Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: ons 08 aug 2018, 20:52 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Lodjuret skrev:
är det någon som har en bra formel för att räkna ut m2 takyta och mm/timme vad som ges i liter?


1 mm regn på 1 m2 ger 1 l. Så 150 m2 tak och 20 mm regn ger 3000 l eller 3 IBC-tankar. Spill oräknat.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: ons 08 aug 2018, 22:06 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
ordonnansen skrev:
Gloomyvice skrev:
ordonnansen"]Varför inte bara borra efter vatten?

Med den där arbetsinsatsen + kostnaden + reningsanläggningen så skulle jag borra alla dagar, då vet jag att vattnet är bra när jag behöver det.


Menar du att jag kan borra en egen brunn för max ett par tusenlappar? Om det du säger stämmer vill jag veta vilken utrustning jag ska köpa och vart, vore utan tvekan årets bästa preppingtips och jag är nog den första att köpa och borra en brunn i källaren.


Får jag en anläggning för att samla upp 20 kbm vatten, grovrena vattnet, pumpa runt och en slutrening som gör att jag törs dricka det utan att riskera att bli sjuk i en tid då inte sjukvård finns att tillgå för ett par tusenlappar så ska jag också skaffa den :hm: :hm:[/quote]

[quote="ordonnansen skrev:
Får jag en anläggning för att samla upp 20 kbm vatten, grovrena vattnet, pumpa runt och en slutrening som gör att jag törs dricka det utan att riskera att bli sjuk i en tid då inte sjukvård finns att tillgå för ett par tusenlappar så ska jag också skaffa den :hm: :hm:


Mitt tidigare inlägg kanske uppfattades mer drygt än tänkt?

Hur som, ungefärlig prisbild på mina förslag:

Pump 299:- (min modell finns inte längre) https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000038655
Svart IBC-tank kan man nog få tag i för 450:- styck när det inte är en sån här torka.
Vattentunna 200:-
Bestway Pool 10 m3 1000:- https://www.blocket.se/vi/80430930.htm

Poolen kan du nog få billigare efter sommaren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 23:05 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Peppar skrev:
Lodjuret skrev:
är det någon som har en bra formel för att räkna ut m2 takyta och mm/timme vad som ges i liter?


1 mm regn på 1 m2 ger 1 l. Så 150 m2 tak och 20 mm regn ger 3000 l eller 3 IBC-tankar. Spill oräknat.


Tack. Denna åker ner på emp säkra kollegieblocket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 23:11 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Måste vara trög. Var kan gemene man ringa för att borra ett djupt hål i marken kanske 100 meter för 2000kr för att sedan pumpa upp vatten?

Hör någon hur det låter? I torktider?

Min enda kommentar till det är att någon kanske skulle sitta på torken. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: lör 11 aug 2018, 11:59 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
[quote/]

Mitt tidigare inlägg kanske uppfattades mer drygt än tänkt?

Hur som, ungefärlig prisbild på mina förslag:

Pump 299:- (min modell finns inte längre) https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000038655
Svart IBC-tank kan man nog få tag i för 450:- styck när det inte är en sån här torka.
Vattentunna 200:-
Bestway Pool 10 m3 1000:- https://www.blocket.se/vi/80430930.htm

Poolen kan du nog få billigare efter sommaren.[/quote]

Hoppas att jag inte uppfattas som dryg nu 8|> 8|> men....

Jag tror absolut att priset kommer att skena iväg om man ska ha någonting som man alls kan lita på i nödsituation.

Visst kan jag samla upp vatten med en enkel stupränna ner i en pool, men skulle nån här dricka det eller ge till sina djur om man vet att vård/djursjukvård inte finns att få tag på? Sen kostar alla PRK-delar och anslutningar med genomföringar + filter + hydropress + backspolningar + oväntat som alltid kommer + Vill jag verkligen anförtro mitt enda vatten till en billig-pool i SHTF ??

Grejorna borde vara av bra kvalitet och inte billigaste möjliga så de håller många år eftersom ny ex. pump troligen är svårt att få tag på.

Ett borrhål med en kvalitetspump och ett honda elverk klasar jag som absolut bästa av flera anledningar.
1: Ingen rening behövs (oftast). Visst är det ibland att man monterar filter mot berggas eller radon men dessa är inget måste. Ett helt otjänligt borrhål är väldigt sällsynt.
2: Få komponenter som kan paja. Pumparna håller väldigt bra. De flesta jag har bytt är ca 20 år. Samma med tryckströmbrytare och hydroforer.
3: väldigt liten risk för kontaminering. Händer det så häll bara ner nån liter klor och spola läääänge.

På minussidan : Helt beroende av ett elverk.

Detta är mina tankar och absolut ingen sanning :hm: :hm:

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: lör 11 aug 2018, 14:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nu pratas det om vatten vid kris när det vanliga inte funkar . Och reningen efter dessa steg kan bli vattenreningstabletter , klorin . kokning eller destillering osv .
Det här ska vara enkelt och billigt så det blir av och inte en dröm om man hade pengar .
Då får man dricka helt orenat vatten och hoppas på tur .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 12:22 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tis 21 aug 2018, 07:49
Inlägg: 20
Lånar tråden lite.

Planerar att ha en IBC-tank bakom garaget. Men hittar inga svenska återförsäljare som har svarta. Ska man ta en transparent och klä den i svart plast? eller har ni några tips på ÅF som har?

Sedan har jag kikat på lite first flush systems men hittar inte heller här något bra alternativ i Sverige. Eller finns några andra bra filtreringsalternativ. Man vill ju gärna inte ha fågelskit, mygglarver och annat bråte i tanken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 13:16 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Lagra vatten i form av snö/is när det kommer? Komprimera snön till is och förvara i skugga och så det smälter så sakta som möjligt. Kanske börja fylla en damm så?

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 17:15 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
mr.morti skrev:
Lånar tråden lite.

Planerar att ha en IBC-tank bakom garaget. Men hittar inga svenska återförsäljare som har svarta. Ska man ta en transparent och klä den i svart plast? eller har ni några tips på ÅF som har?

Sedan har jag kikat på lite first flush systems men hittar inte heller här något bra alternativ i Sverige. Eller finns några andra bra filtreringsalternativ. Man vill ju gärna inte ha fågelskit, mygglarver och annat bråte i tanken.


kollat blocket?
brukar finnas där
ha lite koll på det och det brukar dyka upp

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 17:17 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
Tomahawk skrev:
Lagra vatten i form av snö/is när det kommer? Komprimera snön till is och förvara i skugga och så det smälter så sakta som möjligt. Kanske börja fylla en damm så?


:smack: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up:
mycket bra tänk, en sådan sak som man borde kommit på :oops:

man kan såga upp sjöis med och lagra, och ha kylskåp om ingen ström funnes

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 17:36 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
slasken skrev:
Tomahawk skrev:
Lagra vatten i form av snö/is när det kommer? Komprimera snön till is och förvara i skugga och så det smälter så sakta som möjligt. Kanske börja fylla en damm så?


:smack: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up:
mycket bra tänk, en sådan sak som man borde kommit på :oops:

man kan såga upp sjöis med och lagra, och ha kylskåp om ingen ström funnes


Minnet börjar blekna men gjorde man inte lite så innan kylskåp fanns. Is lades i stora stackar o täcktes med såg/kutterspån. Vart själv förvånad för många år sedan när jag kapat ved med motorsåg hemma på tomten. Det var vinter o kutterspånet la sig som drivor på marken.
Senare under försommaren skulle jag städa undan allt spån men upptäckte att det fortfarande var snö o is under spånet. Trots maj o 20 plus.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 20:28 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
det var kylskåp, , men kallades även isskåp och zinkskåp

det var stora högar med isblock under sågspån

nackdelen i södra sverige är att sannolikheten för isvintrar minskar sakteliga

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: lör 25 aug 2018, 08:05 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Förr förvarade man is i isdös så att den höll till sommaren och kunde använda i isskåp, köttskåp mm. Googla så får du en massa trevliga länkar från bygdemuseer mm.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: lör 25 aug 2018, 21:12 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Kostnad för att borra brunn var ca 70 000 inklusive pump och grävning ca 20 meter samt elinstallation. Då ingick inte hydrofor/hydropress då jag kunde använda min gamla. Detta var alltså för ca två år sedan och ett bra pris då jag jämförde mellan ca 5 leverantörer. Kostnade ökar per meter upp till hundra, efter det blir det inte dyrare enligt det avtal jag hade. Det slutade med att de fick borra två hål då det första gav otjänligt vatten. Det andra blev 121 meter djupt och total borrade de alltså nästan 250 meter men jag betalade alltså bara för 100. Jag hade tur och fick bra vattenkvalité men har man otur kan man bli tvungen att rena vattnet från exempelvis radon och/eller mangan etc. och det kan lätt bli en 40-50 000 extra för rening!

Brunnsborrare garanterar alltså endast volym om minst 3,5 kubik per dygn men inte kvalitén på vattnet.

Jag hade alltså en grävd brunn sedan tidigare men den hade sinat flera gånger under årets torraste period och jag tröttnade på detta. Nu har jag dock två separata system som jag kan välja mellan med ett knapptryck. Brunnen i det djupborrade hålet är en vanlig 220 pump medan den andra brunnen är 3-fas...

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: sön 26 aug 2018, 12:24 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
mr.morti skrev:
Lånar tråden lite.

Planerar att ha en IBC-tank bakom garaget. Men hittar inga svenska återförsäljare som har svarta. Ska man ta en transparent och klä den i svart plast? eller har ni några tips på ÅF som har?

Sedan har jag kikat på lite first flush systems men hittar inte heller här något bra alternativ i Sverige. Eller finns några andra bra filtreringsalternativ. Man vill ju gärna inte ha fågelskit, mygglarver och annat bråte i tanken.


Om du kommer ner till våra grannar i söder, Danmark, så har de ett helt annat utbud av utrustning för att samla regnvatten. Vatten och avlopp är dyrare där...

Ett exempel: https://www.regnvandstanken.dk/ (bra för att hitta danska ord att googla på)

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet