Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: ons 22 aug 2018, 18:03 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Så som du beskriver din anledning till prepping GMan, kan jag känna igen mig i.
Vi lever nu i en mycket märklig tid och det verkar ha hänt mycket på kort tid.
Innan trodde jag, att mitt sett att se på omgivningen hade något med mig och att jag blev äldre att göra.
Ja ni vet, en grinig gubbe. :shock:
Men så är inte fallet verkar det som, då yngre människor säger att de tycker det samma.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: ons 22 aug 2018, 19:50 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Jag tror störst risk är en politisk "krasch" som utlöser en ekonomisk sådan. Den kan vara lokal för Sverige/EU eller drabba hela världen.

Vi är helt klart på väg in i en ny tid, där gamla, stabila sanningar inte längre gäller. Det är som ett nytt 1968 (som var betydligt mer omvälvande än vi kanske förstår) fast tvärtom.

Sedan jag föddes har "officiell" humor, d v s sådan som förekommer i teater, radio, TV och tidningar alltid varit "vänster". Med internets genomslag har det förändrats. Redan för fem-tio år sedan påpekade jag för en bekant att vi står inför en total politisk omvälvning. "Varför säger du det", undrade han. "För att humor börjar bli höger", svarade jag. "Och humorns perspektiv är alltid första indikationen på förskjutningar i värderingar som politiken omöjligt kan stå emot".

Det kom med internet.

När media nu förfasar sig över "den hårda tonen" i sociala fora och nya medier är det nog i ärlighetens namn bara ovana. Man är inte van vid humor som slår lika rappt, vasst och elakt åt höger som den alltid gjort åt vänster.

Jag ägnar mig inte själv åt politiskt önsketänkande och håller mig ifrån politik, men ovan nämnda är en observation jag gjort som tyder på att nya politiska krafter kommer att utmana de etablerade - precis som 1968. Det blir aldrig smärtfritt, och tyvärr tror jag dagens politiker är av betydligt klenare virke än de som fanns 1968. Västvärldens politiker har inte samma statsmannamässighet, och de har inget potentiellt invaderande kommunistblock att skrämma medelklassen och den stora massan bort från de nya idéerna med.

Tvärtom är allt mer av medelklassen och den stora massan mer skrämda av den framtid som följer på att fortsätta stötta de gamla idéerna än vad som sker om man anammar de nya (härav allt mer stöd för Trump, Brexit, Orbàn, SD m m).

Det finns ingen som helst möjlighet att bromsa den polariseringen. Ingen. Som. Helst.

Det kan sluta illa. I värsta fall med "Venezuela/Zimbabwe"-scenario, oroligheter som liknar inbördeskrig eller ett slags Sydafrika, där rika och total misär samexisterar i ett fruktansvärt våldsamt och segregerat samhälle.

Jag kommer liksom alla andra att drabbas om något går snett, men har gjort allt jag kan för att skapa mig själv ett utrymme av riskspridning, uthållighet, resiliens - och därmed så hög grad av trygghet och handlingsfrihet för mig och min familj som jag kan uppbringa.

Blir det sämre eller bättre väder lär jag nog göra vad jag kan för att rida ut det också.

Så, tills vidare hämtar jag en påse popcorn ur prepperförrådet och fortsätter förbereda mig på det värsta. Jag ser inte fram mot det. Det kommer att bli skit för alla.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: tor 23 aug 2018, 00:13 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Teashirt skrev:


En betraktning og analyse jeg stiller meg 100% bak. Har faktisk hørt munnen min si det samme, poeng for poeng så mange ganger at det nesten er skremmende (:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: tor 23 aug 2018, 08:14 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
GMan, Parabellum, Teashirt och Crusoe säger precis vad jag tänker. Elände i någon form kommer. Frågan är när ungefär (gissar efter valet pga förväntat "fel" valresultat) och hur det kommer att gestalta sig rent konkret. Elda bilar på parkeringar har hittills varit ett favoritnöje men jag har även sett i GP att trapphus verkar komma på modet: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... -1.7749872
Det är bara en tidsfråga innan vi får de första dödsfallen och sedan får vi se hur det eskalerar efter det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: tor 23 aug 2018, 09:35 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag må vara naiv, eftersom jag lever i en skyddad bubbla, men jag ser inte att det finns tillräckligt med organiserade horder som kan skapa dessa upplopp som så idag. :hm:
Jag håller med om att det känns som om det på vissa ställen snabbt kan bli mycket varmt snabbt, men inte inbördeskrig/kravaller varmt - ännu. Pöbeln får ju sina bidrag och mat finns i affären.
Däremot om dom bitarna skulle försvinna (el - bidrag - pengar - mat, vatten etc), då kan det snabbt gå åt fel håll i områden där missnöje redan råder.
Erfarenheter visar ju lite på att strömavbrott i områden med, typ, social missär, har högre tendens till oro och våld jämfört med områden där sånt inte råder.
Jag tänker på längre strömavbrott i Stockholmsförorter mot tex Gudrun i Småland där inte så mycket hände.

Oavsett, jag är så klart beredd även på detta i den mån jag kan vara.
Skall bli intressant att se vad som händer. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: tor 23 aug 2018, 16:41 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Tank skrev:
Jag må vara naiv, eftersom jag lever i en skyddad bubbla, men jag ser inte att det finns tillräckligt med organiserade horder som kan skapa dessa upplopp som så idag. :hm:
Jag håller med om att det känns som om det på vissa ställen snabbt kan bli mycket varmt snabbt, men inte inbördeskrig/kravaller varmt - ännu. Pöbeln får ju sina bidrag och mat finns i affären.
Däremot om dom bitarna skulle försvinna (el - bidrag - pengar - mat, vatten etc), då kan det snabbt gå åt fel håll i områden där missnöje redan råder.
Erfarenheter visar ju lite på att strömavbrott i områden med, typ, social missär, har högre tendens till oro och våld jämfört med områden där sånt inte råder.
Jag tänker på längre strömavbrott i Stockholmsförorter mot tex Gudrun i Småland där inte så mycket hände.

Oavsett, jag är så klart beredd även på detta i den mån jag kan vara.
Skall bli intressant att se vad som händer. :hm:

//Tank


Nej, inte idag. Polariseringen är inte stor nog ännu, men trenden är dessvärre tydlig.

Det som oroar mig är vad som händer om vad Malcolm Kyeyune beskriver i denna färska artikel...

https://kvartal.se/artiklar/3892/

...fortgår i ytterligare ett decennium.

När segregationen är än värre och mer polariserande än idag och gruppen "pursvenskar" (som idag inte är en "grupptillhörighet" överhuvudtaget, utan en samling individer) börjar sluta sig samman som en motpol mot andra grupper. Om resurserna i ett sådant läge krymper aldrig så lite p g a politisk nödvändighet, inflation, kris eller ekonomiska världshändelser har Sverige problem.

Som trenden ser ut just nu kommer även "pursvenskar" att allt mer manifestera en egen identitet som svar på andra kulturers starka och utmanande sådana. Det är inte nödvändigtvis så att denna tillhörighet kommer att baseras enbart på hudfärg eller svenskt ursprung, men när majoritetskulturen i Sverige börjar känna den egna folkgruppens och kulturens framtid och existens hotad på allvar tror jag det kommer att ske - för så funkar flockdjuret människan.

Idag finns inte några manifestationer av detta, men om allt fortsätter som idag kommer det antagligen att ske förr eller senare. Jag tror det börjar bli riktigt allvarligt när insikten att man på riktigt kommer att bli en minoritet inom rätt snar tid träffar den sekulariserade, huvudsakligen "kulturkristna" svenska medelklassen. Oro över den egna gruppens/kulturens överlevnad kan få människor i grupp att göra oerhört farliga och/eller hemska saker.

Tyvärr påvisar åtskilliga vetenskapliga studier att vi människor gärna säger att vi gillar olika - man att vi i praktiken är lojala med det som är lika oss själva, och det som är nära oss själva. När saken ställs på sin spets väljer vi lojalitet efter detta, och dessvärre spårar det hela väldigt gärna ur totalt.

Läs t ex:

https://www.citylab.com/equity/2013/11/paradox-diverse-communities/7614/

Jag hoppas jag har fullständigt fel. Tyvärr tror jag inte det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: tor 23 aug 2018, 17:54 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Teashirt skrev:
Tyvärr påvisar åtskilliga vetenskapliga studier att vi människor gärna säger att vi gillar olika - man att vi i praktiken är lojala med det som är lika oss själva, och det som är nära oss själva.

Självklarheter. Utom för 87% av en Svenska befolkningen.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: tor 23 aug 2018, 23:02 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Teashirt skrev:
Tyvärr påvisar åtskilliga vetenskapliga studier att vi människor gärna säger att vi gillar olika - man att vi i praktiken är lojala med det som är lika oss själva, och det som är nära oss själva. När saken ställs på sin spets väljer vi lojalitet efter detta, och dessvärre spårar det hela väldigt gärna ur totalt.


Tänkte direkt på Maja Liljas avhandling Det bästa för mitt barn

http://oru.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

För de som ej orkar plöja igenom en avhandling så kan man läsa en sammanfattande nyhetsartikel om Maja Liljas forskningsresultat och slutsatser i länken nedan.

https://www.oru.se/nyheter/nyhetsarkiv/ ... egationen/

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: tor 23 aug 2018, 23:49 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
För att föra tillbaka diskussionen till TS frågeställning Vad är vitsen om inte kan se!? så vill jag påpeka att motsatsen "att stirra sig blind" på att det blir en kris är minst lika illa som att inte se att krisen kan komma. Jag har varit inne på ett liknande resonemang som TS. På frågan Varför vi preppar, finns det ju lika många svar som det finns preppers. Att preppa är egentligen ett sunt förhållningssätt enligt mig men om man preppar för att man egentligen är orolig och rädd för vad framtiden kommer att bära med sig, så tror jag att preppingen blir en falsk trygghet och en bedräglig livsstil. Själv preppar jag för vardagskriser, typ kraftiga snöoväder, stormar, längre kraftbortfall eller en kombo av dessa. Att det kommer lågkonjunkturer och kraftiga sådana är jag medveten om och därför preppar jag för dessa också, genom att göra mig skuldfri, skaffa mig en rejält tilltagen sparbuffert och äga mitt boende, samt att jag skaffar mig kunskaper, erfarenheter och kompetenser med lite bredd så att jag skulle kunna ta ett andra jobb i händelse av arbetslöshet. Jag har i och för sig även tankar på snabba och våldsamma politiska/ekonomiska omvälvningar och vad detta kan föra med sig men jag bor inte i den landsända eller i de områden där så stora och våldsamma sammandrabbningar kommer att äga rum. Val av landsända och ort, både för ens egna möjligheter i både goda och dåliga tider, är också viktigt ur preppingsynpunkt. Jag tänker inte skrämmas upp så att jag glömmer bort att leva ett normalt liv. Samhällssituationer som i filmen "The road" tror jag inte riktigt på ännu. Om den tiden kommer är jag nog inte kvar i livet.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 07:14 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Tank skrev:
Jag må vara naiv, eftersom jag lever i en skyddad bubbla, men jag ser inte att det finns tillräckligt med organiserade horder som kan skapa dessa upplopp som så idag....

//Tank


Horderna behöver nog inte vara så organiserade. Det räcker om ledarskapet är det, typ AFA, RG, NMR whatever på vänster- respektive högerextrem. Till dessa kommer andra konstellationer som t.ex. klanledare som kan kontrollera ett helt område. Allt kan styras via Snapchat och andra sociala medier.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 08:37 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Dvs om det blir riktigt oroligt, stäng ner sociala medier, eller kanske redan nu? :twisted:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 09:45 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
oldie skrev:
Dvs om det blir riktigt oroligt, stäng ner sociala medier, eller kanske redan nu? :twisted:


Japp, då dör allt onödigt spridande av b-s och forket vet inte längre hur de skall kommunicera....
Inga virala skumma grejor som sprids längre...

//Tank - i sin bubbla.

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 09:53 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Tank skrev:
oldie skrev:
Dvs om det blir riktigt oroligt, stäng ner sociala medier, eller kanske redan nu? :twisted:


Japp, då dör allt onödigt spridande av b-s och forket vet inte längre hur de skall kommunicera....
Inga virala skumma grejor som sprids längre...

//Tank - i sin bubbla.



Fantastiskt lösning! :up:
Då kommer enbart MSM att stå för all media rapportering och det har ju bara positiva följder.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 10:24 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Charlie** skrev:
För att föra tillbaka diskussionen till TS frågeställning Vad är vitsen om inte kan se!? så vill jag påpeka att motsatsen "att stirra sig blind" på att det blir en kris är minst lika illa som att inte se att krisen kan komma. Jag har varit inne på ett liknande resonemang som TS. På frågan Varför vi preppar, finns det ju lika många svar som det finns preppers. Att preppa är egentligen ett sunt förhållningssätt enligt mig men om man preppar för att man egentligen är orolig och rädd för vad framtiden kommer att bära med sig, så tror jag att preppingen blir en falsk trygghet och en bedräglig livsstil. Själv preppar jag för vardagskriser, typ kraftiga snöoväder, stormar, längre kraftbortfall eller en kombo av dessa. Att det kommer lågkonjunkturer och kraftiga sådana är jag medveten om och därför preppar jag för dessa också, genom att göra mig skuldfri, skaffa mig en rejält tilltagen sparbuffert och äga mitt boende, samt att jag skaffar mig kunskaper, erfarenheter och kompetenser med lite bredd så att jag skulle kunna ta ett andra jobb i händelse av arbetslöshet. Jag har i och för sig även tankar på snabba och våldsamma politiska/ekonomiska omvälvningar och vad detta kan föra med sig men jag bor inte i den landsända eller i de områden där så stora och våldsamma sammandrabbningar kommer att äga rum. Val av landsända och ort, både för ens egna möjligheter i både goda och dåliga tider, är också viktigt ur preppingsynpunkt. Jag tänker inte skrämmas upp så att jag glömmer bort att leva ett normalt liv. Samhällssituationer som i filmen "The road" tror jag inte riktigt på ännu. Om den tiden kommer är jag nog inte kvar i livet.


Det är precis som du beskriver Charlie.
Det gäller att se genom att panorera.
Att vara dynamisk, öppen och beslutsam är något som övertrumfar nästan alla produkt prepps, tror och tycker jag.
Kunskap och erfarenhet är också något som är mycket viktigt.
Genom att snabbt kunna ändra sitt beteende och möta en ny miljö, så ökar man möjligheterna för sig och sina.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 12:53 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Parabellum skrev:
... Fantastiskt lösning! :up:
Då kommer enbart MSM att stå för all media rapportering och det har ju bara positiva följder.


Japp!
En totalitär stat FTW! :lol: :up:

1954, here we come...

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet