Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7754 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504 ... 517  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: lör 11 aug 2018, 19:27 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Läge för att köpa det i höst då. Då är allt färskt och behöver inte roteras på länge.

Fast jag läste att de sålde fläktar för tio gånger originalpriset på Tradera. Tillgång och efterfrågan...

KristalKlart skrev:
klipp
Senaste tidens bestående värme har öppnat ögonen, i alla fall för mig, att det som normalt är lätt tillgängligt, inte nödvändigtvis är det om efterfrågan är högre än vad tillverkarna planerat för. Ta till exempel:
- Solskydd kräm
- Något mot solsveda
- Vätskeersättning
- Receptfria antihistamin mediciner verksamma mot olika typer av insektsbett
- I viss mån fungerande effektiva mygg/fästingskyddsmedel
- Vanligt kolsyrat vatten
- (Glass, nja inte direkt livsavgörande men definitivt lite moralhöjande)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: lör 11 aug 2018, 21:16 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Tittat på följande dokumentär: https://vimeo.com/ondemand/swedishelephant Kostnaden för att titta ligger på 29:-

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: sön 12 aug 2018, 00:52 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tor 12 jul 2018, 00:08
Inlägg: 4
köpt mat, mylar påsar, frön, krukor, böcker, sol celler, ett litet vind el-alster, vhf radio ggr 4, laddare, baterier, vatten rening, regnkläder för hela familjen, 2 70l väskor, frystorkad mad för 4 dagar,extra disel till bilen, en extra tank bensin med motor olja å¨sidan.

Jag har precis vaknat....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: sön 12 aug 2018, 09:23 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Aarnevaktis skrev:
köpt mat, mylar påsar, frön, krukor, böcker, sol celler, ett litet vind el-alster, vhf radio ggr 4, laddare, baterier, vatten rening, regnkläder för hela familjen, 2 70l väskor, frystorkad mad för 4 dagar,extra disel till bilen, en extra tank bensin med motor olja å¨sidan.

Jag har precis vaknat....


:D :up: god morgon och välkommen , bättre sent än aldrig....

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: sön 12 aug 2018, 19:51 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tor 14 jun 2018, 20:56
Inlägg: 3
Blivit medlem och läst en massa här, läst på diverse bloggar och några böcker (under sommaren)

Vatten: skaffat 8 st 10-liters vattendunkar och en tappkran på Biltema och fyllt på dem, skaffat ett antal liter flaskvatten med och utan kolsyra. Fryst in vatten i petflaskor, lagt in några extra vattenflaskor i kylen.

Mat: Köpt konserver, torrvaror, olja, choklad, saft, godis, knäckebröd, mjukost mm som bör räcka till familjen i ca en vecka.

Lagt upp ett litet lager med receptfria mediciner, hygienprodukter, toalettpapper, plastpåsar, sopsäckar, fotogenlampa, campingkök + bränsle, värmeljus, batterier, solcellsladdare, powerbank, ficklampor mm som borde klara oss någon vecka.

Kollar efter vattenfilter och radio som står som nästa inköp på listan.

Mycket kvar att göra om man ska vara förberedd på allt som kan hända. Mitt största dilemma är att jag dels inte riktigt har klart för mig vad jag förbereder mig för, hur länge det är tänkt att pågå om om det kommer att vara här hemma eller om vi måste flytta på oss.Viss skillnad att preppa för en vecka utan el/vatten och för livet efter apokalypsen...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: sön 12 aug 2018, 20:22 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
För att klara apokalypsen behöver man i alla fall den där i veckan i början också, så du är på rätt väg i vilket fall som helst :-).

Jag vet inte om Civilförsvarsförbundet är det optimala stället, men de borde ha koll på vad de har i butiken i alla fall: https://civilbutiken.se/

I fråga om mjukost och liknande är tub mycket bättre än ask. Jag har verkligen märkt skillnad i fråga om öppnad förpackning av messmör.

loppan skrev:
klipp
Mat: Köpt konserver, torrvaror, olja, choklad, saft, godis, knäckebröd, mjukost mm som bör räcka till familjen i ca en vecka.

klipp
Kollar efter vattenfilter och radio som står som nästa inköp på listan.

Mycket kvar att göra om man ska vara förberedd på allt som kan hända. Mitt största dilemma är att jag dels inte riktigt har klart för mig vad jag förbereder mig för, hur länge det är tänkt att pågå om om det kommer att vara här hemma eller om vi måste flytta på oss.Viss skillnad att preppa för en vecka utan el/vatten och för livet efter apokalypsen...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: mån 13 aug 2018, 01:35 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
loppan skrev:
Mycket kvar att göra om man ska vara förberedd på allt som kan hända. Mitt största dilemma är att jag dels inte riktigt har klart för mig vad jag förbereder mig för, hur länge det är tänkt att pågå om om det kommer att vara här hemma eller om vi måste flytta på oss.Viss skillnad att preppa för en vecka utan el/vatten och för livet efter apokalypsen...

Preppa för konsekvenser i första hand, scenarion i andra. Precis som zombie skriver så måste man börja någonstans, och att säkra en vecka med mat, vatten, belysning och kommunikation som du tagit tag i är rätt nästan hur man än vrider och vänder på det.
Du kommer märka att det här med att vara förberedd är mer än vad som möter ögat.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: mån 13 aug 2018, 21:40 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
hittade ett budgettält och ett par m59byxor :oops:
skulle leta efter något helt annat, men förr eller senare måste jag leta igenom allt jag har och sortera mera

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: mån 13 aug 2018, 22:25 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Köpt sex kilo gula ärtor. I övrigt går det långsamt på preppingfronten nu, men jag vet ju vad som ska köpas/göras så det blir i den takt jag hinner och har råd.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: tis 14 aug 2018, 15:27 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
loppan skrev:

Mat: Köpt konserver, torrvaror, olja,


Välkommen. Vad fick dig att öppna ögonen för detta intresse?

Hur lång hållbarhet har olja förresten? Rapsolja antar jag?

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: tis 14 aug 2018, 18:34 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tor 14 jun 2018, 20:56
Inlägg: 3
Gnaug skrev:
loppan skrev:

Mat: Köpt konserver, torrvaror, olja,


Välkommen. Vad fick dig att öppna ögonen för detta intresse?

Hur lång hållbarhet har olja förresten? Rapsolja antar jag?


Rapsolja, kokosolja och olivolja. Lite olika hållbarhet, men i genomsnitt något år på de jag har hemma nu. Men det är sådant jag använder vanligtvis, så bara att byta ut flaskorna/burkarna efter hand.

Jag är faktiskt inte riktigt säker på varför. Kanske krisbroschyren som skickades ut gjorde att jag fick en liten knuff för att komma igång. Ärligt talat har jag varit lite av en hamster jämt, så det hade nog inte gått åt skogen de första tre dagarna ens innan jag började tänka i prepptermer (det är väl vattendunkarna som är störst skillnad mot innan, då det annars hade blivit problem med vatten till hygien etc). Är en sån som tycker det känns säkrast att ha reserver av det mesta (typ fem paket värktabletter i skåpet - vem vet om de är slut i affären när jag får ont någonstans eller om vi blir sjuka allihop och inte kan gå ut på en vecka...) Min vanliga väska som är med överallt liknar mycket det som här benämns som EDC även om jag aldrig tänkt på den på det viset utan bara stoppat ner det jag tänker att jag kan behöva ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: tis 14 aug 2018, 23:37 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Bra tänkt Loppan. Just att edc, bol, bov matlagring skall vara en del av vardagen, då tror jag att man även roterar i lagren innan det blir gammalt. Sen kan man ju lika gärna hänga på detta forum (istället för FB, netflix...) och få lite vettiga tips och bra åsikter som underhåller ens preppingvanor så det blir vardagliga sysslor.
Själv har jag lärt mig massor av andra här, där mycket börjar bli vardag för mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: ons 15 aug 2018, 21:31 
Inhandlat ett litet och ett stort första-hjälpen kit

Provat en pump så jag kan enkelt tömma tanken på båten eller bilen och flytta över soppan till dunkar beroende på vilken jag prioriterar att ha bränslet i.

Roterat mitt blygsamma vattenlager

Köpt 4000 9mm patroner


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: lör 18 aug 2018, 22:37 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tis 07 aug 2018, 17:10
Inlägg: 7
Inhandlat pärm, pärmindex samt plastfickor.

Jag har sedan kategoriserat innehållet i pärmen med flera saker. B.la;
- Kartor
- Kvitton. Är ju alltid bra att spara, men de har en tendens att försvinna ändå om man inte noga lägger på rätt plats.
- Manualer på utrustning som rör området. (ett exempel är manualen för nödradion)
- Lista över all mat och självklart utskrivet utgångsdatum så man slipper rota runt i förrådet.
- Lista över vatten och när vilka behållare bör roteras/fylldes senast.
- Lista över all utrustning som är aktuell.

En bra start av det projekt som påbörjats för total koll på all logistik och organisering.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: mån 20 aug 2018, 07:45 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Precis lagt beställning på en 1 kbm hopfällbar vattentunna. Vattnet i min brunn fortsätter att sjunka..

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7754 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504 ... 517  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet