär som minimum (en vinter utaan mat, ett dåligt odlingsår, en vinter till, och klarar du dig inte på det årets odlingar är man körd..)

en sådan förberedelse kräver mycket mer av basvaror
man ska ha mycket av det bsala, mat hygien även hårdvara för att klara det normala i ett hem

då börjar kostnaderna dra iväg rejält , och varje krona som annvänds kan ge skillnad


jag börjar se dystert på utvecklingen för framtiden och vill ha mer saker, men ser att jag kommer få prova mycket enkla saker och hoppas att det fungerar
men hittar ändå sådant som känns rätt, men man får kolla runt en del

era tankar och funderingar?

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: sön 05 aug 2018, 22:51 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Större delen av livet har jag kört på 90% av top of the line och har kommit fram till att 2-3 st 80/20 är bättre än en 90%-grej. Antingen använder man den inte fullt ut, så jag hade klarat mig på 80%, eller så har jag sönder den eller så tappar jag bort den. 80/20 är ett utmärkt koncept för mig.

Visst, den vanliga handvevade vispen på ICA som kostar 200 är inte lika bra som fina vispen med riktig lagring för vevmekanismen och visparna och visst, den går lite ryckigt jämfört med den silkesmjuka gången hos den fina vispen och de billiga nitarna som håller ihop den dör nog efter 1000 omgångar pannkakor och 100 tårtor. Men jag kan köpa tre eller fyra för priset av en fin visp, det blir två eller tre billiga.

Granngubben har skjutit mer älg och andra djur än jag nånsin kommer att göra i mitt liv. Han har nåt gammalt 3-9 x 40 kikarsikte så jag behöver nog inte lägga 30 papp eller mer på att få ett 2-12 x 56 med extra super allt. Jag köper ett mediumsikte och ett par 3-9 x 40 som reserv istället.

Basvaror som inte är mat, typ tvål, schampo, tandkräm, diskmedel och liknande köper jag basprodukter som ICA basic eller coops liknande, det enda jag aldrig köper är Eldorado, de lyckas misslyckas med allt, till och med flaskvatten, kattmat och russin.

Basmat är knepigt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: mån 06 aug 2018, 01:15 
1. billigt och ofta dålig kvalitet
2. ok pris-ok kvalitet
3. dyrt och finfint

1. är alltid bättre än ingenting. Pajar prylen (t.ex. krattan) går den kanske att laga. Eller så blir det en modell för egen tillverkning.
2. känns alltid tryggare och roligare om kvalitén är bättre trots allt.
3. är förstås drömmen men jag har en verklighet att förhålla mig till.

Grovt sett vill jag gärna har tre krattor och grovt sett har jag till slut en från varje kategori. Oftast blir inköpsordningen också 1-2-3. Det är ingen egentlig modell, utan snarare en beskrivning när jag försöker analyser mina inköp.

Eftersom man kan bränna hur mycket pengar som helst, försöker jag verkligen vara snål mot mig själv och försöka prioritera rätt (vad det nu är). Kategori 3 blir lite "bonus" då och då som jag tycker jag kan unna mig, t.ex. något från Skeppshult istället för Ikea. Jag tror annars mycket på billiga saker man knappt tänker på idag (salt, tvål mm), som kan vara guld värt i kristider.

Som nyskild har jag en del saker jag behöver fixa, men jag har också blivit fri från julgransfötter och annat bråte jag inte kommer att sakna år 2.

Basmat är som sagt utmaningen. Jag räknar kallt med att odling och fruktträd ska gå vägen. och att i kristid komma igång med mindre djurhållning. Men i år ger t.ex. 60-talet fruktträd i stort sett ingenting. Det blommade för fullt när regn och hagel tog bort rubbet. I fjol var det frosten tog allt. Sådant måste man utgå ifrån i beräkningarna. Liite jobbigt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: mån 06 aug 2018, 02:08 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Kunde jag, så instämmer jag med Krösa-Maja.. så bra kvalité som möjligt men för rimliga pengar..
Tyvärr så är verkligheten att ekonomin styr så det blir ofta så billigt som möjligt, men dock lite bättre kvalité än engångsartikel typ biltemas billigaste saker..
Om det är saker som går att köpa begagnat, så kan det ofta löna sig att hitta kvalitets saker men till superbilligt pris, så det till och med kan bli billigare än biltemas billigaste saker... Och ja då slår jag ofta till. :)

När det gäller mat så är jag lite mer petig... jag köper svenskt så långt det bara går... dels för att jag inbillar mig att det är bättre produkter... samt sveriges bönder ska gynnas och inte konkurreras ut av andra eu-länder utan krav på sig.
ekologiskt.. jaa när det gäller grönsaker o sådant.. annars är jag inte så superpetig.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: mån 06 aug 2018, 03:22 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag har provat en eller två vevvispar (gissningsvis billiga) och de var helt odugliga. Blir inte hälften så trött och plågad i händerna med den ballongvisp eller vällingvisp som var de två vispar som fanns i mitt föräldrahem (+ elvisp för grädde och möjligen om det skulle vara en finare sockerkaka, men i regel var det nog handvispat till sockerkaka också). Handvisparna lever så vitt jag vet ännu, men huset är inte så bebott så de används kanske några gånger om året numera. Tittade på den vällingvisp jag har och den har plastskaft så det är sämre kvalitet. Vet inte vad jag kan tänkas ha givit för den men jag har kanske haft den i 40 år. När jag ser efter är ytan på plasten litet ful, men skaftet känns stadigt och vispdelen är felfri. Om plasten inte åldras och spricker håller den nog livet ut. Fast jag använder den inte så ofta.

Det är troligare att något som är dyrt är av bättre kvalitet än något som är billigt, men man kan aldrig vara säker. Min mor lärde mig två saker. Köp aldrig på avbetalning, det är billigare att låna. Och köp aldrig billiga verktyg. Jag har aldrig köpt på avbetalning men jag har köpt billiga verktyg ibland. Generellt sett hade hon rätt, det brukar hålla för dåligt. Spadar böjer sig om man tar i litet och små tänger tappar gummihandtagen. Å andra sidan kan man köpa en osthyvel eller liknande för 10-20 kronor och den förväntar jag mig ska hålla livet ut, och jag köpte en kraftig liten grov sax tänkt för elsladdar och liknande på CityGross för kanske 20-25 kr och den är lysande när man ska bryta sig in i förpackningar och liknande. Har haft den i flera år och den har inte blivit sämre :-). Talar man multiverktyg ska man inte köpa billigt utan satsa på kvalitet. Det kanske håller, men det kan i så fall bero på att det är så otrevligt att det blir liggande oanvänt i en låda. Jag tycker ju att skruvmejslar borde vara ganska likvärdiga men de har alltid hållit dåligt. Jag antar att man får försöka satsa på kvalitet utan att för den skull köpa det dyraste.

När det gäller gummistövlar ska man inte låta snålheten bedra visheten. Å andra sidan led jag svårt av värme en vår och gick desperat in i en skoaffär för att få tag i några svala sommarskor. Det enda de hade som passade var några eländiga kinesiska textilskor som man fick tre par för 40 kr eller något liknande löjligt billigt. Jag köpte fast jag inte trodde de skulle hålla över sommaren. Men jag vill minnas att ett par var tillräckligt för sommaren och sedan hade jag det i bilen (utan luftkonditionering) och körde i dem när jag körde långt varma sommardagar. Det var faktiskt en bra affär :-). En annan gång när fötterna led köpte jag mitt första foppatofflor och de har faktiskt hållit i bra många år.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: mån 06 aug 2018, 08:19 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
en större blandning av lågprisköp ända upp till högsta kvalitet tillsammans med många kända varumärken och några jokers det är så jag har rullat det senaste

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: mån 06 aug 2018, 10:48 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag kör lite som År2, flera steg. Börjar med något billigt för att, om det är kul/rätt/behövs, byta upp mig steg för steg tills jag är nöjd/blir för dyrt/tröttnat.
Det innebär att jag oftast har ett gäng saker i olika kvalle och prisklasser... (jämför ryggsäckarna eller PMR...).

Mat är svårare. Siktar på ett lager av basvaror i första hand. Utöka detta över tid, se till så att jag har viss kunskap om att skaffa/göra/odla mat, samt odla lite så att man håller det igång.

Sen anser jag idag mig ha en god grund, så mycket är finslipningar och för att anpassa mot vissa scenarior.
Komfort är viktigt, men att överleva är grunden.

Det svåra är att få partner/barn/vänner/bekanta att fatta/skaffa förmåga/vilja att hänga på om det skiter sig.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: mån 06 aug 2018, 16:05 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Jag uppfattar att jag har i huvudsak tre parametrar att bolla med:
- Funktionsuppfyllelse (kvalité, märke, hållbarhet, perfektionism)
- Redundans (om en pajar eller förstörs så... om supporterande teknik finns eller ej - som el)
- Pris (mängden pengar är begränsad)

Jag tänker mig att det kan vara en stor skillnad i hur man prioriterar beroende på hur, eller var, man tänker använda grejerna. För den som tänker sig tillryggalägga längre sträckor till fots i skogen under en längre period är det viktigt med låg vikt och då får man kanske ge avkall på redundansen och därför skaffa riktiga kvalitetsgrejer. Den kan ju också bära med sig begränsat med prylar så priset blir knappt hur högt som helst.

Har man ett hus och tänker sig att leva där i generationer genom skiftande infrastruktur så måste man ha redundans och den ska fungera under olika betingelser. Dessutom har man plats för 25 enkla knivar och kan därför köpa det och ett par hyfsade till finarbeten. Priset blir inte så annorlunda än en fin men man kan kosta på sig att tappa bort ett par och knäcka några utan att livet blir skit. Samma med t.ex. belysning. Har man plats så kan det vara en bättre kostnadsavvägning att köpa 30 enklare ficklampor och lägga dem i en låda istället för en superduper som ska bäras i skogen. Dessutom kan man ha en annan låda med fotogenlampor, glas och vekar och ett par fat fotogen som klarar en tekniknedgång där varken el eller batterier finns att tillgå.

Det jag är ute efter är att för den som har begränsad budget finns inget bästa val, bara möjligheten att optimera utifrån sina egna förutsättningar. Därför kommer vi aldrig att bli överens om vad som är bäst.

För mig är 100 kr-ficklampor och fotogenlampor bäst. För nån annan är superdeluxcree med 52 programmerbara lägen och funktioner i titan med svavelnickeluranbatterier bäst. Different strokes for different folks.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: mån 06 aug 2018, 17:41 
Krösa-Maja skrev:

Det jag är ute efter är att för den som har begränsad budget finns inget bästa val, bara möjligheten att optimera utifrån sina egna förutsättningar. Därför kommer vi aldrig att bli överens om vad som är bäst.




Absolut. Jag vet inte ens om jag kommer överens med mig själv vad som är bäst. :lol:

Jag planerar inte att röra mig i terräng t.ex. men måste förstås ha det i bakhuvudet annars är jag torsk. Hem och BOL kan också ryka i ett studs av många anledningar osv. Lite av varje i olika korgar får gälla. Sedan får det bli "man tager hvad man haver". För min del är siktet inställt på ett strömlöst liv, på gott och ont. Jag argumenterar inte för att det är den "rätta" vägen, men för mig är det viktigt när jag tänker på inköp. Visst har jag och köper jag ett och annat som behöver ström eller drivmedel, men jag har i bakhuvudet att det är temporärt och att jag måste tänka på alternativ eller konsekvenser om det inte finns ström/ drivmedel.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 12:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Blir det illa nog är det inte längre ett problem att få dem att hänga på. Är det bara illavarslande och hotfullt kan det däremot vara mycket svårt.

Tank skrev:
Det svåra är att få partner/barn/vänner/bekanta att fatta/skaffa förmåga/vilja att hänga på om det skiter sig.

//Tank

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 13:15 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Exakt, och då få folk att ta rätt beslut om man skall fly eller stanna kvar och fäkta. :hm: Man vill om möjligt ha båda valen redo.
Om man inte har fått folk att ha en bra grund att börja med kan det bli svårt. Där kan tex mitt sätt att skaffa saker funka hyfsat i det att jag med stor sannolikhet har något att "låna ut" som då är bättre än inget. Jag brukar dock i princip aldrig låna ut mitt primära kit, främst i och med att det oftast är rätt dyra grejor, och att jag då har satt mig själv med en "lägre" beredskap i och med att mitt primära kit då inte är hemma om något skulle skita sig.

Zombie skrev:
Blir det illa nog är det inte längre ett problem att få dem att hänga på. Är det bara illavarslande och hotfullt kan det däremot vara mycket svårt.

Tank skrev:
Det svåra är att få partner/barn/vänner/bekanta att fatta/skaffa förmåga/vilja att hänga på om det skiter sig.

//Tank


//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 13:29 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
"få folk att ta rätt beslut" Jag skulle tro att det ofta är en mycket svår fråga vad som är rätt beslut.

Även om man är utbildad, påläst och förberedd till tänderna är det mycket som kommer att bero på rena tillfälligheterna. Kan man lita på officiell information och rykten eller ej? Råkar strömmen gå här eller där? Blåser vinden hit eller dit? Blir det regn, extremt kall vinter eller varm sommar eller ej? Råkar motorcykelgänget befinna sig här eller där? Råkar rätt personer i regeringen befinna sig här eller där? Har det kommit in vatten/råttor/insekter i förrådet eller ej? Råkar nyckelpersoner lida av benbrott, besvärlig influensa eller tom allvarlig smittsam sjukdom just nu eller ej? Bryter någon i gänget ihop och blir irrationell eller ej? (Eller för all del klarar sig oändligt mycket bättre än man skulle ha trott.)

Tank skrev:
Exakt, och då få folk att ta rätt beslut om man skall fly eller stanna kvar och fäkta.
//Tank

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 14:02 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Zombie skrev:
"få folk att ta rätt beslut" Jag skulle tro att det ofta är en mycket svår fråga vad som är rätt beslut.

Även om man är utbildad, påläst och förberedd till tänderna är det mycket som kommer att bero på rena tillfälligheterna. Kan man lita på officiell information och rykten eller ej? Råkar strömmen gå här eller där? Blåser vinden hit eller dit? Blir det regn, extremt kall vinter eller varm sommar eller ej? Råkar motorcykelgänget befinna sig här eller där? Råkar rätt personer i regeringen befinna sig här eller där? Har det kommit in vatten/råttor/insekter i förrådet eller ej? Råkar nyckelpersoner lida av benbrott, besvärlig influensa eller tom allvarlig smittsam sjukdom just nu eller ej? Bryter någon i gänget ihop och blir irrationell eller ej? (Eller för all del klarar sig oändligt mycket bättre än man skulle ha trott.)

Tank skrev:
Exakt, och då få folk att ta rätt beslut om man skall fly eller stanna kvar och fäkta.
//Tank


Så, vad är din rekommendation på lösning?

Själv är jag lärd(?) att det är bättre att ta ett beslut och agera än att inget ta och inget göra.
Och just därför ser jag till att ha andra smarta människor runt mig som är min så kallade motpol :notme:
Variabler finns det i oändlighet, frågan är hur man hanterar situation där och då, och då även med utgångspunkt för vad man har för medel att tillgå.
Rätt pryl har kanske inte alltid räddat någon, men förmodligen gjort det lättare i de flesta fallen. :sneaky: Jag har prylar för att underlätta. :)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 23:17 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
När det gäller att hitta kvalitets prylar så gäller inte längre dyrast är bäst, marknaden styr.
Så jag tex köpte olika ficklampor från Kina allt från 100kr till 800kr stycket och sen köpte jag flera av dom jag tyckte var bra men inte bäst då blev det för dyrt. Lika med batterier var det en säljare som hade bra 18650 köpte jag typ 20st på andra köpet.
Så här har jag hållit på med div grejer genom åren. Har nu rätt mycket prylar av bra kvalité. Men det tar emot att slänga de dåliga prylarna, fast ibland rensas det och veckan efter behöver man just den slängda skitgrejen till en prototyp!
Ett annat problem är att när man behöver köpa en ny eller en extra pryl av det som varit bra så har den produkten utgått.
Jag hatar att ha två olika modeller av tex handverktyg, man tappar liksom känslan med tex olika modeller av blocknycklar, för att inte tala om skruvmejslar. Men där har jag slängt alla olika och köpt flera uppsättningar Wera skruvmejslar för hela slanten. Bra, men ack så dyra och ibland svårt att hitta nya om en går sönder.
Har ibland funderat på att spara allt skit för vid SHTF så kan det vara bra. Men tänker som så att minskar befolkningen drastiskt så lär det finnas överflöd av det mesta i prylväg.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kvantitet, kvalitet kostnad 2018
InläggPostat: ons 08 aug 2018, 01:30 
Palle500 skrev:
Har ibland funderat på att spara allt skit för vid SHTF så kan det vara bra. Men tänker som så att minskar befolkningen drastiskt så lär det finnas överflöd av det mesta i prylväg.


Visst. Men om jag får uppleva detta så hoppas jag ända att inte behöva röra mig ute för att söka efter A och B i första taget, för något säger mig att jag löper stor risk där "ute".


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet