Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 24 dec 2017, 00:33 
Bör också tänka på att efter några år så finns det inte mycket näring kvar i vattnet så eventuella bakterier och annat som kan ha frodats där kan ha dött för länge sedan.

Frågan är hur länge de lever om förutsättningarna skulle finnas. Finns det någon biolog på forumet?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 24 dec 2017, 01:15 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
VinterNoll skrev:
Bör också tänka på att efter några år så finns det inte mycket näring kvar i vattnet så eventuella bakterier och annat som kan ha frodats där kan ha dött för länge sedan.

Frågan är hur länge de lever om förutsättningarna skulle finnas. Finns det någon biolog på forumet?

Eh, nej. Bakterier dör inte bara för att det inte finns föda. Vissa kan gå in i sporform, för att sedan gå in i växande tillstånd under bättre förutsättningar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 24 dec 2017, 01:48 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Rent vatten (dricksvatten) på dunkar som är ordentligt diskade (paranoida kan chockklorera dunken först sen hälla bort det klorerade vattnet) fyll dunkarna och lagra svalt och mörkt. Mörkt är viktigast för annars kan alger växa till sig.
Lagra i åratal men kolla varje år, lukt och känn med fingret om det finns antydan till ”slem” på insidan. Använd tex latex handske, inga skitiga naglar i vattnet [emoji3]
Drack själv vatten i veckan som stått mörkt i bilen i en pet-flaska sedan maj månad. Smakade utmärkt.
Det viktiga är att vattnet är rent och inga e-koliforma bakterier vid fyllning.
E-koliforma bakterier är den största faran när man dricker okänt vatten i naturen. Kan komma från döda djur uppströms tex.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 03 sep 2018, 18:23 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: sön 02 sep 2018, 18:27
Inlägg: 32
Gammal tråd men hoppas det är ok att jag försöker återuppliva den :)

Tänkte förut rotera mina vattendunkar var 6:e månad då jag läste på diverse bloggar att det är standard. När jag nämnde det för en vän som kan anses vara expert på sådant sa han varje månad för annars kan tillväxt av oönskat ske (han är ingen överdrivet hygienisk person så villl tro att det ligger nån sanning i det).

Min fråga är då: Om man endast orkar rotera var 6:e månad bör jag använda LifeStraw/vattenreningstabletter vid en kris? Hur tänker ni med reservvatten ni har i dunkar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 03 sep 2018, 18:45 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Hej,

Jag har haft vatten i två år som var helt okej.
Efter det roterar jag mycket sällan.
Förvarar det mörk och svalt.
Vid bruk kokas eller renas det som du säger, om det behövs. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 03 sep 2018, 19:10 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Som steg 1 vid vattenstopp har jag köpt flaskor med okolsyrat vatten. De står på ett betonggolv i en mörk bod och växlar temperatur i takt med årstiderna men lite varmare på vintern och lite svalare på sommaren. När de köps är bäst före ofta kring ett år fram, att ha dem ett år längre än bäst före är inga problem.

Fyller du dunkar själv bör du kunna ha dem minst ett år om de står mörkt och svalt och vattnet är rent. Vid tvekan kokar du vattnet eller häller lite klor i det när det ska användas. Du kan också tillsätta lite klor när du fyller på vattnet. När det ska användas häller du upp i en kanna och låter stå ett tag medan dunken får stå öppen så försvinner kloret. Om det varken luktar eller smakar klor, eller bara doftar svagt, så är det drickbart.

En månad är väldigt kort. Har du egen grävd brunn och dunkarna förvarade ljust i rumstemperatur så kan det vara befogat. Man ser eller känner när det blivit fel.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 03 sep 2018, 19:30 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: sön 02 sep 2018, 18:27
Inlägg: 32
Tack för svaren!! :D
Ska utöka mitt förråd av vattenreningsprodukter/bränsle för att kunna koka så jag är på den säkra sidan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 03 sep 2018, 20:44 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Kan du förvara svalt och mörkt. Då sker ingen algtillväxt och är det rena dunkar av bra plast tex Biltemas 10 och 20 liters ISO dunkar (de med stort blått lock). Ja då kan det stå i åratal.
Står det varmt och i solljus, ja prova själv med en liten flaska så ser du gröna alger fort...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 03 sep 2018, 21:09 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Har det blivit på växter i kärlen kan Star San HB Five Star användas.
Mycket smidig att använda och är livsmedels godkänd.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 03 sep 2018, 21:32 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Jag har en 2liters petflaska 90% fylld o sedan ihopklämd så det inte blev en luftbubbla när jag skruvade åt korken..
Fanskapet har legat i två år ute på balkongen (inte i direkt solljus, men så att det är ljust,ljust,ljust) Det är fortfarande klart vatten. :hm:
Kan någon förklara fenomenet?
Jag fyllde den med vanligt kommunalt dricksvatten för 5år sedan och jag hade den som frysklamp.. sedan kom jag på att jag ska testa för att få se de gröna algerna växa till sig.

