Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: sön 19 aug 2018, 12:02 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Varför preppar man och varför blir man en prepper?
Är prepping ytterligare ett sätt att försöka tillhöra någonting? Eller är det att kunna se på världen/ sin omgivning med öppna ögon och reagera på detta?
Vad är det för händelse som är sannolikast att hända i våran samtid? Och hur förbereder sig en prepper för detta egentligen?
Är det att en istid snabbt kommer över oss, Sverige blir ett öken landskap på grund av torka, en komet dammar in i Jorden och steriliserar den, Ryssland slår sina ondskefulla kloförsedda händer i oss eller kan det vara något som händer nu, framför våra ögon!?

Det är många frågor!
Men bör man inte ställa sig dessa frågor eller åtminstone någon av dessa. Är man med på banan eller är man vilseleden.
En sak är jag säker på iallafall.
Som prepper har man tänkt lite längre, men det är inte säkert att man tänkt på bredden!

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: sön 19 aug 2018, 12:05 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Väldigt bra sagt ovan, och jag tänker direkt på "skydda dina ögon" utan dem klarar du inte mycket. Använd ordentliga skyddsglasögon därute.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: sön 19 aug 2018, 13:51 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag tror att det börjar med någon händelse som man inte riktigt var beredd på som fick en påtaglig påverkan på ens liv som gjorde att man bestämde sig för att man inte ville hamna i samma eller liknande situation igen utan att vara bättre förbered. :hm:

Sen kan det hela ta skruv och man börjar fundera på andra saker som kan gå illa, eller där man vill undvika onödiga obehag. Jämför gå till skolan när man var liten på vintern utan handskar och mössa och med dessa :sneaky:

Att försöka tänka efter innan är viktigt.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: sön 19 aug 2018, 14:06 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Parabellum skrev:
Varför preppar man och varför blir man en prepper?
Är prepping ytterligare ett sätt att försöka tillhöra någonting?
Eller är det att kunna se på världen/ sin omgivning med öppna ögon och reagera på detta?
Vad är det för händelse som är sannolikast att hända i våran samtid?
Och hur förbereder sig en prepper för detta egentligen?


Gissar att det finns många anledningar. För min del handlar det om att jag tror skit kommer att hända, vilket skit, när och om flera skit i vilken ordning vet jag inte. Så jag försöker preppa för lite allt möjligt. Öka chanserna oavsett vad som händer, med några undantag. Vad som är sannolikast att inträffa först kan jag inte bedöma. Hade inte räknat med att behöva lämna ett ställe jag besökte p.g.a. skogsbrand men så blev det.

Tillhöra, hmmm, det är inte en orsak för mig men visst är det trevligt när man träffar likasinnade eftersom preppandet kan bli lite ensamt, speciellt om man är försiktig med att berätta vad man håller på med.

Förberedelser för min del är att försöka tänka igenom troliga scenarior och ordna så jag kan leva vidare även om de inträffar. Hur, det är väl vad forumet handlar om?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: sön 19 aug 2018, 14:13 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
deadrabbit skrev:
Väldigt bra sagt ovan, och jag tänker direkt på "skydda dina ögon" utan dem klarar du inte mycket. Använd ordentliga skyddsglasögon därute.

Tyvärr är det nog så att många använder sig av just skyddsglasögon, för att slippa se på saker för vad de kan vara.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: sön 19 aug 2018, 14:19 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Pga omvärlden för mig. Jag ser ju tydligt åt vilket håll det är på väg. Ingen av de som lett landet i årtionden har varit ens medelmåttigt ansvarstagande. Att då bara stå där som ett lika stort mähä, särskilt om man ansvarar för andra, är helt otänkbart.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Senast redigerad av somvanligt sön 19 aug 2018, 14:30, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: sön 19 aug 2018, 14:21 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Krösa-Maja skrev:
Gissar att det finns många anledningar. För min del handlar det om att jag tror skit kommer att hända, vilket skit, när och om flera skit i vilken ordning vet jag inte. Så jag försöker preppa för lite allt möjligt. Öka chanserna oavsett vad som händer, med några undantag. Vad som är sannolikast att inträffa först kan jag inte bedöma. Hade inte räknat med att behöva lämna ett ställe jag besökte p.g.a. skogsbrand men så blev det.

Tillhöra, hmmm, det är inte en orsak för mig men visst är det trevligt när man träffar likasinnade eftersom preppandet kan bli lite ensamt, speciellt om man är försiktig med att berätta vad man håller på med.

Förberedelser för min del är att försöka tänka igenom troliga scenarior och ordna så jag kan leva vidare även om de inträffar. Hur, det är väl vad forumet handlar om?


Att tillhöra är en viktig komponent för oss människor. Varför identifierar man sig annars som prepper?
Att träffa andra med samma livsåskådning är befriande av en anledning och kan ge en mycket.
Vad är troliga scenarion i Sverige just nu?
Denna frågeställning är den viktigaste för en prepper enligt mig.
Skall man flumma eller skall man vara konkret!

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: sön 19 aug 2018, 15:32 
För ett år sedan kunde jag inte ana att jag ett år senare skulle ligga i skilsmässa, behöva flytta och byta jobb. En katastrof är det väl svårt att få det till men en stor förändring för min och familjens del, och det är bara början på en ny resa. Sådant händer ju flera dagligen, men för min del står jag inför den största förändringen i mitt liv hitintills. Annars hade jag siktet inställt på att annat skit skulle kunna inträffa. Listan på scenarier kan göras lååång.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: sön 19 aug 2018, 18:28 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Parabellum skrev:
Att tillhöra är en viktig komponent för oss människor. Varför identifierar man sig annars som prepper?
Att träffa andra med samma livsåskådning är befriande av en anledning och kan ge en mycket.
Vad är troliga scenarion i Sverige just nu?
Denna frågeställning är den viktigaste för en prepper enligt mig.
Skall man flumma eller skall man vara konkret!


Man kan ju tillhöra massa andra saker än just gruppen "preppers". Att jag ibland nämner mig själv som prepper är för att det är en kort och enkel kategorisering av en del av de saker jag håller på med.

Ja, jag undrar vad som är mest akut att preppa för men ser inget hot mot specifikt Sverige som jag kan förbereda inför. Skördarna i andra delar av världen är goda nog för att jag ska få mat, social oro märker jag inte mycket av, ekonomiska problem har jag inte sett så mycket än, krig och klimatförändringar kan jag inte göra så mycket åt annat än att ha käk och hålla mig undan. Jag ser faktiskt inte något troligaste scenario, dessutom misstänker jag att när jag kommer på det troligaste har jag nog misstagit mig, omvärlden lyckas allt för ofta överraska mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: sön 19 aug 2018, 23:48 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag skulle tro att ekonomisk härdsmälta kommer först. Ekonomin är global och med nya handelshinder, politiska oroligheter, USA på fallrepet, många länder i EU överskuldsatta och dessutom rätt så många begränsade naturkatastrofer kommer det att braka ihop ganska snart, skulle jag tro. Krig följer lätt på ekonomiska härdsmältor, och tvärtom.

Peak Everything driver också på, men det kanske dröjer litet längre. Antibiotikaresistens och blandade pandemier är också ett hot men det kanske också dröjer litet längre. Klimatförändringen är obönhörlig men kommer väl antagligen att öka gradvis. I år har vi i Sverige haft onormalt varmt och torrt. Kanske det blir så nästa år också, eller om 5 år. Om 20 år kanske det är normalt med torka och stormar på Gudrunnivå, eller kanske Golfströmmen har flyttat, eller också inte.

Stora meteoritnedslag och vulkanutbrott kan ske när som helst, men det är ändå inte så ofta. Å andra sidan kan det bli extremt stora följder.

Solstormar och den direkta risken för ett större kärnvapenkrig kan nog förutsägas, men jag är för dåligt insatt för att komma med vettiga gissningar om det.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: mån 20 aug 2018, 08:18 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
För mig är prepping först och främst vanlig hushållsberedskap sådan den var innan slit-och-släng började på 60-talet. Jag tycker att det är bekvämt att bara kunna gå ned i källaren och hämta duschtvål, bea, tomatburk eller vadsomhelst när det tar slut. Dessutom passar jag på att bunkra under kampanjer och sparar då en slant. Köper ändå bara sådana varor jag alltid använder i vanliga fall. Såhär har jag alltid gjort.

Sedan har saker inträffat i samhället som gör att jag försöker preppa för scenarier. Det kan vara civila oroligheter, ofred, ransoneringar pga peak resurser, brist på (grund)vatten, brist på el och allt möjligt. Då växer förråden och kompletteras med div andra saker som jag inte tagit med i beräkningen tidigare.

Tillhörighet är också viktigt. Man behöver kunna diskutera sitt intresse med andra utan att bli betraktad som sinnessvag. Jag pratar katt med kattgrupper, odling med trädgårdsgrupper, handarbete med stickningsgruppen osv. Man kan finna tillhörighet på många olika ställen. Det här forumet är bara ett av dem men det har ökat i vikt under året.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: mån 20 aug 2018, 21:54 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Rörelsen började en gång med att medborgare blev oroliga över att mängden kärnvapen blivit stor och innehavarna skulle komma att använda dom i snar framtid.
Survivalismen var född! (Ytterligare en ism :shock: )
Suvivalisterna reagerade på något som var reellt, påtagligt!
Ur detta kröp mjukisarna fram några år senare och dessa blev preppers. Är det så, att det inte finns någon verkligt "hot" idag?
Och att vi i själva verket är en slags hipsters. Använder hipster begreppet lite slarvigt, så ursäkta mig.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: mån 20 aug 2018, 22:31 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Parabellum skrev:
Och att vi i själva verket är en slags hipsters. Använder hipster begreppet lite slarvigt, så ursäkta mig


Personlig så har jeg vanskelig med å ursäkta noen som er villig til å putte meg i kategorien hipster, men siden du innrømmer at det er slarvig bruk av begrepet, så får det være greit ;) .

Jeg ser frem mot at hipstere beveger seg videre mot neste mode... da blir det mye mer brukbart å finne på loppis :D . Spesielt om utstyr til fermentering av grønnsaker, baking av surdeig, brygging av øl eller barberredskaper, står på "need to have" listen for oss som handler der :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: mån 20 aug 2018, 22:53 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Crusoe skrev:
Parabellum skrev:
Och att vi i själva verket är en slags hipsters. Använder hipster begreppet lite slarvigt, så ursäkta mig


Personlig så har jeg vanskelig med å ursäkta noen som er villig til å putte meg i kategorien hipster, men siden du innrømmer at det er slarvig bruk av begrepet, så får det være greit ;) .

Jeg ser frem mot at hipstere beveger seg videre mot neste mode... da blir det mye mer brukbart å finne på loppis :D . Spesielt om utstyr til fermentering av grønnsaker, baking av surdeig, brygging av øl eller barberredskaper, står på "need to have" listen for oss som handler der :lol:


:lol: Kan inte annat än att hålla med.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: ons 22 aug 2018, 17:17 
Varför jag preppar? Polarisering i exponentiell tillväxt.

Måste vara något i luften eller vattnet som gör folk helknäppa idag. Eller kanske är det internet? Spelar ingen roll vilken trivialitet eller vilket världsproblem som än diskuteras, det finns inte längre några mellanvägar eller mittenåsikter. Nej, för fan. Här är det regelrätta bataljer: helveganer vs köttätare, extremvänstern vs extremhögern, Trump vs resten av världen, Åkesson vs resten av Sverige, mordiska antijägare vs mordiska jägare, militanta varghatare vs militanta vargkramare, etcetera ad nauseam.

Tro mina ord, vänner och ovänner, handgripligheter är inte långt bort även i detta land. Gissningsvis kommer de första gatustriderna att börja strax efter valet 2018. Folk som tror att de har rätt vs folk som tror att de har rätt. Dogmatism på båda sidor. Översätt detta till en global skala och de åtta miljarder halvidioter som populerar planeten och du har receptet på en redig pannkaka, och spisen har just slagits på.

Nog för att en generell självrensning av slödder från alla ideologier även i lilla Sverige skulle göra gott...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet