Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: lör 23 apr 2016, 10:14 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

northwise skrev:
En flykthuva tar mindre plats är helmask https://www.gbgbrandservice.se/produktb ... bab_07.pdf
Finns även i mindre modell för yngre personer. En sån skulle jag satsa på, brand är trots allt det flest råkar ut för.

Flykthuva är inget alternativ alls för EDC, storleken på förpackningen är ca 2 Liter.... Dvs absolut inget man bär med sig om man inte måste. Däremot helt ok att ha i hemmet eller i bilen (bra vid stopp i långa tunnlar om fläktarna lägger av).

Om nån däremot har en ingång på att köpa Sundströms filter SR 331-2 ABEK1-CO (klarar CO) så säg till, jag vill ha några.

InläggPostat: lör 23 apr 2016, 10:43 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Derzu Uzala skrev:
northwise skrev:
En flykthuva tar mindre plats är helmask https://www.gbgbrandservice.se/produktb ... bab_07.pdf
Finns även i mindre modell för yngre personer. En sån skulle jag satsa på, brand är trots allt det flest råkar ut för.

Flykthuva är inget alternativ alls för EDC, storleken på förpackningen är ca 2 Liter.... Dvs absolut inget man bär med sig om man inte måste. Däremot helt ok att ha i hemmet eller i bilen (bra vid stopp i långa tunnlar om fläktarna lägger av).

Om nån däremot har en ingång på att köpa Sundströms filter SR 331-2 ABEK1-CO (klarar CO) så säg till, jag vill ha några.

Vet inte om jag håller med om storleken, http://youtu.be/i3sj3q6AndU Verkar mindre än så.

InläggPostat: lör 23 apr 2016, 10:54 
Användarvisningsbild

northwise skrev:
Vet inte om jag håller med om storleken, http://youtu.be/i3sj3q6AndU Verkar mindre än så.

Jag höll sundströms flykthuva i handen för ett par veckor sedan. Om förpacknigen sen är är 1,5L eller 2L spelar ingen roll, på tok för stort för att ha med sig som EDC oavsett.

Observera att du MÅSTE ha påsen i skyddsväskan, om folien perforeras så fungerar inte filtret när du behöver det.

InläggPostat: lör 23 apr 2016, 11:05 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Derzu Uzala skrev:
northwise skrev:

Jag höll sundströms flykthuva i handen för ett par veckor sedan. Om förpacknigen sen är är 1,5L eller 2L spelar ingen roll, på tok för stort för att ha med sig som EDC oavsett.

Observera att du MÅSTE ha påsen i skyddsväskan, om folien perforeras så fungerar inte filtret när du behöver det.

Storlek på EDC är relativt, flykthuvan är inte större än en hoprullad fleece. Allt beror på vilken beredskap man vill ha.
EDC för en del ska rymmas i fickorna, själv bär jag en ryggsäck och är van vid det.

InläggPostat: lör 23 apr 2016, 11:07 
Användarvisningsbild

northwise skrev:
Storlek på EDC är relativt, flykthuvan är inte större än en hoprullad fleece. Allt beror på vilken beredskap man vill ha.
EDC för en del ska rymmas i fickorna, själv bär jag en ryggsäck och är van vid det.

Så, skaffa en egen tråd för din ryggsäck då?

Om det inte framgått så vill jag som TS få fram något som fungerar i fickorna och alltid är med.

Senast redigerad av Derzu Uzala lör 23 apr 2016, 11:15, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 23 apr 2016, 11:15 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Derzu Uzala skrev:
northwise skrev:

Så, skaffa en egen tråd för din ryggsäck då?

Om det inte framgått så vill jag som TS få fram något som fungerar i fickorna och alltid är med. (hint).

Annars har jag både helmasker, halvmasker och fläktassisterade filter så problemet existerar inte ens.

Bli inte så grinig nu, hade inte läst uppdaterat första inlägg, men nu såg jag det.

InläggPostat: lör 23 apr 2016, 11:16 
Användarvisningsbild

Du har rätt, ingen orsak att bli grinig.

my bad.

InläggPostat: lör 23 apr 2016, 11:44 
Skärmskyddsmäklare

ABC är bra häftigt och kräver sin plats och förberedelse. Att Alla dessa är följder av människans uppfinninsrikedom på gränslösa vansinnet kanske ska has i åtanke...
Så svårigheten för skydd är ju ofta med i själva framställningen av de.
En prepper borde sakna en chans för fullgott skydd, utan försvinna eller gräva ner sig borde vara optimalast.
Kanske bäst köra på som ovan för brand mm i den förberedelsen...

A - Atom
Enda direkta här är väl jod och hålla skallen nere. Vindriktning och sen pysa i motsatt riktning dortast det bara går. Mycket finns ta del av efter Japans vansinne... Mycket som gick fel där...

B - Biologiskt är kanske förutom luftburna, relativt ok med renlighet och avståndtagande lättast att undvuka. Tvål å vatten, inte peta på vare sig levandedjur, kadaver eller människor i onödan. Vattenkällor att se om liv finns där och djur dricker, kokning osv.
Går ju heller inte gå med masken dagarna i ända. Är det luftburet, så är det... Huden andas ju den med...

C - Kemisk är i mitt tycke det absolut värsta och är absolut det svåraste skydda sig från. En del lab-hopkok är så extrema kläderna i sig har en skyddstid, inkl. Stövlarna av tjockaste gummi.
Sen beror tiden med på nedbrytningen och den kan variera kraftigt, samt återaktivera sig tex vid regn.
Vet inte hur en hazmat utrustning kan tänkas nerpackas eller has i beredskap, masken är kanske bara till för minimera skadan. Svårt se hur C i det här fsllet är förberedbar... Gäller nog mer hålla ner skallen några dar å hopas på söndring...

InläggPostat: lör 23 apr 2016, 11:50 
Användarvisningsbild

Osiris skrev:
A - Atom
Enda direkta här är väl jod och hålla skallen nere. Vindriktning och sen pysa i motsatt riktning dortast det bara går. Mycket finns ta del av efter Japans vansinne... Mycket som gick fel där...

Absolut viktigast är att inte få in partiklarna i kroppen alls eller i andra hand, minska mängden som kommer in.

När en radioaktiv partikel kommer in i din kropp så stannar den där en obestämd tid.
Under hela denna tid utsätter den dig för strålning.

Att få lite radioaktivt skit på sig är försumbart i jämförelse med att få in det i kroppen.

Så att skydda ingångsvägarna är det viktigaste.

JOD hjälper endast sköldkörteln, om än en hjälp så en falsk trygghet.

InläggPostat: lör 23 apr 2016, 11:55 
Användarvisningsbild

Vad många inte tänker på är att radioaktivt damm kan fastna i:

Andningsvägarna, lungor mm.
Svalg, matsmältningssystemet.
Ögonhålan (bakom ögat)
Örontrumpet, inneröra mm (det finns en passage mellan svalg och örat som kan transportera partiklar vid nysningar, hosta etc)

Får du in radioaktiva partiklar så kan det i vissa lägen vara extremt svårt för kroppen att få ut dem och det är inte heller lätt att sanera. I princip är man i så fall som bäst garanterad ett förkortat liv.

InläggPostat: lör 23 apr 2016, 12:58 
Skärmskyddsmäklare

Jo, strålning är absolut värst invändigt, som att svälja en k-pist med ändlöst magasin för skada celler mm.
Detta är ju människans värsta påhitt i att ha ihjäl varandra, så bästa är försöka vara ur vägen eller försvinna snabbast möjligt från ev riskzonen.

Bra med att ha i åtanke är att vara medveten om omgivningen, om det finns fåglar, insekter mm. Är det tyst, bör varningslampan tändas.

Sånt här är halvt omöjligt preppa för och vara i områden leka te-påse av någon av dessa soppor är självfallet inte att rekommendera.

Så EDC carry för ABC, är nog i tuffaste laget och skulle i så fall behöva sätta axelremmar på något riktigt stort. ;-)

Så brand mm i kemianläggningar under tiden för packa sig i väg. Skulle el mm gå, är det med en tidsfråga innan dieseln tar slut på Barsebäck mfl...
Men ABC torde främsta skyddet vara redan vara ur vägen.

Har för mig dom räknar typ 10 min max i en C miljö...

InläggPostat: lör 23 apr 2016, 16:15 
Användarvisningsbild

Osiris skrev:
Har för mig dom räknar typ 10 min max i en C miljö...

Beror helt på kemikalie men jag skrev -C i topic just för att jag anser att det knappt är gångbart att bära med sig en EDC som innebär ett ok C skydd.

InläggPostat: fre 07 sep 2018, 23:10 
Nykomling

Ber om ursäkt för att jag väcker till liv en gammal tråd, men det kändes mer relevant här än i en ny tråd.

Är det någon som har erfarenhet av Dräger Parat 3200 eller MSA miniSCAPE? De är förhållandevis små och funkar dessutom om man har skägg. 5 eller 15 minuter är inte så länge, men ska man ut ur ett flerfamiljshus, ut ur en busstation eller ut ur ett tåg så borde det räcka.

Nån som sett fler liknande produkter än ovan nämnda?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2