Sedan som tips till biltemas 20Liters dunkar, så säljer Ikea en källsorteringsväska(finns i svart, vit o grå) (DIMPA) https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40180136/
Denna är som gjord för biltemas dunk.. Perfekt för att hjälpa till att hålla borta ljuset lite extra och smälter in snyggt så ingen reagerar på vattendunkarna. :D

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Senast redigerad av Blondie mån 03 sep 2018, 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 03 sep 2018, 21:32 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: sön 02 sep 2018, 18:27
Inlägg: 32
Palle500 skrev:
Kan du förvara svalt och mörkt. Då sker ingen algtillväxt och är det rena dunkar av bra plast tex Biltemas 10 och 20 liters ISO dunkar (de med stort blått lock). Ja då kan det stå i åratal.
Står det varmt och i solljus, ja prova själv med en liten flaska så ser du gröna alger fort...


Tack för infon.
Aj då, då valde jag fel dunkar på Biltema (några 5-liters). Ska välja större när jag gör nästa inköp :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 03 sep 2018, 21:33 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: sön 02 sep 2018, 18:27
Inlägg: 32
Parabellum skrev:
Har det blivit på växter i kärlen kan Star San HB Five Star användas.
Mycket smidig att använda och är livsmedels godkänd.


Tack! Ska kolla upp det nån dag!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 03 sep 2018, 22:21 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
TjejPrepper skrev:
Palle500 skrev:
Kan du förvara svalt och mörkt. Då sker ingen algtillväxt och är det rena dunkar av bra plast tex Biltemas 10 och 20 liters ISO dunkar (de med stort blått lock). Ja då kan det stå i åratal.
Står det varmt och i solljus, ja prova själv med en liten flaska så ser du gröna alger fort...


Tack för infon.
Aj då, då valde jag fel dunkar på Biltema (några 5-liters). Ska välja större när jag gör nästa inköp :)

Dom du redan köpt är nog bra och duger. Det som gäller är att plasten inte är mycket använd till annat och diskad. Blir lätt repor (värre med PET flaskor) som binder mikroorganismer och blir då svårare att rengöra. Lukta och smaka på vattnet. Känns det ok så är det bara och dricka.
Någon annan kanske vet om det överhuvudtaget kan bildas farligt vatten i dunkarna? Jag tror inte det, som värst en dålig mage dagen efter...
Men råkade ut för att mina äldre (10-20 år) 5 liters dunkar som varit med på div camping och annat stått med skvättar i och odiskade. Där fick jag en fadd smak på direkten även om jag diskade och klorerade. Så då. Blev det nya biltema för 3-4 år sedan och rätt lagrat i matkällare är dom fortfarande bra och någon är nog vattnet 3 år och helt ok. Puh lång mening!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: tis 04 sep 2018, 08:46 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Blondie skrev:
Jag har en 2liters petflaska 90% fylld o sedan ihopklämd så det inte blev en luftbubbla när jag skruvade åt korken..
Fanskapet har legat i två år ute på balkongen (inte i direkt solljus, men så att det är ljust,ljust,ljust) Det är fortfarande klart vatten. :hm:
Kan någon förklara fenomenet?


Det finns flera möjligheter:

1. Kranvattnet var tillräckligt klorerat för att vara helt sterilt. Då kan vattnet inte bli dåligt pga biologisk aktivitet.
2. Det har uppstått en balans i dunken mellan virus, bakterier och alger som gör att det är lite synliga organismer. Kanske all näring är koncentrerad i en tunn genomskinlig biofilm av bakterier på insidan av flaskan. Kan vara farligt. Kan vara helt ofarligt.
3. En tidigare påväxt av alger och bakterier har lett till uppbyggnad av gifter i dunken, så att dunken nu är steril. Eventuella döda bakterier och alger samt gifter kan finnas kvar eller har brutits ner och upplösts.
4. Solljus verkar steriliserande med hjälp av UV-strålar. Vattnet kan ha blivit strålsteriliserat innan det hann ske någon omfattande påväxt.

Jag gissar på en kombination av flera av orsakerna ovan.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: tis 04 sep 2018, 14:46 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
EssBe skrev:
Blondie skrev:
Jag har en 2liters petflaska 90% fylld o sedan ihopklämd så det inte blev en luftbubbla när jag skruvade åt korken..
Fanskapet har legat i två år ute på balkongen (inte i direkt solljus, men så att det är ljust,ljust,ljust) Det är fortfarande klart vatten. :hm:
Kan någon förklara fenomenet?


Det finns flera möjligheter:

1. Kranvattnet var tillräckligt klorerat för att vara helt sterilt. Då kan vattnet inte bli dåligt pga biologisk aktivitet.
2. Det har uppstått en balans i dunken mellan virus, bakterier och alger som gör att det är lite synliga organismer. Kanske all näring är koncentrerad i en tunn genomskinlig biofilm av bakterier på insidan av flaskan. Kan vara farligt. Kan vara helt ofarligt.
3. En tidigare påväxt av alger och bakterier har lett till uppbyggnad av gifter i dunken, så att dunken nu är steril. Eventuella döda bakterier och alger samt gifter kan finnas kvar eller har brutits ner och upplösts.
4. Solljus verkar steriliserande med hjälp av UV-strålar. Vattnet kan ha blivit strålsteriliserat innan det hann ske någon omfattande påväxt.

Jag gissar på en kombination av flera av orsakerna ovan.


Intressant. :)
Kan det ha spelat någon roll att petflaskan har agerat frysklamp i 3år? så att bakterier helt enkelt frusit ihjäl och kylan har gjort steriliseringen.

Det skulle vara intressant att göra ett test på vattnet o se vad ett labb skulle se. :mrgreen:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet