Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniv?
InläggPostat: ons 30 sep 2009, 17:19 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

skogsbonde skrev:
smuggas skrev:
Bilderna tog jag idag, kniven är en Benchmade 9051 AFO II, känns bra i handen, och eftersom det är en auto så är den givetvis lite annorlunda i hanteringen.

Vi har nu glidit ifrån trådstartarens ursprungliga frågeställning en liten bit... :lol:

I fickan har jag ofta, sedan några månader tillbaka, en HK Nitrous Blitz. Också gjord av Benchmade, men assisted. Sjukt nära auto dock. Räcker att peta lite på pinnen på bladet, och börja öppna lite, så flyger den upp. Lite fräckt... 8)

http://smuggas.survivalist.se/

Inläggsrubrik: Re: Fällkniv
InläggPostat: mån 12 okt 2009, 23:26 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Jag har ett gäng olika Victorinox och till alldeles nyligen en Benchmade vex. Jag gav bort vexen, så nu måste jag köpa en ny.

Seved

InläggPostat: lör 30 jan 2010, 15:01 
Chefen

Var har man ett bra utbud av fällknivar kring 1000 kronor i helst Uppsala, men annars åtminstone inom ca tio mil?

Den förberedde överlever.

InläggPostat: lör 30 jan 2010, 18:22 
Armchair survivalist

sprithitler skrev:
Var har man ett bra utbud av fällknivar kring 1000 kronor i helst Uppsala, men annars åtminstone inom ca tio mil?

Nu är jag visserligen erfarenhet av butiken själv, men de har rätt så stort sortiment på knivkompaniet i stockholm.

InläggPostat: lör 30 jan 2010, 18:59 
Redneck survivalist

Recon Vildmark AB
S:t Olofsgatan 33A
753 30 UPPSALA

inget imponerande sortiment men Victorinox Hunter för 435:-
Mycket kniv för pengarna
//gadniha

InläggPostat: fre 23 jul 2010, 19:05 
Omega man
Användarvisningsbild

Jag skall inom kort på födelsedagskalas hos en äldre man i släkten. Han hjäper till ibland med att beskära träd och liknande, så jag vill ge något fint. Efter lite funderande kom jag på vad som skulle passa: En EKA 88 Masur med fodral.

Jag passade på att köpa en till mig själv också. :oops: :D

Klart imponerad! En sådan läckerbit! Liten och lätt med tunt, tunt blad. Gedigen kvalitetskänsla. Inga skalsidor här inte! Nej, en hel träbit, med uttag för mekanismen.

Inte det minsta taktisk, utan bara trevlig.

Bild

Bild

InläggPostat: mån 23 aug 2010, 22:32 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

tänkte låna tråden lite grann o passa på o be om lite åsikter, har funderat på en victorinox hercules:

http://www.sakwiki.com/show_image.php?i ... &nocount=y

stort låsbart knivblad, såg, sax, tång, 2 kryssmejslar, syl, konservöppnare/mejsel, kapsylöppnare/bred mejsel, korkskruv osv.
tänkte modda om den smala kryssmejseln till en platt mejsel, och byta ut plastsidorna till fejkad vit pärlemor eller nått snyggt träslag, dels för att slippa den där tråkiga röda färgen, dels för att få ett mer exlusivt utseende.
folk reagerar mer positivt när dom ser en "exklusiv" kniv än när mot vad dom gör när dom ser en "taktisk" kniv, tror jag, sen så lär farbror blå se mer positivt på en custombyggd multiverktygskniv än vad dom skulle göra på en svart enhandsöppnare med sågtänder :D (inge fel på såna men jag behöver verktyg i vardagen)

tänkte ha den som en lite mera kraftig edc kniv/arbetskniv och ute i bushen, är rätt säker på att verktygen räcker för de flesta problemen man kan stöta på.

Så vad tror ni, är det en värd investering eller kan jag lika gärna kasta pengarna i sjön?

InläggPostat: mån 23 aug 2010, 22:42 
Skärmskyddsmäklare

Personligen tycker jag inte att inte att Victorinox knivar är särskilt tåliga om man jämför med multitänger av bättre kvalitet men så länge man är medveten om det och använder de med förnuft kan de hålla länge. Om den modellen har de verktygen du vill ha är det bara att slå till. Den kostar "bara" strax under 400:- (plus alla avgifter) hos amerikanska handlare och det är inte så stora belopp jämfört med vad andra märkesknivar och multiverktyg kan kosta.

Min tinker är jag nöjd med sett till vad den kostade och jag använder den flera gånger i veckan.

En fördel hos den modellen som jag gillar är att den har låsbart blad.

InläggPostat: tis 24 aug 2010, 16:26 
Användarvisningsbild

softfeel_one skrev:
Personligen tycker jag inte att inte att Victorinox knivar är särskilt tåliga om man jämför med multitänger av bättre kvalitet men så länge man är medveten om det och använder de med förnuft kan de hålla länge. Om den modellen har de verktygen du vill ha är det bara att slå till. Den kostar "bara" strax under 400:- (plus alla avgifter) hos amerikanska handlare och det är inte så stora belopp jämfört med vad andra märkesknivar och multiverktyg kan kosta.

Min tinker är jag nöjd med sett till vad den kostade och jag använder den flera gånger i veckan.

En fördel hos den modellen som jag gillar är att den har låsbart blad.

jo modellen har alla verktyg jag känner att jag behöver, har klarat mig med en liten victorinox men samma verktyg, fast utan tång, ett flertal vändor ute o skogen och vid lättare mekarbeten, enda som saknats är en mindre tång så ja kan klippa tunnare ståltråd osv.
Arbetar i "skogen" iprincip dagligen o har klarat mig med den lilla vic modellen, men behöver en större med låsbart blad o tång.

Föredrar multiverktyg baserade på en fällkniv, snyggare och sen tkr ja att det e lite smidare än en tång, sen så kan jag custombygga fällkniven litegranna.

Sen så ja, blir för dyrt o skaffa sig en multitång för typ 1500 :(

får se om/när det blir av o skaffa sig en :)

InläggPostat: tis 31 aug 2010, 21:27 

Här är den senaste fällisen jag införskaffat. En benchmade 975 emerson design med 4 mm tjockt ATS-34 stål. Stadig fällis.
/Kimmo Lilja
Bild
Bild
Bild
Bild

InläggPostat: tis 31 aug 2010, 22:13 
Kreditkortsberoende

skogsbonde skrev:
Jag skall inom kort på födelsedagskalas hos en äldre man i släkten. Han hjäper till ibland med att beskära träd och liknande, så jag vill ge något fint. Efter lite funderande kom jag på vad som skulle passa: En EKA 88 Masur med fodral.

Jag passade på att köpa en till mig själv också. :oops: :D

Klart imponerad! En sådan läckerbit! Liten och lätt med tunt, tunt blad. Gedigen kvalitetskänsla. Inga skalsidor här inte! Nej, en hel träbit, med uttag för mekanismen.

Inte det minsta taktisk, utan bara trevlig.

[img.]http://u.snelhest.org/i/2010/07/23_1477.jpg[/img]

[img.]http://u.snelhest.org/i/2010/07/23_141.jpg[/img]

Själv tycker jag att det var lite dålig polering från fabriken... tror du ser vilken sida jag polerat :lol:.
Bild
Bild

InläggPostat: mån 27 sep 2010, 11:33 
Chefen

Jag var in en sväng på vapenaffären idag men fick dessvärre gå därifrån med mitt ursprungliga ärende oförrättat, däremot fick jag med mig en fällkniv, en EKA, vet ej modellnamnet, men det är gummihandtag, den ligger bra i min hand och på bladet står: EKA Sweden Sandvik 12c27. Det stod i slutänden mellan den här och en till synes ganska trevlig Spyderco, men Spyderco:n var kinatillverkad, den här var svensk, då blev det inte svårt att bestämma sig, särskilt då priset för den svenska var endast obetydligt högre.

Den förberedde överlever.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2