Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: sön 16 sep 2018, 17:52 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Herman30 skrev:
@Zombie Bugga ut bäst du vill men till ditt eget ställe eller om sånt inte finns får du nöja med att övernatta i skogen, har du ingen bug-out ställe så har du säkert utrustat dej med tält.
Men ge fan i att utnyttja annans egendom. Det är ju tydliga tecken på att stället inte är öde pga blomrabatter och morotsland osv.

Skjut inte budbäraren även om det var formulerat som om skulle vara gemene mans plan. Tror du inte det finns folk i det här landet som kommer ta över andras egendom under allvarlig SHTF när det sker redan idag ibland? Det är definitivt något som alla som tänker bugga ut ska ha funderat på i förväg tycker jag, och därför är tråden värdefull. Och nöden har ingen lag, det skulle ju kunna ske att man tvingades söka skydd i annans egendom. Det är inte långsökt även om man strävar efter att vara laglydig.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: sön 16 sep 2018, 22:40 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Intressant dilemma, speciellt som man efter tre veckor kanske har börjat släppa på tanken att snart kommer de som äger detta och man kanske mera börjar luta åt att detta kunde kanske bli permanent :hm: ...

Om jag hade varit i den situationen hade jag nog försiktigt gått ut med händerna högt och försökt påbörja dialog och förklara vad jag gjorde där och att jag inte trodde att någon skulle dyka upp med tanke på det som har hänt samt läget. :hm: Sen får vidare dialog visa vad som händer.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: sön 16 sep 2018, 23:03 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag skulle nog inte slå mig ner och förvänta mig att jag kan bo kvar någon längre tid. Jag skulle kanske sovit en natt. Värmt mig och torkat mina kläder. Mitt avtryck skulle vara så litet som möjligt. Ev. skulle jag kanske hållit mig i närheten en tid för att kanske sova någon natt till om omständigheterna blev jävligare igen. Enligt TS scenario så blev jag alltså ertappad efter den där natten och det finns då bara två alternativ, antingen att fly hals över huvud, eller att som Tank beskriver komma ut med händerna i luften, krypa till korset och hoppas på barmhärtighet. Har man gjort litet intryck, städat undan, huggit ved och beskrivit sin krissituationen, ökar nog möjligheten att man kommer lindritt undan.



Lodjuret skrev:
Det är det här jag blir lite JÄVLIGT irriterad på att man tar sig friheter och bryter sig in och bosätter sig och plundrar. Lite konstigt att moderator inte reagerar i denna tråd


Det här är ju ett forum där vi problematiserar situationer där samhället redan har kalopsat och där ingen upprätthåller lag och ordning och där de moraliska principerna redan är rejält tänjda. Om plundring blir en förutsättning för ens överlevnad, så kommer även du Lodjuret, att plundra då tillfälle ges.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: sön 16 sep 2018, 23:08 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
detta är scenarior, inte något som troligen kommer hända


enklaste lösningen är ju att du vill behålla stugen så sgt och problemet är löst, om man känner för den lösningen :notme:

beror lite på graden av :shtf:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: mån 17 sep 2018, 10:42 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
I en situation där det fortfarande finns lagar och någon som upprätthåller dem så är det bara att dokumentera, kräva ersättning och avvisa. Uppstår problem får man tillkalla polis och eventuellt stämma inför rätten. Rätt troligt att man blir sur...

De som gjort intrånget kan hävda att de befann sig i nöd och att det var därför de gjorde som de gjorde. Om det akuta nödläget gick över och de stannade kvar ändå så kan det försvaga argumentationen. "Korrekt" beteende hade varit att göra intrång så kort tid som möjligt och försöka fixa så att inget förstörs, och lämna ersättning efter sig, med kontaktinformation.

I en situation där det inte längre går att lita på att det finns lagar och att någon upprätthåller dem blir det annorlunda. WROL.

Äganderätt kan då bli en fråga om styrka och besittning. Jag säger inte att det är rätt eller måste bli så, bara att det kan bli så. Många kommer nog att respektera äganderätten, fast det inte längre finns något samhälle som upprätthåller den.

Det innebär att de som gjort intrång kan komma att köra bort ägaren. Kanske särskilt om det gått en tid. Ägaren kan då, om hen har bra relation till sina grannar, be dem hjälpa till att köra bort inkräktarna. Då blir ägaren, tillsammans med grannarna, starkare. Kalabalik utbryter.

Om ägaren inte har en bra relation med grannarna eller rent av inte är känd, då är det inte mycket att göra om ägaren inte själv vill ta till våld.

En annan fråga är hur du kan bevisa att det är du som äger fastigheten? De som besitter den kan hävda att de köpt den av en snubbe (kanske en granne?) som var där för ett par veckor sedan, och då betalade tre guldstycken. Och de har kanske till och med ett handskrivet papper "Överlåtelseavtal" där det står att de är den nya ägaren! De kan rent av hävda att du har sålt din fastighet tidigare, ångrat dig och nu försöker göra intrång.

Sensmoral: Lämna inte BOL obevakad. Ha en så bra relation med grannarna att de hjälper dig att bevaka den och hjälper dig att ta tillbaka den om det krävs. Ensam är svag.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: mån 17 sep 2018, 12:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det är du som är inkräktaren.

Som det står har det gått tre veckor och ägarnas fotografier finns på väggen. Du kan knappast påstå att du har köpt det. I vilket fall som helst vet ägarna att du inte har köpt det och kan säkert bevisa sin äganderätt genom att tala vems initialer som är inristade i den tredje björken till höger och att den hemvävda trasmattan täcker en ful L-formad skråma i golvet och att listen bredvid köksfönstret vid taket sitter löst och därför är litet sned, eller så.

EssBe skrev:
I en situation där det fortfarande finns lagar och någon som upprätthåller dem så är det bara att dokumentera, kräva ersättning och avvisa. Uppstår problem får man tillkalla polis och eventuellt stämma inför rätten. Rätt troligt att man blir sur...

De som gjort intrånget kan hävda att de befann sig i nöd och att det var därför de gjorde som de gjorde. Om det akuta nödläget gick över och de stannade kvar ändå så kan det försvaga argumentationen. "Korrekt" beteende hade varit att göra intrång så kort tid som möjligt och försöka fixa så att inget förstörs, och lämna ersättning efter sig, med kontaktinformation.

I en situation där det inte längre går att lita på att det finns lagar och att någon upprätthåller dem blir det annorlunda. WROL.

Äganderätt kan då bli en fråga om styrka och besittning. Jag säger inte att det är rätt eller måste bli så, bara att det kan bli så. Många kommer nog att respektera äganderätten, fast det inte längre finns något samhälle som upprätthåller den.

Det innebär att de som gjort intrång kan komma att köra bort ägaren. Kanske särskilt om det gått en tid. Ägaren kan då, om hen har bra relation till sina grannar, be dem hjälpa till att köra bort inkräktarna. Då blir ägaren, tillsammans med grannarna, starkare. Kalabalik utbryter.

Om ägaren inte har en bra relation med grannarna eller rent av inte är känd, då är det inte mycket att göra om ägaren inte själv vill ta till våld.

En annan fråga är hur du kan bevisa att det är du som äger fastigheten? De som besitter den kan hävda att de köpt den av en snubbe (kanske en granne?) som var där för ett par veckor sedan, och då betalade tre guldstycken. Och de har kanske till och med ett handskrivet papper "Överlåtelseavtal" där det står att de är den nya ägaren! De kan rent av hävda att du har sålt din fastighet tidigare, ångrat dig och nu försöker göra intrång.

Sensmoral: Lämna inte BOL obevakad. Ha en så bra relation med grannarna att de hjälper dig att bevaka den och hjälper dig att ta tillbaka den om det krävs. Ensam är svag.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: mån 17 sep 2018, 19:00 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
skit samma framtiden är inte en enhörning som fiser regnbågar, i värsta fall så är den nog mer lik the road

beror mycket på var när och hur, jag förbereder mig på något som är likt the road mixat med worl war z och någon alien film, lite tredjevärldskriget och outbrake och när solen slocknar, sedan s behöver jag inte bekymra mig om att bli besviken på framtiden...

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: tis 18 sep 2018, 11:50 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Zombie skrev:
Det är du som är inkräktaren.

Som det står har det gått tre veckor och ägarnas fotografier finns på väggen. Du kan knappast påstå att du har köpt det. I vilket fall som helst vet ägarna att du inte har köpt det och kan säkert bevisa sin äganderätt genom att tala vems initialer som är inristade i den tredje björken till höger och att den hemvävda trasmattan täcker en ful L-formad skråma i golvet och att listen bredvid köksfönstret vid taket sitter löst och därför är litet sned, eller så.


Det knepiga är att de mycket väl kan ha köpt stället i god tro. Av någon som påstod att han hade köpt det av de tidigare ägarna. "Snubben" var kanske rent av mäklare som hittat ett sätt att tjäna pengar efter sammanbrottet. Att "sälja" vad som ser ut som övergivna stugor till desperata flyktingar. Så papper och allt kan se himla äkta ut.

Varken den nya ägaren eller den gamla har gjort fel. Den nya ägaren har försökt göra rätt för sig och har inte råd att flytta. Och hävdar att, visst, du var kanske den förre ägaren. Men du sålde och försöker nu stjäla tillbaka det han köpt ärligt. Det är därför du vet vad som står ristat på björken. De fotografier som finns på väggarna är på den nya familjen.

Hur kan du bevisa att du inte sålt sommarstugan till "snubben" som i sin tur sålde den till de som nu bor där?

Besittning är halva striden. Tyvärr...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: ons 19 sep 2018, 00:34 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det finns visserligen mycket försigkomna människor, men att köra en sådan bluff inom loppet av tre veckor verkar avancerat. Dessförinnan är det hela baletten med lagfart etc. Förr kunde man köpa i god tro och behålla prylarna även om de visar sig vara stulna, men numera förverkas det om man köper stöldgods (räknas som häleri att köpa tror jag). Fotografierna föreställer helt klart ägarna i miljön, och det kan tänkas att något av de plaggen finns i den där trasmattan.

Ska du hävda äganderätt i det läget behöver du nog ta till våld och/eller hot. Besvära dig inte med att hitta på osannolika köp. Det är tom svårt att förstå riktigt vad du menar i textform, och du har knappast något köpekontrakt att visa upp.

EssBe skrev:
Zombie skrev:
Det är du som är inkräktaren.

Som det står har det gått tre veckor och ägarnas fotografier finns på väggen. Du kan knappast påstå att du har köpt det. I vilket fall som helst vet ägarna att du inte har köpt det och kan säkert bevisa sin äganderätt genom att tala vems initialer som är inristade i den tredje björken till höger och att den hemvävda trasmattan täcker en ful L-formad skråma i golvet och att listen bredvid köksfönstret vid taket sitter löst och därför är litet sned, eller så.


Det knepiga är att de mycket väl kan ha köpt stället i god tro. Av någon som påstod att han hade köpt det av de tidigare ägarna. "Snubben" var kanske rent av mäklare som hittat ett sätt att tjäna pengar efter sammanbrottet. Att "sälja" vad som ser ut som övergivna stugor till desperata flyktingar. Så papper och allt kan se himla äkta ut.

Varken den nya ägaren eller den gamla har gjort fel. Den nya ägaren har försökt göra rätt för sig och har inte råd att flytta. Och hävdar att, visst, du var kanske den förre ägaren. Men du sålde och försöker nu stjäla tillbaka det han köpt ärligt. Det är därför du vet vad som står ristat på björken. De fotografier som finns på väggarna är på den nya familjen.

Hur kan du bevisa att du inte sålt sommarstugan till "snubben" som i sin tur sålde den till de som nu bor där?

Besittning är halva striden. Tyvärr...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: ons 19 sep 2018, 08:52 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Tycker EsseBe har en poäng med försäljning med förfalskade köpekontrakt. När samhällen rasar samman blir många desperata och säljer/köper div otroliga saker ihop med en snyfthistoria.
Hur tror ni tex Syriska flyktingar fått råd att fly till Europa? Jag tror inte dom hade 50.000 i USA dollar liggandes i kassaskåpet?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: ons 19 sep 2018, 12:51 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Slavkontrakt. Samla ihop pengar i hela släkten. Och att man bor i ett fattigt land betyder inte att man är fattig. Det finns givetvis de som är rika, välutbildade och välmående när SHTF. I Hitlertysklad la de beslag på egendom så att de judar som inte flytt i tid inte hade något när de väl kom i väg, men jag har inte hört något om att de sätter i system att lägga beslag på egendom i nuvarande oroshärdar. (Men jag ska inte påstå att jag är insatt i frågan.)

Palle500 skrev:
Tycker EsseBe har en poäng med försäljning med förfalskade köpekontrakt. När samhällen rasar samman blir många desperata och säljer/köper div otroliga saker ihop med en snyfthistoria.
Hur tror ni tex Syriska flyktingar fått råd att fly till Europa? Jag tror inte dom hade 50.000 i USA dollar liggandes i kassaskåpet?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: fre 21 sep 2018, 07:42 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
EssBe skrev:
Zombie skrev:
Det är du som är inkräktaren.

Som det står har det gått tre veckor och ägarnas fotografier finns på väggen. Du kan knappast påstå att du har köpt det. I vilket fall som helst vet ägarna att du inte har köpt det och kan säkert bevisa sin äganderätt genom att tala vems initialer som är inristade i den tredje björken till höger och att den hemvävda trasmattan täcker en ful L-formad skråma i golvet och att listen bredvid köksfönstret vid taket sitter löst och därför är litet sned, eller så.


Det knepiga är att de mycket väl kan ha köpt stället i god tro. Av någon som påstod att han hade köpt det av de tidigare ägarna. "Snubben" var kanske rent av mäklare som hittat ett sätt att tjäna pengar efter sammanbrottet. Att "sälja" vad som ser ut som övergivna stugor till desperata flyktingar. Så papper och allt kan se himla äkta ut.

Varken den nya ägaren eller den gamla har gjort fel. Den nya ägaren har försökt göra rätt för sig och har inte råd att flytta. Och hävdar att, visst, du var kanske den förre ägaren. Men du sålde och försöker nu stjäla tillbaka det han köpt ärligt. Det är därför du vet vad som står ristat på björken. De fotografier som finns på väggarna är på den nya familjen.

Hur kan du bevisa att du inte sålt sommarstugan till "snubben" som i sin tur sålde den till de som nu bor där?

Besittning är halva striden. Tyvärr...


Lär finnas ett autentiskt, sådant fall någonstans i norra Sverige. Såg ett reportage i televisionen om det för ett par år sedan. Uppdrag granskning, kanske?
Ett äldre par som bor i utlandet har haft huset som sommarstuga i 40 år, men när de kom dit en gång bodde det en familj i huset. Som hyrde det av någon. Som visst hade köpt det av någon annan. När det gäller att avhysa folk från annans egendom agerar inte myndigheterna så snabbt alla gånger, och rättvisans kvarnar maler långsamt. Finns visst något som heter besittningsrätt när det handlar om hyrd bostad. Och så var det visst barn inblandat också. Då kommer barnperspektivet in. Det äldre paret hinner förmodligen avlida innan detta blivit utrett. Och något vidare våldskpital hade de visst inte heller...

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 22 sep 2018, 00:03 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Zombie skrev:
Jaha, rejäl SHTF har inträffat och du har buggat ut och hittat en övergiven sommarstuga och slagit dig ner. Ganska bra ställe. Lagom ensligt, inte i ödemarken men långt från stora städer och större vägar. Rejält hus, finns rätt stor tomt med blomrabatter, ett litet köksland med morötter och liknande, något fruktträd och en bäck inom gångavstånden. Ljus, tändstickor, konserver och litet kvarblivna torrvaror, filtar och annat användbart, men definitivt inte i större mängder, som hos en prepper.

Det har gått tre veckor sedan själva SHTF. Du vaknar av glada röster en morgon, och efter några ögonblick står där en familj och tittar förvånat in genom fönstret. Du känner igen dem från fotografier på väggen. Det är sommarstugans ägare. Vad gör du nu?


Jag skulle inte ockupera någon annans bostad och dra nytta av dennes resurser i annat fall än om jag och min grupp verkligen var i skiten.

I det fall ägaren av bostaden dök upp och inte omedelbart försökte ta oss av daga, skulle jag skyndsamt försöka kompensera dem samt om möjligt hitta en tillräckligt varaktig lösning.

Självklarheter. De som inte håller med om det hoppas jag slippa träffa men är väl förberedd att göra det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 22 sep 2018, 19:50 
Intressant frågeställning.
Om det bara är lite allmänt strul och sammhällsapparaten är intakt i stort sett så får man ett svar....

Om SHTF har inträffat och samhället i den form vi känner det har slutat existera så blir svaret ett annat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 22 sep 2018, 20:28 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
kvittar, som det är nu i sverige får dom inget straff och du ingen ersättning, det är löjligt i det hela, och blir inte bättre

man kan ha dom som hundfoder eller kräftbete...

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet