Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Röka på
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 10:05 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Köpte en Abu rök till mig själv som julklapp :D Nu tänkte jag börja pröva mig fram o prova att röka på olika råvaror.

Inhandlade en kokt julskinka 3.5 kg för 20 spänn :D i veckan. Försökt o läsa på lite i ämnet det tycks vara delade meningar om det blir gott att röka den kokta skinkan. Tänkte iaf testa dels en större bit o uppskuren i skivor.

Någon som testat det? Kom gärna med tips! Jag är novis inom rökeriets ädla konst.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Röka på
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 10:37 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Jag skulle rökt den i så stora bitar som möjligt med då kall rök som möjligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Röka på
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 11:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag skulle röka skivor .
Anledningen , förr då hela skinkor röktes så hade de hängt på tork ett tag innan så vattenhalten var låg , även grishållningen gav lite annat kött .
Idag så sprutsaltas köttet och man ökar på vattenhalten , det med sämre råvara från början gör att jag inte skulle röka hela stycket

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Röka på
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 12:07 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Rökning är ett sätt att sänka fukthalten, varför kallrökning under en längre tid skulle vara bra för julskinkan. Jag har själv rökt julskinka för några år sedan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Röka på
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 15:08 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg er helt novise selv, men har røyket litt ( :lol: jupp dessverre også cigarrer og sigaretter :oops: ) de siste årene.

Som nevnt tidligere i tråden så fungerer en ABU-røk etter prinsippet om varmrøyking. Det vil si at kjøttet tilberedes i en temperatur mellom 50-90*C. Kaldrøyk derimot tilbereder kjøttet i temperaturer mellom 20-30*C. (mellom 30-50*C kalles svalrøyking).

Varmrøyking tar fra 1 til 8 timer avhengig av kjøttets størrelse (selvsagt finnes det tilberedningsmetoder med varmrøyk som kan ta lengere tid, langtids smoker/BBQ behandling). Ved varmrøyking endrer kjøttet kvaliteter i enn langt større grad enn ved kaldrøyking, da temperaturen har betydning for tilberedelsen. I tillegg vil røyksmaken bli kraftigere ved varmrøyking.

Røyken i seg selv gir en (liten) antibakteriell virkning på kjøttoverflaten. Derfor vil i utgangspunktet varmrøyking ha en mer positiv effekt med tanke på konservering, siden temperaturen er langt høyere og dermed bidrar til å drepe microorganismer på kjøttoverflaten.

På den andre siden, så benyttes kaldrøyking som oftest sammen med andre konserverende teknikker slik som kraftigere salting og lufttørking, noe som bidrar til at konserveringseffekten blir bedre.

En kaldrøyk kan lett lages i en skråning. Et ildsted med en røykekanal som er lang nok til å kjøle røyken og et røykekammer er alt som skal til. Ønsker man en større varmrøyk enn ABU-røyken, så kan en varmrøk enkelt lages ut av en metalltønne.

Jeg har selv saltet, kaldrøyket og tørket kjøtt av kanin, rådyr, lam og svin. Kjøttet har blitt oppbevart hengende inne i en kjeller (ikke optimalt med tanke på fukt, samt jeg bor ved kysten langt sør, så luftfukten er i utgangspunktet ikke den beste). Min erfaring så langt er at kanin, rådyr og lam er både spiselig og godt, selv etter et år. På svinekjøttet blir fettet raskt mye harskere, så det bør spises tidligere.

Jeg handler også ribbe billig i Sverige før jul som jeg salter, røyker og tørker før jeg fryser den ned. På forhånd har jeg fjernet det ytterste laget av svor (det blir småfuglene glade for, samt jeg skjærer av ribbene som vi bruker til tynne spareribs. Det vi sitter igjen med da er bacon til 29,- pr. kg. som vi fryser ned. (knapt halv pris på svenskebacon, men svært mye billigere enn bacon i Norge).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Röka på
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 22:57 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Blev det något?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Röka på
InläggPostat: sön 26 aug 2018, 09:24 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
pre skrev:
Blev det något?


Sent svar! Men nej det rann ut i sanden. Men rökt lite annat bl.a. räkor :up: .

Men efter läst lite mer om rökning så har intresset vaknat igen. Även insaltning konservering lufttorkning osv står på måste listan! Är pinsamt dåligt insatt i sådana viktiga ämnen.

I den bästa av världar vore det optimalt om man byggde sig en rök modell större. Helst en kall o varm rök. Kan man kombinera det i en o samma rök? Vad jag förstått så skulle det vara möjligt genom att ha olika längd på rökkanalerna :hm: .

Nitritsalt tycks vara något som man borde köpa på sig. Har sett att det finns att köpa på nätet.
Någon som känner till om man kan köpa det i fysisk butik?

Går det att lufttorka kött utan tillsatt energi? Tycker mig mest läsa om olika ungnar som används. Vet ju att det finns tillexempel lufttorkad skinka som hänger i butiksfönster o dyl. Frågan är om den har värmebehandlats innan?

Hjälp mig gärna o räta ut mina funderingar!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Röka på
InläggPostat: sön 26 aug 2018, 21:56 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Min far spikade försiktigt upp mört på plankor en uthusvägg ett år, och det blev kalas för hundarna till vintern. Han verkade väldigt rutinerad, gissar att det skulle ha dugt som folkmat också, åtminstone talade de någon gång om torkad fisk som någon hade ätit för mycket av och den svällde i magen och det var inte alls bra (pga volymökningen alltså). Märk väl att han var väldigt noga med att man inte skulle äta rå fisk. Han vägrade äta gravad lax, och såg ogillande/bekymrad ut om någon annan gjorde det.

Men eftersom det var till hundarna var det bara tagit ut inälvorna. Jag gissar att det skulle ha saltats om det varit till människor. Fisken luktade rätt illa och förvarades utomhus, har jag för mig.

Urd skrev:
pre skrev:
Blev det något?


Sent svar! Men nej det rann ut i sanden. Men rökt lite annat bl.a. räkor :up: .

Men efter läst lite mer om rökning så har intresset vaknat igen. Även insaltning konservering lufttorkning osv står på måste listan! Är pinsamt dåligt insatt i sådana viktiga ämnen.

I den bästa av världar vore det optimalt om man byggde sig en rök modell större. Helst en kall o varm rök. Kan man kombinera det i en o samma rök? Vad jag förstått så skulle det vara möjligt genom att ha olika längd på rökkanalerna :hm: .

Nitritsalt tycks vara något som man borde köpa på sig. Har sett att det finns att köpa på nätet.
Någon som känner till om man kan köpa det i fysisk butik?

Går det att lufttorka kött utan tillsatt energi? Tycker mig mest läsa om olika ungnar som används. Vet ju att det finns tillexempel lufttorkad skinka som hänger i butiksfönster o dyl. Frågan är om den har värmebehandlats innan?

Hjälp mig gärna o räta ut mina funderingar!

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Röka på
InläggPostat: mån 27 aug 2018, 08:59 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Mört skall man inte förakta. Stor fin mört smakar utmärkt och har inte mer ben än strömming. Man bör rensa den noga så att det inte är dynt i den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Röka på
InläggPostat: mån 27 aug 2018, 12:48 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Min farfar (skulle vait 110 i år om han fortfarande levt) berättade att de åt mört på våren.
Efter en vinter då man i stort sett bara ätit salt fisk, så var det otroligt gott att få äta någon typ av färsk fisk istället, och mört var tydligen det första man kunde få upp.

De brukade kalla mört för "vintersik"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Röka på
InläggPostat: ons 29 aug 2018, 19:34 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 27 aug 2018, 01:11
Inlägg: 12
Man kan variera temperaturen på många olika sätt men ett av dom är väl att kunna variera längden på rökröret.

Jag byggde för några år sedan en form av varmrök. En klassisk rök i sluttning med en murad eldstad i nederkant och sedan ett ca 2 m långt stålrör upp till ett rökrum. Ett tips som jag fick höra var att mura upp ca 1 meter på rökrummet (med träbyggnad på) och fylla med halvstora stenar. Detta för att dels ”slå sönder” röken som kommer in i botten och få röken jämnt fördelad och även jämna ut temperaturen. Men framförallt för att undvika att gnistor som kan komma från elden tar sig till träet i rökrummet...

Jag funderade ett tag på att bygga någon form av isolering till rökröret som man kan sätta dit eller ta bort för att på så sätt variera temperaturen. Jag har även testat att kyla rökröret med vatten. Detta verkar dock påverka temperaturen i röken marginellt. Dessutom såg jag ganska snart ett ordentligt problem med att använda den röken till kallrökning och det är tiden. Skall man kallröka ett större köttstycke kan det ta ett dygn eller mer. Min rök behöver passning ca i gång i halvtimmen/timmen för att hålla en relativt jämn temperatur. Det hade blivit helt orimligt att hålla på så i ett helt dygn. Jag har därför planer på att bygga en ny rök och då en halvautomatisk kallrök. Det bygger man enklast (som jag tolkat det) med ett stålrör och en akvariepump. Finns filmer på youtube hur det går till.

Angående nitritsalt har jag i flera år saltat in med vanligt grovsalt. I år fick jag dock tummen ur efter bockjakten och beställde nitritsalt (hittade ingen fysisk butik så beställde på nätet). Det blev ordentligt mycket bättre och framförallt trevligare färg på köttet så det rekommenderas varmt.



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Röka på
InläggPostat: ons 29 aug 2018, 22:12 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Till o börja välkommen!

Sharp35 skrev:
Man kan variera temperaturen på många olika sätt men ett av dom är väl att kunna variera längden på rökröret.

Jag byggde för några år sedan en form av varmrök. En klassisk rök i sluttning med en murad eldstad i nederkant och sedan ett ca 2 m långt stålrör upp till ett rökrum. Ett tips som jag fick höra var att mura upp ca 1 meter på rökrummet (med träbyggnad på) och fylla med halvstora stenar. Detta för att dels ”slå sönder” röken som kommer in i botten och få röken jämnt fördelad och även jämna ut temperaturen. Men framförallt för att undvika att gnistor som kan komma från elden tar sig till träet i rökrummet...

Jag funderade ett tag på att bygga någon form av isolering till rökröret som man kan sätta dit eller ta bort för att på så sätt variera temperaturen. Jag har även testat att kyla rökröret med vatten. Detta verkar dock påverka temperaturen i röken marginellt. Dessutom såg jag ganska snart ett ordentligt problem med att använda den röken till kallrökning och det är tiden. Skall man kallröka ett större köttstycke kan det ta ett dygn eller mer. Min rök behöver passning ca i gång i halvtimmen/timmen för att hålla en relativt jämn temperatur. Det hade blivit helt orimligt att hålla på så i ett helt dygn. Jag har därför planer på att bygga en ny rök och då en halvautomatisk kallrök. Det bygger man enklast (som jag tolkat det) med ett stålrör och en akvariepump. Finns filmer på youtube hur det går till.

Angående nitritsalt har jag i flera år saltat in med vanligt grovsalt. I år fick jag dock tummen ur efter bockjakten och beställde nitritsalt (hittade ingen fysisk butik så beställde på nätet). Det blev ordentligt mycket bättre och framförallt trevligare färg på köttet så det rekommenderas varmt.



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Tack för bra svar! Känns som du tänkt igenom det hela! :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Röka på
InläggPostat: ons 29 aug 2018, 23:23 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 27 aug 2018, 01:11
Inlägg: 12
Urd skrev:
Till o börja välkommen!

Sharp35 skrev:
Man kan variera temperaturen på många olika sätt men ett av dom är väl att kunna variera längden på rökröret.

Jag byggde för några år sedan en form av varmrök. En klassisk rök i sluttning med en murad eldstad i nederkant och sedan ett ca 2 m långt stålrör upp till ett rökrum. Ett tips som jag fick höra var att mura upp ca 1 meter på rökrummet (med träbyggnad på) och fylla med halvstora stenar. Detta för att dels ”slå sönder” röken som kommer in i botten och få röken jämnt fördelad och även jämna ut temperaturen. Men framförallt för att undvika att gnistor som kan komma från elden tar sig till träet i rökrummet...

Jag funderade ett tag på att bygga någon form av isolering till rökröret som man kan sätta dit eller ta bort för att på så sätt variera temperaturen. Jag har även testat att kyla rökröret med vatten. Detta verkar dock påverka temperaturen i röken marginellt. Dessutom såg jag ganska snart ett ordentligt problem med att använda den röken till kallrökning och det är tiden. Skall man kallröka ett större köttstycke kan det ta ett dygn eller mer. Min rök behöver passning ca i gång i halvtimmen/timmen för att hålla en relativt jämn temperatur. Det hade blivit helt orimligt att hålla på så i ett helt dygn. Jag har därför planer på att bygga en ny rök och då en halvautomatisk kallrök. Det bygger man enklast (som jag tolkat det) med ett stålrör och en akvariepump. Finns filmer på youtube hur det går till.

Angående nitritsalt har jag i flera år saltat in med vanligt grovsalt. I år fick jag dock tummen ur efter bockjakten och beställde nitritsalt (hittade ingen fysisk butik så beställde på nätet). Det blev ordentligt mycket bättre och framförallt trevligare färg på köttet så det rekommenderas varmt.



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Tack för bra svar! Känns som du tänkt igenom det hela! :D


Tackar tackar! [emoji2] Har varit inne och smygläst ett tag men borde nog skriva en presentation!

Ja jag är långt ifrån rutinerad i rökandet och det märks framförallt på en oerhört varierande kvalitet på resultatet! Men det är nog bara att fortsätta och testa och läsa det man kommer över!

Jag har en kompis som byggt en kallrök enligt ovan (med akvariepump). Skall be honom om ritningarna och bygga en egen (när tid finns). Om det finns intresse kan jag dokumentera och lägga upp här! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet